ویترین

ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

ثبت موسسه غیرتجاری در تهران با انگیزه انجام فعالیت های غیرتجاری بوده و موسسان این نوع موسسه می توانند در موضوع تخصصی خود کسب سود نمایند مثل امور آموزشی، فرهنگی، علمی، پژوهشی و غیره. پس موسسین از این طریق هم امکان بهره مندی از سود مادی را داشته و هم می توانند به امور خیریه بپردازند. انتخاب این دو نوع موسسه (انتفاعی یا غیرانتفاعی) نیز به هدف خود موسسین آن بستگی دارد. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله قصد دارند تا در زمینه شرایط ثبت انواع موسسات غیرتجاری هموطنان تهرانی را راهنمایی نمایند.

معرفی موسسه غیرتجاری در تهران

علاوه بر شرکت ها، متقاضیان فعالیت های غیرتجاری می توانند برای ثبت انواع موسسات غیرتجاری در تهران اقدام کنند. موسسات مذکور در تهران در قالب 2 نوع انتفاعی و غیر انتفاعی تشکیل می شود که نوع انتفاعی صرفا برای کسب سود اقتصادی بوده اما منظور از تاسیس موسسه غیرانتفاعی کسب سود یا منفعت مادی نبوده و هدف اصلی انجام فعالیتهای خیریه می باشد. این موسسات با حداقل تعداد نفرات یعنی با حداقل 2 نفر اعضاء انجام شده و سرمایه اولیه نیز محدودیت خاصی ندارد.

مقررات مربوط به تشکیل موسسات غیرتجاری در تهران

تشکیل موسسه غیرتجاری در تهران همواره مستلزم رعایت اصول و مقررات ویژه ای است که در قانون تجارت بدان اشاره شده است. اصولی که جزء مبانی اصلی تاسیس موسسه غیرتجاری محسوب می شود. اولین اصل در این رابطه پیرامون تعداد اعضاء برای تشکیل یک موسسه غیرتجاری در تهران می باشد که قانون وجود حداقل 2 نفر را تعین کرده است. اصل دو در رابطه با سرمایه موسسه غیرتجاری است که قانون حداقلی که برای آن تعین کرده حدود 1000000 ریال می باشد. اما نحوه و شرایط این سرمایه گذاری نیز قواعد خاص خود را دارد که بترتیب زیر می باشد:

قواعد ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

با این توضیح، مسئولیت شرکا ء در یک موسسه غیرتجاری محدود به سهم الشرکه یا سرمایه اسمی آنها خواهد بود. علاوه بر موارد فوق همچنین هر موسسه غیرتجاری از ارکان مهمی تشکیل می شود که هر یک از این رکن ها دارای یکسری نقش ها و مسئولیت های هستند. قانونا ارکان اصلی یک موسسه غیرتجاری در تهران بایستی به صورت 3 گانه زیر باشد:

  • رکن اول موسسه: مجمع عمومی عادی
  • رکن دوم موسسه: مجمع عمومی فوق العاده
  • رکن سوم موسسه: هیات مدیره

لازم به ذکر است که مجامع عمومی در موسسه نقش قانونگذار و تصمیم گیرنده اصلی را ایفاء کرده اما هیات مدیره نقش مجری تصمیمات دو مجمع مذکور را ایفاء می کند. ضمنا انتخاب هیات مدیره مسئولیتی بر دوش اعضای مجمع عمومی موسسه غیرتجاری است و آنها می توانند مدیران را (از خارج یا داخل موسسه) برای یک بازه زمانی محدود یا نامحدود انتخاب کنند. اما قانون ضرورتی به انتخاب بازرس برای موسسات غیرتجاری نمی بیند.

آشنایی با ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

آشنایی با ارکان ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

همانگونه که در مطالب قبلی هم گفته شد، هر موسسه غیرتجاری از سه رکن مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و هیات مدیره تشکیل می شود. طبق ماده 89 لایحه قانون تجارت، شرایط و نحوه عملکرد مجمع عمومی عادی به صورت زیر می باشد:

  • این مجمع برای تصمیم گیری در امور جاری و عادی موسسه تشکیل می شود.
  • این مجمع بایستی سالی یکبار تشکیل شود و برای همین این مجمع با عنوان مجمع عمومی سالیانه هم مشهور است.
  • این مجمع عهده دار تصمیم گیری های اصلی و مهم شرکت نیز می باشد.

اما مجمع عمومی فوق العاده مجمعی برای تصمیم گیری درباره امور فوق العاده موسسه غیرتجاری همانند تغییر مفاد اساسنامه و یا تغییرات در سرمایه، تغییر در اعضاء و غیره تشکیل می شود. به استناد ماده 92 لایحه اصلاحی قانون تجارت، هیات مدیره بنا به ضرورت پیش آمده می توانند مجمع عمومی فوق العاده را تشکیل دهند. اما وظایف اصلی و قانونی مجمع عمومی موسسه غیرتجاری عبارتند از:

مواد قانونیشرایط
ماده 89 لایحه اصلاحی قانون تجارترسیدگی به ترازنامه و نیز حساب سود و زیان موسسه در سال مالی گذشته و همچنین پرداختن به عملکرد سالانه موسسه، دیون و مطالبات موسسه، مدیران آن و غیره
ماده 90 لایحه اصلاحی قانون تجارتتقسیم منافع بین شرکاء با تصویب مجمع عمومی موسسه شدنی است.
ماده 108 لایحه اصلاحی قانون تجارتانتخاب و یا عزل مدیران برعهده این مجمع می باشد.

طریقه تاسیس موسسه غیرتجاری در تهران

برای اینکه موسسه ای در تهران تاسیس شود، موسسان آن قبل از اقدام به ثبت موسسه غیرتجاری بایستی در فکر تهیه و تنظیم مدارک ضروری باشند. پس بمنظور تاسیس موسسه غیرتجاری در استان تهران، متقاضیان در وهله اول می بایست مدارک مورد نیاز برای اینکار را تنظیم کنند. مدارک مذکور مشتمل بر موارد ذیل می باشد:

  • اساسنامه مشتمل بر 26 بند و تنظیم شده در 2 نسخه
  • تقاضانامه تکمیلی در 2 نسخه
  • صورت جلسه مجمع عمومی در 2 نسخه آماده

بدیهی است که مدارک سه گانه فوق پس از تنظیم توسط هیات مدیره موسسه غیرتجاری بایستی توسط تک تک اعضای مجمع عمومی امضاء شده و به تصویب برسد. در کنار تهیه مدارک فوق، همچنین الزام دیگر برای شروع فرآیند ثبت موسسه غیرتجاری اخذ مجوز از ادارات ذیصلاح به صورت زیر میباشد:

طریقه تاسیس موسسه غیرتجاری در تهران

روند ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

روند ثبت موسسه غیرتجاری در تهران شباهت فراوانی با روند ثبت شرکت در این استان دارد چراکه موسسان در طی این روند کاری نیز بایستی 3 مرحله متفاوت شامل دریافت تاییدیه آنلاین ازطریق پورتال اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری (www.sherkat.ssa.ir)، ارسال همه مدارک به دفتر اداره درجهت ثبت نهایی و نگارش پیش نویس آگهی ثبت موسسه توسط کارشناس ثبت و نهایتا دریافت و درج همان آگهی در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار می باشد. اما سوال اینجاست که چه مدارکی لازم است به اداره ثبت تحویل داده شود؟ قانونا بهنگام ثبت موسسه غیرتجاری در تهران تحویل مدارک زیر الزامی است:

مدارک ثبت موسسه غیرتجاری در تهران

با اتمام روند ثبت موسسه غیرتجاری در تهران، اکنون موسسه ای که شما راه اندازی کرده اید شخصیت حقوقی مستقلی پیدا می کند و از همین رو تشکیل پرونده در اداره دارائی تهران برای درخواست کد مالیاتی و نیز تعین حوزه مالیاتی و در آخر نیز درخواست دفاتر پلمپ ضرورت می یابد. ثبت موسسه یا شرکت فرآیندی کاملا حقوقی است و شما بعنوان متقاضی ثبت شرکت در هر نقطه ای از جهان مثل ثبت شرکت در مجارستان، اتریش، ترکیه و غیره می توانید بر روی راهنمائی ها و مشاوره های برتر وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حساب ویژه ای باز کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *