ویزای کاری

درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

اگر مایل به کسب اطلاعات در رابطه با درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه می باشید پیشنهاد می شود تا پایان این نوشتار ما را همراهی نمایید. هر ساله متقاضیان زیادی از کشورهای ایران، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان به کشور ترکیه مهاجرت می کنند. در این کشور فرصت های شغلی زیادی برای متقاضیان وجود دارد، با توجه به شرایط بسیار خوب برای زندگی و کار و همسایگی این کشور به ایران هر ساله ایرانیان بسیاری به این کشور مهاجرت کرده و تلاش می کنند اقامت دائم این کشور را به دست آورند. برای مهاجرت به این کشور روش های مختلفی وجود دارد که متقاضیان باید با توجه به شرایط خود بهترین راه را برای مهاجرت انتخاب نمایند.

سوالات پیرامون کار فریلانسری در ترکیه در سال 2024 که توسط مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله پاسخ داده می شوند عبارتند از:

  • فریانسرها در ترکیه چه کسانی هستند و شرایط کاری آنها به چه نحوی است؟
  • مدارک لازمه برای کار فریلنسری در ترکیه چیست؟
  • هزینه زندگی در ترکیه تابع چه شرایطی می باشد؟
  • متوسط درآمد فیرلنسرها در کشور ترکیه چقدر است؟
  • آیا کار فیریلنسری در ترکیه قانونی است؟

کار سیاه در ترکیه

کار سیاه در ترکیه شامل مشاغلی است که در ترکیه غیرقانونی و جرم شناخته می شوند و برای این کشور در حوزه مشاغل پرضرر محسوب می شوند. کار سیاه در ترکیه می تواند یک تعریف دیگر هم داشته باشد که خاص مهاجران است. در واقع در ترکیه به دلیل شرایطی که وجود دارد از کشورهای اطراف مانند ایران و سوریه و افغانستان و عراق مهاجران بسیاری وجود دارند. به همین دلیل این مهاجران بعضا به شیوه های غیرقانونی در این کشور حضور دارند و پاسپورت و یا ویزای معتبری ندارند و به همین دلیل مجبور به کار سیاه در ترکیه می شوند. یا اینکه یک مهاجر غیر قانونی از سوی یک کارفرما برای مشاغلی استخدام می شود و در نتیجه این نیز یک کار سیاه در ترکیه است.

درباره درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

پیش از آن که به بررسی درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه بپردازیم، به این پرسش پاسخ می دهیم که freelancer به چه معنی می باشد؟ ساده ترین تعریفی که از فریلنسر می توان گفت این است که فردی بدون آنکه به کسب و کار، سازمان یا شرکتی مطابق با قرارداد بلند مدت کاری متعهد شود فعالیت های حرفه ای و تخصصی خود را برای مجموعه های مختلفی انجام می دهد و با توجه به پروژه های مختلف کارفرما خود را تغییر می دهد. از آنجا که امروزه این سبک کار بسیار مرسوم شده است و به خاطر هزینه های بعضا کمتر کارفرما در این نوع همکاری، تمایل بیشتری نیز به استخدام فریلنسر ها بوجود آمده است. از طرف دیگر تفاوت چشمگیری بین حقوق و دستمزد دریافتی یک نیروی تمام وقت و یک نیروی در کار وجود ندارد. و میزان دستمزد هر پروژه مطابق با عرف همان کشور محاسبه و پرداخت میگردد.

مزایای کار سیاه freelancer در ترکیه

در طی دهه های اخیر مفهوم فریلنسر یا آزاد کار مطرح شد و با توجه به ظهور اینترنت، عصر دیجیتال و گسترش وب فعالیت فریلنسرها هم افزایش چشمگیری یافت. متقاضیانی که کار فریلنسری را انتخاب می کنند از مزایایی مانند تنوع کاری بیشتر نسبت به کارمندان، انتخاب پروژه های دلخواه، آزادی در انتخاب مکان و زمان کار، توانایی کسب در آمد نامحدود برخوردار می شوند. کار فریلنسری در ترکیه بیشتر مورد توجه دانشجویان خارجی و بین المللی قرار گرفته است، دانشجویانی که به کشور ترکیه مهاجرت می کنند می توانند در طول دوران تحصیلی مشغول به انجام کار فریلنسری شوند. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که برای کار در این کشور نیاز به اخذ مجوز کار می باشد.

درباره درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

قوانین درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه در 2024

متقاضیانی که قصد دارند در سال 2024 به صورت قانونی در این کشور مشغول به کار شوند باید اقدامات لازم جهت دریافت اقامت کشور ترکیه، ویزای کار و مجوز کار را انجام دهند. متقاضیان جهت کار در ترکیه باید در اولین قدم از کارفرمایی در این کشور دعوت نامه شغلی دریافت نمایند. پس از اخذ دعوت نامه کاری، کارفرما به عنوان اسپانسر شما تمامی مدارک را برای دریافت مجوز کار به اداره تامین اجتماعی و کار ترکیه ارائه می دهد. پس از دریافت تاییدیه از وزارت کار متقاضی باید مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار را به سفارتخانه ترکیه ارائه دهد.

پس از دریافت مجوز فرد می تواند وارد کشور ترکیه شود، از تاریخ ورود به کشور ترکیه متقاضی به مدت 3 ماه فرصت دارد تا به ادامه پلیس در ترکیه مراجعه نماید و اقدامات لازم را برای دریافت مجوز اقامت انجام دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ویزا کار پیشنهاد می شود مقاله ویزای کار ترکیه را با دقت مطالعه نمایید.

انواع مالیات بر درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

یکی از بزرگترین چالش های کسب درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه، پرداخت مالیات در این کشور می باشد. زیرا پرداخت مالیات در ترکیه به ویژه برای مشاغل freelancer در این کشور بسیار بالاتر از مشاغل دیگر در ترکیه می باشد. در ترکیه بسته به بخش و تجربه خود ممکن است بتوانید درآمد بیشتری را کسب کنید، اما در مقابل نسبت به درآمد خود در این کشور باید مالیات آن را به طور دقیق به دولت ترکیه پرداخت کنید. اما قبل از شروع به کار freelancer در ترکیه باید نرخ ساعتی یا روزانه خود را به عنوان یک رقم ناخالص محاسبه کنید. علاوه بر این کارگران خوداشتغال در ترکیه باید این کسورات را برای خود به طور کامل حفظ کنند.

برای درک عمیق تر از انواع مالیات بر درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه به جدولی که در بخش زیر ارائه شده توجه فرمایید:

انواع مالیات بر درآمد کار سیاه freelancer در ترکیهتوضیحات
مالیات بر درآمداکر درآمد سالانه متقاضیان از خود اشتغالی در ترکیه بیشتر از کمک هزینه معاف از مالیات باشد، باید مالیات بر درآمد بپردازید.
مالیات بر فروشاگر سالانه بیش از 950000TRY (لیر ترکیه) درآمد داشته باشید، باید برای مالیات بر فروش خود اقدام نمایید.
مالیات بر تجارتاگر کسب و کار یا فروشگاه آنلاین در ترکیه دارید باید برای مالیات بر تجارت در این کشور اقدام کنید.

کار سیاه freelancer برای دانشجویان در ترکیه

یکی از موضوعات مهم برای دانشجویانی که برای ادامه تحصیل وارد کشور ترکیه می شوند، هزینه های تحصیل و زندگی می باشد. با توجه به قوانین این کشور متقاضیان می توانند در طول تحصیل در با رعایت قوانین در مشاغل پاره وقت کار کنند و با کسب درآمد بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند. منظور از کار سیاه، کار غیر قانونی می باشد. به عنوان مثال دانشجویان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند پس از گذشت سال اول تحصیلی و با دریافت مجوز مشغول به کار شوند. حال اگر فردی پیش از سال اول تحصیلی یا بدون دریافت مجوز مشغول به کار شود و دستمزد دریافت نماید، کاری بر خلاف قوانین ترکیه انجام داده است.

دانشگاه بغازیچی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه تنها دانشگاه های پژوهشی در ترکیه می باشند که به ازای انجام کارهای پژوهشی به دانشجویان حقوق پرداخت می کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که علاقه به کار فریلنسری دارند می توانند با انجام پروژه های دانشگاهی از دانشگاهای فوق حقوق دریافت کنند. نکته منفی در باب ترکیه مربوط به قدرت خرید بسیار پایین مردم این کشور می باشد. در نوشتار پیش رو سعی داشتیم به بررسی موضوع درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه بپردازیم. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید پیشنهاد می شود پیش از انجام اقدامات لازم با متخصصین در این حوزه مشورت نمایید، کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی دارند تا اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

سوالات متداول درباب درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

متقاضیان کار سیاه در کشور ترکیه سوالات زیر را مورد توجه قرار می دهند:

  • تعریف فریلسنر چیست؟ فردی بدون آنکه به کسب و کار، سازمان یا شرکتی متعهد شود فعالیت های حرفه ای و تخصصی خود را برای مجموعه های مختلفی انجام می دهد و با توجه به پروژه های مختلف کارفرما خود را تغییر می دهد.
  • کدام دانشگاه ها در ترکیه برای انجام کارهای پژوهشی به دانشجویان، حقوق پرداخت می کند؟ دانشگاه بغازیچی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه تنها دانشگاه های پژوهشی در ترکیه می باشند که به ازای انجام کارهای پژوهشی به دانشجویان حقوق پرداخت می کنند.
  • از تاریخ ورود به ترکیه متقاضی چه مدت فرصت دارد تا به اداره پلیس مراجعه کند؟ از تاریخ ورود به کشور ترکیه متقاضی به مدت 3 ماه فرصت دارد تا به اداره پلیس در ترکیه مراجعه نماید.
3.2/5 - (6 امتیاز)

28 دیدگاه برای “درآمد کار سیاه freelancer در ترکیه

  1. گیتی گفت:

    سلام وقت بخیر ، من دانشجوی سال اول کارشناسی ارشد استم و شامل بورسیه ی تی بی (ytb) در کشور ترکیه، میخواستم بدونم، من میتوانم مشاغل فریلنسری انجام دهم ؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید و مشکلی نیست

  2. Morteza گفت:

    سلام و وقت بخیر.اگر در ترکیه بدون مجوز کار و بدون ثبت شرکت باشیم میتوانیم کار فریلنسری انجام دهیم یا باید شرکت ثبت کنیم؟البته اقامت ملکی داریم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر غیرقانونی هست حتما باید بیزینسشون رو ثبت کنن

      1. مرتضی گفت:

        بسیار خوب.آیا با ثبت شرکت شخصی امکان پذیره؟یا باید لیمیتد باشه.

        1. امیر جلالی گفت:

          شرکت های مسئولیت های محدود بهترین گزینه هستند

  3. سروش گفت:

    با سلام آیا شخصی که ویزای کار یکساله داره میتونه در کنار اون کار فریلنسر هم داشته باشه و به حسابش واریز دلار داشته باشه؟ قانونیه یا نه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مجوز کاری که به شما داده میشه برای یک کارفرمای مشخص هست معمولا. اگر ویزای کار آزاد دریافت کنید مشکلی از این بابت نیست

  4. محمد گفت:

    سلام و عرض وقت بخیر .بنده برنامه نویس هستم . سوال اولم این هست که بازار این شغل در ترکیه چطور هست؟و اینکه چطور میتونم به این کسور مهاجرت کنم.بنده سرمایه خاصی از خودم ندارم به جز تخصصم در کامپیوتر

    1. داوری گفت:

      سلام
      برنامه نویسی در همه کشورها بازار کار خوبی داره
      لطفا مقاله پیدا کردن کار در ترکیهرو مطالعه نمایید

  5. سیامک کرمپور گفت:

    سلام من دکتری روانشناسی بالینی دارم میتونم در ترکیه کار کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این زمینه هم نیاز به دانش زبان ترکی استانبولی دارید هم مجوز و هم کارفرما

  6. شهریار گفت:

    سلام
    اگر خانه ای اجاره کنیم و کیمیک کارت دریافت کنیم فقط یک سال می توانیم در ترکیه بمانیم. من برنامه نویس فریلنسر هستم و پروژه هایم را عمدتا از کشورهای آمریکایی و اروپایی می گیرم و می خواهم این کار را در ترکیه ادامه دهم. آیا راهی وجود دارد که بعد از یک سال اقامت (توسط اجاره خانه) نیز بتوانم در ترکیه به صورت قانونی باقی بمانم و همچنان به کار فری لنسری مشغول باشم؟
    ممنون از راهنمایی شما.

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهتره که یک اقامت از طریق تحصیلی بگیرید که قابل تمدید باشه مثل دوره زبان یا اینکه خرید ملک داشته باشید
      برای اطلاعات بشتر با ما تماس بگیرید

  7. س گفت:

    سلام خدمت شما
    سایت های فروش کالا چطور از ترکیه به شاپرک دسترسی پیدا میکنن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در خصوص مهاجرت اگر سوالی دارید در خدمتتون هستم

  8. حمید گفت:

    سلام من ۸ سال هست که تحصیلدار بانک هستم با مدرک دیپلم میخاستم ببینم میشه سابقه کار اینجا رو در ترکیه برای کار استفاده کرد؟؟؟ و با ۵۰۰ میلیون تومان میشه مهاجرت کرد به ترکیه و زندگی شروع کرد؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله این امکان در ترکیه برای شما وجود داره

  9. الف گفت:

    سلام. اگر خانه اجاره کنیم و کیملیک داشته باشیم میتونیم کار به صورت فریلنسر انجام بدیم؟
    من تدوینگر هستم و میخواستم خانه اجاره کنم و به صورت فریلنسر کار کنم با حساب بانکی ای که میتونم از اون طریق باز کنم. اینجوری هم کار سیاه حساب میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در صورتی که کارت کیملیک رو دریافت کنید میتونید کار فریلنس انجام بدید و مشکلی نخواهد بود

  10. پرستو گفت:

    سلام وققتون بخیر
    من کارمند بانک هستم میخواستم بپرسم اونجا میتونم مشغول کار بشم؟؟
    درامد کارمندان اونجا چقدره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر کاری پیدا کنید که قرارداد دریافت کنید این امکان وجود داره
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  11. رها گفت:

    سلام و وقت بخیر. من با مدرک خیاطی چقدر شانس پیدا کردن قرارداد کاری دارم؟ چه سایتهایی هست برای جستجوی کار؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله کاریابی در ترکیه رو در این زمینه مطالعه کنید

  12. Zaki گفت:

    سلام میخواستم بدونم در آمد کارگر در ترکیه حداقل و حداکثر به چه مقدار هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این مقاله کامل توضیح داده شده دوست عزیز

  13. سهند گفت:

    سلام وقت بخیر
    من برنامه نویس هستم و بصورت فریلنسری از خارج پروژه میگیرم و قصد مهاجرت به ترکیه رو دارم و نمیخوام اونجا جایی استخدام شم یا اینکه شرکت limited بزنم برای ویزای کار. میخوام بصورت فریلنسری از خونه کار کنم. تا جایی که من بررسی کردم تو ترکیه فریلنسرها شرکت های شخصی ایجاد میکنن و بصورت رسمی و قانونی کار میکنن. منم میخواستم به همین شکل یه شرکت ثبت کنم و مشغول شم به فریلنسری در ترکیه. اما چندتا جا خوندم که ثبت این نوع شرکت برای اتباع خارجی توصیه نمیشه چون ویزای کار نمیدن.
    حالا پیشهاد یا راهکاری میتونید ارائه بدید بهم که بتونم به عنوان فریلنسر تو ترکیه زندگی کنم و ویزای کار داشته باشم؟ اگه با ویزای توریستی برم و مشغول به فریلنسری باشم و درآمدی که دارم هم به حساب بانکیم در ترکیه واریز بشه مشکلی پیش میاد؟ اگه نخوام برای کسی کار کنم اونجا اما هزینه هایی مثل بیمه که کارفرما پرداخت میکنه رو خودم بدم میتونم ویزای کار بگیرم؟ لطفا راهنمایی کنید
    متشکرم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهتره با اجاره ملک کارت کیملیک بگیرید که مشکلی هم براتون بوجود نیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *