ویترین

شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام را میتوان کاملترین نوع شرکت سهامی دانست. از مهم ترین امتیازات شرکت سهامی عام امکان تامین سرمایه شرکت از طریق پذیره نویسی و فروش سهام به بخش عامه مردم محسوب می شود. این در حالی است که این امکان قانونا برای موسسان شرکت سهامی خاص فراهم نیست. ما در این نگارش قصد آن داریم تا هموطنان گرامی را با چند و چون تشکیل این شرکت و همچنین مزایا و معایب مترتب از این شرکتها آشنا سازیم. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به عنوان یکی از بزرگترین موسسات ارائه کننده خدمات مشاوره حقوقی در کشور افتحار دارد تا سرمایه گذاران و کارآفرینان گرامی را در جهت ثبت و راه اندازی شرکت مورد نظر تا گام آخر این فرآیند راهنمائی کند.

  • شرایط و مقررات تشکیل شرکت سهامی عام چیست؟
  • برای تشکیل شرکت سهامی عام چه مدارکی لازم است؟
  • مزایا و معایب ثبت شرکت سهامی عام چیست؟
  • ساختار شرکت سهامی عام به چه ترتیبی می باشد؟
  • نحوه تامین سرمایه برای شرکت مذکور از چه راهی است؟

شرکت سهامی و اقسام آن

به استناد ماده 20 قانون تجارت کلا هفت نوع شرکت تجاری وجود دارد که شامل شرکت مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت سهامی، شرکت تعاونی، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی می باشند. ما در این مقاله می کوشیم تا شما را با شرایط و ویژگی های شرکت سهامی (عام) و نحوه ثبت و تشکیل رسمی آن آشنا سازیم. اولا باید بدانید که ریشه هر دو شرکت سهامی خاص و عام از شرکت سهامی گرفته شده است. پس ما ابتداء به تحلیل ویژگی ها و شرایط کلی این شرکت می پردازیم و سپس به بررسی شرایط تشکیل شرکت سهامی عام می پردازیم.

انواع شرکت های سهامی

در حقیقت شرکت سهامی همان طوری که از نام آن هم برمی آید، شرکتی است که سرمایه آن به صورت سهام بین صاحبان سهام پخش می شود و معمولا هم مسئولیت سهامداران اینگونه شرکتها مشروط به میزان اسمی سهام آنها می باشد. در واقع این ضرب المثل که هر که بامش بیش برفش بیشتر حداقل درباره مسئولیت سهامداران در قالب شرکت سهامی کاملا صدق می کند. غالبا نوع فعالیت شرکت های سهامی یا joint stock company از نوع تجاری بوده و آنها از شخصیت حقوقی legal entity مستقلی برخوردار هستند. در ضمن طبق قانون، بری تشکیل این گونه شرکت ها اجتماع بیش از 3 نفری اعضاء الزامی است. از این گذشته، اینگونه شرکت ها از یک ساختار انعطاف پذیر سه رکنی برای انجام امور شرکت شامل رکن های تصمیم سازی، اداره کننده و نیز بازرسی تشکیل می شود.

خصوصیات شرکت سهامی عام

خصوصیات شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام نوعی شرکت بازرگانی منحصر بفردی است که به لحاظ عملکردی ویژه بیزینس های بزرگ می باشد. از امتیازات خاص تاسیس این شرکت برای موسسان آن این است که موسسان می توانند قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق عرضه سهام در بازار بورس تامین کنند. پس برخلاف شرکت سهامی خاص، شرکت های سهامی عام قانونا از امکان اعلان پذیره نویسی را دارند و در هنگام اعلام افراد (حقیقی و حقوقی) می توانند به شعبه بانک اعلامی مراجعه کرده و با درخواست و تکمیل برگه سهم مبلغ مشخص شده را به حساب شرکت پرداخت کنند. اما در بخش زیر همراه با هم به مرور ویژگی های این شرکت بر اساس مفاد لایحه اصلاحی قانون تجارت می پردازیم:

  • تاسیس اینگونه شرکت ها برای انجام پروژه های بزرگ همانند پروژه های صنعتی، تجاری، عمرانی و کشاورزی ضروری و پرکاربرد است
  • در اینگونه شرکت ها با واگذاری سهام به عموم مردم و تامین سرمایه جهت گردش کار شرکت هم سهامداران به سود دست یافته و هم اینکار موجب رونق کسب و کار در کشور می گردد
  • طبق ماده 4 از قانون تجارت، شرکت هایی که بخشی از سرمایه لازم خود را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند جزء شرکتهای سهامی عام هستند و از همین رو پیش از اشاره به نام شرکت بایستی پیشوند “سهامی عام” همراه آن باشد
  • داشتن مجمع عمومی برای تشکیل این شرکت ها الزامی است
  • طبق قانون، امکان انتشار اعلامیه پذیره نویسی و نیز چاپ و صدور اوراق قرضه برای این نوع از شرکتها کاملا میسر است.

سرمایه لازم برای تاسیس شرکت سهامی خاص

بر طبق ماده 5 لایحه قانونی 1347، شرکاء جهت راه اندازی شرکت سهامی بایستی متعهد به تامین کل سرمایه شرکت باشند. در همین راستا، قانونگذار مشخص کرده است که موسسان شرکت موظفند تا در بدو تاسیس این شرکت حدود 20% سرمایه را خود نقدا پرداخت کرده و از این رقم نیز حدود 35% آورده نقدی را در یک حساب بانکی بنام شرکت به صورت پس انداز حفظ بکنند. اما بقیه سرمایه یعنی حدود 80% از طریق فروش سهام به عامه مردم تامین مالی می شود. نمودار زیر نشانگر نحوه تامین سرمایه شرکت به صورت درصدی می باشد:

نحوه تامین سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی عام

اما مطمئنا اکنون این سوال برای شما مطرح شده است که حداقل سرمایه لازم برای تشیکل و راه اندازی شرکتهای سهامی عام چقدر است. مطابق ماده 5 از لایحه قانونی 1347 حداقل آورده نقدی جهت راه اندازی اینگونه شرکت ها در حدود 5000000 ریال می باشد. نکته مهم در اینباره اینکه سرمایه مورد بحث برای شروع به کار شرکت ممکن است هم به صورت آورده نقدی و غیرنقدی باشد که تکلیق آورده نقدی در بالا مشخص شد. اما اگر بخشی از سرمایه گفته شده به صورت آورده غیر نقدی باشد در این صورت موسسان بایستی مدارک مالکیت آن را به بانک مربوطه تحویل و از بانک گواهی دریافت کنند.

شرایط ثبت شرکت سهامی عام

معمولا برای تشکیل شرکت مذکور ارائه گواهی یا شماره حساب بانکی، اظهار نامه، اساسنامه، صورت جلسه مجمع و نیز طرح اعلامیه پذیره نویسی به اداره ثبت شرکت ها الزامی است. نکته مهم درباره مدارک مورد نیاز جهت ثبت این نوع شرکتها این است که کلیه اسناد و مدارک حتما بایستی به امضاء کلیه سهامدارن برسد تا معتبر شناخته شود. فقط در صورتی که عملیات ثبت شرکت با موفقیت به پایان رسید امکان پذیره نویسی و فروش سهام در بازار بورس فراهم می شود.

معمولا ساختار شرکت های مذکور از 3 بخش شامل مجمع عمومی (متشکل از موسسان و پذیره نویسان)، هیات مدیره برای اداره امور شرکت و دست آخر بازرس جهت سرکشی و نظارت بر اجرای هر چه بهتر اصول و مبانی شرکت که در اساسنامه آن آمده است. اما مدارک لازم برای کسب مجوز پذیره نویسی شرکت در بدو تاسیس و مدارک مورد نیاز برای ثبت اینگونه شرکت های سهامی از قرار جدول زیر می باشد:

مدارک لازم برای پذیره نویسیمدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی
2 کپی از اظهارنامه شرکت سهامی2 کپی از اظهارنامه شرکت سهامی
دو کپی از اساسنامه شرکت سهامی2 کپی از اساسنامه شرکت سهامی
2 کپی از طرح اعلامیه پذیره نویسیصورت جلسه مجمع عمومی
گواهی بانکی دال بر تامین 35% سرمایه مورد نیاز شرکت از طریق خود موسسان شرکتگواهی بانکی دال بر تامین 35% سرمایه مورد نیاز شرکت از طریق خود موسسان شرکت
کپی از مدارک شناسائی (شناسنامه و کارت ملی) موسسانکپی از مدارک شناسائی (شناسنامه و کارت ملی) موسسان

علاوه بر ایران ثبت شرکت در انگلستان، آمریکا و کانادا در تخصص وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بوده و نکته ارزشمند در اینباره اینکه با بهره گیری از این روش افراد حتی میتوانند به اخذ اقامت کشورهای مورد نظر مثل اقامت دائم کانادا 2020 نیز نائل آیند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *