ویزای تحصیلی

رشته مهندسی هوافضا در بلژیک

رشته مهندسی هوافضا در بلژیک

بلژیک یکی از بهترین کشورهای اروپا برای تحصیل است و در همین راستا تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در بلژیک برای علاقه مندان به تحصیل این رشته در بلژیک که کشوری چند فرهنگی و چند زبانه است، توصیه می شود. بلژیک با آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و هلند هم مرز است و بنابراین دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که در اکثر پایتخت های اروپا گردش کنند. بلژیک که به دلیل چشم اندازهای قرون وسطایی و افسانه ای همراه با معماری خیره کننده رنسانس خود شناخته می شود، مقصد سفری است که حتما باید از آن دیدن کرد.

بلژیک به عنوان یکی از امن ترین و صلح آمیزترین کشورهای جهان با اقتصادی پیشرفته و کیفیت زندگی بالا شناخته می شود. به علاوه، این کشور برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه ای را در هر سطح عملی ارائه می دهد. پایتخت این کشور، یعنی بروکسل، در بین 50 شهر برتر دانشجویی جهان قرار دارد. از دیگر شهرهای بلژیک می توان به آنتروپ، گنت، لیژ، لوون و بروژ زیبا اشاره کرد. بلژیک یک کشور مستقل است و به سه منطقه خودمختار تقسیم می شود: منطقه فلمیش یا فلاندر (جامعه هلندی) در شمال، منطقه والون یا والونی (جامعه فرانسوی) در جنوب و منطقه پایتخت، بروکسل. در بلژیک همچنین می توان سه جامعه زبانی پیدا کرد: جامعه فلمیش هلندی-زبان، جامعه فرانسوی زبان و جامعه کوچک تر آلمانی زبان. در واقع، هلندی، فرانسوی و آلمانی سه زبان رسمی بلژیک هستند.

البته دانشجویان در حین تحصیل در بلژیک با مانع زبانی مواجه نخواهند شد زیرا بسیاری از مردم این کشور می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی علاقه مندان به تحصیل رشته مهندسی هوافضا در بلژیک در سال 2021 یا 2022 به شرح زیر تهیه نموده است.

چرا تحصیل در رشته مهندسی هوافضا در بلژیک؟

تحصیل در خارج از کشور در بلژیک یعنی ورود به یک سیستم آموزشی سه زبانه با کیفیت بالا همراه با هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و برنامه های تحقیقاتی متنوع. از زمان تصویب فرآیند بولونیا، بلژیک برنامه ها و مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. آموزش در بلژیک توسط هر منطقه به طور جداگانه انجام می شود و هر منطقه قوانین خاص خود را در مورد پذیرش، شهریه و زبان تدریس تعیین می کند. در پاسخ به این سوال که چرا بلژیک مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی است دلایل زیر ارائه می شود:

چرا تحصیل در بلژیک

همچنین بلژیک دارای امکانات فراوان و تاریخ غنی است. این کشور عضو اتحادیه اروپا، شنگن و منطقه واحد پولی یورو می باشد. به طور کلی، چندفرهنگی و چندزبانه بودن این کشور کوچک آن را به یک مکان جالب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. از آن جا که سه زبان رسمی بلژیک به عنوان زبان مادری در سراسر این کشور در دسترس هستند، دانشجویان می توانند در طول تحصیل خود در بلژیک حداقل برای یادگیری یکی از آن ها تلاش نمایند و به این ترتیب رزومه خود را پربارتر کنند.

همچنین، با توجه به بسیار مقرون به صرفه بودن سیستم حمل و نقل عمومی در بلژیک، دانشجویان می توانند در اوقات فراغت خود در این کشور به راحتی مسافرت کنند. به علاوه، در بلژیک، اجاره آپارتمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی آسان تر است. دولت این کشوری برای افراد یا خانواده هایی که درآمد محدودی دارند گزینه ای به نام مسکن اجتماعی ارائه می دهد. همان طور که ملاحظه می شود دلایل زیادی برای تحصیل در بلژیک وجود دارد و بنابراین با انتخاب بلژیک به عنوان مقصد تحصیل دانشجویان می توانند از مزایای زندگی، تحصیل و کار در این کشور پیشرفته و مرفه اروپایی بهره مند شوند.

موسسات آموزشی ارائه دهنده رشته مهندسی هوافضا در بلژیک

موسسات آموزشی ارائه دهنده رشته مهندسی هوافضا در بلژیک عبارتند از:

  • دانشگاه لیژ
  • دانشگاه کاتولیک لووِن (کی یو ال)
  • دانشگاه وریج بروکسل (وی یو بی)
  • Hoge School Vives – Associate KU Keuven.

چگونگی ارائه درخواست برای تحصیل رشته مهندسی هوافضا در بلژیک

فرآیند پذیرش در دانشگاه های بلژیک بسته به رشته، سطح برنامه و موسسه آموزشی متفاوت است. بنابراین، در صورت داشتن سوالات خاص، متقاضیان باید حتما با موسسه مورد نظر خود مشورت کنند. اما بطور کلی، متقاضیان باید مراحل زیر را طی کنند:

فرآیند پذیرش در دانشگاه های بلژیک

پس از تصمیم گیری درباره برنامه و منطقه تحصیل، نوبت به جمع آوری مدارک لازم برای ارائه درخواست می رسد. بهتر است که متقاضیان ابتدا با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری بلژیک تماس بگیرند زیرا آنها می توانند در اولین مراحل متقاضیان را راهنمایی کرده و خدمات ترجمه را به دو زبان هلندی یا فرانسوی به آنها ارائه دهند. فرآیند درخواست شامل اسناد و مدارک زیر است:

  • مدرک شناسایی: شناسنامه یا گذرنامه
  • دیپلم متوسطه برای دوره کارشناسی
  • کپی مدرک کارشناسی برای دوره کارشناسی ارشد
  • کپی مدرک کارشناسی ارشد برای دوره دکتری
  • فرم درخواست پر شده که از وبسایت رسمی دانشگاه موردنظر دانلود شده باشد.
  • نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی TOEFL یا IELTS در صورتی که زبان آموزش برنامه موردنظر انگلیسی باشد
  • نتایج آزمون مهارت زبان فرانسوی (DELF یا DALF) یا هلندی (Dutch NT2-II) در صورتی که زبان آموزش برنامه موردنظر فرانسوی یا هلندی باشد
  • سند پرداخت هزینه درخواست، در صورت وجود
  • انگیزه نامه ای که توضیح می دهد چرا متقاضی می خواهد در بلژیک تحصیل کند.
  • توصیه نامه ها، در صورت وجود

در بلژیک، متقاضیان بطور الکترونیکی از طریق سیستمهای درخواست آنلاین دانشگاهها، مستقیما به دانشگاه موردنظر خود درخواست ارائه می دهند. با این حال، در برخی موارد ممکن است از متقاضی خواسته شود که اصل مدارک را از طریق پست ارسال کند تا صحت آنها را ثابت نماید. پس از ارسال درخواست، دانشگاه آن را ارزیابی می کند و به متقاضی اطلاع می دهد که آیا لازم است در یک آزمون پذیرش یا استعداد قبول شود یا خیر.

چگونگی اخذ ویزا برای تحصیل رشته مهندسی هوافضا در بلژیک

چگونگی اخذ ویزا برای تحصیل رشته مهندسی هوافضا در بلژیک

اتباع اروپایی برای اقامت و تحصیل در بلژیک نیازی به ویزا یا اجازه اقامت ندارند. اما متقاضیان تحصیل در بلژیک، در صورتی که شهروند اروپا نیستند باید قبل از ورود خود برای ویزای دانشجویی بلژیک (همان ویزای تحصیلی بلژیک) اقدام کنند. اگر اقامت آنها در بلژیک بیش از 90 روز باشد باید برای ویزای اقامت طولانی مدت نوع D اقدام کنند و اگر اقامت آن ها کم تر از 3 ماه باشد پس به ویزای کوتاه مدن نوع C نیاز دارند. در هر دو مورد، متقاضی باید درخواست ویزای خود را به سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور محل اقامت خود ارائه دهد. مدارک لازم برای درخواست ویزای دانشجویی بلژیک عبارتند از:

  • نامه پذیرش از یک دانشگاه بلژیکی
  • فرم درخواست ویزا به صورت تکمیل و امضا شده
  • گواهینامه های آموزشی قبلی
  • گذرنامه با حداقل 12 ماه اعتبار باقیمانده در لحظه درخواست ویزا
  • سند اثبات توانایی پرداخت؛ به این معنی که متقاضی در حین تحصیل بودجه کافی برای تامین هزینه زندگی خود دارد. حداقل مبلغ مورد نیاز برای بلژیک حدود 660€ (یورو) در ماه است و متقاضی می تواند با ارائه صورتحساب بانکی آن را ثابت نماید.
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گواهی پزشکی و بیمه

متقاضیان باید توجه داشته باشند که ممکن است سفارت بلژیک در کشور مبدا آنها مدارک بیش تری را بخواهد. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که هم دانشجویان اروپایی و هم دانشجویان غیراروپایی پس از ورود به بلژیک باید در شهرداری (town /city hall) ثبت نام کنند. و برای دریافت گواهینامه ثبت نام، باید مدارک فوق را به شهرداری نیز ارائه دهند. به علاقه مندان تحصیل در بلژیک توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر، به ویژه در زمینه اقامت پس از تحصیل در بلژیک با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *