ویزای تحصیلی

مقطع دکتری در سوئد

مقطع دکتری در سوئد

مقطع دکتری در سوئد طرفداران بیشماری دارد، هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف وارد سوئد می شوند. کشور سوئد دارای سیستم آموزشی معتبر و پیشرفته می باشد که مطابق با استانداردهای بین المللی است. دانشگاه های این کشور دارای سوابق طولانی و موفقی می باشند که در سطح بین الملل از اعتبار خوبی برخوردار می باشند.

از دید دولت این کشور تحقیق و پژوهش بسیار مهم است، به همین دلیل دانشجویانی که در مقطع تحصیلی دکتری ادامه تحصیل می دهند از مزایای بیشماری بهره مند خواهند شد. سوالات مورد بررسی در این نگارش بدین شرح است:

  • شرایط مقطع دکتری در سوئد چگونه است؟
  • مدارک لازم برای پذیرش داوطلبان مقطع دکتری در کشور سوئد چیست؟
  • شرایط ویزای تحصیلی سوئد چیست؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در سوئد چگونه است؟

دانشجویانی که قصد ورود به مقطع دکتری دارند باید به این نکته توجه نمایند که پس از فارغ التحصیلی می توانند به راحتی اقامت دائم این کشور را به دست آورند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ادامه مقاله پیش رو سعی در بررسی موضوع مقطع دکتری در سوئد را دارند. اگر این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید تا پایان ما را همراهی نمایید.

اینفوگرافیک دکتری در سوئد

تحصیل مقطع دکتری در سوئد با بورسیه دانشجویی

یکی از متداول ترین روش ها برای تحصیل در سوئد در مقطع دکتری، اخذ بورسیه دانشجویی در این کشور می باشد. دانشجویان بین المللی از نقاط مختلف جهان که به دنبال تحصیل در مقطع دکتری در سوئد هستند. اما بضاعت مالی کافی برای تحصیل در این کشور را ندارند، می توانند از بورسیه دانشجوی استفاده کنند. بروسیه های دانشجویی در سوئد، به ویژه برای دانشجویان مقطع دکتری، اغلب بر اساس شایستگی به دانشجویان تمام وقت اعطا می شود. نکته قابل توجه این است که، بورسیه های دانشجویی سوئد، علاوه بر هزینه های تحصیل در سوئد، برخی از هزینه های زندگی در سوئد را نیز پوشش می دهد. یکی از اصلی ترین شرایط برای درخواست بورسیه دانشجویی در سوئد، ارائه نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور در مقطع دکتری می باشد.


در سوئد، دانشجویان شهریه ای برای تحصیل در مقطع دکتری پرداخت نمی کنند. این یکی از امتیازهایی است که سوئد را از سایر کشورهای اروپایی جدا می کند. نمودار زیر می توانید روند اعطای بورسیه دانشجویی در سوئد به ویژه در مقطع دکتری را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند اعطای بورسیه دانشجویی در سوئد

در سوئد دانشجویان دکتری معمولا به عنوان کارمند مشروط با یک قرارداد خاص به یک شرکت معرفی می شوند. در این صورت آن ها می توانند به عنوان یک نیروی کار، متوسط درآمد 1500€ (یورو) در ماه را نیز به دست آورند. این یک کمک هزینه خوب برای تامین مخارج زندگی در سوئد است.

مزایا تحصیل مقطع دکتری در سوئد

اگر هدف فرد از تحصیل در مقطع دکتری، ایجاد نوآوری و ایجاد علم باشد، سوئد ایده آل ترین گزینه است. سوئد نیز مانند همسایگان اسکاندیناویایی خود، کشوری با مدارا با قوانین مترقی و فراگیر است که از حقوق دگرباشان جنسی حمایت و از دانشجویان و بازدیدکنندگان بین المللی استقبال می کند.

در اینجا چند دلیل برای در نظر گرفتن دکترا در سوئد برای دانشجویان بین المللی آورده شده است:

  • خلاقیت و اصالت –تحقیقات دکتری شما در کشوری که آزاد اندیشی را یک اصل می داند، انجام می شود. این کشور همچنین از ایده های جدید حمایت می کند.
  • تحقیقات و برندگان جوایز – وضعیت سوئد به عنوان خانه جایزه نوبل (با 34 برنده) نشان دهنده تاریخ افتخارآمیز آن در شناخت و احترام به تحقیق، تعالی و نوآوری است.
  • بدون هزینه– برنامه های دکترا سوئد معمولاً هیچ شهریه ای از دانشجویان خود دریافت نمی کنند (صرف نظر از ملیت)
  • دانشگاه های تاریخی- آموزش عالی در سوئد به دهه 1400 برمی‌گردد و دانشگاه های این کشور به خوبی در رتبه بندی های مدرن، با تخصص های خاص در پزشکی، علوم زیستی و موضوعات مرتبط قرار دارند.
اطلاعات گسترده درباره مقطع دکتری در سوئد
تعداد دانشگاه ها39
جایزه های نوبل34
قدیمی ترین دانشگاهدانشگاه اوپسالا (1477)
تعداد دانشجویان بین المللی32517
طول دوره PHD4 سال
هزینه0
دوره تحصیلآگوست تا جون

بهترین دانشگاه های مقطع دکتری در سوئد

وجود 10 دانشگاه سوئدی در بین 400 دانشگاه برتر جهان به خوبی می تواند اثبات کند که این کشور از نظر علمی شرایط بسیار خوبی دارد. بهترین دانشگاه های سوئدی برای تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان متقاضی می تواند به شرح زیر باشد:

نام دانشگاهTHEQSARWU
موسسه کارولیسنکا5037
دانشگاه KTH9773201-300
دانشگاه لوند10685151-200
دانشگاه اوپسلا14010582
دانشگاه استکهلم18511898
دانشگاه تکلنولوژی چارلمز189129401-500
دانشگاه گوتنبرگ201-250187101-150
دانشگاه لینکوپینگ251-300268301-400

منابع: Times Higher Education World University، Academic Ranking of World Universities، QS World University Rankings

شرایط مقطع دکتری در سوئد در 2023

در این مقطع تحصیلی تمرکز اصلی بر روی پایان نامه یا Dissertation است، سیستم های دانشگاهی این کشور در مقطع دکتری بر اساس گذراندن واحدهای درسی نمی باشد. در واقع می توان گفت در سال 2023 تمامی رشته های تحصیلی و رشته های تخصصی بر پایه سیستم پژوهش می باشند. اما این بدان معنا نیست که در تمام طول دوران تحصیلی به تحقیق و پژوهش بپردازید، دروس تئوری در این مقطع در قالب سمینار و چند دوره ارائه می شوند. دانشجویان در مقطع تحصیلی دکتری باید 240 واحد درسی را در طول مدت 4 سال بگذرانند.

مدارک اخذ ویزا جهت مقطع دکتری در سوئد

ساختار مقطع دکتری در سوئد

تحصیل در مقطع دکترا در سوئد به یکی از دو شکل زیر انجام می شود:

یک دکترای استاندارد در سوئد به حداقل چهار سال کار تمام وقت معادل 240 واحد اعطای یک دکترای کامل نیاز دارد. از طرف دیگر، می توانید برای یک مدرک تحصیلی کوتاه تر تحصیل کنید. این به طور کلی فقط به دو سال کار تمام وقت برای یک پایان نامه معادل 120 واحد نیاز دارد. مدرک سوئدی مشابه مدرک کارشناسی ارشد فلسفه (MPhil) است که در انگلستان یا سایر کشورها ارائه می شود. دانشجویان مقطع دکتری در سوئد، محدودیت زمانی خاص برای انجام فعالیت های تحصیلی خود ندارند.

نوع دوم دکتری مربوط به دوره های سوپروایزی یا نظارت است. شما دکترای خود را با حمایت دو یا چند ناظر متخصص که وظیفه آنها هدایت دانشجو خواهد بود، تکمیل خواهید کرد. نقش آنها بسته به رشته متفاوت خواهد بود: سرپرستان برای رشته های هنر، علوم انسانی و برخی از پروژه های علوم اجتماعی در درجه اول به عنوان مربی فعالیت می کنند. آنها مستقیماً در تحقیقات شما دخالت نخواهند کرد اما می توانند در مورد مسیری که پروژه شما در حال حرکت است راهنمایی کنند.

ناظران پروژه های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات نیز ممکن است به عنوان سرپرست یا محقق اصلی آزمایشگاه یا گروه تحقیقاتی که دکترای شما بخشی از آن است، تحقیقات مشابهی را انجام دهند. این بدان معنی است که آنها همچنین ممکن است در کنار شما کار کنند یا حتی در برخی آزمایشات همکاری کنند. با این حال، پایان نامه دکتری شما همچنان یک کار مستقل، بر اساس یافته ها و تحلیل های شخصی شما خواهد بود.

حداقل 2 استاد راهنما در مقطع دکترا خواهید داشت که یکی از آنها استاد راهنمای اصلی دکترای شما خواهد بود. برخی از دانشگاه ها نیز دستیاران سرپرست اضافی را با مسئولیت وظایف خاص منصوب می کنند.

مدارک لازم برای مقطع دکتری در سوئد

به دانشجویان مقطع دکتری در طول تحصیل حقوق و دستمزد نیز تعلق می گیرد، که این حقوق توسط دانشگاه یا حامیان شخصی تامین می شود. کنترل کیفیت آموزش و تحقیقات در این کشور توسط دولت سوئد تامین می شود. دولت این کشور بیشتر از 60% تولید ناخالص داخلی را در آموزش و 4% از آن را در تحقیقات و پژوهش سرمایه گذاری می کند. برای ورود به مقطع دکتری در سوئد لازم است دانشجو ابتدا پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را به دست آورد، بدین منظور فرد باید مدارک زیر را آماده و به دانشگاه ارسال نماید:

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • ارائه رزومه کامل و دقیق
  • ارائه انگیزه نامه
  • ارائه مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ریز نمرات
  • ارائه مدرک زبان IELTS 7

شرایط اعزام دانشجو به سوئد

مدارک اخذ ویزا جهت مقطع دکتری در سوئد

پس از آن که دانشجو پذیرش دانشگاه مورد نظر را به دست آورد باید اقدامات لازم را جهت اخذ ویزای تحصیلی سوئد انجام دهد. طول مدت ارائه ویزا تحصیلی 90 روزه می باشد، پس متقاضی باید 90 روز پیش از ورود به خاک این کشور با در دست داشتن مدارک ذیل به سفارت خانه یا کنسولگری این کشور مراجعه نماید و درخواست خود را برای اخذ ویزای تحصیلی ارائه نماید:

  • گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه
  • ارائه اصل و فتوکپی از پاسپورت معتبر
  • 2 قطعه عکس رنگی پاسپورتی
  • دریافت فرم مربوط به ویزا تحصیلی و تکمیل آن
  • ارائه گواهی تمکن مالی جهت اثبات توانایی فرد در پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل
  • بیمه نامه معتبر
  • ارائه مدارک از محل اقامت فرد
  • پرداخت هزینه های مربوطه و ارائه رسید آن

با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در رابطه با مقطع دکتری در سوئد به دست آوردید، شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقالات بیشتری در رابطه با دانشگاه های این کشور مطالعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان و وکلای مجرب ما در تماس باشید همچنین می توانید با دریافت وقت قبلی به موسسه مراجعه نمایید.

پرسش های متداول درباره مقطع دکتری در سوئد

از پرسش های متداول متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در سوئد شامل موارد زیر می شود:

  1. شرایط تحصیل مقطع دکتری در سوئد چگونه است؟ تمرکز تحصیل در این مقطع بر پایان نامه و سیستم پژوهشی می باشد. دروس تئوری در قالب سمینار و دوره هستند و دانشجو می بایست 240 واحد درسی را در طول 4 سال بگذراند.
  2. مدارک لازم برای تحصیل مقطع دکتری چیست؟ افرادی که تمایل به مقطع دکتری دارند می بایست با ارائه مدارک تحصیلی پیشین، حداقل آیلتس 7، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه و مکاتبه با استاد راهنما اقدام نماید.
  3. دستمزد ماهانه در مقطع دکتری به چه صورت است؟ میزان دستمزد ماهانه 20000 کرون در سوئد است که از این مبلغ 7000 کرون تحت مالیات به دولت دریافت می شود. دانشحویان می توانند به مدت 30 ساعت در هفته مشغول به کار شوند.
  4. هزینه های مقطع دکتری چقدر می باشد؟ میانگین هزینه ها در رشته های مختلف متغیر است و به طور میانگین در رشته های انسانی 8000 الی 11000 و در رشته های مهندسی 12000 الی 27000 کرون سوئد می باشد.
  5. مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی در مقطع دکتری چیست؟ تکمیل فرم مربوط به سفارت و پرداخت هزینه ها از جانب فرد متقاضی و مدارک مالی و اثبات محل اقامت از سایر مدارکی می باشد که در ویزای تحصیلی از اهمیت برخوردار می باشد.
4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *