ویزای تحصیلی

رشته بازیگری در ژاپن

رشته بازیگری در ژاپن

سرزمین ژاپن دارای ظرفیت های متعددی بوده و توسعه هنرهای نمایشی موجب افزایش شمار علاقه مندان به تحصیل رشته بازیگری در ژاپن گشته است. پیرو بحث های شکل گرفته پیرامون رونق بازار سینما و تئاتر در این کشور باید اظهار داشت تغییر شیوه نگرش به هنر در ژاپن موجب گشته تا بازیگران این کشور با ارائه سبک متفاوتی از رئالیسم، فضای نوظهوری را طی سالیان اخیر پدید آورند. هنر بازیگری همانطور که استحضار دارید نیازمند مقدماتی از پیش تعیین شده بوده و تنها افرادی موفق به درخشش و طی نمودن مراتب ترقی در این حوزه خواهند شد که علاوه بر دانش تئوری، از تسلط کافی بر فنونی چون وضوح سخنوری و زبان بدن نیز برخوردار باشند. در ادامه این نگارش تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با ارائه مطالبی مختصر و مفید پیرامون رشته بازیگری و تحصیل در ژاپن همراه شما خواهند بود.

  • 5 مرکز برتر آموزش بازیگری در سرزمین ژاپن کدامند؟
  • سیر صعودی طی شده سینما و تئاتر ژاپن از چه مراتبی تشکیل شده است؟
  • متوسط درآمد بازیگران ژاپنی چه قدر برآورد می گردد؟
  • دروس و گرایشات اصلی شاخه بازیگری در دانشگاه های هنر ژاپن به چه شرحی است؟

تاریخچه سینما در ژاپن

تاریخ شروع به کار بازیگری و سینمای ژاپن (日本映画) به اواخر قرن 19 میلادی بازمی گردد و هم اکنون بسیاری از کارشناسان نتیجه توسعه واقع گرایی این هنر در ژاپن را ایجاد آلترناتیوی برای سینمای آمریکا می دانند. فرم بومی بازیگری در ژاپن نمادی از ملی گرایی در عرصه های گوناگون هنری این کشور است و باید توجه داشت که سبک خاص و متفاوت زندگی ژاپنی ها و همچنین ادغام آن با سنت ها و آیین های شهروندی، تاثیر بسزایی بر شکل گیری اینچنین هنر بازیگری داشته است. نخستین فرم بازیگری در ژاپن کابوکی نام دارد که برگرفته از سبک منحصر به فرد تئاتر در اقصی نقاط آن است. پیرو این جریان سینمای ژاپن در تم سامورایی به موفقیت های بی شماری دست یافت و فعالین حوزه بازیگری این شاخه را جیدای گکی نام نهادند.

با سپری شدن دهه 60 میلادی هنر بازیگری در ژاپن عدم صلابت و ثبات گذشته را حس نموده و جریان های جدیدی در زمینه هنرهای نمایشی این کشور شکل گرفت. برخلاف تفکرات شرق آسیایی، تفکیک تاریخ و اسطوره ها منجر به ترقی هنر ششم و هفتم در سرزمین ژاپن شد و انواع نمایش های عروسکی چون Noh رفته رفته از دیدگان هنردوستان محو شدند. باید خاطرنشان کرد انواع جنبه های زیبایی شناسی نظیر رقص، مفاهیم نمادین و انتزاعی و موسیقی طی این اصلاحات در اختیار بازیگری قرار گرفته و به اعتلای آن کمک شایانی کردند. تا حدی که هم اکنون بازیگری در بین 10 شغل پردرآمد ژاپن در سال 2020 حضور دارد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته بازیگری در ژاپن

با توجه به اینکه ژاپن طی سال های اخیر توانسته است به یکی از قطب های تجارت صنعتی در آسیا بدل گردد و اقتصاد خود را رونق بخشد، نظام آموزشی این کشور نیز با توجه به هزینه های صرف شده هر ساله در مقیاس جهانی به جایگاه مطلوب تری دست یافته و هم اکنون می توان از آن به عنوان یکی از موفق ترین و استانداردترین سیستم های آموزش در دنیا یاد کرد. تحصیل در مقاطع گوناگون زیرشاخه های هنر در دانشگاه های ژاپن امکانپذیر بوده و برخلاف تخصص های پزشکی، دستیابی به دکتری در زمینه های هنری پس از طی کردن کارشناسی و کارشناسی ارشد نیازمند زمانی 3 ساله خواهد بود. از مزیت های تحصیل رشته بازیگری در ژاپن در مقایسه با سرزمین های مدرن اروپایی می توان به مقرون به صرفه بودن هزینه های دانشگاهی این کشور اشاره کرد.

مقایسه شهریه سالیانه دانشگاه های هنر دولتی و خصوصی ژاپن

همچون سایر کشورهای جهان، تحصیل در ژاپن و در دانشگاه های دولتی با هزینه های کمتری همراه بوده و باید عنوان داشت که تعداد بورسیه های تحصیلی اختصاص یافته برای تحصیل در مقطع کارشناسی بازیگری این کشور بسیار محدود می باشد و سپری نمودن 124 واحد ارائه شده این مقطع برای رشته بازیگری عموما تنها به زبان ژاپنی امکانپذیر خواهد بود. شروع کلاس های اغلب مدارس بازیگری ژاپن و موسسات آموزش عالی این کشور ابتدای ماه آوریل بوده و در ادامه به بررسی شماری از آن ها پرداخته ایم:

عنوان مرکز ارائه دهنده رشته بازیگریرتبه در ژاپن
Waseda University1
Toho Gakuen College of Drama and Music2
Tokyo University of the Arts3
Osaka University4
Tama Art University5

دروس و گرایشات رشته بازیگری در ژاپن

دروس و گرایشات رشته بازیگری در ژاپن

رشته بازیگری در ژاپن دارای اشتراکات بسیاری با دروس سایر شاخه های هنری می باشد. با توجه به درهم تنیدگی میان گرایشاتی چون کارگردانی، فیلمنامه نویسی، بازیگری تئاتر، بازیگردانی و نمایش عروسکی باید اظهار داشت دروس آشنایی با سبک های نمایشی، صدا، تاریخ بازیگری، جلوه های خاص، موسیقی فیلم و شناخت متون نمایشی در اغلب این زیرشاخه ها ارائه می گردند. از سایر دانشگاه های هنر معتبر ژاپن که به ارائه دوره های گوناگون در زمینه هنرهای نمایشی می پردازند می توان Kyoto University of Art and Design و Musashino Art University را نام برد.

موقعیت های شغلی رشته بازیگری در ژاپن

اگرچه بازیگری در ژاپن همواره در مقایسه با کشورهای توسعه یافته اروپایی دارای سطح پایین تری از درآمدزایی برای فعالین خود بوده است، طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2021 این شغل جایگاه نهم پردرآمدترین مشاغل موجود در کشور ژاپن را به خود اختصاص داده؛ مطابق محاسبات انجام شده میانگین درآمد بازیگران ژاپنی از 8318000JPY تا 14503000JPY (ین ژاپن) در سال متغیر می باشد. همکاران توانمند ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با مشاوره های مفید خود قادر به راهنمایی بیشتر شما عزیزان در این امر خواهند بود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *