ویزای کاری

معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا

معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا

برای ادامه تحصیل در استرالیا و گرفتن تخصص یا کار پزشکی در استرالیا، معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا از بایدهاست که باید تحقق یابد. اگر دانش آموخته رشته پزشکی هستید و قصد مهاجرت به استرالیا را دارید، برای اینکه بتوانید در این کشور کار کنید باید به دنبال معادل سازی مدرک پزشکی خود در استرالیا باشید. بدون داشتن تاییدیه، امکان کار با مدرک خود در این کشور را نخواهید داشت. توجه داشته باشید که معادل سازی مدرک پزشکی شما از اهمیت بالایی برخوردار است چون زندگی انسان ها مستقیم در دستان شماست.

  • مراحل معادل سازی مدارک پزشکی در استرالیا برای مهاجرین از کجا باید شروع شود؟
  • آیا روند معادل سازی مدارک پزشکان و دندانپزشکان در استرالیا آسان می باشد؟
  • در حال حاضر کدامیک از ایالت های استرالیا نیاز به رشته های پزشکی و دندانپزشکی دارند؟
  • مدارک مورد نیاز برای معتبر ساختن مدرک پزشکی در استرالیا برای کار در استرالیا چیست؟

معادل سازی مدرک پزشکی در انجمن پزشکی استرالیا انجام می شود و این انجمن در هر 6 ایالت این کشور شعبه دارد. استانداردهای کلی شعبات یکسان هستند اما در ثبت مدرک، تفاوت هایی در قوانین آن ها به چشم می خورد. به همین دلیل، اگر مدرک پزشکی خود را در ایالتی معادل سازی کردید، برای معادل سازی آن در ایالتی دیگر باید دوباره اقدام کنید. مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را در این گفتار همراهی کنید تا اطلاعاتی در این خصوص را در اختیار شما قرار دهند.


مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا در 2024

برای دسترسی به مدرک معادل سازی شده رشته های مختلف پزشکی هر فرد باید مراحلی را طی کند تا امکان دریافت مدرک نهایی برای او وجود داشته باشد. مهم ترین مراحل پیش روی هر فرد در این مسیر در سال 2024 عبارتند از:

  1. بررسی اجمالی فرم های ارسال شده برای اعلام نواقص احتمالی
  2. درخواست مدارک دیگر
  3. اخذ آزمون و امتحان
  4. اعلام نتیجه بررسی که یکی از این 3 مورد است:
    • پذیرفته شده
    • پذیرش مشروط
    • رد شده
  5. اعلام نتیجه به صورت کتبی
  6. بررسی پذیرش های مشروط و اعلام نتیجه نهایی
  7. امکان شکایت به اعلام نتیجه
  8. استرداد بخشی از هزینه ای که متقاضی پرداخته است

لیست رشته های پزشکی در استرالیا با امکان معادل سازی

در لیست زیر، برخی از مهم ترین رشته های پزشکی در کشور استرالیا که امکان معادل سازی مدرک پزشکی در آن رشته ها وجود دارد ارائه شده است:

  • پزشک عمومی
  • پزشک بیهوشی
  • پزشک عمومی
  • متخصص قلب
  • متخصص خون شناسی
  • انکولوژیست
  • متخصص غدد
  • متخصص سیستم گوارش
  • متخصص مغز و اعصاب
  • پزشک متخصص اطفال
  • پزشک متخصص کلیه
  • روماتولوژیست
  • روانپزشک
  • جراح عمومی
  • جراح قلب و اعصاب
  • جراح اطفال
  • پزشک گوش و حلق و بینی
  • متخصص زنان و زایمان و غیره

انواع راه های معادلسازی مدرک پزشکی در استرالیا

معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور بستگی به این دارد که پزشک عمومی باشید یا پزشک متخصص. بر این اساس معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور به 3 طریق انجام می شود:

  1. در دوره های پزشکی دانشگاه های استرالیا ثبت نام کنید. به این شیوه می توانید واحدهای خود را تطبیق دهید و واحدهایی که گذرانده اید، حذف می شوند
  2. مدرکی که در کشور خود گرفته اید، در استرالیا معادل سازی کنید و به تایید برسانید (فقط برای کسانی که در کانادا، آمریکا، ایرلند و نیوزلند مدرک پزشکی خود را گرفته اند)
  3. در آزمون های هیئت پزشکی استرالیا (AMC) شرکت کنید

چگونگی معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا (پزشکان عمومی)

برای معادل سازی مدرک پزشکی، پزشکان عمومی باید مراحل زیر را طی کنند:

  1. شرکت در آزمون های AMC
  2. شرکت در دوره های آموزش پزشکی طبق استانداردهای هیئت پزشکی استرالیا

شایان ذکر است که برای رسیدن به مرحله دوم (شرکت در دوره های آموزش پزشکی طبق استانداردهای هیئت پزشکی استرالیا) باید آزمون AMC را با موفقیت بگذرانید. وقتی وارد مرحله دوم می شوید، باید دوره انترنی را بگذرانید اما با توجه به کم بودن جای خالی برای گذراندن این دوره، اگر نتوانید دوره انترنی پیدا کنید می توانید دوره یک ساله آموزشی را به شرح زیر بگذرانید:

آیتمشرح
گذراندن دوره پزشکیحداقل 10 هفته
گذراندن دوره جراحیحداقل 10 هفته
گذراندن دوره پزشکی اورژانسحداقل 8 هفته
گذراندن سایر دوره هازمان کلی دوره ها مجموعاً 49 هفته

چگونگی معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا (پزشکان متخصص)

مراحلی که پزشکان متخصص برای معادل سازی مدرک خود طی می کنند، شبیه مراحل طی شده توسط پزشکان عمومی است، اما آزمون AMC آن ها متفاوت است. پزشکان متخصص بعد از اینکه آزمون AMC را گذراندند، وارد دوره یک ساله می شوند. مدت زمانی که باید برای ارزشیابی و معادل سازی مدرک پزشکی در کشور استرالیا در نظر بگیرید حداقل 8 هفته است. بعد از اینکه ارزشیابی انجام شد، نامه ای به شما داده می شود. این نامه برای ارزیابی متقاضی برای مهاجرت، ثبت نام در برد تخصص پزشکان استرالیا و گرفتن شغل الزامی است.

چگونگی معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا

شرایط آزمون AMC در کشور استرالیا

آزمون AMC در واقع 3 مرحله دارد و برای این گرفته می شود که دانش پزشکی و مهارت حرفه ای پزشکان متقاضی به تایید برسد. مراحل مختلف آزمون شامل آزمون زبان (OET)، آزمون تئوری (MCQ) و آزمون عملی می شود. ورود به هر مرحله مستلزم گذراندن آزمون قبلی است. اگر بین آزمون ها فاصله بیفتد مشکلی ایجاد نخواهد شد. توجه داشته باشید که اعتبار مدرک زبان OET به مدت 2 سال است. آزمون تئوری به صورت سوالات 4 گزینه ای گرفته می شود وم واد آزمون عبارتند از:

  • پزشکی داخلی
  • پزشکی کودکان
  • روانپزشکی
  • جراحی
  • زنان و زایمان

آزمون عملی معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا

امتحانات عملی معادل سازی مدرک پزشکی در کشوری مانند استرالیا نیز در بیمارستان ها و کلیه مراکز پزشکی معتبر در این کشور انجام می شود. توجه داشته باشید، زمانی که تصمیم به مهاجرت به کشوری می گیرید، مهم ترین مسئله زبان است. بنابراین، در اینجا نیز تسلط به زبان انگلیسی از شروط لازم برای معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا است. متقاضیان باید در یکی از آزمون های بین المللی که سازمان های معادل سازی مدرک پزشکی در این کشور تایید می کنند شرکت کنند. یکی از این آزمون ها، آیلتس است؛ حداقل نمره ای که متقاضی باید در هر یک از مهارت های آزمون آیلتس کسب کند (درک مطلب، نوشتاری، شنیداری و گفتاری) باید 7 باشد.

تحصیل پزشکی در استرالیا

با توجه به دشواری معادل سازی، افرادی که شرایط سنی خوبی دارند ترجیح می دهند از همان ابتدا تحصیل خود را در رشته پزشکی به انجام برسانند. البته باید توجه داشت تحصیل در استرالیا رایگان نیست و سالی 20000$ تا 37000$ (دلار استرالیا) شهریه دربردارد. به علاوه هزینه زندگی در استرالیا که ماهی 1000$ تا 1600$ (دلار استرالیا) می باشد. البته با این وجود با توجه به این که پزشکان، جراحان و متخصصان پردرآمدترین افراد در استرالیا هستند، پرداخت هزینه های تحصیل دراین کشور نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای افراد خواهد بود.

در واقع درآمد جراحان در استرالیا به سالی 405000$ (دلار استرالیا) هم می رسد که چند برابر متوسط درآمد در این کشور یعنی 90800$ (دلار استرالیا) است. برخی از بهترین دانشگاه های استرالیا در سال 2024 برای تحصیل در رشته پزشکی عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های استرالیا برای تحصیل در رشته پزشکیQS Ranking 2024
University of Melbourne33
Australian National University30
University of Sydney41

دلیل انتخاب استرالیا به عنوان کشور مقصد

از آنجا که استرالیا از لحاظ نیروهای شاغل در بخش پزشکی، مخصوصاً نیروهای متخصص در همه شهرها و مناطق، از شهرهای مهم و بزرگ مثل سیدنی و ملبورن گرفته تا شهرهای کوچک و حومه با کمبود مواجه است، فرصت خوبی برای پزشکان عمومی و متخصص فراهم شده است که به این کشور مهاجرت کنند. می توانید با ویزای کاری و اقامت دائم استرالیا از طریق ویزای 190 به کشور استرالیا سفر کنید که در هر صورت، برای شروع فعالیت حرفه ای، باید معادل سازی مدرک پزشکی در کشور استرالیا را در برنامه های مهاجرتی خود بگنجانید.

برای معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا، 2 مرجع اصلی عبارتند از Medical Board of Australia (سازمان نظام پزشکی استرالیا) و Australian Medical Council (انجمن پزشکی استرالیا). موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله توضیحاتی راجع به معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا ارائه نمود.

سوالات متداول درباب معادلسازی مدرک پزشکی در استرالیا

افرادی که تمایل به معادلسازی مدرک پزشکی خود دارند به طور معمول با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • معادلسازی مدرک پزشکی در استرالیا از چه طریقی انجام می شود؟ معادلسازی مدرک پزشکی در انجمن پزشکی استرالیا انجام می شود و این انجمن در هر 6 ایالت این کشور شعبه دارد. اگر مدرک پزشکی خود را در ایالتی معادل سازی کردید، برای معادل سازی آن در ایالتی دیگر باید دوباره اقدام کنید.
  • رشته های پزشکی در استرالیا با امکان معادل سازی کدامند؟ پزشک عمومی، پزشک بیهوشی، پزشک عمومی، متخصص قلب، متخصص خون شناسی، انکولوژیست، متخصص غدد، متخصص سیستم گوارش، متخصص مراقبت های ویژه، متخصص مغز و اعصاب، پزشک متخصص اطفال، پزشک متخصص کلیه، روماتولوژیست، پزشک متخصص سینه، روانپزشک، جراح عمومی، جراح قلب، جراح قلب و اعصاب، جراح ارتوپدی، جراح اطفال، پزشک گوش و حلق و بینی، جراح پلاستیک و ترمیمی، متخصص بیماری های مجاری ادراری، جراح عروق، متخصص پوست، متخصص طب اورژانسی، متخصص زنان و زایمان، چشم پزشک، رادیولوژیست تشخیصی و مداخله ای و آسیب شناس.
  • انواع راه های معادلسازی مدرک پزشکی و کار پزشکی در استرالیا چیست؟ ثبت نام در در دوره های پزشکی دانشگاه های استرالیا، معادلسازی مدرک اخذ شده و شرکت در آزمون های هیئت پزشکی استرالیا (AMC).
  • دوره های یک ساله آموزشی در استرالیا برای افرادی که دوره انترنی را نگذرانده باشند، به چه ترتیبی است؟ گذراندن دوره پزشکی حداقل 10 هفته، گذراندن دوره جراحی حداقل 10 هفته، گذراندن دوره پزشکی اورژانس حداقل 8 هفته و گذراندن سایر دوره ها مجموعا 49 هفته.
  • شرایط آزمون AMC در کشور استرالیا چیست؟ مراحل مختلف آزمون شامل آزمون زبان (OET)، آزمون تئوری (MCQ) و آزمون عملی می شود. ورود به هر مرحله مستلزم گذراندن آزمون قبلی است. اگر بین آزمون ها فاصله بیفتد مشکلی ایجاد نخواهد شد. توجه داشته باشید که اعتبار مدرک زبان OET دو سال است.
4/5 - (4 امتیاز)

8 دیدگاه برای “معادل سازی مدرک پزشکی در استرالیا

  1. فاطمه گفت:

    سلام.من متخصص عفونی هستم. آیا رشته ما هم جزو رشته های مورد پذیرش هست؟dr

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله در این زمینه مشکلی وجود نداره

  2. behrouz گفت:

    با سلام متخصص کودکان هستم. پروسه معادل سازی چند ما ه طول میکشه؟ کلا پروسه مهاجرت

    1. داوری گفت:

      سلام
      بستگی داره به خیلی از موارد و مدارک
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  3. حسن گفت:

    سلام و عرض ادب میخواستم بدونم برای گرفتن اقامت دائم برای پزشکان متخصص نیازی به سابقه کاری هست یا نه

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اقامت دائم از طریق چه نوع ویزایی میخواین اقدام کنید؟

  4. محمد گفت:

    سلام من جراح مغز و اعصاب هستم میخواستم بدونم که برای مهاجرت به کشور استرالیا نیاز به سابقه کاری هست یا نه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بزرگوار یکی از مواردی که شما احتیاج دارید داشتن قرارداد کاری از این کشور و معادلسازی مدرکتونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *