مهاجرت

کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

پاسپورت هند در سال 2021 نیز با رتبه جهانی 84 عملکرد خیلی ضعیفی داشته و تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند فقط به حدود 58 کشور می رسد. در واقع با پاسپورت هندی نمی توان آزادانه و بدون ویزا به کشورهای اروپایی، آمریکایی و استرالیا و حتی به کشورهای آسیایی برتر مثل ژاپن و کره جنوبی سفر کرد. بنابراین پاسپورت هندی در اغلب کشورهای جهان پاسپورت معتبری محسوب نشده و دارندگان پاسپورت هندی قبل از سفر به کشورهای مذکور حتما بایستی ویزای سفر خود را تهیه کنند.

اما برای مهاجران اقامت هند مخصوصا اقامت تحصیلی هند بیشتر از تابعیت این کشور جذابیت دارد. چراکه هند از یک نظام آموزش عالی خوبی برخوردار است و از مزایای تحصیل با هزینه کمتر، اخذ پذیرش آسان، رشته های تحصیلی برتر مثل علوم کامپیوتر و IT، امکان اخذ بورس تحصیلی، تحصیل به زبان انگلیسی و غیره بهره مند است. عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط اقامت تحصیلی در هند 2021 می توانند با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

مشخصات پاسپورت هند

پاسپورت هند Indian passport برای اتباع هندی با هدف مسافرت بین المللی صادر می شود و مسئول اصلی صدور آن نیز وزارت امور خارجه هند می باشد. طبق قانون پاسپورت ها مصوب 1967، پاسپورت هندی همچنین به عنوان مدرک شناسایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این پاسپورت صرفا برای شهروندان یا سیتی زن های هندی صادر شده و ماکسیمم اعتبار آن 10 ساله می باشد. معمولا پاسپورت هندی در سه نوع پاسپورت معمولی با جلد آبی تیره ، پاسپورت رسمی با جلد سفید و پاسپورت دیپلماتیک با جلد زرشکی برای متقاضیان صادر می شود. در زیر می توان با مشخصات ظاهری، رتبه بین المللی و نیز تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند آشنا شد:

مشخصات پاسپورت هند

همان طوری که مشاهده شد، پاسپورت هندی با رتبه جهانی 84 در رده پاسپورت های ضعیف دنیا به حساب می آید و دارندگان این پاسپورت فقط امکان تردد آزاد به 58 کشور جهان را دارند. شاید به همین دلیل نیز اخذ پاسپورت هندی طرفداران آنچنانی ندارد. به هر حال طبق قانون تابعیت هندی (Indian Nationality Law) دارندگان این پاسپورت جزء اتباع و شهروندان هندی محسوب شده و از تمامی حقوق شهروندان هندی مثل کار، اقامت، تحصیل و زندگی آزاد در سراسر هند برخوردار است.

شرایط و ضوابط دریافت پاسپورت هند

اعطای پاسپورت و تابعیت هندی به هر شخص منطبق با بخش دوم قانون اساسی هند (بندهای 5 تا 11) می باشد. بر این اساس، افراد از طرق مختلفی مثل تولد در هند، والدین هندی، ثبت نام یا ریجستراسیون و نیز شهروندی هند از طریق اعطای تابعیت به پاسپورت هندی دست می یابند. 3 روش اول تقریبا مربوط و مختص شهروندان هندی است. چرا که قانون تابعیت هندی نیز مبتنی بر اصل حق خون یا jus sanguine می باشد و فقط متولدین از والدین یا والد هندی حق برخورداری از تابعیت هندی را دارند. این شرط در روش اخذ تابعیت هند از طریق والدین و ثبت نام نیز صدق می کند.

اما روش چهارم یعنی اخذ شهروندی هند از طریق اعطای تابعیت (naturalization) مناسب ترین روش برای اتباع خارجی است. چراکه اتباع خارجی فقط از طریق اقامت در هند می توانند به پاسپورت هندی دست یابند منتها به شرطی که:

شرایط دریافت پاسپورت هند

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

باید اذعان کرد که پاسپورت هند جزء ضعیف ترین پاسپورت های دنیاست و دارندگان این پاسپورت مجازند تا به طور آزادانه فقط به 58 کشور جهان سفر کنند. این بدان معناست که تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند فقط و فقط در حدود 58 کشور جهان می باشد. پس دسترسی آزاد اتباع هندی به این تعداد از کشورها برقرار است. اما خود این کشورها به سه دسته کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت هند (حدود 25 کشور)، کشورهای صادرکننده ویزا هنگام ورود شهروندان هندی (حدود 33 کشور) و کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان هندوستانی (حدود 0 کشور) دسته بندی می شود:

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

با توجه به توضیحات فوق، می توان چنین نتیجه گرفت که بیشترین درصد کشورهای لغو روادید با پاسپورت هندی مربوط به گروه کشورهای صادر کننده ویزا هنگام ورود با حدود 57% می باشد:

نمودار کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

دسته اول کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

این دسته از کشورها، کشورهایی هستند که با پاسپورت هند دارای قرارداد لغو روادید کامل می باشند و فهرست آنها از این قرار است:

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت هندفهرست کشورها
کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت هنداقیانوسیه (جزایر کوک، نیئو، میکرونزیا، فیجی و وانوتو)
خاورمیانه (قطر)
اروپا (صربستان)
کارائیب (بریتیش ویرجین آیلند، باربادوس، دومینیکا، هائیتی، مونتسرات، ترینیداد و توباکو، سنت وینسنت، سنت کیتس، جامائیکا و گرانادا)
آسیا (بوتان، اندونزی، ماکائو و نپال)
آمریکا (السالوادور)
آفریقا (موریتیوس، سنگال و تونس)

دسته اول کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

دسته دوم و سوم کشورهای لغو روادید با پاسپورت هند

اینها شامل کشورهای صادرکننده ویزا هنگام ورود اتباع هند و نیز کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان هند می باشند و لیست کامل آنها در سال 2021 از قرار ذیل می باشد:

دسته بندی کشورهای لغو ویزا با پاسپورت هندفهرست کشورها
 کشورهای صادرکننده ویزا هنگام ورود اتباع هنداقیانوسیه (تووالو، ساموآ، جزایر پالائو و جزایر مارشال)
خاورمیانه (ایران و اردن)
کارائیب (سنت لوسیا)
آسیا (تایلند، تیمور، سریلانکا، میانمار، مالدیو، لائوس و کامبوج)
آمریکا (بولیوی)
آفریقا (بوتسوانا، زیمباوه، اوگاندا، توگو، تانزانیا، سیرالئون، سومالی، سشیل، موریتانی، جزایر کومور، جزایر کیپ ورده، موزامبیک، کنیا، گابون، گینه بیسائو، ماداگاسکار، رواندا و اتیوپی)
کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان هند

برای مهاجرت به هند و اخذ اقامت این کشور روش های متنوعی پیش روی متقاضیان قرار دارد و از آسانترین و سریعترین آنها می توان به تحصیل در هند 2021 اشاره نمود. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاع درباب دانشگاه های برتر هند و نیز نحوه پذیرش از این دانشگاه ها هستید پس حتما از مشاوره های تخصصی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *