ویزای تحصیلی

رشته ریاضی در قطر

رشته ریاضی در قطر

رشته ریاضی در قطر به عنوان یکی از رشته های علوم پایه در سال های اخیر توجه بسیاری را به سمت خود جلب و دانشجویان فراوانی را جذب کرده است. به طور کلی تحصیل در قطر را نمی توان به همگان پیشنهاد کرد چرا که هزینه های تحصیل در این کشور بسیار زیاد است و این در حالی است که با همان هزینه ها می توان در کشوری فوق پیشرفته همچون کانادا، آمریکا، انگلستان و غیره به تحصیل پرداخت.

دولت قطر در سال های اخیر تلاش بسیار زیادی داشته است تا شرایط علمی این کشور را ارتقا دهد و اگرچه نتوانسته است هنوز در رده بندی های بین المللی جایگاه مناسبی را به دست آورد اما زنگ خطر بزرگی را برای کشورهای همرده خود در حاشیه خلیج فارس به صدا در آورده است. دانشگاه های زیادی در کشور قطر برای تحصیل وجود ندارد و به همین دلیل علاقمندان به تحصیل در این کشور گزینه های چندانی را پیش روی خود نخواهند داشت. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با توجه به اهمیت این موضوع، در این گفتار به بررسی شرایط تحصیل رشته ریاضی در قطر پرداخته اند تا راهنمای دقیقی برای علاقمندان باشد.

  • بهترین دانشگاه های قطر برای تحصیل کدامند؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در قطر چگونه است؟
  • آیا می توان در قطر به کار دانشجویی مشغول شد؟
  • شرایط کار پس از تحصیل در قطر چگونه است؟
  • درآمد فارغ التحصیلان رشته ریاضی در قطر چه مقدار است؟

موسسات علمی ارائه کننده رشته ریاضی در قطر

این موضوع بسیار مهم است که متقاضیان تحصیل در یکی از کشورهای خارجی، پیش از هر گونه اقدام قانونی برای مهاجرت به کشور مورد نظر خود، اطلاعات کامل در رابطه با قوانین آن کشور، شرایط اخذ ویزای تحصیلی و همچنین دانشگاه های آن داشته باشند. البته باید به این موضوع نیز دقت داشت که صرفا توجه به جایگاه یک دانشگاه برای انتخاب آن به عنوان مقصد نهایی نمی تواند چندان صحیح باشد چراکه کیفیت آموزشی در هر رشته تحصیلی می تواند کاملا متفاوت از دیگری باشد.

به طور کلی در کشور قطر دو دانشگاه برای انتخاب پیش روی علاقمندان به تحصیل در رشته ریاضی وجود دارد. دانشگاه قطر یا جامعه قطر بهترین دانشگاه این کشور است که در شهر دوحه واقع شده است و تقریبا محل تحصیل 20000 دانشجو از سراسر جهان است. تحصیل در این دانشگاه به نسبت دیگر دانشگاه این کشور می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

دیگر موسسه علمی معتبری که امکان تحصیل در رشته ریاضی برای علاقمندان به قطر را به وجود آورده است، دانشگاه هوانوردی این کشور است. این دانشگاه که امروزه بهترین دانشگاه منطقه در رابطه با علوم هوافضا است در سال 1975 فعالیت خود را آغاز کرده است و در رشته ریاضی و ریاضیات کاربردی نیز دانشجو می پذیرد.

اگرچه تعداد دانشگاه های قطر برای انتخاب محدود است اما دانشجویان خارجی پیش از انتخاب باید تحقیقات لازم را در این رابطه انجام دهند و با توجه به چشم اندازی که برای آینده خود در نظر گرفته اند به انتخاب دانشگاه مورد علاقه خود در قطر بپردازند.

موسسات علمی ارائه کننده رشته ریاضی در قطر

هزینه تحصیل رشته ریاضی در قطر

شاید مهم ترین موضوع در رابطه با تحصیل در قطر هزینه های بالای تحصیل در این کشور باشد. دانشجویان باید در آغاز هر ترم تحصیلی شهریه خود را به صورت کامل به دانشگاه پرداخت کنند. شهریه تحصیل در دانشگاه قطر در رشته ریاضی حدود 47000$ (دلار) است و در حقیقت دانشجویان باید هر ترم 23500$ (دلار) را به دانشگاه پرداخت کنند. در دانشگاه هوافضا در قطر اما شهریه دانشگاه بیش تر است. هزینه تحصیل سالیانه در این دانشگاه 70000$ (دلار) است و دانشجویان باید در آغاز هر ترم 35000$ (دلار) را به عنوان شهریه به دانشگاه پرداخت کنند.

در کنار هزینه های تحصیل، هزینه زندگی در قطر نیز نکته دیگری است که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند. هزینه زندگی در قطر نیز بسیار سنگین است به طوری که هزینه زندگی دانشجویی در قطر می تواند ماهانه حدود 1500$ تا 2000$ (دلار) باشد. هزینه ای که گاه برای یک زندگی دو نفره در اروپا نیز بسیار مناسب قلمداد می شود.

از طرفی دانشجویان در قطر اجازه کار دانشجویی حتی به صورت نیمه وقت را نخواهند داشت اما دانشجویان دانشگاه قطر در صورتی که توانایی خاصی داشته باشند، قادر خواهند بود تا تنها در محیط دانشگاه برای مدتی محدود که دانشگاه برای آن ها تعیین می کند مشغول به کار شده و بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را تامین کنند.

به طور کلی با توجه به هزینه های تحصیل در کشور قطر باید انتظار داشت که هزینه یک سال زندگی دانشجویی در این کشور به 70000$ (دلار) نیز رسیده و از آن بیشتر شود.

درآمد فارغ التحصیلان رشته ریاضی در قطر

دانشجویانی که دوره تحصیلی خود را در قطر به پایان رسانده باشند این فرصت را خواهند داشت که در این کشور مشغول به کار شوند. باید به این نکته توجه داشت که قطر نیز به مانند بسیاری دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به شهروندان خارجی اقامت دائم اعطا نمی کند. در نتیجه زمانی که فرد نتواند خدمات خود را به دولت قطر ادامه دهد، باید خاک این کشور را ترک کرده و به کشور خود بازگردد. این خود یکی از مهم ترین معایب تحصیل در قطر و سایر کشورهای عربی است.

با این وجود سطح درآمدها در قطر بسیار مناسب است به طوری که یک فارغ التحصیل رشته ریاضی به طور متوسط هم رده با همکاران خود در اروپا درآمد کسب می کند. در نمودار زیر می توان اطلاعات کامل تری در رابطه با درآمد فارغ التحصیلان رشته ریاضی در قطر به دست آورد.

درآمد ماهانه متخصصین ریاضی در کشور قطر

این نمودار به خوبی نشان می دهد که سطح درآمد در قطر برای ریاضیدانان بسیار بالا است اما باید در نظر داشت که هزینه های تحصیل در این کشور نیز بسیار بالاتر از کشورهای مطرح اروپایی است و این درحالی است که کیفیت تحصیل بسیار پایین تری را ارائه می دهند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کشورهای همسایه ایران می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *