ویزای تحصیلی

رشته پرستاری در لوکزامبورگ

رشته پرستاری در لوکزامبورگ

از آن جایی که گرفتن ویزای کاری در رشته پرستاری در لوکزامبورگ برای افراد خارج از اتحادیه اروپا بسیار دشوار است، متقاضیان از روش تحصیلی اقدام می کنند. در واقع افرادی که می خواهند به عنوان پرستار در لوکزامبورگ مشغول به کار باشند با گذراندن دوره های پیش پزشکی در لوکزامبورگ یا سایر کشورهای حوزه شنگن مثل مجارستان در آزمون ورودی شرکت می کنند. کسانی که موفق به قبولی در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر خود شوند مجوز تحصیل در رشته پرستاری را پیدا می کنند و پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند در بیمارستان های لوکزامبورگ مشغول به کار شوند. در این مقاله توضیحاتی در خصوص شهریه دانشگاه برای تحصیل در رشته پرستاری در لوکزامبورگ، متوسط درآمد ماهیانه پرستاران و غیره از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارائه شده است.

  • شرایط تحصیل در رشته پرستاری در لوکزامبورگ چیست؟
  • هزینه تحصیل در این کشور چقدر است؟
  • آیا دانشگاه های پزشکی لوکزامبورگ مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟
  • جایگاه دانشگاه های پزشکی لوکزامبورگ چگونه است؟

آشنایی با لوکزامبورگ

تحصیل در لوکزامبورگ برای کسانی که رویای تحصیل در اروپا را در سر دارند می تواند انتخاب خوبی باشد؛ البته به لحاظ مساحتی لوکزامبورگ کوچک است و روی نقشه به صورت یک نقطه کوچک دیده می شود اما بین کشورهای فرانسه، آلمان و بلژیک قرار گرفته و متاثر از فرهنگ این کشورها است. شایان توجه است که لوکزامبورگ در حال حاضر 602005 نفر جمعیت دارد که نیمی از آن ها خارجی ها هستند، منتهی به دلیل مساحت کم خود، بر خلاف کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان و غیره، قوانین مهاجرپذیری را تصویب نکرده است.

تحصیل در رشته پرستاری در لوکزامبورگ

لوکزامبورگ به دلیل وسعت کم خود دانشگاه های کمی دارد و اگرچه از دید برخی ها این مسئله یک ویژگی منفی به حساب می آید اما حقیقت این است که سطح علمی دانشگاه های لوکزامبورگ بالا است. تنها دانشگاه دولتی در لوکزامبورگ University of Luxembourg است که شهریه آن به طور متوسط سالیانه 400€ تا 800€ (یورو) می باشد. این در حالی است که سایر دانشگاه های این کشور خصوصی اند و شهریه دریافتی آن ها در رشته های پزشکی، پرستاری و غیره طی سال 2022 سالیانه 17000€ تا 30000€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. لازم به یادآوری است که غالب دانشگاه های خصوصی در لوکزامبورگ شعب دانشگاه های آمریکا هستند به همین دلیل است که شهریه های دریافتی آن ها همانند آمریکا بسیار بالا است. در نمودار زیر درصد دانشجویان بین المللی در دانشگاه لوکزامبورگ (University of Luxembourg) به عنوان محبوب ترین دانشگاه این کشور نشان داده شده:

نمودار مقایسه درصد حضور دانشجویان خارجی و بومی در دانشگاه لوکزامبورگ

البته کسانی که علاقه ای به تحصیل در رشته پرستاری ندارند و فقط می خواهند دوره ای بگذرانند که بتوانند وارد بازار کار شوند می توانند موسسات خصوصی در لوکزامبورگ را انتخاب نمایند. این موسسات هر کدام در یک زمینه خاص، مثلا برپایی تجارت های کوچک و غیره، دوره های ورود به بازار کار برگزار می کنند و در نهایت مدارک فنی-حرفه ای اهدا می کنند؛ منتهی اخذ ویزا بر مبنای پذیرش از این موسسات تقریبا نشدنی است.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از رشته پرستاری در لوکزامبورگ

این که دقیقا چه مدارکی باید تهیه شود بستگی به دانشگاه مورد نظر فرد دارد اما به طور کلی مهم ترین مدارک برای اخذ پذیرش از رشته پرستاری در لوکزامبورگ عبارت هستند از:

  • CV که فرد باید در آن به موفقیت های تحصیلی و کاری خود اشاره نماید.
  • ترجمه رسمی مدرک تحصیلی و سایر مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده است.
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی
  • گواهی به پایان رساندن دوره پیش پزشکی
  • کارنامه قبولی در آزمون ورودی دانشگاه
  • انگیزه نامه که ضروری است فرد شخصا آن را نگارش نموده باشد.
  • مدرک زبان لوکزامبورگی یا آلمانی یا فرانسوی اگر دوره پیش پزشکی که فرد در آن شرکت نموده است به یکی از این 3 زبان برگزار نمیشده است (هر 3 زبان یاد شده در کشور لوکزامبورگ زبان رسمی هستند).
  • هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا application fee

توجه به این نکته ضروری است که تعداد معدودی از دوره ها تنها به زبان انگلیسی ارائه می شوند و غالب رشته ها دو زبانه اند یعنی به انگلیسی و فرانسوی یا انگلیسی و آلمانی آموزش داده می شوند. منتهی کسانی که قصد تحصیل پرستاری در لوکزامبورگ را دارند باید به یکی از 3 زبان رسمی در این کشور یعنی لوکزامبورگی، فرانسوی یا آلمانی تسلط کامل داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است پیش از درخواست پذیرش از رشته پرستاری در مقطع کارشناسی، فرد باید از وزارت آموزش و پرورش لوکزامبورگ بخواهد تا مدرک دوره متوسطه وی را تایید نمایند. این فرآیند بین 75€  تا 125€ (یورو) یعنی معادل حدودا 85$ تا 140$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت.

متوسط درآمد رشته پرستاری در لوکزامبورگ

لوکزامبورگ اگرچه کشور گران قیمتی است اما متوسط درآمد بالایی دارد؛ به عبارت دقیق تر کم ترین میزان حقوقی که فردی در این کشور دریافت می کند ماهیانه 2060€ (یورو) و بیشترین حقوق ماهیانه 67300€ (یورو) می باشد. در واقع متوسط درآمد در لوکزامبورگ طی سال 2022 به میزان 15200€ (یورو) است یعنی معادل سالیانه حدود 182000€ (یورو). این درحالی است که متوسط درآمد پرستاران در لوکزامبورگ 11800€ (یورو) در ماه می باشد یعنی اگرچه نسبت به متوسط درآمد کشور کمی پایین تر است اما در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا رقم قابل توجهی می باشد.

متوسط درآمد رشته پرستاری در لوکزامبورگ

هزینه زندگی در لوکزامبورگ

علاوه بر دشواری تسلط به زبان های فرانسوی، آلمانی و لوکزامبورگی و در عین حال تلاش برای قبولی در آزمون ورودی، مانع دیگر برای تحصیل در این کشور شهریه های بالای دانشگاه ها و هزینه بالای زندگی است. در واقع لوکزامبورگ از اکثر کشورهای اروپایی گران قیمت تر است و برای زندگی در آن دانشجو باید ماهیانه 1600€ تا 1800€ (یورو) هزینه کند. به همین دلیل است که با بالا رفتن نرخ ارز غالب افراد تحصیل در فرانسه، مجارستان، ایتالیا و غیره را به لوکزامبورگ ترجیح میدهند. در جدول زیر برای بررسی دقیقتر، قیمت کالاها و اقلام در فرانسه و لوکزامبورگ طی سال 2022 با هم مقایسه شده اند:

کالاها و خدماتقیمت در فرانسهقیمت در لوکزامبورگ
یک وعده غذایی در رستوران13.00€ (یورو)16.40€ (یورو)
یک عده غذایی در شعب مک دونالد8.35€ (یورو)10.00€ (یورو)
بطری آب معدنی1.62€ (یورو)2.63€ (یورو)
بطری یک لیتری شیر0.98€ (یورو)1.38€ (یورو)
قالب 500 گرمی نان1.41€ (یورو)2.43€ (یورو)
یک شانه 12 تایی تخم مرغ2.95€ (یورو)3.87€ (یورو)
یک کیلوگرم فیله مرغ10.62€ (یورو)11.00€ (یورو)
یک کیلوگرم گوشت قرمز16.77€ (یورو)17.75€ (یورو)
بلیت یک طرفه وسایل حمل و نقل عمومی1.70€ (یورو)2.00€ (یورو)
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه686.30€ (یورو)1506.06€ (یورو)
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه1417.06€ (یورو)2785.71€ (یورو)

تحصیل در فرانسه بر خلاف تحصیل در لوکزامبورگ رایگان است و همانطور که در جدول بالا بررسی شد هزینه زندگی در لوکزامبورگ نیز بسیار بالاتر از هزینه زندگی در فرانسه می باشد. به عنوان مثال اجاره منزل در فرانسه 52% ارزان تر از اجاره منزل در لوکزامبورگ میباشد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد اطلاعاتی راجع به تحصیل پرستاری در لوکزامبورگ در سال 2022 ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *