مهاجرت

کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان

کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان

پاسپورت تاجیکستان در رتبه 84 بین المللی قرار داشته و به همین دلیل نیز تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان اندک می باشند. طبق این گزارش، کشورهای مذکور حدود 58 کشور جهان از قبیل ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و روسیه می باشد. در واقع عمده کشورهایی که اتباع تاجیک می توانند آزادانه در آنها تردد کنند غالبا در منطقه قفقاز واقع شده اند. اما آیا اخذ پاسپورت تاجیکستان آسان است و اینکه روش ها و شرایط دریافت این پاسپورت چیست؟ اصلا آیا کسب پاسپورت دوم در تاجیکستان مجاز است؟ امتیازات اخذ پاسپورت تاجیکی چیست؟ اینها سوالات مهمی در باب پاسپورت تاجیکی است که تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله به آنها پاسخ خواهند داد.

مشخصات پاسپورت تاجیکستان

پاسپورت های تاجیکستان Tjik passports یا یه زبان خود تاجیکها شناسنامه تاجیک از طرف دولت جمهوری تاجیکستان برای اتباع تاجیکی صادر شده و به آنها اجازه انجام مسافرت های بین المللی را می دهد. از این گذشته پاسپورت تاجیک به منزله مدرک احراز هویت هر شهروند تاجیک نیز می باشد. همچنین دارندگان پاسپورت تاجیک به عنوان سیتی زن این کشور به حساب آمده و به موجب آن حق دریافت کمک های دیپلماتیک را از کنسولگری های این کشور را دارند. در تاجیکستان نیز پاسپورت های بیومتریک از فوریه سال 2010 معرفی شده و در انواع زیر به اتباع این کشور اعطاء شده است:

  • 20000 پاسپورت بیومتریک دیپلماتیک
  • 20000 پاسپورت بیومتریک خدماتی
  • 60000 پاسپورت بیومتریک معمولی

پاسپورت تاجیکستانی با کاور آبی رنگ نیز مطابق فرمت استاندارد ایکائو ICAO به چاپ رسیده است. در بالای جلد کلمه جمهوری تاجیکستان، وسط جلد مربوط به علامت ملی و نیز در پایین جلد هم کلمه پاسپورت به دو زبان روسی و انگلیسی به چاپ رسیده است. اما از نظر اعتبار نیز پاسپورت بیومتریک معمولی تاجیکستان 10 سال و پاسپورت های بیومتریک خدماتی و دیپلماتیک به مدت 5 سال معتبر است.

تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان

روش های مختلف دریافت پاسپورت تاجیکستان

طبق قوانین تابعیت تاجیکستان، افراد برای اخذ سیتی زن تاجیکی Tajik Citizenship دو روش پیش رو دارند. روش اول برای اخذ پاسپورت تاجیکستان از طریق تولد در خاک این کشور می باشد. اما قوانین تابعیت تاجیکستان برای هر شخص متولد خاک این کشور شهروندی خودکاری را قائل نمی شود. بلکه از نظر قوانین این کشور تنها افرادی حق دریافت پاسپورت تاجیکی را دارند که والدین آنها یا دستکم یکی از والدینشان تبعه تاجیک باشد. بنابراین اعطای تابعیت تاجیکی ربطی به تولد در خاک تاجیکستان یا خارج از تاجیکستان نداشته بلکه اصل خونی مهم می باشد. اما روش دوم برای اخذ پاسپورت تاجیکستان از طریق اقامت قانونی در این کشور آسیایی است و شرایط مهم آن برای متقاضیان از این قرار است:

شروط دریافت پاسپورت تاجیکستان

طبق قانون، دارندگان پاسپورت تاجیکستان نیز همانند اتباع این کشور درنظر گرفته شده و دقیقا از حقوق و امتیازات یکسانی برخوردارند. آنها و اعضای خانواده اشان حق کار، زندگی، تحصیل و اقامت آزادانه در هر نقطه ای از خاک تاجیکستان را داشته و بعلاوه می توانند بدون اخذ روادید به 58 کشور جهان از جمله روسیه و آذربایجان مسافرت کنند. به این امتیازات بایستی امتیاز کسب پاسپورت دوم (تابعیت دوگانه) را نیز اضافه کرد که در کشور تاجیکستان امری قانونی است.

تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان

همان طوری که در مطالب قبلی هم عنوان شد، کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان به حدود 58 کشور می رسد. از این 58 کشور مذکور برخی از کشورها مثل روسیه، ترکیه و آذربایجان هیچ گونه روادیدی از دارندگان پاسپورت تاجیکستان نمی خواهند و در تصویر زیر با رنگ سبز تیره مشخص هستند. اما کشورهایی مثل ایران یا اردن برای دارندگان پاسپورت تاجیکی به هنگام ورودشان به خاک این کشور ویزا هنگام ورود صادر می کنند. در این میان کشورهایی مثل پاکسان و سریلانکا نیز هستند که برای اتباع تاجیک ویزای الکترونیک eTA صادر می کنند:

نقشه کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان

مابقی کشورها از جمله اکثر کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقایی و نیز استرالیا هیچ گونه لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان نداشته و در تصویر بالا با رنگ خاکستری مشخص هستند.

لیست کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان

در جدول زیر کل کشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان شامل کشورهای معاف از روادید، روادید هنگام ورود و روادید الکترونیکی معرفی می شود:

قارهکشورهای لغو روادید با پاسپورت تاجیکستان
اقیانوسیهجزایر کوک، تووالو، میکرونزیا، جزایر مارشال، نیئو، جزایر پالائو و وانوتو
خاورمیانهآذربایجان، ارمنستان، سوریه، گرجستان، لبنان، اردن، ترکیه و ایران
اروپابلاروس، مولداوی، فدراسیون روسیه و نیز اوکراین
کارائیبباربادوس، آنتیگوآ و باربودا، جامائیکا، دومنیکا، هائیتی و نیز سنت وینست
آسیابنگلادش، اندونزی، قزاقستان، مالزی، ازبکستان، فیلیپین، مالدیو، تیمور، کامبوج، پاکستان، ماکائو، لائوس، نپال، قرقیزستان و سریلانکا
آمریکابولیوی، اکوادور و نیکاراگوئه
آفریقاگینه بیسائو، رواندا، جزایر کیپ ورده، نامیبیا، موریتانی، سنگال، موازمبیک، سشیل، توگو، زیمباوه، جزیایر کومور، ماداگاسکار، موریتس، سومالی و اوگاندا

روش های مختلفی برای مهاجرت به تاجیکستان وجود دارد که از بهترین و سریعترین این روش ها می توان به روش تحصیل یا کار در تاجیکستان اشاره نمود. ناگفته نماند که سرمایه گذاری در تاجیکستان نیز طرفداران خاص خود را دارد و شما عزیزان برای بررسی صلاحیت خود جهت انتخاب هر یک از روش های فوق می توانید از خدمات مشاوره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *