ویزای تحصیلی

رشته بیهوشی در لیتوانی

رشته بیهوشی در لیتوانی

رشته بیهوشی در لیتوانی نسبت به کشورهایی مثل کشور فرانسه و آلمان، طرفداران کم تری دارد که به عوامل مختلفی وابسته است. اما با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و دشواری اخذ پذیرش از دانشگاه های کشورهای مطرحی مثل فرانسه از سوی کسانی که لیتوانی با تاریخ رنگارنگ و موقعیت جغرافیایی مهم خود، مرکز ارتباطی شلوغ بین اروپای غربی و شرقی است. این کشور کوچک با جمعیتی حدود 2.8 میلیون نفر از سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمده و در سال 2015 یورو را به عنوان واحد پول رسمی خود پذیرفته است. در دو دهه گذشته، سیستم آموزشی لیتوانی شاهد اصلاحات هیجان انگیزی بوده است. امروزه صدها گزینه تحصیلی جالب آموزش انگلیسی در دسترس دانشجویان بین المللی وجود دارد.رزومه تحصیلی خیلی بدی دارند، کشورهایی مثل لیتوانی، بلاروس، اروگوئه و غیره هم علاقمندان خاص خود را پیدا کرده اند.

بیش از 30 موسسه آموزش عالی در لیتوانی وجود دارد. مشابه کشورهایی مانند آلمان، هلند یا فنلاند، این سیستم بین دانشگاه‌ها و کالج‌های دانشگاهی (kolegija) که اغلب «دانشگاه‌های علوم کاربردی» نیز نامیده می‌شوند، تمایز قائل می‌شود. از طریق فرآیند بولونیا، دانشگاه های لیتوانی ساختار کارشناسی / کارشناسی ارشد را برای برنامه های دانشگاهی خود اتخاذ کرده اند. مدارک اعطا شده در سراسر اروپا و در سطح جهانی شناخته شده است. اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در لیتوانی نیازی به ویزای خاصی ندارند. بقیه ممکن است مجبور باشند برای مجوز اقامت موقت (“TRP”) از طریق اداره مهاجرت لیتوانی درخواست دهند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به تحصیل در لیتوانی به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • هزینه تحصیل رشته بیهوشی در لیتوانی چقدر است؟
  • بهترین دانشگاه های لیتوانی برای رشته بیهوشی کدام اند؟
  • حدود درآمد متخصصین رشته بیهوشی در لیتوانی به چه صورت می باشد؟

هزینه تحصیل در رشته بیهوشی در لیتوانی

برای شهروندان اتحادیه اروپا، هزینه های تحصیل در لیتوانی معمولا بین 1000€ تا 5000€ (یورو) در سال برای مدرک لیسانس و 2000€ تا 6000€ (یورو) در سال برای مدرک کارشناسی ارشد است، در حالی که برنامه های دکترا در محدوده بالاتری از 7000€ تا 8000€ (یورو) در سال است. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بسته به دانشگاه و برنامه ممکن است مشمول هزینه های تحصیلی متفاوتی باشند. اگر در دانشگاهی در لیتوانی تحصیل می کنید، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه دولتی برای پوشش هزینه های تحصیل باشید. شهریه برای دانشجویان در برنامه های تبادلی اعمال نمی شود. در رشته هایی مثل بیهوشی و پزشکی البته شهریه دانشگاه های لیتوانی به سالی 10000€ (یورو) هم می رسد. به مبلغ شهریه دانشگاه باید هزینه زندگی در لیتوانی را نیز افزود که در سال 2022 به شرح ذیل می باشد:

  • هزینه تخمینی یک خانواده چهار نفره ماهانه 2115$ (دلار آمریکا) یعنی 1875€( یورو) بدون اجاره است
  • هزینه های ماهانه یک نفر بدون اجاره 610$ (دلار آمریکا) یعنی 540€ (یورو) تخمین زده می شود

علاوه بر این ها اجاره بهای ماهانه در لیتوانی نیز باید در نظر گرفته شود که به نوع مسکن، شهر و امکانات خانه متفاوت می باشد. در جدول ذیل حدود اجاره بهای ماهانه در لیتوانی مشخص شده است:

نوع آپارتمانحدود اجاره بهای ماهانه (یورو)
آپارتمان 1 خوابهاز 290€ تا 445€
آپارتمان 3 خوابهاز 495€ تا 775€

هزینه تحصیل در رشته بیهوشی در لیتوانی

بهترین دانشگاه ها برای رشته بیهوشی در لیتوانی

کار در لیتوانی بعد از تحصیل منوط به این است که فرد از دانشگاه خوبی در این کشور فارغ التحصیل شده باشد و به زبان لیتوانیایی نیز علاوه بر انگلیسی مسلط باشد. به منظور تحصیل در رشته بیهوشی در لیتوانی لازم به ذکر است که بهترین دانشگاه ها عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های لیتوانی برای تحصیل رشته بیهوشیرتبه ملی در سال 2022شهری که دانشگاه در آن قرار گرفته است
Vilniaus Universitetas1Vilnius
Vytauto Didžiojo universitetas2Kaunas
Klaipedos Universitetas3Klaipeda

ویزای تحصیلی و کار در لیتوانی

از جمله مدارک مهم برای اخذ ویزای تحصیلی لیتوانی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • گذرنامه معتبر با تاریخ انقضا حداقل 6 ماه بیشتر از مدت برنامه تحصیلی
  • نامه رسمی پذیرش از دانشگاه
  • اثبات منابع مالی کافی (حداقل 150 یورو برای هر ماه اقامت شما)
  • جزئیات اقامت و آدرس شما

بعد از اتمام تحصیلات در لیتوانی نوبت به کاریابی در این کشور می رسد که برای فارغ التحصیلان رشته بیهوشی دشوار نیست. به شرطی که به زبان لیتوانیایی و انگلیسی مسلط باشند می توان کار مرتبط با رشته بیهوشی را در یکی از کلینیک های درمانی یا بیمارستان های لیتوانی جستجو نمود. البته فارغ التحصیل شدن از دانشگاه هایی که رتبه بین المللی خوبی داشته باشند می تواند در کاریابی کمک کند. هرچند همان طور که پیش تر اشاره شد، لیتوانی دانشگاه های مطرحی در سطح جهانی ندارد. در نمودار ذیل حدود درآمدی که متخصصین بیهوشی در نتیجه کار در لیتوانی به دست می آورند بیان شده است:

حدود درآمد متخصصان بیهوشی در لیتوانی

لیتوانی یک اقتصاد مدرن با ذهنیت جهانی است و بسیاری از شرکت های بین المللی در این کشور دفاتر دارند، اما حتی اگر تسلط به زبان انگلیسی به ‌ویژه در میان افراد جوان به‌ طور معقولی بالاست، صحبت کردن لیتوانیایی ممکن است همچنان بزرگترین مانع برای خارجی‌هایی باشد که به دنبال کار هستند. اگر می‌خواهید پس از فارغ‌التحصیلی بمانید، بهترین گزینه این است که زودتر یک دوره زبان لیتوانیایی را بگذرانید تا بتوانید شانس خود را در رقابت با متقاضیان شغل محلی افزایش دهید. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته بیهوشی در لیتوانی توضیحاتی ارائه می گردد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *