مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در یونان

شرایط اجاره مسکن در یونان

شرایط اجاره مسکن در یونان را در مقایسه با غالب کشورهای اروپایی نمی توان مساعد قلمداد نمود. یونان با حدود 11 میلیون نفر جمعیت در اروپای جنوبی واقع گردیده است و بزرگ ترین و گران ترین شهر آن نیز آتن است. کشور یونان از شمال غربی با آلبانی، از شمال با مقدونیه شمالی و بلغارستان و از شمال شرقی با کشور ترکیه همسایه و هم مرز می باشد. یونان اگرچه تاریخ، فرهنگ و تمدنی کهن دارد، در حال حاضر با بحران های مالی و اقتصادی بسیار روبه روست که زندگی مردم آن را قدری دشوار نموده است. با این حال یونان کشوری توسعه یافته تلقی می شود که در حوزه بالکان قدرتمندترین اقتصاد و بهترین سطح زندگی را دارد. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص شرایط اجاره مسکن در یونان طی سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • چه کسانی نمی توانند در یونان خانه اجاره کنند؟
  • گران ترین شهرهای یونان برای اجاره ملک کدامند؟
  • متوسط هزینه اجاره ملک در این کشور چقدر است؟
  • شرایط اجاره ملک در یونان برای دانشجویان چیست؟
  • عوامل تاثیرگذار در قیمت ملک در یونان چیست؟

شرایط اجاره مسکن در یونان و تاثیرات تورم

تورم در یونان حدود 0.46%- است که رقم معقولی است. در نتیجه مردم این کشور با افزایش بی رویه و مداوم قیمت اقلام خوراکی و غیره و همچنین اجاره مسکن مواجه نیستند. اجاره مسکن در چند سال گذشته در یونان تغییرات عمده ای نداشته است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است به دلیل اهمیت میزان تورم در قیمت اجاره مسکن، نرخ تورم در یونان طی چند سال متوالی بررسی شده است:

نرخ تورم در یونان

همانطور که مشاهده می شود نرخ تورم در سال 2022 در یونان منفی است یعنی در این کشور رکود وجود دارد که مطابق پیش بینی اقتصاددانان در سال 2023 رفع خواهد شد. در خصوص نرخ اجاره مسکن باید توجه داشت که در یونان هر کدام از شهرها شرایط متفاوتی دارند. اما در مجموع می توان میانگین نرخ اجاره مسکن کلان شهرهای یونان را با هم و شهرهای کوچک تر را نیز با هم مشابه دانست. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است قیمت اجاره مسکن در یونان در سال 2022 بیان گردیده است:

نوع مسکنمتوسط اجاره ماهیانه در یونان
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ€335.95 (یورو)
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک€278.54 (یورو)
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ574.21€ (یورو)
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک€486.08 (یورو)

البته علاوه بر مساحت و شهری که آپارتمان در آن واقع شده، محله، تعداد واحدها، نوساز بودن یا قدیمی بودن، امکانات هر کدام از واحدها و غیره نیز در میزان اجاره ای که برای آن در نظر گرفته خواهد شد متاثر است. همان طور که پیش تر در جدول فوق بررسی گردید نرخ اجاره مسکن در یونان پایین است. منتهی از آن جایی که بخش عظیمی از مردم یونان شغل ندارند یا در صورت شاغل بودن نیز درآمد کمی دریافت می کنند، بعضا برای پرداخت اجاره ها با مشکل مواجه اند.

شرایط اجاره مسکن در یونان برای خریداران خارجی

یکی از راه های اخذ اقامت یونان برای کسانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند و علاقه مند هستند به یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا مهاجرت کنند، خرید ملک است. در واقع اگرچه برخی از کشورها از جمله رومانی تنها به شهروندان خود و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه می دهد در خاک این کشور ملک غیرمنقول خریداری نمایند، یونان علاوه بر این که آن را از سوی سایرین نیز مجاز می داند، بر این مبنا اجازه اقامت نیز می دهد. در واقع در برخی از کشورها از جمله کشورهای ذیل خارجی ها می توانند با خرید ملک، برای خود، همسر و فرزان زیر 18 سال اقامت بگیرند:

  • یونان
  • اسپانیا
  • پرتغال

البته نباید فراموش کرد که از بین کشورهای ذکر شده، پرتغال شرایط بهتری دارد چه به لحاظ سطح توسعه یافتگی و چه به لحاظ شرایط اقتصادی و نرخ بیکاری. در این 3 کشور بسیاری از افراد پس از خرید ملک خود در آن ساکن می شوند اما بسیاری دیگر نیز از آن به منظور کسب درآمد استفاده می کنند. در واقع خارجی ها می توانند در یونان، اسپانیا و پرتغال ملکی به ارزش مشخص شده از سوی دولت این کشورها یعنی €250000، €350000 و €500000 (یورو) خریداری کنند و اقامت بگیرند. آن ها سپس می توانند ملک مذکور را اجاره دهند و از این طریق درآمدی داشته باشند. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است نرخ خرید 1 متر مربع آپارتمان در شهرهای یونان طی سال 2022 بررسی گردیده است:

نوع مسکنمتوسط قیمت خرید در یونان
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای بزرگ€1679.45 (یورو)
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای کوچک€1446.03 (یورو)

شرایط اجاره مسکن در یونان برای خریداران خارجی

مقایسه شرایط اجاره مسکن در یونان و ژاپن

برعکس یونان که یکی از راه های استفاده از ملک خریداری شده اقامت در آن است، در ژاپن نمی توان چنین راهی برگزید. در واقع اگرچه ژاپن برای خرید ملک غیرمنقول از سوی خارجی ها مانعی ایجاد ننموده است، از آن جایی که برخلاف پرتغال و یونان به واسطه خرید ملک به خارجی ها اجازه اقامت نمی دهد، تنها کسانی می توانند در ملکی که خریداری کرده اند خودشان اقامت کنند که به طریق اخذ ویزای تحصیلی، کاری و غیره اقامت ژاپن را داشته باشند.

مهاجرت به یونان

در حال حاضر مهاجرت به یونان طرفداران زیادی ندارد چرا که مهم ترین هدف افراد از مهاجرت غالبا ارتقای سطح زندگی است. این امکان نیز با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر در یونان فراهم نخواهد شد. تحصیل در یونان نیز برخلاف فرانسه، نروژ، اتریش و آلمان، رایگان نیست پس دانشجویان ترجیح می دهند یکی از 4 کشور فوق را انتخاب نمایند. البته در یونان دانشگاه های خوبی نیز وجود دارند که عبارت هستند از:

  • University of Crete
  • Athens University of Economics and Business
  • Aristotle University of Thessaloniki
  • University of Ioannina
  • University of Patras

هزینه زندگی در یونان نیز در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی دیگر از جمله مجارستان بالاتر است. در حالی که زندگی تک نفره در مجارستان ماهیانه بین 450€ تا 550€ (یورو) هزینه دارد؛ هزینه ماهیانه زندگی در یونان بین 750€ تا 1100€ (یورو) می باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد برای علاقه مندان به مهاجرت به یونان در سال 2022 توضیحاتی در خصوص شرایط اجاره مسکن در یونان ارائه گردید.

امتیاز دهید

5 دیدگاه برای “شرایط اجاره مسکن در یونان

  1. فرزاد فتاحی گفت:

    میتونم بپرسم که ایا در مورد اقامت پرتغال هم خدماتی دارید یا نه؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      بله در خصوص اقامت پرتغال هم آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم. در این خصوص می توانید با موسسه ارتباط بگیرید.

    2. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله امرتون رو بفرمائید

  2. فرزاد فتاحی گفت:

    ممنون از مطالب و اطلاعات صادقانه ای که ارائه میدید?

    1. رهنما گفت:

      سپاس از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *