ویزای تحصیلی

رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی

رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی

رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی را می توان به عنوان یکی از کلیدی ترین رشته های تحصیلی برای ورود به بازار کار این کشور برشمرد. رومانی یکی از کشورهای کمتر شناخته شده در زمینه مهاجرت تحصیلی است اما شرایط بسیار مناسبی را برای دانشجویان خارجی ایجاد کرده است تا آن ها بتوانند با هزینه های بسیار مقرون به صرفه در این کشور به تحصیل خود مشغول شده و بهترین خروجی را دریافت کنند. دانشگاه های رومانی در طول 5 سال گذشته توانسته اند در رنکینگ های بین المللی نیز جایگاه مناسبی را برای خود به دست آورند و همین موضوع می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روند صعودی تعداد دانشجویان خارجی در این کشور داشته باشد.

رشته مهندسی کامپیوتر یکی از آن دسته رشته هایی است که برای پیشرفت در زمینه های مختلف علم و همچنین زندگی بشر به آن نیاز است و مهندسین کامپیوتر نیز به همین دلیل است که در بسیاری از کشورها آسوده خاطر هستند که پس از دریافت مدرک تحصیلی خود به راحتی می توانند وارد بازار کار شده و علاوه بر اشتغال در شغل مورد نظر خود، درآمد بسیار مناسبی را نیز کسب کنند. رومانی نیز یکی از آن دسته کشورها است که در تلاش است تا خود را به سطح کشورهای حوزه شنگن برساند و توجه به این رشته را نیز در دستور کار خود قرار داده است. از همین رو، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی خواهند پرداخت.

  • شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی چیست؟
  • برای تحصیل در این رشته در رومانی به چه بودجه ای نیاز است؟
  • آیا می توان پس از تحصیل در کشور رومانی به کار مشغول شد؟
  • شرایط مالی یک مهندس کامپیوتر در کشور رومانی چگونه است؟

شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی

رومانی یکی از کشورهای بلوک شرق اروپا است که به دلیل نزدیکی به ایتالیا، شرایطی تقریبا مشابه با این کشور دارد. دانشگاه های این کشور در طول سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند و تعداد دانشجویان ورودی به این کشور نیز به خوبی نشان دهنده همین موضوع است. علاقمندان به رشته مهندسی کامپیوتر در کشور رومانی می توانند دانشگاه پلی تکنیک بخارست و همچنین دانشگاه فنی کلوژ ناپوکا را انتخاب کنند که در این رشته در جمع بهترین های جهان قرار دارند و البته با اختلاف از سایر دانشگاه های این کشور شرایط بهتری را برای تحصیل در این رشته ایجاد کرده اند.

زبان تحصیل در رومانی در حال حاضر رومانیایی است اما در برخی از رشته های تحصیلی از جمله مهندسی کامپیوتر می توان به زبان انگلیسی نیز در این رشته به تحصیل مشغول شد. نمره آیلتس 5.5 یا معادل آن در سایر آزمون ها می تواند برای اخذ پذیرش از دانشگاه های رومانی کافی باشد. طول دوره تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در این کشور نیز با توجه به سیستم نظام آموزشی بولونیا در مقطع کارشناسی 3.5 ساله است و دانشجویان می توانند پس از این دوره وارد بازار کار شوند. البته دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که در یک بازه زمانی 2 ساله کارشناسی ارشد و در یک بازه زمانی 3 ساله مدرک دکترای خود را نیز دریافت کنند. هزینه های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در این کشور سبب شده است تا رومانی یکی از مقصدهای جذاب برای تحصیل به شمار برود.

شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی

هزینه تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی

بخش عمده ای از دغدغه های دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را هزینه های مرتبط با تحصیل و زندگی شکل می دهد چراکه ناکامی در پرداخت هزینه ها می تواند منجر به اخراج از کشور شود. در کشوری مانند رومانی، دسترسی به بورسیه تحصیلی بسیار دشوار است و به همین دلیل است که به علاقمندان تحصیل در رومانی توصیه می شود تا پیش از ورود به این کشور، هزینه های زندگی خود را به طور کامل محاسبه کنند تا در میانه راه دچار مشکل نشوند.

شهریه دانشگاه برای علاقمندان به رشته مهندسی کامپیوتر در رومانی در حدود 1800€ تا 2500€ (یورو) در سال است که به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی می توان آن را قیمتی منصفانه دانست. از طرف دیگر دانشجویان باید به هزینه های زندگی خود در این کشور نیز توجه داشته باشند که به طور متوسط می توان آن را در حدود 250€ (یورو) در ماه اعلام کرد که تقریبا ربع کشورهای برتر اروپایی است. دانشجویان خارجی از سال 2018 در رومانی اجازه کار نیمه وقت را به دست آورده اند و از طریق کارهای ساده نیز می توانند مبلغ مورد نیاز برای تامین هزینه های زندگی خود را به دست آورند و نگرانی های خود را در این رابطه به شدت کاهش دهند.

درآمد یک مهندس کامپیوتر در رومانی

رومانی به دانشجویان خارجی که مدرک تحصیلی خود را در این کشور دریافت کرده اند، 6 ماه فرصت خواهد داد تا به جستجوی کار مشغول شوند و در صورت موفقیت در امضای قرارداد در این کشور به آن ها اقامت موقت از طریق کار را ارائه می دهد که می تواند مزایای بسیار زیادی برای شهروندان خارجی داشته باشد. رومانی اگرچه عضو کشورهای شنگن نیست اما شهروندان این کشور همچنان بدون نیاز به پاسپورت می توانند به این کشورها مسافرت کنند.

مهندسین کامپیوتر در رومانی از جمله گروه های شغلی مورد نیاز هستند و به همین دلیل می توان انتظار داشت که در بازه زمانی کوتاه مدتی یک فارغ التحصیل در این رشته بتواند شغل مورد نظر خود را پیدا کند. در نمودار زیر، متوسط درآمد یک مهندس کامپیوتر در کشور رومانی نشان داده شده است که مراتب بیشتر از متوسط درآمد در این کشور است.

درآمد ماهانه یک مهندس کامپیوتر در کشور رومانی

اگرچه یک مهندس کامپیوتر در کشور رومانی به درآمد مناسبی دسترسی دارد اما این مبلغ قابل مقایسه با درآمد یک مهندس کامپیوتر در کشور مانند آلمان یا هلند نیست. به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان با دریافت مدرک خود در این کشور راهی یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی می شوند تا شرایط بهتری را برای آینده کاری خود به ارمغان آورند. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در آمادگی کامل قرار دارند دار علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور را در تمامی زمینه ها راهنمایی نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *