ویزای تحصیلی

رشته بیهوشی در ارمنستان

رشته بیهوشی در ارمنستان

رشته بیهوشی در ارمنستان بین دانشجویان کشورهای در حال توسعه ای که تمکن مالی کمی دارند، شاید محبوبیت داشته باشد. اما کسانی که علم مهاجرتی بیشتری دارند و در خصوص تحصیل در خارج تحصیل کرده اند می دانند با هزینه های کم می توان در کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا، رومانی، ترکیه و غیره که از ارمنستان به مراتب بهتر هستند، تحصیل کرد. با وجود این که ارمنستان کشوری فقیر و در حال توسعه است، درآمد کم و قدرت خرید پایینی دارد، باز هم برخی از دانشجویان این کشور را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می نمایند. برخی افراد معتقد هستند کالج های MBBS در ارمنستان، دانشگاهیان عالی و همچنین ورزش را ارائه می دهند. مدرک MBBS که دانشجویان از کالج های پزشکی ارمنستان دریافت می کنند در سطح جهانی مشهور است و ارزش زیادی دارد. دانش آموزان پس از اتمامMBBS  واجد شرایط کار در بیمارستانهای دولتی می شوند.

اگر کسی بخواهد نزدیک ایران تحصیل کند و هزینه کم بپردازد این سوال برایش مطرح می شود که آیا ارمنستان برای دانشجویان بین المللی خوب است؟

ارمنستان یک مقصد تحصیلی عالی است زیرا هزینه های تحصیل مناسب است و هزینه های زندگی نسبتاً کمتر از سایر کشورهای اروپایی است؛ همچنین هزینه های ارتباطی نیز کم است. در واقع در سال 2022 به لحاظ شهریه دانشگاه و هزینه زندگی این یکی از بهترین کشورها در زمینه مقرون به صرفه بودن است. نکته مثبت دیگر در خصوص این کشور این است که دانشجویان می توانند به راحتی در ارمنستان اقامت بگیرند. منتهی علاقمندان رشته بیهوشی توجه داشته باشند، دانشگاه های ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور ایران نمی باشند. پس فارغ التحصیلان این رشته از یکی از دانشگاه های ایران، احیانا در صورت تمایل به بازگشت، نمی توانند در ایران مشغول به کار یا ادامه تحصیل شوند.

هزینه تحصیل رشته بیهوشی در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان اگرچه کم هزینه تر از کشورهایی مثل کانادا و آمریکا می باشد اما امکانات به مراتب کم تری هم به دانشجویان ارائه می دهد. هزینه تحصیل در ارمنستان در رشته بیهوشی با توجه به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه، برای دانشجویان بین المللی حدودا سالی 8000$ (دلار آمریکا) است. البته در رشته هایی مثل ادبیات انگلیسی، می توان با سالی 790$ (دلار آمریکا) نیز در ارمنستان تحصیل نمود.

این در حالی است که تحصیل در نروژ کاملا رایگان می باشد و دانشجویان، حتی افرادی که تابعیت یکی از کشوری اتحادیه اروپا یا حوزه اقتصادی اروپا را ندارند نیز، لازم نیست به دانشگاه های دولتی نروژ شهریه پرداخت نمایند. بخش دیگر هزینه ها در ارمنستان مربوط به هزینه زندگی در ارمنستان است که بسیار کم می باشد و به شرح ذیل است:

  • در ایروان: ماهانه بین 300$ تا 450$ (دلار آمریکا)
  • در سایر شهرها: ماهانه بین 200$ تا 350$ (دلار آمریکا)

هزینه تحصیل رشته بیهوشی در ارمنستان

بهترین دانشگاه ها برای رشته بیهوشی در ارمنستان

ارمنستان دانشگاه های خیلی مطرحی ندارد؛ یعنی هیچ کدام از دانشگاه های این کشور رتبه های بین المللی خوبی ندارند. با این حال برای کسانی که قصد دارند بعد از فارغ التحصیلی همچنان اقامت ارمنستان را داشته باشند، اهمیت دارد که حداقل از دانشگاهی پذیرش بگیرند که در ارمنستان جایگاه خوبی داشته باشد. بهترین دانشگاه های کشور ارمنستان در سال 2022 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های ارمنستان برای رشته بیهوشیرتبه ملی در سال 2022شهری که دانشگاه در آن واقع شده است
Yerevan State University1ایروان
American University of Armenia2ایروان
Armenian National Agrarian University3ایروان

کار دانشجویی در ارمنستان

داشتن مجوز اقامت (residence permit) برای مشغول به کار ضمن تحصیل شدن دانشجویان بین المللی در ارمنستان کافی است. در واقع دانشجویان برای کار ضمن تحصیل در ارمنستان نیاز به اخذ work permit ندارند. این در حالی است که کشور همسایه ارمنستان که البت روابط دوستانه ای با هم ندارند، یعنی آذربایجان، به دانشجویان بین المللی اجازه کار ضمن تحصیل نمی دهد. مطابق قوانین سال 2022 در آذربایجان اگر کسی بخواهد کار کند باید ترک تحصیل نماید و مبلغ 1000$ (دلار آمریکا) هم پرداخت نماید.

کار با رشته بیهوشی در ارمنستان

پس از فارغ التحصیلی، امکان کار در ارمنستان با رشته بیهوشی وجود دارد؛ اما به این منظور تسلط به زبان ارمنی ضروری است. زبان دوم در ارمنستان نیز انگلیسی نمی باشد بلکه به دلیل این که این کشور جزو شوروی سابق بوده، زبان دوم کاری و تحصیلی آن نیز بعد از ارمنی، زبان روسی می باشد. در کل ارمنستانی ها قدرت خرید بالا و درآمد خوبی ندارند. درآمد رشته بیهوشی در ارمنستان نسبت به عموم مردم جامعه بالاتر است و حداقل و حداکثر آن را با مشاهده نمودار ذیل می توان بررسی نمود:

درآمد ماهیانه رشته بیهوشی در ارمنستان

متخصصین بیهوشی در ارمنستان به طور متوسط ماهانه 2850000AMD (درام) و سالانه 34200000AMD (درام) درآمد دارند. یعنی در سال 2022 نیمی از متخصصین رشته بیهوشی در ارمنستان از 2850000AMD (درام) و نیمی دیگر از 2850000AMD (درام) درآمد ماهانه بالاتری دارند. در حال حاضر 26 دانشگاه دولتی (که 4 دانشگاه بین المللی) و 33 موسسه آموزش عالی خصوصی (مجوز) در جمهوری ارمنستان فعالیت می کنند و انواع مختلفی از موسسات مانند دانشگاه ها، مؤسسات، آکادمی ها و هنرستان ها وجود دارد که آموزش عالی را ارائه می دهند. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در خصوص رشته بیهوشی در ارمنستان اطلاعاتی ارائه نمود.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *