ویزای تحصیلی

رشته پرستاری در بلغارستان

رشته پرستاری در بلغارستان

رشته پرستاری در بلغارستان از رشته های پرمتقاضی است که به طور بالقوه ای منجر به اشتغال و اقامت دائمی متقاضیان در اتحادیه اروپا می گردد. این برنامه تحصیلی در دانشگاه های پزشکی بلغارستان در طی 4 سال و به زبان بلغاری به متقاضیان ارائه می گردد. به همین دلیل، گذراندن یک سال دوره زبان بلغاری پیش از آغاز سال تحصیلی برای متقاضیان الزامی است. اما از نکات مثبت تحصیل پرستاری در کشور بلغارستان می توان به هزینه تحصیل و زندگی فوق العاده پایین آن اشاره نمود.

  • شرایط تحصیل پرستاری در کشور بلغارستان به چه صورتی است؟
  • مدارک و الزامات ضروری برای تحصیل پرستاری در دانشگاه های پزشکی بلغارستان چیست؟
  • آیا هزینه تحصیل پرستاری در بلغارستان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی پایین تر است؟
  • وضعیت بازار کار پرستاران در بلغارستان به چه ترتیبی می باشد؟

مشاوران حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمای هموطنان عزیز در تمامی مراحل برنامه مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو به کشورهای مختلف جهان می باشند.

شرایط تحصیل رشته پرستاری در بلغارستان 2023

برنامه تحصیل پرستاری در بلغارستان یک دور 4 ساله تمام وقت می باشد که به دریافت مدرک لیسانس پرستاری منجر می شود. بمانند کلیه مدارک پرستاری از اتحادیه اروپایی (EU) مدرک پرستاری دریافتی از دانشگاه های پرستاری بلغارستان در کل اروپا معتبر بوده و در سراسر جهان مورد تایید می باشد. تحصیل در بلغارستان و در رشته پر متقاضی پرستاری مخصوص آندسته از متقاضیانی طراحی شده است که به دنبال شغل پرستاری ملی و بین المللی در خارج (در آلمان، ایرلند، انگلستان و غیره) هستند. آموزش پرستاری در بلغارستان توسط کلیه دانشگاه های پزشکی این کشور (صوفیا، پلون، پلودید و وارنا) به متقاضیان ارائه می گردد.

جزئیات تحصیل پرستاری در بلغارستان 2023
نام دورهلیسانس پرستاری
مدت تحصیل4 سال
تعداد نیمسال ها5 نیمسال تحصیل تئوری و عملی + یک نیمسال دوره انترنی (کار کلینیکی)
زبان آموزشیبلغاری (Bulgaria)
شهریه تحصیلی€3000 (یورو) در سال

به خاطر داشته باشید از آنجایی که زبان آموزشی برنامه های پرستاری در بلغارستان به زبان بلغاری است، پس شما به عنوان متقاضی برنامه های پرستاری می بایست به زبان بلغاری تکلم کرده و یا حداقل یک سال دوره زبان بلغاری را قبل از شروع برنامه پرستاری بگذرانید.

هزینه تحصیل رشته پرستاری در بلغارستان

برای تحصیل پرستاری در بلغارستان اصلا نگران هزینه های تحصیلی خود نباشی. چرا که رشته پرستاری در بلغارستان جزو ارزانترین دوره های تحصیلی در کل اروپا است. همین ارزان بودن سطح شهریه ها به همراه هزینه های زندگی مقرون به صرفه بعلاوه محیط زندگی دوست داشتنی و مدرک بسیار معتبر دانشگاهی سبب جذب دانشجویان بسیاری از اقصی نقاط جهان شده است. اما هزینه های تحصیل (شهریه ها) رشته پرستاری در بلغارستان 2023 از قرار ذیل می باشد:

  • برنامه لیسانس پرستاری (برنامه 4 ساله) : €3000 (یورو)
  • برنامه فوق لیسانس (برنامه 3 ساله): €3600 (یورو)
  • برنامه پست گرجوئیت یا تخصص پرستاری (برنامه 3 ساله): €4500 (یورو)
  • دوره زبان بلغاری به عنوان پیش نیاز (برنامه 1 ساله): €3500 (یورو)

اما به لحاظ هزینه زندگی دانشجویی، بلغارستان نه فقط در سطح اروپا بلکه در کل جهان به عنوان یک مقصد تحصیلی ارزان به شمار می رود. قبل از هر چیزی باید بدانید که هزینه زندگی در بلغارستان عمدتا با سبک زندگی شما رابطه مستقیمی دارد. اما آمارها گویای این واقعیت است که هزینه سالانه زندگی در بلغارستان (شامل خورد و خوراک، اجاره خانه، حمل و نقل و غیره) عددی در حدود 17000€ (یورو) می باشد.

نحوه اخذ پذیرش رشته پرستاری در بلغارستان

همانند هر دوره پرستاری در اروپا، ورود به دانشگاه پزشکی بلغارستان و تحصیل پرستاری در این کشور نیز تابع شرایط و مقررات خاصی است. حداقل شرط ضروری برای اخذ پذیرش دانشجوی پرستاری در بلغارستان داشتن حداقل مدرک دیپلم متوسطه با نمرات خوب در درس زیست شناسی (برای برنامه لیسانس)، مدرک لیسانس (برای برنامه فوق لیسانس) و مدرک فوق (برای برنامه تخصص یا همان برنامه PhD پرستاری) می باشد. دانشگاه صوفیه در سال 2023 مورد تائید وزارت بهداشت ایران واقع شد و این نوید به متقاضیا داده میشود که مدرک دریافتی خویش از این دانشگاه را میتوانند در ایران معادل سازی نمایند. برای ورود به رشته پرستاری متقاضیان می بایست در آزمون ورودی دانشگاه شرکت نمایند و یا می توانند در دوره های آمادگی ۹ ماهه شرکت نمایند و با احتمال خیلی بالاتر برنامه خود را برای ورود به این دانشگاه هموار نمایند.

ریز مدارک جهت درخواست پذیرش در دوره لیسانس پرستاری بدین شرح است:

مدارک لازمشرایط
فرم درخواستفرم درخواست تکمیل شده به ضمیمه CV خلاصه
مدرک دیپلم متوسطههم نمرات در درس زیست شناسی و هم معدل کل دیپلم دبیرستان بایستی حداقل 62% ماکسیمم نمرات احتمالی در کشور بلغارستان باشد
گواهی پزشکیاخذ شده برای یک ماه قبل از تاریخ درخواست پذیرش
گواهی زبان بلغاریدانشگاه در سطح B2 (می توان با شرکت در دوره یکساله زبان بلغاری قبل از شروع برنامه پرستاری به این سطح دست یافت)
مدارک شناسائی6 قطعه عکس پاسپورتی رنگی جدید به اضافه کپی پاسپورت بین المللی با اعتبار 18 ماهه

لازم به ذکر است که تمامی مدارک قبل از ارسال به کمیته ارزیابی دانشگاه می بایست رسما به زبان بلغاری ترجمه گردد.

نحوه اخذ پذیرش رشته پرستاری در بلغارستان

تحصیل پرستاری در بلغارستان به زبان انگلیسی

اکنون سوالی که ممکن است به ذهن شما برسد شاید این باشد که آیا اصلا دوره پرستاری در بلغارستان با زبان انگلیسی وجود ندارد؟ باید بدانید که برنامه های ارائه شده توسط کلیه دانشگاه های علوم پزشکی در بلغارستان اساسا به زبان بلغاری می باشد. اما این به معنای منتفی شدن دوره پرستاری در بلغارستان به زبان انگلیسی نیست. بلکه برخی از دانشگاه های بلغاری نیز هستند که برنامه های پزشکی به زبان انگلیسی دارند.

بدین ترتیب، هر دانشگاه پزشکی در بلغارستان دوره آمادگی زبان بلغاری را برای تحصیل پزشکی پیش بینی می کند. در کنار این، هر دانشگاهی هم که دارای برنامه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی است نیز دارای دوره آمادگی زبان انگلیسی برای تحصیل پزشکی است. اما اسامی دانشگاه های پزشکی بلغارستان با زبان آموزشی انگلیسی عبارتند از:

  • دانشگاه پزشکی صوفیا (Medical university of Sofia)
  • دانشگاه پزشکی وارنا (Medical university of Varna)
  • دانشگاه پزشکی پلودیو (Plovdiv medical university)
  • دانشگاه پزشکی پلون (Medical university of Pleven)

بازار کار پرستاری در بلغارستان

پرستاری از جمله رشته های شغلی است که بازار کار خوبی در بلغارستان و کل اتحادیه اروپایی (EU) دارد. اما این تمام واقعیات بازار کار این رشته محسوب نمی شود. بلکه باید دید که آیا پرستاران شاغل در بلغارستان از شرایط کاری خود نیز راضی هستند یا خیر. به طور کلی بلغارستان هم دارای یک محیط کاری مشابه دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) می باشد. در بلغارستان کلیه افراد مشمول 10% مالیات بر سود سرمایه می باشند که ماهانه به طور اتوماتیکی از درآمد آنها کسر می شود.

شرایط مهاجرتی پرستاران به بلغارستان

اصولا کلیه شهروندان خارجی تنها زمانی مجاز به کار در بلغارستان هستند که ویزای کار بلغارستان را اخذ کرده باشند. اما مبنای اخذ این نوع ویزا داشتن قرارداد کاری است. ویزاهای کاری معمولا می بایست توسط کارفرمای محلی درخواست شود. این ویزاها توسط اداره کار بلغارستان برای متقاضیان صادر می شود. مدت اعتبار آنها نیز تا یک سال می باشد اما گزینه مناسب برای پرستاران جهت ورود به کشور بلغارستان به عنوان کارگران مهارت بالا اخذ بلو کارت اتحادیه اروپایی می باشد. برای اخذ بلوکارت، ابتداء شما می بایست ویزای بلند مدت (ویزای نوع D) داشته باشید.

کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده مشاوره در زمینه انواع روش های اخذ مهاجرت به بلغارستان و اخذ اقامت آن با کمترین هزینه و در سریعترین زمان ممکن هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *