ویترین

سرمایه گذاری در آلبانی

سرمایه گذاری در آلبانی

فرصت های کم نظیر سرمایه گذاری در آلبانی سرمایه گذاران را از کشورهای مختلف خارجی به سمت این کشور جذب می کنند. آلبانی در حال حاضر منتظر آغاز مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا است و این بدان معنا است که کشور در بخش های کلیدی مانند حاکمیت قانون و اصلاحات در بخش عدالت پیشرفت کرده است. با وجود اینکه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، آلبانی توجه ویژه ای به سرمایه گذاران بالقوه دارد. موفق ترین مدیران و کارآفرینان معتقدند که اگر کسی بتواند بخش های کلیدی را که مکان مناسبی برای سرمایه گذاری است بشناسد و شرایط بازار یک کشور را به دقت مطالعه کند، در هر کشوری که سرمایه گذاری می کند موفق خواهد شد. طی دهه گذشته، آلبانی پیشرفت چشمگیری به سمت اقتصاد بازار مدرن داشته است و هنوز هم پتانسیل توسعه عالی دارد.

این کشور از نظر امنیت و نظم عمومی که به نحو مناسبی توسط دولت بیمه شده باشد، هیچ موضوع حیاتی خاصی ارائه نمی کند. در سال 2023، تولید ناخالص داخلی آلبانی 8.5% رشد کرد و همچنان در حال رشد می باشد که نشان دهنده این است که آلبانی یک بازار در حال گسترش است. آلبانی به دلیل هزینه کم نیروی کار و قیمت پایین املاک فرصت های سرمایه گذاری زیادی را ارائه می دهد و بنابراین بازار بالقوه بزرگی را برای کشورهای اروپایی نشان می دهد. لازم به تاکید است که آلبانی به قراردادهای تجارت آزاد با کشورهای بالکان پیوسته است و فرصت های تجارت با این منطقه را افزایش داده است. اطلاعات کاملی درباره شرایط سرمایه گذاری در آلبانی توسط متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نوشتار جمع آوری شده که می تواند راهنمای عالی برای سرمایه گذارانی باشد که قصد سرمایه گذاری در آلبانی را دارند.

شرایط سرمایه گذاری در آلبانی

به منظور انجام مؤثر سرمایه گذاری در آلبانی، برای سرمایه گذاران خارجی ضروری است که یک دید کلی از شرایط و فرصت های اقتصادی در آلبانی داشته باشند. در سال های اخیر، آلبانی گام های بلندی در ارتقای تجارت و گشودن بخش های مختلف به روی سرمایه گذاری خارجی برداشته است. رژیم مالیاتی پایین، آلبانی را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل می کند. به طور خاص، فرصت هایی برای سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی و زیرساخت وجود دارد. آلبانی کشوری با درآمد متوسط ​​رو به بالا با تولید ناخالص داخلی و جمعیت 2.9 میلیون نفر است که حدود 45% از آنها در مناطق روستایی زندگی می کنند. براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2022 بیش از 3.7% افزایش یافته است. آلبانی در ژوئن 2014 وضعیت نامزد اتحادیه اروپا را دریافت کرد و از 2014 به دنبال آغاز مذاکرات الحاق است.

اتحادیه اروپا آلبانی را تشویق به ادامه پیشرفت در اصلاحات مربوط به پنج اولویت کلیدی کرده است:

  • اصلاحات اداری عمومی
  • اصلاحات عدالت
  • مبارزه با فساد
  • مبارزه با جرایم سازمان یافته
  • حمایت از حقوق بشر (از جمله حقوق افراد متعلق به اقلیت ها و دارایی)

همچنین در نمودار زیر به رشد تولید ناخالص داخلی در آلبانی اشاره شده است:

رشد تولید ناخالص داخلی در آلبانی

سرمایه گذاری در اسپانیا برای دریافت پاسپورت

مزایای سرمایه گذاری در آلبانی

در سال 1994 آلبانی قانون سرمایه گذاری خارجی را تصویب کرد که تضمین های مختلفی را برای سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد.

مهمترین مزایا به شرح زیر است:

  • هیچ مجوز قبلی در هیچ بخش برای سرمایه گذاری خارجی مورد نیاز نیست.
  • هیچ محدودیتی در درصد سرمایه خارجی که شرکت ها در آن مشارکت دارند وجود ندارد (مالکیت 100٪ مجاز است).
  • سرمایه‌ گذاری ‌های خارجی را نمی‌ت وان به طور مستقیم یا غیرمستقیم مصادره یا ملی کرد، مگر در موارد خاص منافع عمومی که در قانون تعریف شده است.
  • سرمایه گذاران خارجی حق دارند هر گونه منابع مالی مربوط به سرمایه گذاری را از خاک آلبانی منتقل کنند.
  • مطلوب ترین رفتار پیش بینی شده در قراردادهای بین المللی اعمال می شود.

قوانین محلی هیچ گونه محدودیتی براساس تمایز بین سرمایه گذاران خارجی و داخلی، هم از نظر فعالیت ها و ساختارهای قانونی و هم در اعمال نظام مالیاتی در نظر نمی گیرد.

مزایای سرمایه گذاری در آلبانی

بخش های سرمایه گذاری در آلبانی

اولین بخش مورد علاقه سرمایه گذاری در آلبانی، بخش انرژی (برق و گاز) است. در 20 سال اخیر به دلیل باز شدن به بازار امتیازات برای تجدید و ساخت نیروگاه های جدید و هم به لطف سیاست های سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر این بخش موضوع تحولات عمده بوده است. تا به امروز، اگرچه بیشتر برق از منابع هیدروالکتریک تامین می شود، منابع انرژی تجدیدپذیر مانند فتوولتائیک و باد نیز افزایش یافته است. شایان ذکر است که آلبانی دارای ذخایر بزرگ هیدروکربنی است. با توجه به سنت طولانی فرآیندهای نساجی و تولیدی در آلبانی، یکی دیگر از بخش های سرمایه گذاری در حال رشد، بخش نساجی و پوشاک است. علاوه بر این، هزینه پایین نیروی کار و همچنین معافیت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی برای برخی از محصولات باعث شده است که این بخش علاقه شدید سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کند.

یکی دیگر از بخش های مهم سرمایه گذاری، املاک و مستغلات است که مربوط به ساخت و ساز و بهبود زیرساخت های موجود است. بهبود تمام ساختار یکی از اهداف اصلی دولت تحت برنامه تامین مالی یک میلیارد پروژه بوده است و تا به امروز، پس از زلزله نوامبر 2019 که در مناطق دورس و تیرانا، آلبانی رخ داد. علاوه بر این، با توجه به مناطق ساحلی آلبانی، در آینده نزدیک افزایش درخواست ها برای امتیاز سرمایه گذاران خارجی برای ساخت اقامتگاه های توریستی و سازه های لوکس پیش بینی می شود. یکی دیگر از بخش های سرمایه گذاری جالب، بخش کشاورزی و کشاورزی و صنعتی است. این یکی از مهمترین اقتصادهای آلبانی است و حدود 20% تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

آشنایی با استارت آپ فنلاند

اولویت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری آلبانی

در برنامه راهبردی اخیر که توسط وزارت گردشگری آلبانی تهیه شده است، اولویت های خاصی برای توسعه بخش گردشگری در آلبانی در دوره 2018 تا 2023 ذکر شده است.

این اولویت ها براساس رتبه بندی عبارتند از:

رتبه بندیاولویت ها
1تنوع بخشیدن به پیشنهادات توریستی
2بهبود خدمات از طریق توسعه
3منابع انسانی
4ارتقای آلبانی به عنوان یک مقصد ایده آل در تمام دوره های سال
5جذب و تحریک سرمایه گذاری های خصوصی و دولتی

هموطنان محترمی که مایل به سرمایه گذاری در آلبانی هستند و قصد دارند کسب و کار خود را توسعه دهند، می توانند با تماس با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این زمینه اطلاعات و خدمات عالی کسب کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *