ویترین

صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی تفاوت هایی دارد که این تصمیم گیری ممکن است توسط مجمع عمومی فوق العاده یا هیات مدیره شرکت انجام شود. کلا این وظیفه بر طبق اساسنامه اینگونه شرکتها بر عهده مجمع عمومی فوق العاده است. بنابراین صورتجلسه مذکور در طی جلسه توسط منشی تدوین و سپس توسط هیئت رئیسه جلسه امضاء می شود. در ادامه نیز یک نسخه از این صورتجلسه به منظور ثبت رسمی باید به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.

لازم به ذکر است که در تهیه این صورتجلسه باید دقت کرد که اولا صورتجلسه حتما روی سربرگ شخصیت حقوقی به صورت دقیق و کاملی تهیه شود ثانیا نسخه ای از آن هم حتما به اداره ثبت شرکت ها فرستاده شود. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله ضمن آشنا سازی هموطنان با کلیات صورتجلسه تغییر محل در شرکت های تضامنی همچنین شما را با فرآیند ثبت این تغییر در اداره ثبت شرکت ها نیز آشنا می کنند.

ضرورت ارائه صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

قبل از هر چیزی باید بدانید که شرکت تضامنی شرکتی کاملا تجاری است که ذیل اسم خاصی جهت انجام امور تجاری مابین 2 یا چند نفر تشکیل می شود. منتها با تشکیل این شرکت با شرکت های تجاری دیگر این تفاوت را دارد که در اینجا مسئولیت شرکاء تضامنی است و این بدان معناست که اگر سرمایه شرکت کفاف تمام طلب طلبکاران نباشد پس هر یک از شرکا مسئول تادیه کل بدهی شرکت هستند. حالا اگر شرکت مذکور با طی مراحل مربوط به ثبت رسمی شرکت تاسیس شود در آنصورت شرکت مذکور یک شخصیت حقوقی پیدا می کند و از این پس در صورت نیاز به هر گونه تغییر و تحولی مجبور به تنظیم و ارائه صورتجلسه می باشد. اما سوال اینجاست که وظیفه تنظیم صورتجلسات شرکتهای تضامنی بر عهده کیست؟

وظیفه تنظیم صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

تغییر و تحول در هر شرکتی از جمله شرکتهای تضامنی یک امر عادی است اما برای اعمال قانونی این تغییرات تنظیم صورتجلسه شرکت تضامنی اصل بسیار مهمی است. از جمله تغییرات در شرکتهای تضامنی شامل تغییر نام، تغییر موضوع، تغییر محل، افزایش یا کاهش سطح سرمایه، ورود یا خروج اعضاء و غیره میباشد. تصمیم گیری درباب این تغییرات نیز بر عهده ارکان شرکت یعنی هیات مدیره، مجمع عمومی و مجمع عمومی فوق العاده می باشد که هر یک وظایف خاص خود را بر عهده دارند. همان طوری که در تصویر زیر نیز مشخص است، تصمیم گیری در خصوص تغییر محل شرکت تضامنی و تنظیم صورتجلسه آن بر عهده مجمع عمومی فوق العاده این شرکت می باشد:

وظیفه تنظیم صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

همان طوری که در تصویر فوق نیز قابل مشاهده است، اغلب موضوعات مربوط به تغییر و تحول درون شرکتی مثل نقل و انتقال سهم الشرکه، تغییر موضوع، تغییر نام، تغییر و غیره معمولا بر عهده مجمع عمومی فوق العاده می باشد. اما وظایف مجمع عمومی و هیات مدیره در این باب بسیار محدود است.

مدارک لازم جهت تغییر محل در شرکتهای تضامنی

شرکت تضامنی نیز همانند سایر شرکت ها ممکن است بعد از اتمام ثبت رسمی نیازمند اعمال تغییراتی باشد. از آنجمله تغییرات می توان به تغییر محل شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، ورود یا خروج شریک، تغییر تام، تغییر حق امضاء، انتخاب هیات مدیره، تعیین سمت ها، تغییر موضوع شرکت و … اشاره کرد. مطابق قانون نیز تغییرات صورت گرفته در شرکتهای تضامنی نیز بایستی در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری رسما به ثبت برسد. فلذا برای تعییر محل در شرکتهای تضامنی، ارائه مدارک زیر از ضروریات مهم ثبت این تغییر محسوب می شود:

  • صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی توسط مجمع عمومی فوق العاده
  • صورتجلسه هیات مدیره (در صورتیکه این کار بر عهده هیات مدیره باشد)
  • دعوتنامه در صورت تشکیل جلسه مجمع با حداکثر اعضاء

نحوه تنظیم صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

نحوه تنظیم صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

جهت تصمیم گیری درباره تغییر محل شرکت تضامنی، هیات مدیره شرکت بایستی با صدور دعوتنامه ای شرکا را برای تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده دعوت کند. قانونا نیز جلسه با حضور نصف شرکاء دعوت شده رسمیت پیدا کرده و هیات رئیسه جلسه (رئیس، ناظر جلسه و منشی) از بین همان شرکاء انتخاب می شود. وظیفه منشی در این جلسه نیز تنظیم صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی و به امضاء رساندن آن از طریق اعضای دارای حق امضاء است. این صورتجلسه بایستی حتما بر روی سربرگ شخصیت حقوقی تنظیم گردد و پس از امضاء نیز زدن مهر شخصیت حقوقی جزء الزامات مهم تنظیم این سند محسوب می شود. اما مندرجات مهم قید شده در سربرگ صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی از قرار ذیل می باشد:

مندرجات مهم قید شده در سربرگ صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

پس از اتمام تنظیم صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی، شرکا یک ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن اخذ پذیرش آنلاین نسبت به ارسال نسخه اصل این صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها اقدام مقتضی را انجام دهند.

نحوه ثبت صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

پس از تهیه صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی (تنظیم، امضاء و مهر صورتجلسه)، این مدرک برای ثبت رسمی تغییرات بایستی به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد. کل این پروسه در 3 مرحله انجام می شود. در ابتداء شرکاء یا وکیل انتخابی و رسمی آنها بایستی با درج محتوای صورتجلسه در سامانه اداره ثبت شرکت ها نسبت به اخذ پذیرش آنلاین اقدام نماید. پس از دریافت تاییدیه مذکور نیز اصل صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی به انضمام مدارک دیگر به آدرس اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد. وظیفه اداره مذکور نیز ثبت رسمی تغییرات در دفتر ویژه و صدور آگهی ثبت آن تغییرات جهت درج در روزنامه رسمی می باشد که بر عهده شرکاء یا وکیل رسمی آنهاست. تصویر شماتیک فرآیند نحوه ثبت صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی از این قرار است:

فرآیند نحوه ثبت صورتجلسه تغییر محل در شرکتهای تضامنی

ثبت شرکت یکی از راه های موفق برای مهاجرت و اخذ اقامت محسوب می شود و برخی از هموطنان نیز در این مسیر ترجیح می دهند تا ایده راه اندازی شرکت یا بیزینس خود را در اروپا عملیاتی کنند. چراکه آنها از این طریق ضمن راه اندازی بیزینس خود و کسب سود تجاری سرشار همچنین می توانند برای اخذ اقامت اروپایی خود و اعضای خانواده نیز تلاش کنند. امری که از طریق دریافت مشاوره های تخصصی از وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کاملا دست یافتنی و عملی است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *