ویزای تحصیلی

رشته اقتصاد در بلاروس

رشته اقتصاد در بلاروس

با توجه به شرایط مطلوب تحصیل و زندگی در کشورهای اروپای شرقی، میتوان جاذبه های تحصیل رشته اقتصاد در بلاروس را به شاخه های مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از اعتبار مدرک اخذ شده از دانشگاه های این سرزمین، استانداردهای بالای آموزشی و همچنین تعدد زیبایی های گردشگری و طبیعی بلاروس. کشور بلاروس در همسایگی با سرزمین های اوکراین، لهستان، لتونی و روسیه قرار داشته و با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی در سال 1991 به استقلال اقتصادی و سیاسی دست یافت. بلاروس یکی از کشورهای متاثر از حادثه چرنوبیل بوده و تبعات آن همچنان در شهرهای گوناگون آن به چشم می خورد. شایان ذکر است که طبق عهدنامه ای با عنوان اتحادیه روسیه و بلاروس، این دو کشور دارای منافع مالی و اقتصادی مشترک بسیاری می باشند. در ادامه این مقاله کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با بررسی شرایط تحصیل رشته اقتصاد در این کشور همراه شما خواهند بود.

معرفی اقتصاد کشور بلاروس

اگرچه طی سالیان اخیر بلاروس دارای وابستگی قابل توجهی به روسیه در زمینه تامین مواد خام بوده است، می توان چنین اظهار داشت که هم اکنون این کشور ثبات اقتصادی خود را مرهون توسعه پرورش دام و همچنین گسترش کشت محصولات کشاورزی نظیر سیب زمینی توسط فعالین این حوزه می باشد. همچنین پیشرفت های صورت گرفته در حوزه صنعت و مهندسی مکانیک نقش عظیمی در ارتقای سطح اقتصاد بلاروس ایفا کرده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در حوزه اقتصاد بلاروس یکی از شرکای تجاری ایران محسوب شده و به فراخور این امر تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا ارتباط و تبادل خود با این سرزمین را کمرنگ کرده اند. سرمایه گذاری خارجی در بلاروس با توجه به اینکه تنها 20% از صنعت این کشور در انحصار دولت نمی باشد، عموما نتایج مطلوبی در پی نخواهد داشت.

بحران مالی عظیم بلاروس در سال 2011 که منجر به کاهش شدید ارزش روبل شد، بیش از هر زمان دیگری نقش موثر تصمیمات اقتصاددان ها و متخصصان این مقوله را بر همگان روشن گردانید؛ با این وجود برخلاف پیش بینی های بانک جهانی، بلاروس نهایتا در سال 2014 توانست اوضاع اقتصادی خود را اندکی سامان بخشد.

پیرامون تحصیل رشته اقتصاد در بلاروس

رشته اقتصاد نیز همچون سایر گرایشات موجود در بلاروس، توسط تعداد مشخصی از دانشگاه های این کشور ارائه می گردد؛ تحصیل شاخه های اقتصاد در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکانپذیر بوده و باید خاطرنشان کرد علاوه بر تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی، امکان یادگیری این مفاهیم در موسسات آموزشی بهترین شهرهای بلاروس برای تحصیل چون Grodno، Minsk و Brest نیز امکانپذیر می باشد. اغلب مردم این کشور به زبان روسی تسلط دارند و دروس و دوره های گوناگون کسب و کار و اقتصاد نیز به همین زبان ارائه می گردند. پیرامون علت توجه دولت این کشور به توسعه آموزش اقتصاد باید ابراز داشت برخلاف شمار قابل توجهی از کشورهای اروپا و اروپای شرقی که موفق به دستیابی به نرخ منفی تورم شده اند، نمودار نرخ تورم بلاروس سیری صعودی داشته و در برهه ای از سال 2020 از مرز 6.4% نیز تجاوز کرده است.

نوسانات نرخ تورم بلاروس

گرایشات رشته اقتصاد در بلاروس

بلاروس از سیستم آموزشی استانداردی برخوردار است که اگرچه موسسات آموزش عالی آن در بین برترین های جهان جای ندارند، کیفیت ارائه دروس در آن ها قابل قبول می باشد. تحصیل رشته اقتصاد در بلاروس شامل 8 نیم سال بوده و باید توجه داشت که تمامی دانشگاه های آن دارای امکان یادگیری به زبان انگلیسی نمی باشند. از اصلی ترین دروس مختص به رشته اقتصاد در بلاروس می توان به مفاهیم اقتصاد خرد و کلان، محاسبات، علوم رفتاری و جامعه شناسی اشاره کرد. همچنین تجارت بین الملل، اقتصاد محیط زیست و تحلیل و پیش بینی از گرایشات پر مخاطب این رشته به شمار می آیند. در ادامه به بررسی برترین دانشگاه های ارائه دهنده دروس و گرایشات رشته اقتصاد در بلاروس خواهیم پرداخت:

نام مرکز ارائه دهنده دروس اقتصادرتبه در کشور بلاروس
(Belarus State Economic University (BSEU1
Minsk financial and economics college2
Minsk commerce college3
Novogrudok commerce and economics college4

برخی از دانشگاه های بلاروس همچون Belarus State Economic University دارای پیشینه درخشانی در مقوله آموزش دروس اقتصاد به دانشجویان بوده و به عنوان مثال این مرکز با بهره مندی از 54 دانشکده گوناگون که در شهر مینسک واقع گشته اند، به آموزش بیش از 27 هزار دانشجو از 23 کشور جهان مبادرت می ورزد.

گرایشات رشته اقتصاد در بلاروس

مزایا و معایب تحصیل رشته اقتصاد در بلاروس

اخذ ویزای بلاروس جهت تحصیل رشته اقتصاد در این سرزمین دارای مزایا و معایب گوناگونی می باشد؛ از جمله معایب این امر می توان به امکان تحصیل در دانشگاه هایی با رتبه جهانی بهتر اشاره نمود. طبق آمار رسمی برترین دانشگاه های کشور بلاروس به شرح ذیل می باشند و قابل توجه است که امتیاز جهانی آن ها بسیار پایین تر از موسسات سرزمین هایی چون انگلستان می باشد:

  • Belarusian National Technical University
  • Belarusian State University of Informatics and Electronics
  • Vitebsk State Medical University
  • Polessky State University

از مزایای تحصیل در بلاروس اما می توان به هزینه های پایین زندگی در این کشور اشاره نمود؛ متوسط شهریه اخذ شده از سوی دانشکده های اقتصاد بلاروس برای مقطع کارشناسی 2200$ (دلار آمریکا) عنوان شده و شایان ذکر است که هزینه ماهیانه زندگی دانشجویان نیز با درنظر داشتن شرایط مطلوب رفاهی از 500$ (دلار آمریکا) متجاوز نخواهد بود. نرخ بیکاری در بلاروس بسیار پایین بوده و دستیابی به موقعیت های شغلی ایده آل مرتبط با رشته اقتصاد نظیر مدیریت فروش و بازاریابی بسیار محتمل به نظر می رسد. در پایان می توان بلاروس را جزء مقاصد مطلوب جهت تحصیل در رشته اقتصاد دانست و همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز مشاوره های مفیدی را در همین راستا به شما عزیزان ارائه خواهند داد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *