ویترین

صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

شرط اولیه انحلال و تصفیه در شرکتهای نسبی، تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت نسبی است که این امر در طی جلسه مجمع عمومی فوق العاده عملی می گردد. اما لازمه تنظیم همین صورتجلسه نیز اتفاق نظر کلیه شرکاء پیرامون تصمیم انخاذی است. این صورتجلسه برای ثبت رسمی مراحل محتلفی مثل تشکیل مجمع عمومی فوق العاده، تظیم و امضای شرکاء، ارسال صورتجلسه به مرجع ثبت و آگهی در روزنامه رسمی کشور را طی می کند. اما باید توجه داشت که این مراحل تابع شرایط حقوقی و تخصصی خاص خود بوده و متقاضیان می توانند در این موارد از مشاوره های برتر وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوند.

شرایط انحلال شرکت نسبی چیست؟

درست همانند ثبت شرکت، انحلال شرکت نیز امری است که ممکن است بنا به دلایلی برای هر شرکت تجاری از جمله شرکت نسبی پیش آید. حالا ممکن است که انحلال شرکت نسبی به صورت اختیاری و یا به صورت اجباری و قهری صورت گیرد. منظور از انحلال اختیاری این است که کلیه شرکاء در امر انحلال شرکتشان رضایت کامل داشته و یا طبق اساسنامه عمل کنند اما معنای قهری بودن انحلال شرکت نسبی، انحلال مبتنی بر رای دادگاه می باشد. حالا مطابق ماده 136 از قانون تجارت ایران، موارد زیر منجر به انحلال شرکت نسبی می گردد:

مواردشرایط
مورد اولهرگاه هدف شرکت محقق نشود.
مورد دوممدت شراکت طبق اساسنامه به اتمام برسد.
مورد سومشرکت نسبی مربوطه ورشکسته شود.
مورد چهارمدر صورت تراضی شرکاء
مورد پنجمدر صورت درخواست انحلال از دادگاه توسط یکی از شرکاء
مورد ششمدر صورت فوت یا محجوری یکی از شرکا
مورد هفتمدر صورت فسخ شرکت طبق اساسنامه
مورد هشتمبه هنگام ورشکستگی خود شرکاء

پس در این صورت نیز انتخاب مدیر تصفیه برای پیگیری امور مربوط به انحلال شرکت نسبی و تصفیه بدهی ها و دیون شرکت و تقسیم سهم الشرکه بین شرکا امری الزامی است. در مورد شرایط مدیر تصفیه و وظایف آن باید بدانیم که:

وظایف مدیر تصفیه در انحلال شرکت نسبی

مراحل انحلال در شرکت نسبی

برای اینکه بتوان به عمر شرکت نسبی پایان داد، اولین اقدام تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده این شرکت می باشد. اما وظیفه این مجمع آن است که درباره موضوع انحلال شرکت تصمیم نهایی را گرفته و نتیجه تصمیمات خود را در قالب یک صورتجلسه ای به اداره ثبت شرکت ها ارسال نماید. علاوه بر این انتخاب مدیر تصفیه برای انجام امور ثبت انحلال شرکت نسبی نیز وظیفه ای بر عهده این مجمع می باشد. اما به جزء صورتجلسه، تهیه و ارائه مدارک زیر نیز بر عهده مجمع مذکور می باشد:

  • کپی مدارک شناسائی (شرکا و مدیر تصفیه)
  • وکالتنامه در صورت استخدام وکیل رسمی
  • آگهی دعوت رسمی منتشره در روزنامه رسمی
  • روزنامه رسمی شرکت نسبی

مراحل صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

چگونه صورتجلسه انحلال شرکت نسبی را تنظیم کنیم؟

برای اینکه بتوانید صورتجلسه انحلال شرکت نسبی را به راحتی تنظیم کنید بایستی از یکسری مقررات مربوطه اطلاع داشته باشید. مثلا باید بدانید که صورتجلسه تنظیمی بایستی حتما حتما بر روی سربرگ شخصیت حقوقی تنظیم گردد و الا از همان ابتداء از درجه اعتبار ساقط است. ایضا اینکه صورتجلسه انحلال شرکت نسبی بایستی حتما حتما در 3 تا نسخه و با امضای کلیه شرکا تنظیم گردد بعلاوه اینکه مهر شخصیت حقوقی نیز جزء ضروری از آن محسوب می شود. نکته بعدی در اینباره این است که یک نسخه کامل از صورتجلسه مذکور نیز حتما به اداره ثبت شرکتها ارسال شود تا زمینه قانونی برای ثبت و انجام عملیات انحلال شرکت مربوطه فراهم گردد.

جدا از موارد مورد اشاره همچنین باید به اطلاع برسانیم که اولا مسئول تنظیم و ارائه صورتجلسه انحلال شرکت نسبی به اداره ثبت شرکتها مجمع عمومی فوق العاذه شرکت نسبی است. این مجمع برای انحلال شرکت نیز باید با حداکثر شرکاء تشکیل شود. چرا که اخذ رای اکثریت برای موضوع انحلال شرکت نسبی امری کلیدی و مهم است. پس اگر جلسه یا نشست این مجمع با اکثر شرکاء تشکیل شود، انجام اقدامات زیر برای شرکاء حاضر در این جلسه الزامی خواهد بود:

چگونگی تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

مندرجات صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

صورتجلسه انحلال در شرکت نسبی پس از تصویب نهایی تصمیمات اخذ شده در جلسه مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می گردد و نهایتا نیز برای ثبت و اجرای قانونی روند انحلال به اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد. منتها این صورتجلسه برگه ای است که علاوه بر تصمیم مجمع همچنین مشتمل بر سایر مندرجات لازم نیز می باشد که آشنایی با این مندرجات برای شرکاء بد نیست.

همان طوری که در فرم فوق معلوم است، صورتجلسه انحلال شرکت نسبی از بخش های مختلفی تشکیل شده است. بخش اول از این صورتجلسه مربوط به مشخصات شخصیت حقوقی شرکت می باشد. بخش بعدی آن درباب شخصیت های حقیقی شرکت و میزان سهم الشرکه آنهاست. در بخش بعدی علاوه بر تعیین مدیر تصفیه همچنین مشخصات او نیز درج می گردد. در نهایت بخش پایانی صورتجلسه مورد اشاره درباب اسامی هیات رئیسه و امضاء آنهاست.

نحوه ثبت صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

به محض تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت نسبی کار ثبت رسمی آغاز می شود و در این زمینه نیز متقاضیان بایستی چندین مرحله ضروری را پشت سر بگذارند. در اولین مرحله از این روند، متقاضی بایستی به وب سایت اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری رفته و در آنجا بعد از تکمیل اطلاعات درخواستی برای اخذ تاییدیه پذیرش اقدام نماید. به دنبال اخذ پذیرش نیز آنها بایستی به سراغ اداره پست رفته تا صورتجلسه انحلال شرکت نسبی را توسط پست پیشتاز به اداره ثبت شرکتها برسانند. اداره ثبت نیز کلیه مدارک از جمله صورتجلسه انحلال شرکت نسبی را دریافت، ممیزی و پس از تایید نیز از شرکا می خواهد تا برای انجام پاره ای از اقدامات زیر در دفتر اداره ثبت شرکتها حاضر شود:

اقدامات لازم جهت ثبت صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

اخذ اقامت در یونان از طریق ثبت شرکت نیز برای همگان امری امکان پذیر است و هموطنان می توانند از این طریق ضمن سرمایه گذاری مطمئن همچنین از مزایای ویزای اقامت اروپایی خود نیز بهره مند شوند. فلذا برای اطلاع از انواع شرکتها، شرایط و مقررات ثبت آنها در کشور یونان و نیز سرمایه اولیه مورد نیاز برای این کار می توانید از همین الان با دریافت مشاوره های رایگان از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پرونده مهاجرتی خود را تکمیل نمائید.

امتیاز دهید

یک دیدگاه برای “صورتجلسه انحلال شرکت نسبی

  1. نصیری گفت:

    ممنون از توضیحات کامل که دراختیارماقرار دادید عالی بود سپاس گذار??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *