ویزای تحصیلی

رشته حقوق در رومانی

رشته حقوق در رومانی

تحصیل در رومانی برای شهروندان اروپایی و غیراروپایی متقاضی تحصیل در خارج از کشور یکی از بهترین انتخاب ها به شمار می آید. رشته حقوق در رومانی یکی از پر متقاضی ترین رشته های تحصیلی در سال های اخیر بوده که امکان تحصیل در خارج از کشور را فراهم کرده است. تنوع فرهنگی گسترده، دسترسی به همه کشورهای اروپایی و تحصیل و زندگی مقرون به صرفه تنها چند مورد از مزایای تحصیل در این کشور اروپایی می باشد. تحصیل در رومانی یعنی تحصیل در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، زیرا این کشور عضو هر دوی آن هاست.

به طور سنتی، آموزش عالی در رومانی به عنوان یک مرکز برتری در آموزش و یادگیری شهرت جهانی دارد. دانشگاه ها و کالج های این کشور همواره پذیرای هزاران و هزاران دانشجو از سراسر جهان، به ویژه از کشورهای در حال توسعه، بوده و هستند. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در رومانی در سال 2024 به شرح زیر تهیه نموده است.

دلایل و مزایای تحصیل در رومانی

هزینه های تحصیل در رومانی بسیار مقرون به صرفه است، بخصوص وقتی با سایر کشورهای غربی یا حتی برخی از کشورهای اروپایی مقایسه شود. در دانشگاه های دولتی، بیشتر برنامه های تحصیلی در هر سال بین 2000€ تا 3000€ (یورو) هزینه دارند. از نظر هزینه های زندگی نیز دانشجویان باید انتظار پرداخت بین 250€ تا 550€ (یورو) در ماه را داشته باشند.

انگلیسی در شهرهای دانشجویی این کشور به طور گسترده ای صحبت می شود. بنابراین، دانشجویان در شهرهای بزرگتر مشکلی در زمینه روابط اجتماعی خود نخواهند داشت. آمار نشان می دهد تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور هر سال افزایش می یابد. نمودار زیر تعداد دانشجویان بین المللی ثبت نام شده در برنامه های مقطع کارشناسی در رومانی در طی چند سال گذشته را نشان می دهد:

تعداد دانشجویان بین المللی مقطع کارشناسی در رومانی

برخی از دانشگاه های این کشور در رتبه بندی های دانشگاهی جهانی دارای رتبه هستند. بهترین دانشگاه های رومانی بر اساس رتبه بندی های بین المللی در سال های 2020 و 2024 به شرح زیر می باشد:

دانشگاه هارتبه بندی آموزش عالی تایمز (2024)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی تاپ یونیورسیتیز (2024)رتبه بندی اخبار آمریکا و گزارش جهانی (2020)
دانشگاه مطالعات اقتصادی بخارست601
دانشگاه الکساندر لوآن کوزای لاسی1001
دانشگاه بابس بولیای701801567
دانشگاه بخارست801872
دانشگاه غرب تیمیشوارا519
دانشگاه پلی تکنیک بخارست763
دانشگاه پزشکی و داروسازی کارول داویلا1053

تحصیل به زبان انگلیسی در رومانی، یادگیری زبان رومانیایی، زندگی شبانه فعال و رویدادهای سرگرم کننده در شهرهای بزرگ دانشجویی، بازدید از عجایب شگفت انگیز طبیعی و ساخته شده توسط بشر و کار دانشجویی در رومانی از دیگر دلایل و مزایای تحصیل در این کشور اروپایی می باشد.

تحصیل در رشته حقوق در رومانی

سیستم آموزشی حقوق رومانی با ارائه مجموعه ای از دوره ها که زمینه های اصلی حقوق را پوشش می دهند، قصد دارد دانش آموزانی که به تازگی از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند و مدرک آزمون پایان دوره متوسطه دارند را برای وکالت در رشته حقوق آماده کند. دانشجویان حقوق باید یک برنامه لیسانس چهار ساله را قبل از شروع به کار به عنوان مشاور حقوقی یا با هدف تبدیل شدن به وکیل، دادستان یا قاضی پس از گذراندن امتحانات دیگر، به پایان برسانند.

سال اول دانشکده حقوق از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هدف آن ایجاد زمینه مفید برای سه سال آینده با شکل دادن به تفکر حقوقی و واژگان دانشجویان است. بنابراین، اکثر موضوعات مورد مطالعه در طول سال اول در دستیابی به مهارت های مشترک حقوقی و دانش پایه متمرکز هستند. نظریه عمومی حقوق در طول ترم اول تحصیل تقریبا در تمام دانشکده های حقوق رومانی با هدف آشنایی دانشجویان تازه وارد با اصطلاحات یا مفاهیم حقوقی از حوزه های مختلف حقوق آموزش داده می شود.

احتمالا یکی از مهم ترین دروس در سیستم آموزش حقوقی رومانی، مقدمه ای بر حقوق مدنی باشد. دانشجویان حقوق در تمام چهار سال تحصیل در دانشگاه جنبه های حقوق خصوصی را می آموزند، اما در طول سال اول، دانشکده های حقوق رومانی دوره های خود را بر ارائه اطلاعات در مورد حقوق مدنی و شاخه های مختلف حقوق خصوصی متمرکز می کنند. دانشجویان درباره وضعیت اشخاص در حقوق خصوصی، انواع مختلف اقدامات قضایی و الزامات اعتبار آن ها و نیز عواقب بی توجهی به آن ها آگاهی می یابند.

تحصیل در رشته حقوق در رومانی

معرفی بزرگترین دانشکده های حقوق در رومانی

بزرگترین دانشکده حقوق در رومانی، دانشکده حقوق دانشگاه بخارست است که از طریق آزمون هر سال معمولا 1000 دانشجو را در مقطع کارشناسی پذیرش می کند. این آزمون شامل 60 سوال زبان رومانیایی و 40 سوال اقتصاد بوده و حدود چهار ساعت به طول می انجامد. دومین دانشکده بزرگ حقوق در رومانی، دانشکده حقوق دانشگاه بابس بولیای است که معمولا بیش از 600 دانش آموخته دبیرستان را پذیرش می کند. معیار ارزیابی این دانشکده 50% معدل آزمون پایان دوره متوسطه و 50% نتیجه آزمون استدلال منطقی است که توسط دانشکده برگزار می شود. سومین دانشکده بزرگ حقوق در این کشور، دانشکده حقوق دانشگاه غرب تیمیشوارا است. معیار این دانشکده که در مقطع کارشناسی در حدود 560 دانشجو پذیرش می کند مشابه معیار دانشگاه بابس بولیای است با این تفاوت که آزمون سازمان یافته توسط این دانشکده دارای بخش دانش زبان نیز می باشد.

دانشکده حقوق دانشگاه الکساندر لوآن کوزای لاسی چهارمین دانشکده این فهرست است. معیار پذیرش این دانشکده به صورت 50% معدل آزمون پایان دوره متوسطه و 50% ارزیابی زبان رومانیایی توسط کارکنان دانشکده می باشد. این دانشکده معمولا 360 دانشجو را در مقطع کارشناسی پذیرش می کند. دانشکده حقوق دانشگاه کرایووا دو معیار مجزا برای پذیرش دارد: برای دانشجویانی که درخواست بورسیه داده اند، ملاک پذیرش آزمون زبان رومانیایی است که توسط دانشکده برگزار می شود، در حالی که دانشجویانی که درخواست بورسیه نداده اند صرفا بر اساس معدل آزمون پایان دوره متوسطه پذیرش می شوند. دانشکده حقوق دانشگاه لوسین بلاگا نیز رتبه آخر فهرست ماست. باید خاطر نشان سازیم که معیارهای پذیرش دانشکده ها ممکن است در طی سال ها و ترم های مختلف تغییر کند، بنابراین به متقاضیان پیشنهاد می کنیم که در این مورد به وب سایت دانشکده مورد نظر خود مراجعه کنند یا با دانشکده تماس بگیرند.

چگونگی ارائه درخواست برای تحصیل در رشته حقوق در رومانی

برای حضور در دانشگاه های رومانی، متقاضیان باید بدانند که فرآیند درخواست به صورت آنلاین یا از طریق پست انجام می شود و اینکه باید با وب سایت سفارت یا کنسولگری رومانی تماس بگیرند تا ببینید آیا می توانند به یکی از برنامه های تحصیلی بپیوندند. متقاضیان باید از شرایط زبان مورد نیاز دانشگاه اطلاع یافته و بدانند که آیا قبل از ثبت نام در برنامه تحصیلی باید مهارت خود را به زبان رومانیایی یا انگلیسی ثابت کنند یا خیر. همچنین، ارائه درخواست به بیش از یک دانشگاه می تواند شانس رفتن آن ها به رومانی را افزایش دهد. بسته به دوره تحصیلی، اسناد و مدارک اصلی که متقاضیان برای ارائه درخواست باید تهیه کنند عبارتند از:

  • کپی برابر اصل دیپلم دبیرستان متقاضی
  • مدرک آزمون پایان دوره متوسطه یا معادل آن – برای تحصیلات کارشناسی
  • کپی برابر اصل گواهی فارغ التحصیلی برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا)
  • کپی برابر اصل ریزنمرات دبیرستان برای تحصیلات کارشناسی
  • ریزنمرات دانشگاهی برای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا)
  • کپی برابر اصل شناسنامه متقاضی
  • سوابق پزشکی: واکسن ها و گواهی از پزشک عمومی در کشور مبدا مبنی بر اینکه دانشجو از بیماری های مزمن یا عصب شناختی-روانشناختی، بیماری های مسری یا سایر بیماری های ناسازگار با حرفه آینده خود رنج نمی برد.
  • کپی گذرنامه متقاضی
  • چهار قطعه عکس (از نوع گذرنامه)
  • فرم درخواست

پیشنهاد می گردد جهت کسب اطلاعات بیش تر پیرامون تحصیل در این کشور به مقاله هزینه زندگی در رومانی مراجعه نمایید. چنان چه علاقه مند به تحصیل در رشته حقوق در رومانی در سال 2024 هستید، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با کادری مجرب از وکلا و کارشناسان حرفه ای همواره آماده راهنمایی و به پاسخگویی به شما هموطنان گرامی در این زمینه می باشد.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *