ویزای تحصیلی

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

تحصیل در سوئیس در بین متقاضیان، محبوبیت بالایی دارد. دانشجویان متقاضی برای اخذ بورسیه باید شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس را دارا باشند. شرایط اعطای این بورسیه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به سهولت انجام پذیر است. هر ساله تقریبا 180 دانشجو به صورت بورسیه وارد این کشور شده و به تحصیل می پردازند. شهریه تحصیلی در دانشگاه های سوئیس نسبت به سایر دانشگاه ها در کشورهای مختلف ارزان تر است. اما به هر حال، دلایلی از قبیل کیفیت بالای آموزشی دانشگاه های سوئیس، تحصیل رایگان در سوئیس و معتبر بودن مدارک تحصیلی این کشور موجب دشواری اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس گردیده است.

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت که از موسسه های سطح عالی مهاجرتی است، پیشنهاد بر مطالعه این مقاله دارد.

  • چه کسانی واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیس هستند؟
  • شانس دریافت بورسیه تحصیلی در کدام رشته های تحصیلی بیشتر است؟
  • بورسیه تحصیلی در سوئیس چه ارزشی دارد؟
  • آیا بورسیه تحصیلی برای رایگان شدن تحصیل و زندگی در این کشور کافی است؟

تحصیل مهندسی؛ دلیل محبوبیت دانشگاه های سوئیسی

دانشگاه های سوئیسی جزء بهترین دانشگاه های اروپا و جهان به شمار می رود. به طوری که شما می توانید بسیاری از دانشگاه های سوئیسی را در جمع 100 دانشگاه برتر جهان مشاهده نمائید. این رتبه های برتر هم اتفاقی نیست بلکه مرهون کیفیت آموزشی برتر و وجود زیرساخت های مدرن نظام آموزش عالی سوئیس می باشد. از برترین دانشگاه های سوئیس در سال 2023 می توان به موارد قید شده در نمودار زیر اشاره نمود:

امتیازات جهانی برترین دانشگاه های سوئیس

اکنون با هم دانشگاه های معروف در کشور سوئیس را بررسی می کنیم:

  • دانشگاه ETH Zurich دانشگاهی کاملا فنی و متمرکز بر روی آموزش و تربیت دانشجویان مهندسی از اروپا و سراسر جهان است. این دانشگاه بهترین دانشگاه سوئیس بوده و در سال 1855 تاسیس شده و 40% از دانشجویان بین المللی ثبت نامی در سوئیس متعلق به این دانشگاه است.
  • اکول پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL) تاسیس شده در سال 1853 بوده و همانند ETH متخصص در زمینه پرورش استعدادهای فنی و مهندسی است. اکثر دوره های لیسانس این دانشگاه به زبان فرانسوی است!
  • دانشگاه زوریخ با 25000 دانشجو بزرگترین موسسه آموزش عالی سوئیس در سال 2023 می باشد. از برنامه های مهم تحصیلی این دانشگاه می توان به حقوق، فیزیک، فلسفه، الهیات و پزشکی اشاره نمود.
  • دانشگاه ژنو تاسیس به سال 1559 جزء قدیمی ترین دانشگاه های سوئیس و سومین دانشگاه بزرگ این کشور با 16000 دانشجو می باشد.

تحصیل و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

دوره تحصیلی در کشور سوئیس به مدت 8 الی 9 سال می باشد که به دو دوره ابتدایی و دبیرستان تقسیم بندی می گردد. آغاز دوره ابتدایی از سن 6 الی 8 سالگی بوده و به مدت 4 الی 6 سال طول خواهد کشید. طول مدت دوره دبیرستان نیز 3 تا 5 سال می باشد. جهت ادامه تحصیل در سوئیس دانشگاه ها بایستی مدرک دیپلم را در دست داشته باشید. استفاده از بورسیه های تحصیلی در مقاطع ابتدایی، بهره مندی از بورسیه را در مقاطع بالاتر دشوار می سازد. افراد متقاضی تحصیل رایگان در سوئیس می توانند از بورسیه های تحصیلی این کشور استفاده کنند.

اعزام دانشجو به سوئیس 2023

هزینه تحصیل در سوئیس

هزینه تحصیل در کشور سوئیس به دو بخش کلی تقسیم می شود:

  • شهریه دانشگاه: با توجه به نوع دانشگاه و رشته انتخابی
  • هزینه ماهیانه زندگی: ماهیانه بین 1750€ تا 2000€ (یورو)

در غالب کشورهای اروپایی شهریه ای که دانشگاه های دولتی از دانشجویان عضو اتحادیه اروپا (EU) یا حوزه اقتصادی اروپا (EEA) دریافت می کنند، بسیار کم تر از شهریه دریافتی از دانشجویان بین المللی است. با این حال سوئیس یک استثنا محسوب می شود چرا که شهریه تمامی دانشجویان در این کشور برابر است و تنها عوامل تعیین کنننده میزان دقیق شهریه رشته انتخابی، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی افراد است. البته در کشور سوئیس هم چند دانشگاه وجود دارد که شهریه ای که از دو گروه مذکور اخذ می کند، تفاوت دارد؛ این دانشگاه ها عبارت هستند از:

  • University of Frebourg
  • University of Lucerne
  • University of Neuchatel
  • University of St. Gallen
  • University of Lugano
  • University of Zurich

به طور کلی می توان شهریه دانشگاه های دولتی سوئیس را ارزان تلقی نمود که در ادامه شرح داده شده است:

  • در مقطه کارشناسی و کارشناسی ارشد: سالیانه بین 400€ تا 3700€ (یورو)
  • در مقطع PhD: سالیانه بین 100€ تا 900€ (یورو)

بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

به طور کلی بورسیه تحصیلی و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس به متقاضیانی اعطا می گردد که رزومه تحصیلی بسیار قوی دارند. در واقع اگر دانشجو سه شرط زیر را دارا باشد، شانس قوی تری برای دریافت بورسیه خواهد داشت:

  • موضوع پروپوزال تحقیق
  • داشتن مهارت لازم و کافی جهت انجام تحقیقات و پژوهش و پتانسل لازم برای همکاری با شخص متقاضی بر اساس موضوع تحقیق او
  • سوابق دانشگاهی شخص متقاضی
  • دارا بودن حداقل معدل 2.7 در مقیاس 4.0 (معدل B)
  • تسلط و مهارت لازم در یکی از زبان های خارجی مورد نیاز در دانشگاه انتخابی (سطح B1 یا B2)
  • دارا بودن دانش کافی در زبان انگلیسی برای سپری نمودن دوره هایی که در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می گردند

مراحل و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

اولین قدم در شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس، تسلیم درخواست اخذ بورسیه از سفارت کشور سوئیس در کشور مبدا از طریق ایمیل است. پس از آن، متقاضی تا مورخ 15 نوامبر مهلت دارد تا اصل کلیه مدارک لازم را با دو نسخه کپی از تمامی آن ها تسلیم سفارت نماید. پس از بررسی مدارک متقاضی، در صورتی که با درخواست وی موافقت گردد، برای او وقت سفارت تعیین گردیده و از او جهت انجام مصاحبه در سفارت دعوت به عمل می آید.

بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

مدارک لازم جهت دریافت ‌بورسیه تحصیلی سوئیس

مدارکی که برای اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس مورد نیاز است،‌ به شرح زیر می باشد:

  • ارائه گواهی فارغ التحصیلی یا معادل آن
  • ارائه مدارک تحصیلی از دیپلم تا دکترا (با توجه به انتخاب مقطع تحصیلی جهت ادامه تحصیل) همراه با ریز نمرات ترجمه شده به زبان مورد نیاز
  • ارائه مدرکی دال بر توانایی و تمکن مالی متقاضی
  • ارائه کپی پاسپورت به همراه دو نسخه کپی از صفحه اول
  • ارائه رزومه استاد راهنما
  • ارائه پروپوزال تحقیق
  • ارائه انگیزه نامه شخص متقاضی
  • ارائه نامه پذیرش در دانشگاه انتخابی
  • ارائه توصیه نامه از اساتید دوره تحصیلی قبلی
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه رزومه تحصیلی متقاضی به صورت کامل

شرایط اخذ انواع بورسیه تحصیلی سوئیس

دانشگاه ETH سوئیس برای دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی ارشد در دو نوع، بورسیه تحصیلی اعطا می نماید. نوع اول به نام بورسیه تحصیلی بورس و فرصت مطالعاتی (ESOP) است که کلیه مخارج زندگی دانشجو را تحت پوشش قرار می دهد. نوع دوم نیز بورسیه تحصیلی (MSP) می باشد که دانشجویان حقوقی کمی را دریافت می نمایند. دانشگاه لوزان سوئیس نیز به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی اعطا می نماید که تقریبا 1600CHF (فرانک) به ازای هر ماه می باشد.

نوعی بورسیه تحصیلی نیز توسط EPFL به دانشجویان مقطع فوق لیسانس که ممتاز هستند، تعلق می گیرد. بنابراین دانشجویان خارجی کمک هزینه هایی را معادل 16000CHF (فرانک) در هر سال تحصیلی همراه با یک اتاق جهت اقامت و سکونت دریافت می کنند. موسسات تحصیلات تکمیلی با ارائه بورسیه های تحصیلی کلیه مخارج زندگی و یا قسمتی از آن را تامین می نمایند. بورسیه تحصیلی IMD MBA نیز نوعی بورسیه است که برای دانشجویان خارجی بوده و تقریبا 50000CHF الی 25000CHF (فرانک) می باشد. دانشگاه ژنو حمایت مالی معادل 10000CHF الی 15000CHF (فرانک) را برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس ارائه می دهد.

شرایط ویزای تحصیلی سوئیس 2023

بورسیه مقطع کارشناسی در سوئیس

در بررسی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس، متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی بایستی مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان را در دست داشته باشند. دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی، 4 سال طول می کشد و به زبان های تحصیلی آلمانی و فرانسوی ارائه می گردد. از این رو، متقاضی بایستی مدرک زبان آلمانی سطح B1 یا B2 را اخذ نموده باشد. به متقاضیان ایرانی توصیه می گردد مدرک زبان آلمانی را در ایران کسب نموده و سپس برای مهاجرت تحصیلی به سوئیس اقدام نمایند. کار حین تحصیل برای دانشجویان این مقطع به مدت 10 ساعت در طول هفته می باشد که بابت آن دستمزد آنها برای هر ساعت کار، مبلغ 12CHF الی 15CHF (فرانک سوئیس) خواهد بود.

بورسیه مقطع کارشناسی ارشد در سوئیس

در تجزیه و تحلیل شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس ضروری است بدانید گذراندن دوره کارشناسی ارشد در کشور سوئیس به مدت 2 سال به طول می انجامد که همراه با انجام امور پژوهشی خواهد بود. زبان تحصیلی در این مقطع نیز زبان های آلمانی و فرانسوی است. بنابراین دانشجویان دقت داشته باشند که ارائه مدرک زبان آلمانی یا فرانسوی الزامی است. اما متقاضیان زبان تحصیلی انگلیسی باید مدرک آیلتس نمره 6 یا 6.5 را ارائه نمایند. کار ضمن تحصیل برای دانشجویان این مقطع نیز به مدت 15 ساعت در طول هفته است و به طور متوسط می توانند مبلغ 12CHF الی 15CHF (فرانک) را برای هر ساعت کار به عنوان دستمزد دریافت دارند. تحصیل در سوئیس در صورتی که نتوان بورس دریافت نمود بسیار هزینه بر خواهد بود. به این علت اگر کسی نتواند بورس دریافت ننماید بهتر است برای پذیرش از دانشگاه اقدام کرد.

بورسیه مقطع دکترا در سوئیس

دانشجویانی که قصد تحصیل دکترا در سوئیس را دارند، به دو روش می توانند در این کشور ادامه تحصیل دهند. روش اول از طریق دریافت بورسیه و دارا بودن شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس و روش دوم از طریق پرداخت شهریه توسط دانشجو. دولت سوئیس برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا امکانات تحصیلی بسیار خوبی را فراهم ساخته که از جمله آنها اعطای بورسیه های تحصیلی بسیار مناسب می باشد و برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در سوئیس نیز تسهیلات خوبی را به آنها اعطا می نماید.

از این رو، رقابت تنگاتنگ و فشرده ای بین متقاضیان مقطع تحصیلی دکترا در سوئیس وجود دارد. چراکه دولت سوئیس به دانشجویان این مقطع حقوق و دستمزد نیز پرداخت می نماید که معادل 200€ (یورو) در هر ماه است. اکثریت دروس تحصیلی دکترا به زبان انگلیسی ارائه می گردد. حق کار ضمن تحصیل برای دانشجویان به مدت 30 ساعت در طول هفته و حقوق دریافتی آنان نیز به طور متوسط بین 8€ الی 10€ (یورو) به ازای هر ساعت خواهد بود.

نکات ضروری در مورد نحوه دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیس

دانشجویان بین المللی که به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیس هستند، باید نکات ضروری در این زمینه را به طور کلی بررسی کنند. زیرا بدون رعایت نکات کلیدی در این خصوص، متقاضیان در روند درخواست بورسیه تحصیلی در سوئیس یا مشکلات گسترده ای مواجه خواهند شد. یکی از اصلی ترین نکات در این زمینه این است که، وب سایت های رسمی دانشگاه های مورد علاقه متقاضیان مکان ایده آلی برای شروع جستجوی بورسیه هستند. در نمودار زیر می توانید روند درخواست بورسیه تحصیلی در سوئیس را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

درخواست بورسیه تحصیلی در سوئیس

در جدول زیر می توانید با دیگر نکات ضروری در نحوه دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیس آشنا شوید:

نکات ضروری در نحوه دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیستوضیحات
پیدا کردن بورسیه تحصیلی مناسبمتقاضیان باید از طریق موسساتی که برای آنها درخواست می دهند به دنبال بورسیه های تحصیلی خاص در این کشور باشند.
واجد شرایط شدندانشجویان هنگامی که بروسیه تحصیلی متناسب با خود را پیدا کردن، باید مطمئن شوند که واجد شرایط دریافت آن هستند. درخوسات برای بورسیه تحصیلی در سوئیس بی معنی است، مگر اینکه معیارها را برآورده کنید.
پژوهشوقتی که بروسه مورد نظر خود را پیدا کردید، تحقیق و پژوهش در مورد بورسیه و منبع آن ضروری است.
اثباتدر این مرحله متقاضیان باید خود را ثابت کنند. این مرحله زمانی است که تمام تحقیقات قبلی شما مفید خواهد بود.
تکمیل فرم درخواستاکنون زمان آن است که قلم را روی کاغذ بیاورید و فرم درخواست بورسیه تحصیلی در سوئیس را تکمیل کنید.

اگر به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید با کارشناسان و متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط گرفته و کسب مشاوره تلفنی یا حضوری نمایید.

سوالات تخصصی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی سوئیس

بورسیه تحصیلی برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور اهمیت فراوانی دارد. از آنجا که هزینه های زندگی در کشور سوئیس به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است، بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در سوئیس به بورسیه تحصیلی در این کشور نیاز خواهند داشت. مهم ترین سوالاتی که در این خصوص پیش می آید عبارتند از:

  • آیا همه دانشجویان در کشور سوئیس اجازه دریافت بورسیه تحصیلی خواهند داشت؟ خیر تنها دانشجویان نخبه می توانند از این بورسیه استفاده کنند.
  • آیا هزینه های تحصیل و زندگی در سوئیس مقرون به صرفه است؟ هزینه های تحصیل در سوئیس بسیار مقرون به صرفه است اما هزینه های زندگی در این کشور بسیار بالاست.
  • بالاترین شانس دریافت بورسیه تحصیلی چگونه فراهم می شود؟ دانشجویان مقطع دکترا بالاترین شانس برای دریافت بورسیه را خواهند داشت.
  • آیا دریافت بورسیه تحصیلی در سوئیس برای پوشش هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور کفایت می کند؟ معمولا بورسیه تحصیلی تنها بخشی از این هزینه ها را پوشش می دهد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *