ویترین

راهنمای انتخاب نام برای شرکت

راهنمای انتخاب نام برای شرکت

این مقاله به عنوان یک راهنمای انتخاب نام برای شرکت نگارش شده و به جنبه های مختلفی از قوانین و ضرورت ها برای علاقه مندان پرداخته شده است. در آن سعی شده است تا علاوه بر اهمیت انتخاب نام برای شرکت ها و شرایط این انتخاب همچنین به دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی (شرکت ها) نیز پرداخته شود. در حقیقت انتخاب نام شرکت موضوع به ظاهر ساده اما بسیار مهمی است. چراکه انتخاب نام برای شرکت هم می تواند موجب ترقی شرکت شده و هم باعث تزلزل شرکت شود یا این امر هم می تواند باعث برند سازی و کسب اعتبار برای شرکت شده و یا ممکن است باعث غیرحرفه ای جلوه دادن و بی اعتباری شرکت شود.

بنابراین شرکاء با این انتخاب خود می توانند زمینه پیشرفت و توسعه شرکت خود را فراهم کنند. هموطنان گرامی در صورت مواجه شدن با هر گونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب نام شرکت نیز می توانند با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما در انتخاب بهترین نام برای شرکتتان به شما مشاوره ارائه می دهند.

ضرورت انتخاب نام برای شرکت

اصولا شرکت های تجاری با نام یا برند تجاری خود شناخته می شوند و از همین رو انتخاب نام برای هر شرکتی از جمله مهمترین اقدامات محسوب می شود. از یکسو انتخاب نام مناسب برای شرکت تجاری می تواند به عنوان وجه تمایز شرکت شما و شرکت های رقیب ایجاد کند و فرصت های بزرگ موفقیت در سطوح ملی و بین المللی را برای شرکاء فراهم می کند. از سوی دیگر، انتخاب نام برای شرکت تا جایی مهم است که این مرحله جزء یکی از مراحل اساسی ثبت شرکت نیز محسوب می شود.

اما انتخاب نام برای شرکت تابع قوانین و مقررات خاصی است که باید بدان توجه کرد. پس در انتخاب نام شرکت بایستی نهایت دقت را به خرج داد چراکه شرکت هایی که اسامی کلیشه ای یا تکراری دارند یا شرکت هایی که از اسامی نامناسبی برخوردارند، از نظر مشتریان یا تجار به عنوان یک کسب و کار غیرحرفه ای تلقی می شوند. فرآیند ثبت شرکت شامل مرحله انتخاب نام را در نمودار زیر ملاحظه می کنید:

فرآیند ثبت شرکت

راهنمای شرایط و الزامات انتخاب نام برای شرکت

همان طوری که در بالا نیز گفته شد، انتخاب نام مناسب برای شرکت تاثیر زیادی در موفقیت های آتی آن شرکت داشته و نیز جزء اصلی ترین مراحل فرآیند ثبت شرکت تجاری محسوب می شود. منتها در هنگام تعیین نام برای شرکت بایستی یکسری شاخص های مهم مدنظرمان باشد:

شاخص های تعیین نام برای شرکت

به منظور انتخاب نام برای شرکت، موسسان در ابتداء بایستی حتما موافقت اداره ثبت شرکت ها را اخذ نمایند. در زمینه راهنمای انتخاب نام برای شرکت تجاری و حفظ وحدت رویه و نیز تسهیل مراحل ثبت شرکت ها، مفاد مربوط به دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی (شرکت ها) از قرار ذیل می باشد.

آشنایی با دستورالعمل انتخاب نام برای شرکت (بخش اول)

موضوع انتخاب نام برای شرکت تجاری موضوع فوق العاده مهمی است. در این بخش از مقاله، ما به بررسی مفاد مربوط به دستورالعمل اجرایی تعین نام اشخاص حقوقی (شرکت ها) می پردازیم:

دستورالعمل هامفاد مربوطه
شماره 1نامهای انتخابی برای شرکت بایستی در لغت نامه دهخدا دارای معنی باشد.
شماره 2نام انتخابی برای شرکت بایستی اسم خاص بوده و دارای 3 سیلاب باشد.
شماره 3در تعیین نام شرکت ها حتما می بایست از اسم خاص استفاده شود.
شماره 4نام مورد نظر سابقه ثبت نداشته و تکراری نباشد.
شماره 5نام انتخابی از اسامی لاتین نباشد.
شماره 6بهتر است نام انتخابی از بین اسامی اعداد، شهرها و رنگ ها نباشد.
شماره 7بهتر است نام انتخابی از اسامی دانشمندان، شعرا و کاشفین معاصر نباشد.
شماره 8انتخاب نام مکان برای نام شرکت زمانی مجاز است که شرکت در همان حوزه ثبتی مربوطه به ثبت برسد.
شماره 9در انتخاب یا تغییر نام شرکت رعایت مواد مختلف قانون تجارت و تبصره اصلاحی این قانون الزامی است.
شماره 10اخذ مجوز از نهادهای ذیصلاح برای انتخاب نام برای برخی شرکت ها الزامی است.

لازم به ذکر است که متقاضیان برای اطمینان از تکراری نبودن نام انتخابی خود می توانند به سایت http://ilenc.ir مراجعه کرده و از نام مورد نظر خود استعلام بگیرند.

راهنمای انتخاب نام برای شرکت با توجه به نوع آن

آشنایی با دستورالعمل انتخاب نام برای شرکت (بخش دوم)

به استناد دستورالعمل اجرایی تعین نام اشخاص حقوقی (شرکت ها)، نام انتخابی شرکت های تجاری در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:

دستورالعمل هامفاد مربوطه
شماره 1نام هایی که به تشکیلات دولتی و کشوری تعلق دارد.
شماره 2نام هایی که در ترکیب آن از اسامی یا اصطلاحات خارجی استفاده شده است.
شماره 3نام هایی که برخلاف موازین شرعی و قانونی بوده یا حاوی الفاظ بی معنا، قبیحه و یا مستهجن است.
شماره 4اسامی اختصاری مربوط به نهادهای دولتی و حکومتی مثل ناجا یا نزاجا
شماره 5در صورت تفاوت نام انتخابی با نام ثبت شده در کاربرد پسوند جمع یا حذف آن
شماره 6در صورت ثبت نام شرکت بصورت مقید
شماره 7استفاده از واژگان تداعی کننده اسامی بیگانه
شماره 8نام های شبیه اسامی قبلا ثبت شده
شماره 9افزودن واژگان توصیفی مثل نو یا نوین به نام های قبلا ثبت شده
شماره 10افزودن اعداد به نام های قبلا ثبت شده

راهنمای انتخاب نام برای شرکت با توجه به نوع آن

در انتخاب نام شرکت بایستی به این نکته مهم توجه کنید که نام شرکت حتما بایستی بیانگر نوع آن شرکت و نیز فعالیتش باشد و بدین طریق از وضعیت تضامنی، سهامی یا مسئولیت محدود بودن خود آگاه سازد. به همین دلیل در قانون تجارت برای هر نوع شرکتی، شرایط و ضوابطی جهت انتخاب نام مناسب وجود دارد. ما در این بخش از مقاله به بررسی راهنمای انتخاب نام برای شرکت های تضامنی، مسئولیت محدود و مختلط غیر سهامی می پردازیم:

راهنمای انتخاب نام برای شرکت های تضامنی، مسئولیت محدود و مختلط غیر سهامی

عزیزان عنایت داشته باشند که با اطلاع ازشرایط فوق و پس از مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir آنها می توانند برای شرکت خود 5 نام را به ترتیب اولویت انتخاب کنند. در حال حاضر، شرایط برای انواع ثبت شرکت در ترکیه مهیاست و خیلی از هموطنان مشتاق این نوع سرمایه گذاری هستند. چراکه آنها از این طریق ضمن توسعه کسب و کار پر سود خود در سطح بین المللی همچنین می توانند اقامت ترکیه را هم بدست آورند. به همین دلیل به هموطنان عزیز توصیه می شود که برای شروع فرآیند سرمایه گذاری خود در ترکیه حتما با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *