ویزای تحصیلی

مقطع کارشناسی ارشد در چک

مقطع کارشناسی ارشد در چک

افراد علاقمند به مقطع کارشناسی ارشد در چک معمولا دانشجویانی هستند که مقطع کارشناسی خود را با رزومه تحصیلی درخشانی گذرانده اند. یکی از مهم ترین مزایای انتخاب جمهوری چک برای تحصیل، هزینه های مقرون به صرفه برای شهریه دانشگاهی و هزینه های زندگی متعادل در این کشور است. دانشگاه های کشور چک همواره استقبال خوبی از دانشجویان بین المللی به عمل می آورند. این کشورِ 10 میلیون نفری، در سال 2024 حدود 44.000 دانشجوی خارجی را میزبانی خواهد كرد.

تا سال 1993، در اطلس جغرافیایی جهان عنوانی از کشور جمهوری چک نبود. پس از کش و قوس های فراوان منطقه ای و ژئوپولیتیک در اروپای مرکزی، کشور چکسلواکی سابق تجزیه شد. در نتیجه این تجزیه، جهان شاهد شکل گیری دو کشور چک و اسلواکی شد که هر کدام از این کشورها مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. جمهوری چک توانست با گذار از اوضاع پساتروماتیک پس از نابسامانی های سال های 1990، مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی را با ریتم مستمری در پیش بگیرد و خود را به عنوان یکی از کشورهای مطرح اروپایی معرفی کند.

نقطه عطف این مسیر رو به رشد، پیوستن به اتحادیه اروپا و عضویت در پیمان شنگن بود. از این رو یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی، می تواند حضور در جمهوری چک باشد. برای بررسی ابعاد مختلف کارشناسی ارشد در چک، گروه تحقیق و پژوهش موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله ذیل را تدوین کرده است.

مهاجرت از مقطع کارشناسی ارشد به چک

مهاجرت به کشورهای خارجی روش های متنوعی دارد. بعضی ها روش کاری را برای مهاجرت انتخاب می کنند. مهاجرت کاری با دعوت نامه کاری از کشور میزبان یا دریافت ویزای جستجوی کار (در شماری از کشورها) آغاز می شود. عده ای دیگر مهاجرت از طریق سرمایه گذاری را انتخاب می کنند و می توانند با خرید املاک مسکونی یا تجاری، یا ثبت شرکت یا کارآفرینی در کشورهای خارجی مجوز ورود به این کشورها را دریافت کنند. ازدواج با اتباع خارجی نیز می تواند یکی دیگر از روش های مهاجرتی باشد.


در کنار روش های مذکور، روش مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین و مطمئن ترین راه های مهاجرت است. افراد می توانند در تمام مقاطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)، ویزای تحصیلی کشور جمهوری چک را دریافت کنند. تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد جمهوری چک به دو زبان اسلاوی (زبان رسمی چک) و زبان انگلیسی برگزار می شود.

دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد جمهوری چک 2 سال طول می کشد. دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت برخورداری از رزومه تحصیلی درخشان و داشتن نمرات ممتاز، امکان دریافت بورسیه های تحصیلی از مراکز آموزش عالی کشور جمهوری چک را دریافت کنند. دانشگاه های جمهوری چک نیز از موقعیت ممتازی در بین کشورهای اروپایی برخوردارند. بر اساس نظام رتبه بندی تایمز که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورهای جهان را ارزیابی می کند، دانشگاه های چارلز پراگ، پالاکی و ماساریک در فهرست برترین دانشگاه های جهان در سال 2024 لقب گرفته اند. برنامه های تحصیلی برای رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد کشور جمهوری چک به این ترتیب است:

دوره های مقطع کارشناسی ارشدتعداد عنوان های تحصیلی
کارشناسی ارشد علوم پایه29
کارشناسی ارشد هنر و علوم انسانی36
کارشناسی ارشد رشته های فنی مهندسی176
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی3

مهاجرت از مقطع کارشناسی ارشد به چک

هزینه های 2024 مقطع کارشناسی ارشد در چک

در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی جمهوری چک، دانشجویان بین المللی هزینه های کمتری برای تحصیل پرداخت می کنند. هزینه های تحصیل 2024 در جمهوری چک به نوع دانشگاه، شهر محل تحصیل و رشته مورد نظر نیز بستگی دارد. دانشگاه های جمهوری چک علاوه بر شهریه، هزینه هایی را به عنوان حق ثبت نام دریافت می کنند. دانشگاه های خصوصی این کشور مبلغی معادل 2000$ تا 15000$ (دلار آمريكا) در سال دریافت می کنند که این بازه قیمتیِ نسبتا وسیع، متأثر از دانشگاه و رشته تحصیلی است. هزینه های زندگی نیز به سبک زندگی دانشجویان مرتبط است اما به طور متعارف زندگی دانشجویی در جمهوری چک حدود 350$ تا 750$ (دلار آمريكا) در ماه هزینه دربرخواهد داشت. همچنین کار ضمن تحصیل در چک نیز می تواند بخشی از هزینه های زندگی دانشجویان مشغول به تحصیل را پوشش دهد.

مقررات اخذ ویزا در مقطع کارشناسی ارشد در چک

دانشجویان تبعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک، محدودیت و مشکلی برای ورود به خاک این کشور ندارند. اما برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، دریافت پذیرش از دانشگاه های جمهوری چک در مقطع کارشناسی، تمام ماجرا نیست و منجر به حضور بدون مشکل در این کشور نمی شود. دریافت ویزای تحصیلی در چک از اداره مهاجرت این کشور، شرط حضور دانشجویان بین المللی است.

بر مبنای روندهای بررسی شده در سال 2024 سفارت جمهوری چک مدت زمانی 10 تا 12 ماهه ای را برای درخواست درنظر می گیرد که با توجه به روندهای متعارف، زمانی نسبتا طولانی است. اخذ ویزای تحصیلی جمهوری چک مستلزم تهیه مدارکی است که فهرست آن به این شرح است:

  • اصل نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • اصل گذرنامه با اعتبار حداقل 10 ماه
  • عکس پرسنلی رنگی 3
  • بلیت پرواز به مقصد جمهوری چک
  • پرداخت شهریه یک ساله دانشگاه به همراه هزینه های پذیرش
  • تست های پزشکی و گواهی سلامت و ترجمه به زبان انگلیسی
  • مدارک مربوط به منزل مسکونی در جمهوری چک
  • عدم سوء پیشینه کیفری

پیشنهاد می کنیم برای دریافت دقیق ترین و به روزترین اطلاعات در زمینه روش های مهاجرتی به کشورهای مختلف، با مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *