ویترین

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی نوع دیگر از شرکت های تجاریست که از شرکای تضامنی و سهامی تشکیل شده، به همین دلیل از آن به عنوان مختلط سهامی یاد میشود. تاسیس این شرکت ها نیز محاسن و معایب خاص خود را دارد. ما در این مقاله درپی تحلیل ویژگی ها و شرایط این شرکت هستیم تا علاقه مندان و متقاضیان تشکیل شرکت یا بیزینس را با آخرین قوانین مربوط به راه اندازی اینگونه شرکت ها آشنا سازیم. علاوه بر این، ما در همین مقاله به سوالات شما در خصوص شرایط شرکتهای مختلط سهامی پاسخ می دهیم:

  • نحوه تشکیل شرکتهای مختلط سهامی چگونه است؟
  • شرکای موجود در این شرکتها چه ویژگی هایی دارند؟
  • یک شرکت از نوع مختلط سهامی برای تشکیل به چند شریک نیاز دارد؟
  • نحوه انحلال، تغییر و تحول شرکت های مذکور به چه صورتی است؟
  • شرایط و الزامات برای ثبت شرکتهای مختلط سهامی چیست؟

تفاوت دو نوع کمپانی مختلط؛ سهامی یا غیرسهامی

در ابتداء بایستی این نکته مهم را مدنظر قرار دهید که شرکت مختلط به دو قسم سهامی سهامی و غیرسهامی در یک مورد تفاوت اساسی به هم دارند و متقاضیان نبایستی از آن غافل شوند و آن اینکه سرمایه شرکای سهامی در شرکتهای مختلط سهامی به صورت سهام با ارزش یکسان بوده و در ضمن این سهام از قابلیت انتقال هم برخوردارند ولی در شرکت های مختلط غیر سهامی اینگونه نیست و اصلا سرمایه شرکت به صورت سهام قابل عرضه و قابل معامله نمی باشد. این مهمترین و اصلی ترین تفاوت بین دو شرکت مختلط از نوع سهامی و غیر سهامی می باشد که در تصویر اینفوگرافیک زیر هم به خوبی مشاهده می گردد:

تفاوت بین دو شرکت مختلط از نوع سهامی و غیر سهامی

تعریف شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی یا Joint Stock partnership Co را می توان از دیدگاه قانونی تعریف کرده و با مشخصات و ویژگی های آنها به خوبی آشنا شد. با استناد به ماده 162 قانون تجارت، شرکت مذکور شرکتی تحت اسم خاص مابین چند شریک تضامنی و چند شریک سهامی می باشد. در واقع به همین دلیل است که به این شرکت مختلط نیز گفته می شود. پس شرکت های مختلط سهامی ماهیتا در حقیقت ترکیبی مناسب از شرکت های سهامی و تضامنی هستند:

ماهیت شرکت های مختلط سهامی

لازم است درباره کمپانی های مختلط سهامی این نکته را به خاطر داشته باشید که قوانین حاکم بر این شرکتها متناسب با وضعیت شرکا می باشد. یعنی برای شرکاء تضامنی قوانین شرکت های تضامنی و برای شرکاء سهامی نیز مقررات و قوانین سهامی لحاظ می گردد. در حقیقت تفاوت شرکاء سهامی و تضامنی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

شرکاء تشکیل دهنده شرکتهای مختلط سهامیشرایط شرکاء
شرکاء تضامنیشرکائی که سرمایه آنها به شکل سهام نبوده و در ضمن همان طوری که از نام آنها نیز برمی آید، مسئول تمام دیون و بدهی های شرکت مضاف بر دارائی شرکت می باشند.
شرکاء سهامیسرمایه این شرکا به صورت سهام با ارزش یا بهای برابر بوده و ضمنا مسئولیت آنها در قبال قروض شرکت متناسب با میزان آورده یا سرمایه آنهاست.

نحوه مدیریت در کمپانی های مختلط سهامی

اطلاع از شکل و نحوه مدیریت بر شرکت های مختلط سهامی از جمله موارد مهمی است که شرکاء بایستی قبل از تاسیس شرکت بدان واقف باشند. اینکه آیا مدیریت شرکت مختلط بر عهده شرکای ضامن می باشد یا خیر این کار بر دوش شرکای سهام است؟ بر اساس ماده 144 قانون تجارت، کنترل کلیه امور شرکت بر عهده شرکای تضامنی است و دایره اختیارات قانونی آنها نیز دقیقا مطابق اختبارات شرکا در شرکتهای تضامنی است. دلیل وضع این قانون به نفع شرکای ضامن هم بیشتر به خاطر مسئولیت تمام و کمال آنها در برابر قروض احتمالی شرکت می باشد. اما نقش شرکای سهامی را می توان بیشتر در زمینه تصمیم گیری مشاهده کرد تا جایی که آنها در اداره امور شرکت از دو ابزار زیر بهره مند هستند:

  • مجمع عمومی: این مجمع متشکل از کلیه شرکای سهامی بوده و از همین رو مقررات آن تابع مقررات جاری شرکت های سهامی می باشد. معمولا این مجمع هر سال یکبار برگزار و عمده وظایف آن در خصوص انتخاب اعضاء هیئت نظارت، بررسی گزارشات مالی شرکت و دیگر امور می باشد.
  • هیئت نظارت: شرکای سهامی از این طریق می توانند بر عملکرد شرکای ضامن در اداره امور شرکت مختلط نظارت داشته باشند. به استناد ماده 165 قانون تجارت هر شرکت مختلط سهامی می تواند دارای یک هیئت نظارت متشکل از حداقل 3 عضو باشد. وظایف این هیئت شامل رسیدگی به قیمت سهام، ارزیابی کلیه دفاتر و حساب های شرکتی و اطمینان از صحت و دقت آنها، گزارش دهی به مجمع عمومی و غیره می باشد.

نحوه مدیریت در شرکت های مختلط سهامی

قانون انحلال شرکتهای مختلط سهامی

نکته مهمی که درباب شرکت های مختلط نباید فراموش کرد کاربرد آنهاست. در واقع کاربرد متداول شرکت مذکور عمدتا برای تامین سرمایه یک تاجر یا بنگاه تجاری از طریق انتشار سهام می باشد تا از این طریق ضمن کسب سرمایه لازم همچنین زمام فعالیت های شرکت (مختلط) به دست غیر سپرده نشود. علاوه بر شرایط تشکیل، قانونگذار در مواقعی راه را برای انحلال قانونی شرکت های مختلط سهامی نیز باز می گذارد. در این مورد به خصوص، ماده 181 قانون تجارت به ذکر موارد انحلال شرکت های مختلط سهامی بدین صورت اشاره می کند:

  • زمانی که شرکت به هدف تعیین شده رسیده و یا از دست یابی بدان عاجز باشد.
  • زمانی که اعتبار زمانی شرکت به اتمام رسیده باشد.
  • وقتی که شرکت ورشکست شود.
  • زمانی که مجمع عمومی با اکثریت آراء رای به انحلال شرکت بدهد.
  • زمانی که شرکاء ضامن به انحلال شرکت رضایت دهند.
  • وقتی که یکی از شرکای ضامن نه شرکای سهامی فوت کند و انحلال شرکت مطابق مفاد قانونی اساسنامه باشد.

شرایط و مدارک جهت تشکیل شرکتهای مختلط سهامی

در پایان بحث درباره شرایط شرکت های مختلط سهامی اکنون به بررسی و تحلیل شرایط و مدارک لازم برای ثبت و تشکیل این شرکت ها می رسیم. در حقیقت شرایط لازم برای ثبت این نوع شرکت کمی متفاوت از شرکت مختلط غیر سهامی و از قرار ذیل می باشد:

  • اساسنامه شرکت با امضای کلیه شرکاء
  • شرکتنامه با امضای کلیه شرکاء
  • لیست اسامی مدیران شرکت
  • گزارش معتبر از سوابق تایید شده در خصوص تصمیم های مجمع عمومی (موارد مورد اشاره در مفاد 40، 41 و 44)
  • گواهی مورد تایید مدیریت مبنی بر پرداخت کل سرمایه نقد و غیر نقد شرکا
  • گواهی معتبر از مدیر شرکت دال بر تعهد به پرداخت کل سرمایه و یا واریز دست کم یک سوم آن

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله مورد توجه علاقه مندان و متقاضیان ثبت شرکت قرار گرفته و آنها از این طریق بتوانند ایده تجاری خود را به یک کسب و کار موفقی تبدیل کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از جمله موسسات موفق در عرصه اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در اتریش یا گزینه های جذابی مثل اقامت اروپا با ثبت شرکت و غیره می باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *