ویزای تحصیلی

رشته حقوق در آذربایجان

رشته حقوق در آذربایجان

تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان به عنوان کشوری پیشرفته در قاره اروپا برای هموطنان ایرانی و بین المللی امکان پذیر است. علاوه بر این، استاندارد زندگی در این کشور نیز گران نیست. سطح تحصیلات در دانشگاه های آذربایجان بسیار بالاست. دانشجویانی که از این دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند می توانند به راحتی نه تنها در آذربایجان بلکه در سراسر جهان کار پیدا کنند. تحصیل در این کشور می تواند برای آینده دانشجویان نقش یک سکوی پرشی را بازی کند. با تحصیل در آذربایجان می توان به راحتی تابعیت این کشور را دریافت نموده و با این تابعیت راحت تر می توان به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی بدون ویزا سفر کرد. مقاله حاضر توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شرح زیر تهیه گردیده است.

دلایل تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان

اگرچه آذربایجان کشوری تازه تاسیس است اما از یک سیستم آموزشی قوی برخوردار است. دلیل اصلی آن نقش حیاتی سیستم آموزشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در شکل گیری سنت آموزشی و سیستم آموزشی آذربایجان است. آذربایجان همواره در تلاش است تا جدیدترین روندهای آموزشی را به همراه سایر ابزارهای نوآورانه برای تقویت تعاملات جهانی و ترویج گوناگونی بین فرهنگی به عنوان یک کشور مدرن کسب نماید. در مقایسه با بسیاری از موسسات آموزش عالی، نه تنها زندگی، بلکه هزینه های تحصیل در آذربایجان نیز کاملا مقرون به صرفه است. این کشور یکی از امن ترین کشورهای جهان به شمار می آید و جرم و جنایت در آن کم است.

نمودار زیر مقادیر شاخص جرم و جنایت و شاخص امنیت در آذربایجان را نشان می دهد:

شاخص امنیت در آذربایجان

در این کشور از دانشجویان بین المللی استقبال می شود. در حدود 7000 دانشجوی بین المللی از 92 کشور، 150 برنامه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و 50 موسسه آموزش عالی دولتی و خصوصی در این کشور وجود دارد. آذربایجان با پیوستن به فرآیند بولونیا در 2005 و سپس تصویب قانون جدید آموزش در 2009، اصلاح سیستم آموزش عالی خود را آغاز کرد. تحصیلات عالی در این کشور به سه سطح تقسیم می شود: سطح اول (تحصیلات کارشناسی)، سطح دوم (تحصیلات کارشناسی ارشد) و سطح سوم (تحصیلات دکترا).

تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان

دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته حقوق و دریافت مدرک در رشته حقوق در آذربایجان هستند تا به عنوان وکیل کار کنند، باید مدرک کارشناسی ارشد حقوق دریافت کنند و کارشناسی ارشد حقوق 3 سال دیگر پس از پایان تحصیلات لازم برای اخذ مدرک کارشناسی طول می کشد. همچنین برای کار در این رشته لازم خواهد بود دانشجویان به عنوان مشاور حقوقی در گروه حقوق دانشگاه خود کار کنند. در آذربایجان چندین دانشکده آموزش عالی وجود دارد که به دانشجویان حقوق آموزش می دهند. دانشجویان بین المللی می توانند با اثبات سطح تحصیلات فعلی خود به این دانشکده ها درخواست ارائه دهند. درخواست ها برای دانشکده های حقوق معمولا به طور محدود از دانشجویان بین المللی پذیرفته می شود. با این وجود، افرادی که در آذربایجان مدرک حقوق می گیرند می توانند به عنوان وکیل در تمامی سطوح دادگاه در این کشور کار کنند.

در حال حاضر نیز از بهترین دانشگاه های جمهوری آذربایجان برای تحصیل رشته حقوق می توان به دانشگاه های مطرح زیر اشاره نمود:

  • دانشگاه باکو
  • دانشگاه دولتی نخجوان
  • دانشگاه نخجوان

هزینه تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان

هزینه تحصیل در آذربایجان بسته به تخصص، سطح تحصیلات، مدت تحصیل و موسسه محل تحصیل متفاوت است. هزینه های تقریبی به شرح زیر می باشد:

  • کارشناسی: 1000$ تا 2500$ (دلار) در سال
  • کارشناسی ارشد: 1000$ تا 4000$ (دلار) در سال
  • دکترا: 1500$ تا 4000$ (دلار) در سال

به عنوان مثال، هزینه تحصیل در رشته حقوق برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه دولتی باکو به شرح زیر است:

دانشکدهتخصصشهریه سالانه برای دانشجویان بین المللی دوره کارشناسی (تمام وقت / نیمه وقت) به دلارشهریه سالانه برای دانشجویان دوره کارشناسی جمهوری ترکیه که از طریق YÖK پذیرفته شده اند (تمام وقت / نیمه وقت) به دلارشهریه سالانه برای دانشجویان بین المللی کارشناسی ارشد و دکترا به دلار
حقوقعلم حقوق3000$3000$کارشناسی ارشد تمام وقت – 3000$
کارشناسی ارشد نیمه وقت – 2500$
دکترا تمام وقت – 3000$
دکترا نیمه وقت – 2500$

در زیر هزینه های زندگی حین تحصیل در این رشته در آذربایجان را بررسی می کنیم.

هزینه تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان

هزینه های زندگی و تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان

جدول زیر هزینه های زندگی حین تحصیل در آذربایجان را نشان می دهد:

شاخص هامنطقهسرانه قیمت ماهانه (منات)سرانه قیمت سالانه (منات)
اجاره (آپارتمان با یک اتاق خواب)مرکز شهر526.32man6315.84man
بیرون شهر233.33man2799.96man
غذاانواع غذاهای غربی179.26man2151.12man
انواع غذاهای آسیایی140.9man1690.8man
خدمات شهری (برق، گرمایش، آب، زباله)69.16man829.92man
اینترنت (10 MBPS، داده نامحدود، کابل / ADSL)22.31man267.72man
1 دقیقه ترافیک موبایل اعتباری محلی0.08man0.96man
بلیط حمل و نقل عمومی16man192man
هزینه های پزشکی35man420man
مجموع هزینه هامرکز شهر/ غذاهای غربی848.13man10177.56man
مرکز شهر/ غذاهای آسیایی809.77man9717.24man
خارج از مرکز/ غذاهای غربی555.14man6661.68man
خارج از مرکز/ غذاهای آسیایی516.78man6201.36man

نمودار زیر توزیع هزینه های زندگی در آذربایجان را نشان می دهد:

هزینه زندگی در شهرهای آذربایجان

 

همان طور که گفتیم هزینه های زندگی برای دانشجویان بین المللی در این کشور مقرون به صرفه است.

دریافت ویزا برای اخذ پذیرش در رشته حقوق در آذربایجان

افراد خارجی و بدون تابعیت می توانند با عبور از ایستگاه های بازرسی مرزی بر اساس گذرنامه یا سایر مدارک عبور از مرز به جمهوری آذربایجان وارد و از آن خارج شوند. در صورت انعقاد موافقت نامه های بین المللی مربوطه با کشورهای خارجی، افراد خارجی و بدون تابعیت می توانند بدون ویزا وارد جمهوری آذربایجان شوند. افراد خارجی و بدون تابعیت که اجازه اقامت موقت یا دائم در جمهوری آذربایجان را دریافت کرده اند می توانند بدون ویزا و بر مبنای گذرنامه یا سایر اسناد عبور از مرز و اجازه اقامت موقت یا اجازه اقامت دائم صادر شده توسط اداره مهاجرت دولتی جمهوری آذربایجان وارد این کشور شده و از آن خارج شوند.

متقاضیان می توانند از طریق سفارتخانه های آذربایجان در کشور خود ویزا دریافت کنند. مطابق با ماده 36 قانون مهاجرت جمهوری آذربایجان، مدارک زیر برای صدور ویزا مورد نیاز است:

  • نمونه فرم درخواست تأیید شده توسط یک مرجع مناسب قوه اجرایی
  • گذرنامه یا سند مسافرتی دیگر (مدت اعتبار گذرنامه یا سند مسافرتی دیگر باید حداقل 3 ماه از مدت اعتبار ویزای مورد انتظار بیش تر باشد) و کپی از صفحات اصلی آن ها
  • دو عکس رنگی (3×4 سانتی متر) مطابق با شرایط شناسایی بیومتریک
  • یک کپی از گواهی بیمه درمانی
  • سند تایید کننده پرداخت عوارض دولتی برای صدور ویزا
  • دعوت نامه از دانشگاه (نامه پذیرش)
  • اثبات درآمد برای حمایت از دانشجو در طول اقامت و پرداخت هزینه ها

علاقه مندان به تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان می توانند جهت کسب اطلاعات بیش تر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از راهنمایی ها و مشاوره های ارزشمند کارشناسان خبره این موسسه بهره مند شوند.

سوالات مهم در خصوص رشته حقوق در آذربایجان

پیش از انتخاب رشته تحصیلی حقوق جهت مهاجرت به کشور آذربایجان ابتدا به پاسخ پرسش های زیر توجه فرمائید:

  • تحصیل در رشته حقوق در آذربایجان چگونه است؟ دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته حقوق و دریافت مدرک در رشته حقوق در آذربایجان هستند تا به عنوان وکیل کار کنند، باید مدرک کارشناسی ارشد حقوق دریافت کنند و کارشناسی ارشد حقوق 3 سال دیگر پس از پایان تحصیلات لازم برای اخذ مدرک کارشناسی طول می کشد. همچنین برای کار در این رشته لازم خواهد بود دانشجویان به عنوان مشاور حقوقی در گروه حقوق دانشگاه خود کار کنند. در آذربایجان چندین دانشکده آموزش عالی وجود دارد که به دانشجویان حقوق آموزش می دهند. دانشجویان بین المللی می توانند با اثبات سطح تحصیلات فعلی خود به این دانشکده ها درخواست ارائه دهند. درخواست ها برای دانشکده های حقوق معمولا به طور محدود از دانشجویان بین المللی پذیرفته می شود. با این وجود، افرادی که در آذربایجان مدرک حقوق می گیرند می توانند به عنوان وکیل در تمامی سطوح دادگاه در این کشور کار کنند.
  • دریافت ویزا برای اخذ پذیرش در رشته حقوق در آذربایجان به چه صورت است؟ افراد خارجی و بدون تابعیت می توانند با عبور از ایستگاه های بازرسی مرزی بر اساس گذرنامه یا سایر مدارک عبور از مرز به جمهوری آذربایجان وارد و از آن خارج شوند. در صورت انعقاد موافقت نامه های بین المللی مربوطه با کشورهای خارجی، افراد خارجی و بدون تابعیت می توانند بدون ویزا وارد جمهوری آذربایجان شوند. افراد خارجی و بدون تابعیت که اجازه اقامت موقت یا دائم در جمهوری آذربایجان را دریافت کرده اند می توانند بدون ویزا و بر مبنای گذرنامه یا سایر اسناد عبور از مرز و اجازه اقامت موقت یا اجازه اقامت دائم صادر شده توسط اداره مهاجرت دولتی جمهوری آذربایجان وارد این کشور شده و از آن خارج شوند.

 

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *