ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

پزشکان برای طبابت در دانمارک باید یک سری از مراحل را سپری کنند و یکی از مهم ترین مراحل، معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک است که چالشی مهم و اساسی است. در صورتی که مدرک پزشکی فرد معادل سازی نشود، امکان کار و در برخی از موارد تحصیل نیز برای پزشکان خارجی وجود نخواهد داشت. روند مهاجرت در زمینه حرفه ای و شغلی در کشورهای مختلف جهان از جمله دانمارک در حال افزایش است.

این افزایش مهاجرت در کشور دانمارک به خاطر بالا رفتن میانگین سنی در این کشور صورت می گیرد. یکی از گروه های اصلی که به دلیل شرایط عالی دانمارک برای کار به این کشور مهاجرت می کنند، پزشکان هستند. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله توضیحاتی در رابطه با معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک را ارائه کرده اند.

  • شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک چیست؟
  • چه مسیرهایی برای مهاجرت پزشکان به دانمارک وجود دارد؟
  • هزینه معادل سازی مدارک پزشکی در دانمارک چقدر است؟
  • مدارک لازم برای عبور از این مرحله چیست؟

چرا کار پزشکی در دانمارک؟

دانمارک از قدیم الایام مورد توجه پزشکان خارجی جهت مهاجرت کاری بوده است. پس این موضوع تازگی ندارد. اما دلایل جذابیت دانمارک برای پزشکان خارجی در چیست؟ با وجود سختی فرآیند مهاجرتی و هزینه های بالای زندگی در کشور دانمارک اما روند مهاجرتی به این کشور همچنان صعودی است. دلایلی که پزشکان خارجی را برای انجام کار جذب بازار کار دانمارک می کند عبارتند از:

آیتمشرح
سطح درآمدی بالابین 91000$ تا 109000$ (دلار آمریکا) در سال
 کیفیت زندگی برتربا شاخص 196.47 (رتبه اول دنیا)
قدرت خریدبالا (106.79)
امتیت بسیار بالاپنجمین کشور دنیا
قدرت پاسپورت بالاسومین کشور دنیا
روش مهاجرتی آسانبا ویزای مخصوص پزشکان (XG1)

دلایل نیاز به معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

یکی از سوالات مهمی که بسیاری از پزشکان در مورد مهاجرت کاری به دانمارک می پرسند، این است که اصلاً چرا باید مدرک پزشکی را معادل سازی کرد؟ پاسخ این سوال تاحدودی شفاف است. اصلی ترین علت، اهمیت بالای شغل پزشکان است. این شغل به صورت کاملاً مستقیم و تنگاتنگ با جان انسان ها در ارتباط است و یک اشتباه کوچک می تواند جان یک انسان را با خطر مواجه سازد. به همین جهت است که نظام پزشکی این کشور حساسیت خاصی نسبت به معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک نشان می دهد تا پزشکان خارجی موظف به احراز صلاحیت فعالیت در این کشور شوند. البته نظام پزشکی دانمارک در فرآیند معادل سازی مدرک پزشکان اروپایی و غیر اروپایی تفاوت قائل شده است و این 2 گروه باید فرآیند متفاوتی را طی کنند.

مزایای معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

با توجه به سختی ها و هزینه های بالای معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارکی خیلی از افراد ترجیح می دهند از همان ابتدا مدرک پزشکی خود را از یکی از دانشگاه های مطرح دانمارک اخذ نمایند. از آن جمله می توان به دانشگاه ارشوس و دانشگاه کپنهاگ اشاره نمود که بهترین دانشگاه های دانمارک برای تحصیل در رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، دامپزشکی و غیره هستند. معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک دشوار است اما مزایای زیادی را برای افراد به همراه خواهد داشت که برخی از آن ها به شرح ذیل می باشند:

  • قدرت خرید فوق العاده بالا
  • امکان الحاق همسر و فرزندان زیر 18 سال
  • داشتن شان اجتماعی بالا در دانمارک
  • امکان اخذ پاسپورت دانمارک پس از 8 سال اقامت قانونی در دانمارک

فرآیند معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک در 2023

معادل سازی مدرک پزشکی در کشور دانمارک دارای یک فرآیند مشخص است که هر فرد باید مراحل مربوط به آن را پشت سر بگذارند. در این مسیر فرد میبایست یا در ایران مدرک زبان دانمارکی را بگیرد که در این صورت برای شرکت در آزمون ها و همچنین سپری کردن دوره کارورزی ویزا را اخذ مینماید یا اینکه مدرک زبان ندارد و ویزا برای شرکت در دوره زبان و البته بدون اجازه کار صادر میگردد. روند معادل سازی مدرک تحصیلی در کشور دانمارک به شرح زیر است:

مراحلشرح
1تکمیل فرم تقاضای مجوز فعالیت پزشکی (طبابت)
2آماده سازی و ارسال تمامی مدارک شناسایی و کلیه مدارک مذکور در فرم برای نظام پزشکی دانمارک
3 ورود فرد به دانمارک
4گذراندن دوره زبان دانمارکی در راستای معادل سازی مدرک پزشکی
5 ثبت نام در آزمون پزشکی
6شرکت در دوره توجیهی برای آشنایی با تمامی قوانین و شرایط نظام پزشکی در دانمارک
7گذراندن یک دوره کارورزی با نظارت یک پزشک مجرب و متبحر دانمارکی بین 6 ماه تا یک سال
8معادل سازی مدرک پزشکی و اخذ مجوز طبابت و فعالیت پزشکی در دانمارک

فرآیند معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

پیش نیاز معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

در صورتی که پزشک بخواهد وارد دانمارک شود و در این کشور عالی و بی نظیر اروپایی فعالیت پزشکی و طبابت انجام دهد، هیچ چیز مهم تر از تسلط به زبان دانمارکی نیست. این زبان که فراگیری آن موانع و مزایای خاص خود را دارد، پیش نیازی است که به عنوان مانعی جلوی پای پزشکان مختلف قرار دارد. البته ناگفته نماند که تسلط به زبان دانمارکی، تضمینی برای توانایی طبابت در این کشور نیست.

پزشک باید علاوه بر اینکه می تواند زبان دانمارکی را به خوبی صحبت و درک کند، باید با استانداردهای پزشکی در این کشور و روش های درمانی مرسوم در بین پزشکان مطرح دانمارکی آشنایی کامل داشته باشد. بر این اساس انواع آزمون های معتبر زبان دانمارکی عبارتند از:

نام آزمونعنوان دانمارکی
آزمون زبان دانمارکی به عنوان یک زبان خارجهStudiproven I dansk som andetsprog
آزمون زبان دانمارکی 2Danskprove 2
آزمون زبان دانمارکی 3
Danskprove 3

شرایط کار پزشکان در دانمارک در 2023

برخی از افراد تصور می کنند که یک پزشک به محض معادل سازی مدرک پزشکی در کشور دانمارک و گذراندن دوره مربوطه می تواند در این کشور فعالیت کند و دولت دیگر هیچ نظارتی بر روی کار وی ندارد، ولی واقعیت امر چنین نیست.

  • فرد باید همواره از تأییدیه نظام پزشکی دانمارک برخوردار باشد. این تأییدیه ممکن است در یک بازه زمان چندین و چند بار از سوی مراجع ذی صلاح مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
  • پزشک نباید در طول دوره حضور خود در کشور دانمارک از نظر مالی به مشکل برخورد کند و باید بتواند در این دوره به صورت کامل مخارج خود و خانواده اش را به بهترین شکل تأمین نماید. در ادامه روش اثبات توانگری مالی پزشک به دولت دانمارک بیان شده است.
  • فرد تحصیل پزشکی در دانمارک را تجربه کرده باشد و مدرک خود را از دانشگاه های این کشور دریافت کرده باشد.

روش اثبات توانمندی مالی پزشکان در دانمارک

پزشک برای اثبات توانایی مالی خود به نظام پزشکی و دولت دانمارک باید مدارکی ارائه دهد که حداقل درآمد و منبع مالی را بر اساس موارد زیر دارد:

  • در صورتی که پزشک زیر 25 سال سن دارد و هیچ شخصی را همراه خود ندارد، باید ماهیانه حداقل 700€ (یورو) درآمد داشته باشد تا بتواند زندگی خود را بگذراند
  • در صورتی که پزشک بیش از 25 سال، سن دارد و هیچ شخصی را همراه خود ندارد، باید ماهیانه حداقل 900€ (یورو) درآمد داشته باشد
  • گاهی پزشک بیش از 25 سال سن دارد و همسر خود را هم همراه با خود به دانمارک برده است. در این شرایط برای گذران زندگی باید به دولت ثابت کند که حداقل 1800€ (یورو) یورو درآمد دارد
  • پزشک در صورتی که دارای فرزند باشد، باید علاوه بر این 1800€ (یورو) یورو، ماهیانه 200€ (یورو) برای هر یک از فرزندان خود در نظر بگیرد و مدارک لازم را به دولت دانمارک ارائه دهد
  • برخی از پزشکان هستند که فرزند خود را همراه با خود به دانمارک می آورند ولی همسری ندارند. در این شرایط هر کدام از این فرزندان در طول یک ماه نیاز به 250€ (یورو) هزینه خواهند داشت

مدرکی که عموماً به عنوان تضمین به دولت یا سازمان نظام پزشکی دانمارک ارائه می گردد، در پرینت حساب است. هر پرینت حسابی که برای ضمانت درآمدی پزشک تحویل می گردد، حداکثر 3 ماه اعتبار دارد. به بیان ساده تر در صورتی که پزشک پرینت حساب مربوط به 4 ماه پیش یا بیشتر را به نظام پزشکی ارائه دهد، این مدرک رد خواهد شد و محل استدلال نخواهد بود. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند حامی پزشکان در این مسیر پر فراز و نشیب باشند.

سوالات متداول درباب معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

پزشکان برای معادل سازی مدرک خود با سوالات زیر روبرو می شوند:

  1. چرا کار پزشکی در دانمارک پر استقبال است؟ سطح در آمد بالا، کیفیت زندگی، امنیت و قدرت پاسپورت بالا باعث دوچندانی جذابیت کار پزشکی در دانمارک شده است.
  2. دلایل معادل سازی مدرک پزشکی چیست؟ پزشکی از سایر رشته هایی می باشد که با جان انسان سروکار دارد و این موضوع مرتبط به سیستم جامع پزشکی هر کشور می باشد.
  3. پیش نیاز معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک چیست؟ مهم ترین موضوع آزمون زبان دانمارکی میباشد که در 3 سطح از افراد گرفته می شود.
  4. شرایط کار پزشکی در این کشور پس از معادل سازی چیست؟ برخورداری از تائیدیه نظام پزشکی دانمارک و اثبات موضوع تمکن مالی برای خود و خانواده.
  5. طرق اثبات موضوع تمکن مالی در دانمارک به چه صورت است؟ باتوجه به سن پزشک و افراد خانواده متغیر می باشد ولی در مجموع به میزان 250€ الی 1800€ (یورو) در ماه متغیر می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

6 دیدگاه برای “معادل سازی مدرک پزشکی در دانمارک

  1. حسین گفت:

    سلام، پس از اینکه پزشک وارد دانمارک‌شد و دوره های زبان رو‌شروع کرد خوب ممکنه حدود یکسال زمان نیاز باشه تا کارهای زبان و مدارک تکمیل بشند، در این مدت شخص باید از جیب هزینه کنه با امکان کار در این مدت در دانمارک هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید مدارک خودتون رو هم توی این کشور معادلسازی کنید.
      در این بازه زمانی شما باید هزینه های شخصی خودتون رو شخصا پرداخت کنید و امکان کار برای شما در هیچ زمینه ای وجود نداره

  2. نسترن گفت:

    سلام من و هسرم علوم پايه پزشكي رو در ايران خونديم .ايا امكان تطبق زدن دروس براي ادامه تحصيل به دانمارك براي ما وجود داره يا نه؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شما بایستی از ابتدا شروع به تحصیل در این رشته کنید ضمن اینکه نیاز به مدرک زبان دنیش خواهید داشت

  3. صدف گفت:

    ببخشید میشه آدرس سایتی که میشه ازش فرم لازم برای فرستادن مدارکمون در مرحله اول نیاز هست رو بدین؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در اینترنت سرچ بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *