ویترین

ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری با حداقل تعداد نفرات و عدم محدودیت سرمایه اولیه بهترین گزینه برای فعالان موضوعات غیرتجاری است. از جمله این موضوعات می توان به امور فرهنگی، ادبی، آموزشی، مذهبی، هنری و غیره اشاره کرد که معمولا نیز حیطه تخصصی فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز به شمار می رود. هموطنان محترم برای اطلاع یابی دقیق از شرایط ثبت موسسات غیرتجاری در استان چهارمحال و بختیاری می توانند ضمن مطالعه این مقاله همچنین از مشاوره های حرفه ای وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز بهره گیرند.

انواع موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

شرایط برای ثبت موسسه غیر تجاری در چهارمحال و بختیاری در انواع موضوعات فرهنگی، علمی، ادبی، هنری و غیره برای متقاضیان امر فراهم است. نقطه اشتراک تمام موسسات در ماهیت غیرتجاری آنهاست اما فرق اصلی همه موسسات ثبت شده دراین استان آنست که هدف و نیت موسسان آنها از تشکیل موسسه دلخواه ممکن است یا با نیت جلب سود تجاری و یا انجام امور خیریه بدون هیچ چشم داشتی به سود مادی باشد. بر همین اساس است که موسسات غیرتجاری در چهرمحال و بختیاری را می توان به 2 دسته زیر تقسیم بندی کرد:

انواع موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

مثلا درباره موسسات انتفاعی می توان از موسسات حقوقی و یا موسسات آموزشی مثال آورد و یا درباب موسسات غیرانتفاعی نیز می توان از انواع موسسات کمک به بیماران خاص یاد کرد. تفاوت دیگر انواع موسسات غیرتجاری در شرایط اخذ و نوع مجوز ثبتی است که قبل از تاسیس موسسه مربوطه لازم است داشته باشند. با این توضیح می توان انواع مجوز لازم برای ثبت دو نوع موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری را به صورت زیر بیان کرد:

  • برای موسسات انتفاعی: اخذ مجوز ثبت از ادارات مسئول
  • برای موسسات غیرانتفاعی: اخذ استعلام از اداره اطلاعات نیروی انتظامی

نحوه برپایی موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

برای تاسیس یک موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری لازم است تا اصول کلی مدنظر موسسان قرار گیرد. اول از همه اینکه انواع موسسات غیر تجاری با کمتر از 2 نفر عضو تشکیل نمی شود. مورد دوم این است که هر موسسه ای در چهارمحال و بختیاری با سرمایه اولیه حداقلی یعنی 1000000 ریال تشکیل می شود. اما متقاضیان محترم بایستی چند نکته را دراینباره اساس کار خود قرار دهند. اول اینکه این سرمایه حداقل سطح بوده و افزایش سرمایه قید خاصی ندارد. موضوع دوم اینکه سرمایه بصورت سهم الشرکه و نقدا به حساب موسسه پرداخت می شود پس مسئولیت شرکاء موسس در اینباره محدود به مقدار سرمایه آنها میباشد. در آخر نیز بایستی بدانید که این سهم الشرکه در صورتی امکان انتقال دارد که:

  • اولا رضایت حداکثری اعضای موسس به دست آید.
  • ثانیا انتقال سهم الشرکه از طریق سند رسمی صورت گیرد.

تشکیل موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

فرآیند تشکیل موسسات غیرتجاری در این استان را می توان به دو مرحله اقدامات قبل از ثبت و بعد از ثبت موسسه در چهارمحال و بختیاری دسته بندی کرد. از جمله اقدامات قبل از ثبت موسسه در این استان می توان به تعیین اعضایی برای هیئت مدیره اشاره کرد که مسئول گزینش آنها مجمع عمومی موسسه می باشد. هیئت مدیره موسسه ملزم است تا با تهیه مدارک و یا تنظیم فرم مدارک نسبت به تاسیس موسسه غیرتجاری اقدام کند. این مدارک مشتمل بر تکمیل فرم تقاضانامه در 2 برگه، تکمیل صورت جلسات مجمع عمومی در 2 برگه و تکمیل اساسنامه در 2 نسخه تکمیلی با امضای کلیه شرکا می باشد. علاوه بر مدارک فوق الذکر، درخواست برای اخذ مجوز ثبت موسسه غیرتجاری نیز برعهده هیئت مدیره موسسه می باشد و شرایط این مجوز نیز با توجه به نوع موسسه از قرار ذیل می باشد:

نوع موسسهنوع مجوزمرجع صدور
موسسه انتفاعیاجازه نامه یا همان برگه استعلامنیروی انتظامی محل
موسسه غیرانتفاعیمجوز تاسیس از طریق تطبیق مدارک تحصیلی و حرفه ای موسسان با موضوع موسسهادارات دولتی مربوطه

مثلا در زمینه اخذ مجوز ثبت برای تاسیس موسسه آموزشی لازم است تا این مجوز از وزارت علوم اخذ گردد و یا برای ثبت موسسه حقوقی نیز لازم است تا مجوز لازمه از قوه قضائیه دریافت شود.

ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

در واقع موسسات غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری نیز مثل شرکت ها دارای ارکان تشکیل دهنده خاص خود می باشند. رکن اول و مهمترین رکن انواع موسسات غیرتجاری مجمع عمومی آن می باشد که مطابق ماده 89 لایحه اصلاحی قانون تجارت، وظیفه مهم این مجمع رسیدگی به امور عادی و جاری موسسه بوده و در واقع تصمیم گیرنده اول و آخر هر موسسه ای می باشد. این مجمع:

  • قانونا سالی یکبار تشکیل می شود.
  • معمولا مجمع به دعوت هیات مدیره تشکیل می شود.
  • وظیفه مهم انتصاب مدیران موسسه را نیز برعهده دارد.

رکن بعدی موسسه مجمع عمومی فوق العاده می باشد که معمولا به دعوت هیات مدیره و در جهت تصمیم گیری ها درباره تغییرات اساسنامه، اعضاء و یا تغییرات سرمایه تشکیل می شود. بالاخره رکن سوم از انواع موسسات غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری هیات مدیره می باشد که کلا نقش اجرایی موسسه را برعهده داشته و در ابتداء نیز بایستی موسسه غیرتجاری مورد نظر را تشکیل دهد.

نحوه ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

همان طوری که مستحضر هستید قانونگذار برای ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری نیز حداقل تعداد شرکا را 2 نفر درنظر گرفته است. این درحالی است که شرکا در سرمایه لازم برای تشکیل موسسه مورد نظر خود هیچ حد و حدودی ندارند. نکته دیگر در اینباره اینکه برخلاف ثبت موسسه در تهران، متقاضیان شهرستانی از جمله هموطنان چهارمحالی برای ثبت موسسه خود بایستی مدارک لازم را به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری در شهر کرد ارسال نمایند تا به درخواست آنها رسیدگی شود. اما همچنین لازم است بدانید که جهت ثبت موسسات غیرتجاری:

نحوه ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

گذشته از ملاحظات فوق همچنین عزیزان بایستی درجریان باشند که فرآیند ثبت موسسه آنها در چهارمحال و بختیاری توام به 3 مرحله کلی زیر شامل دریافت پذیرش آنلاین از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها www.sherkat.ssa.ir و سپس ارسال کلیه مدارک مربوط به ثبت موسسه غیرتجاری از طریق پست به دفتر کارشناس مربوطه و در نهایت اخذ آگهی ثبت بهمراه نسخه ای از مدارک جهت درج در روزنامه رسمی می باشد. ترتیب این مراحل از قرار مدل تصویری زیر می باشد:

مراحل ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

الزامات برای ثبت موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری

در اینجا منظور از الزامات در واقع همان اسناد و مدارکی است که متقاضیان بایستی قبل از شروع پروسه ثبت موسسه آنها را تهیه کنند. گردآوری این مدارک گام نخست و در حقیقت نقطه عطفی برای تاسیس موسسه غیرتجاری در چهارمحال و بختیاری محسوب می شود. مدارک مورد اشاره عبارتند از:

  • کپی شناسنامه موسسین
  • مجوز تاسیس دریافتی از ارگانهای ذیصلاح
  • تعداد 2 نسخه از اساسنامه تکمیل شده
  • تعداد 2 نسخه از تقاضانامه بهمراه ضمائم آن
  • تعداد 2 برگ از صورتجلسه مجمع به امضای موسسین

ثبت شرکت چه در ایران و چه در کشورهای دیگر همانند ثبت شرکت GmbH در اتریش علی رغم وجود تشابهاتی اما نهایتا تابع قوانین و مقررات خاص همان کشور می باشد. به همین دلیل نیز وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن آشناسازی هموطنان گرامی با قوانین حقوق تجاری هر کشوری آمادگی کاملی دارند تا در طول کل فرآیند ثبت آن شرکت درخدمت متقاضیان گرامی باشند.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *