ویزای تحصیلی

رشته مهندسی شیمی در آمریکا

رشته مهندسی شیمی در آمریکا

رشته مهندسی شیمی در آمریکا یکی از معدود رشته هایی است که دانشگاه های این کشور نتوانسته اند با قاطعیت رتبه های برتر جهان را به خود اختصاص دهند. بر کسی پوشیده نیست که دانشگاه های آمریکا از نظر علمی جایگاه بسیار مناسبی در جهان دارند و این موضوع می تواند روند دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور را به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. رشته مهندسی شیمی اما یکی از رشته هایی است که دانشگاه های این کشور در اخذ رتبه های برتر در آن ناکام بوده اند. با این وجود دانشگاه های آمریکا همچنان یکی از برترین گزینه های ممکن برای تحصیل در این رشته هستند.

رشته مهندسی شیمی یکی از معدود رشته هایی است که در صنایع مختلف می تواند کاربرد اساسی داشته باشد و به همین دلیل است که بازار کار در این حوزه برای بسیاری از افراد فراهم شده است و آن ها می توانند به سادگی در این مسیر گام بردارند و در بازه زمانی کوتاهی پس از دریافت مدرک تحصیلی خود در برترین شرکت های جهان به استخدام در آیند. شرکت های نفتی، پتروشیمی، مواد شویند، داروسازی و غیره همگی به مهندسان شیمی نیاز خواهند داشت و با حساسیت های بسیار زیادی در این زمینه تلاش می کنند تا نیروی کار خود را از فیلترهای مختلف عبور دهند تا برترین ها را جذب کنند.

به دلیل اهمیت بسیار زیادی که این موضوع به همراه دارد، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصل در رشته مهندسی شیمی در آمریکا پرداخته اند.

  • شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا چیست؟
  • برترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی کدامند؟
  • هزینه تحصیل در آمریکا را می توان با بورسیه تحصیلی کاهش داد؟
  • درآمد مهندسین شیمی در آمریکا چقدر است؟

شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا

آمریکا دارای یک نظام آموزشی بسیار قدرتمند است که در آن دانشجویان به تازه ترین داده های علمی آشنا می شوند و بسیاری از مدارک علمی نیز در همین دانشگاه ها تولید می شود. دانشجویانی که آمریکا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند باید دانش پایه بسیار خوبی در زمینه رشته مورد نظر خود داشته باشند تا در طول تحصیل دچار مشکل نشوند.

شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا

مهندسی شیمی Chemical engineering یکی از رشته های مهندسی است که با توسعه و تولید مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی- پایه سرو کار دارد. این رشته همچنین شامل طراحی پروسه هایی برای تولید محصولات مطلوب، طراحی تجهیزات، پروسه های پالایش، ترکیب و غیره است. همچنین مهندسان شیمی پروسه های اقتصادی را برای استخراج معادن، نفت و دیگر ترکیبات شیمیایی از اوره یا مواد خام ایجاد می کنند.

شرایط تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا

امکان تحصیل این رشته نیز در بهترین دانشگاه های آمریکا در قالب 3 دوره زیر فراهم است:

کلیات تحصیل در دانشگاه های آمریکا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا 

رشته مهندسی شیمی یکی از رشته های پرکاربرد در جهان امروز است و آمریکا نیز توجه بسیاری به این رشته داشته است. موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمریکا را می توان به عنوان برترین دانشگاه این کشور برای تحصیل در این رشته معرفی کرد چراکه رتبه 1 جهان را به خود اختصاص داده است. پس از آن دانشگاه استنفورد آمریکا نیز با قرارگرفتن در جایگاه دوم جهانی جزء بهترین دانشگاه های برای رشته مهندسی شیمی است. همچنین دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نیز رتبه 4 جهان در این رشته را در اختیار گرفته و در جمع برترین دانشگاه های جهان جای دارند.

بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل رشته مهندسی شیمی QS 2024
رتبه جهانیدانشگاهامتیاز رشته
1موسسه فناوری ماساچوست (آمریکا)97.8
2دانشگاه استنفورد (آمریکا)93.9
3دانشگاه کمبریج (انگلستان)92.7
4دانشگاه کالیفرنیا برکلی (آمریکا)92.2
5موسسه فناوری فدرال سوئیس- ETH Zurich92

هزینه تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا

یکی از مواردی که دانشجویان خارجی برای تحصیل در آمریکا باید به آن دقت داشته باشند، متوسط هزینه هایی است که باید به صورت سالیانه به عنوان هزینه تحصیل و زندگی در این کشور پرداخت کنند. شهریه دانشجویان رشته مهندسی شیمی در آمریکا به طور متوسط در حدود 22000$ تا 57000$ (دلار) در سال است و این تفاوت بزرگ باید توسط متقاضیان و پیش از دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور مورد بررسی قرار گیرد. باید در نظر داشت که در بسیاری از دانشگاه های آمریکا به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشجویان دسترسی مناسبی به بورسیه های تحصیلی دارند اما برای اطمینان از دریافت آن ها باید مستقیما با دانشگاه در ارتباط باشند.

در قالب جدول زیر می توان با سطح شهریه دانشجویان رشته مهندسی شیمی در برخی از دانشگاه های معتبر آمریکا آشنا شد:

دانشگاهمتوسط شهریه سالیانه به دلار
موسسه فناوری ماساچوست$55510
دانشگاه استنفورد$40050
دانشگاه کالیفرنیا برکلی (UCB)$44000
موسسه فناوری کالیفرنیا$58479
دانشگاه پرینستون$57410
دانشگاه ویسکونسین- مدیسون
$39354
دانشگاه مینسوتا توین سیتیز
$33958

هزینه زندگی در کشور آمریکا نیز دارای تفاوت های بسیاری است به طوری که هزینه زندگی در شهرهای مختلف برای دانشجویان می تواند از 1000$ تا 1500$ (دلار) در ماه متغیر باشد. البته دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که به صورت نیمه وقت در این کشور به کار مشغول شوند و از این طریق درآمد مناسبی برای تامین هزینه های زندگی خود به دست آورند.

نحوه پذیرش در رشته مهندسی شیمی در آمریکا

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های برتر آمریکا را دارند، باید نمره زبان بالاتر از درخواست دانشگاه را در اختیار داشته باشند تا از این طریق بتوانند امتیاز بیشتری برای ورود به دانشگاه داشته باشند. در بسیاری از دانشگاه های آمریکا از دانشجویان خواسته می شود تا مدرک تافل را ارائه کنند. ریز نمرات دروس تخصصی مرتبط با رشته مهندسی شیمی نیز نقش مهمی در پذیرش دانشجویان در دانشگاه های آمریکا خواهد داشت.

در لیست زیر می توان با شرایط اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی در آمریکا آشنا شد:

  • مدرک دیپلم متوسطه معتبر
  • معدل کل GPA حداقل 3.0 تا 3.4 از 4.0
  • نمرات آزمون SAT یا ACT
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره 6.5 به بالا و TOEFL با امتیاز 80 به بالا
  • رسید پرداخت هزینه درخواست پذیرش
  • توصیه نامه

متوسط درآمد مهندسان شیمی در کشور آمریکا

در آمریکا، متوسط درآمد برای افرادی که در دانشگاه ها تحصیل کرده اند و مشاغل رده بالا در اختیار دارند بسیار مناسب است و مهندسان شیمی نیز از درآمد بسیار خوبی در این کشور برخوردار هستند. زمانی که فردی مدرک خود را از یک دانشگاه آمریکایی معتبر دریافت کرده باشد، نه تنها در این کشور بلکه در سایر نقاط جهان نیز شانس خوبی برای کاریابی خواهد داشت و می تواند از این طریق به گرین کارت آمریکا دست پیدا کند. مهندسان شیمی نیز با توجه به این که در دسته مشاغل مورد نیاز در این کشور قرار دارند، از شانس بسیار خوبی برای رسیدن به شغل پس از تحصیل و درآمد عالی در این کشور برخوردار هستند.

در نمودار زیر می توان متوسط درآمد این افراد به صورت ماهانه را مشاهده کرد.

درآمد ماهانه یک مهندس شیمی در کشور آمریکا

کیفیت آموزشی بسیار بالا، امکان دسترسی به شغل مرتبط و همچنین شرایط مناسب مالی برای زندگی با کیفیت در کشور آمریکا سبب شده است تا بسیاری از علاقمندان به مهاجرت، این کشور را به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های خود برای تحصیل و کار در نظر داشته باشند. تمامی ارزیابی های جهانی آمریکا را در جمع 15 کشور برتر جهان برای زندگی قرار داده اند و این خود دلیل دیگری برای انتخاب این کشور است. شما نیز در صورت تمایل به مهاجرت به کشور آمریکا، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید و از رهنمودهای ایشان بهره ببرید.

سوالات متداول در خصوص رشته مهندسی شیمی در آمریکا

در بخش پایانی مقاله رشته مهندسی شیمی در آمریکا به سوالات تخصصی شما پاسخ می دهیم:

  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته مهندسی شیمی در آمریکا به چه صورت است؟ رشته مهندسی شیمی یکی از رشته های پرکاربرد در جهان امروز است و آمریکا نیز توجه بسیاری به این رشته داشته است. موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمریکا را می توان به عنوان برترین دانشگاه این کشور برای تحصیل در این رشته معرفی کرد چراکه رتبه 1 جهان را به خود اختصاص داده است. پس از آن دانشگاه استنفورد آمریکا نیز با قرارگرفتن در جایگاه دوم جهانی جزء بهترین دانشگاه های برای رشته مهندسی شیمی است. همچنین دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نیز رتبه 4 جهان در این رشته را در اختیار گرفته و در جمع برترین دانشگاه های جهان جای دارند.
  • نحوه پذیرش در رشته مهندسی شیمی در آمریکا چگونه است؟ دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های برتر آمریکا را دارند، باید نمره زبان بالاتر از درخواست دانشگاه را در اختیار داشته باشند تا از این طریق بتوانند امتیاز بیشتری برای ورود به دانشگاه داشته باشند. در بسیاری از دانشگاه های آمریکا از دانشجویان خواسته می شود تا مدرک تافل را ارائه کنند. ریز نمرات دروس تخصصی مرتبط با رشته مهندسی شیمی نیز نقش مهمی در پذیرش دانشجویان در دانشگاه های آمریکا خواهد داشت.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *