ویترین

مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

در این مقاله شرایط و مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره با توجه به مخاطبین فراوان آن به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در واقع موسسه فرهنگی به موسساتی گفته می شود که با هدف انجام فعالیت های فرهنگی و هنری تشکیل شده باشد که این فعالیت ها ممکن است منجر به کسب منافع شود یا نشود. بنابراین این موسسات ممکن است به صورت انتفاعی یا غیرانتفاعی در یک یا چند حوزه فرهنگی، هنری، سینمائی و یا مطبوعاتی تشکیل شود و به همین دلیل به آنها موسسات فرهنگی چند منظوره هم گفته می شود. متقاضیان ثبت این نوع موسسات بایستی بدانند که شرط اولیه و اصلی برای ثبت آنها اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. عزیزان در جریان باشند که علاوه بر ثبت شرکت، ثبت موسسه نیز در تخصص کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد.

موسسه و انواع آن چیست؟

موسسه با شرکت هم از نظر ساختار و هم از نظر عملکرد و حتی از نظر قوانین و مقررات ثبتی نیز متفاوت است. موسسه برعکس شرکت نهادی است که بین چندین عضو با هدف انجام امور غیرتجاری مثل موضوعات فرهنگی، هنری، حقوقی، مذهبی و غیره تشکیل شده و دارای عناوینی مثل کانون، جمعیت، گروه، سازمان و غیره می باشد. حالا امکان دارد که قصد موسسین از تشکیل یک موسسه غیرتجاری دستیابی به سود مالی حاصل از فعالیت خود باشد که در آن صورت به آن موسسه انتفاعی گفته می شود. اما اگر قصد موسسان از تاسیس موسسه کسب سود یا درآمد مالی نباشد در آن صورت بدان موسسه غیر انتفاعی گفته می شود. پس انواع موسسات غیرتجاری از قرار ذیل می باشد:

انواع موسسات غیرتجاری

ویژگی های موسسه فرهنگی چند منظوره

موسسات غیرتجاری را می توان از نظر موضوع فعالیتشان به انواع مختلفی دسته بندی کرد که یکی از آنها موسسه فرهنگی چند منظوره است. این موسسه نیز همانند موسسات دیگر از چند شریک یا عضو غالبا متخصص در یک رشته فرهنگی یا هنری تشکیل می شود. با اینکه هدف از تشکیل و راه اندازی این موسسه انجام فعالیت های فرهنگی و هنری است اما حوزه فعالیتی موسسه فرهنگی چند منظوره به مراتب بیشتر از حوزه فعالیت موسسه فرهنگی یا موسسه هنری است. اعضای این موسسه همزمان در حوزه های زیر فعالیت می کنند:

  • فرهنگی
  • هنری
  • سینمائی
  • مطبوعاتی

معمولا موضوعات مندرج در اساسنامه شرکت های فرهنگی چند منظوره شامل فعالیت های عمومی، فعالیت های خاص، فعالیت های سینمائی، سمعی و بصری، فعالیتهای مطبوعاتی و تبلیغی، فعالیت های آموزشی می باشد.

شرایط و مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

شرایط و مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

همان طوری که از اسم موسسه فرهنگی چند منظوره نیز برمی آید این موسسات برای انجام فعالیت در چندین زمینه فرهنگی تاسیس می شوند. مطابق ماده 584 از قانون تجارت ایران و نیز آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری مصوب سال 1337 موسسات فرهنگی دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • اولا با اهداف فرهنگی- هنری به صورت انتفاعی یا غیر انتفاعی تشکیل می شود.
  • دوما این موسسات با مسئولیت اشخاص حقوقی یا حقیقی تاسیس می شود.
  • سوما حوزه فعالیتی آنها شامل قلمروهای فرهنگی، هنری، سینمائی و مطبوعاتی است.
  • چهارما با سرمایه مستقیم ایرانی راه اندازی می شوند.

علاوه بر آشنایی با ساختار و عملکرد خود موسسه فرهنگی چند منظوره، اطلاع از شرایط خود متقاضیان نیز امر مهمی است. شرایط لازم برای تایید صلاحیت متقاضیان بدین قرار است:

شرایطتوضیحات
شرط 1حداقل سن متقاضیان متاهل 25 سال و متقاضیان مجرد 27 سال
شرط 2داشتن مدرک لیسانس
شرط 3معرفی دستکم 3 نفر بعنوان اعضای هیات موسس
شرط 4داشتن کارت پایان نظام وظیفه یا معافیت از خدمت
شرط 5برخورداری از سوابق فعالیت فرهنکی و هنری
شرط 6نداشتن سوء سابقه مجرمیت
شرط 7برخورداری از امکانات و توان مالی مناسب

اما متقاضیان محترم بایستی در جریان باشند که شرط اصلی برای ثبت یک موسسه فرهنگی چند منظوره اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پس از اخذ مجوز تاسیس در واقع مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره با تکمیل، تنظیم و ارائه یکسری مدارک به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری شروع می شود.

بررسی مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

اولین مرحله از تشکیل موسسه فرهنگی چند منظوره دریافت مجوز تاسیس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (ازطریق مراجعه به سامانه صدور مجوز موسسات فرهنگی https://maraakez.ir/) است. پس از این مرحله متقاضیان بایستی ضمن تهیه اسناد و مدارک لازمه به سامانه جامع اداره ثبت شرکت ها به نشانی www.irsherkat.ssaa.ir مراجعه نموده و همزمان با درج اطلاعات مورد نیاز، مدارک ثبتی لازمه را نیز در این سامانه آپلود کنید. در مرحله بعدی و با تایید اطلاعات مندرج از متقاضیان خواسته می شود تا اصل مدارک را هم به این اداره ارسال نماید. در این مرحله و در صورت بی نقص بودن پرونده، متقاضی جهت اخذ امضاء به اداره ثبت فراخوانده می شود. مرحله نهایی ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره نیز درج آگهی ثبت در روزنامه رسمی می باشد. پس کلیت مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره به طور شماتیکی از قرار ذیل است:

مراحل ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

مدارک لازم برای ثبت موسسه فرهنگی چند منظوره

برای ثبت یک موسسه فرهنگی چند منظوره ارائه یکسری اسناد و مدارک مهم به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری الزامی است. از جمله مدارک مورد نیاز جهت ثبت یک موسسه فرهنگی چند منظوره می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

مدارکشرایط هر مدرک
تکمیل پرسشنامه مشخصات فردیبه ازای تمامی اعضای هیات موسسان
تکمیل تقاضا نامه تاسیس و نیز معرفی مدیر مسئول موسسه
فتوکپی از مدارک هویتیکپی برابر اصل از کارت ملی و شناسنامه
فتوکپی از کارت پایان خدمت و یا برگه معافیت دایمیکپی برابر اصل
فتوکپی از مدرک تحصیلیکپی برابر اصل
گواهی عدم سوء سابقهاصل مدرک برای همه اعضای موسس
عکس در 7 قطعه3 در 4، جدید و به صورت پشت نویسی شده
اساسنامه + صورتجلساتدر یک نسخه تکمیلی با امضای اعضای موسس

شرایط کشور ترکیه برای انواع سرمایه گذاری ها مثل ثبت شرکت یا خرید ملک در ترکیه 2021 فراهم است. هموطنان می توانند برای ثبت شرکت مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی در ترکیه و در مرحله بعدی اخذ اقامت ترکیه اقدام نمایند. منتهی برای انجام این نوع سرمایه گذاری در ترکیه و تضمین موفقیت آن شما نیازمند مشاوره با وکیلی متخصص در امور حقوقی هستید و برای این منظور نیز پیشنهاد می شود تا از راهنمائی های وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *