ویزای تحصیلی

موسسه فناوری بمبئی

موسسه فناوری بمبئی

موسسات فناوری هند یکی از معروف ترین و مهم ترین موسسات عالی در کشور هندوستان هستند که تحت حمایت و نظر دولت تاسیس شده اند و هم اکنون مشغول به فعالیت هستند. یکی از این موسسات فناوری، موسسه فناوری بمبئی هند است که هر سال برنامه های مختلف تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می کند. این موسسه همچنین با سایر مؤسسات علمی و پژوهشی در سراسر جهان برای تقویت اکوسیستم آموزشی و پژوهشی خود همکاری می کند.

با توجه به کیفیت خوب نظام آموزشی هند و حضور دانشگاه ها و موسسات متعدد در این کشور بسیاری از دانشجویان خارجی از طریق تحصیل به هند مهاجرت می کنند و مدارک معتبر علمی را از این کشور دریافت می کنند. این مقاله به تلاش موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت جهت معرفی موسسه فناوری بمبئی هند تهیه شده است.

  • شرایط تحصیل در موسسه فناوری بمبئی چیست؟
  • آیا دانشگاه بمبئی را می توان به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های هند معرفی کرد؟
  • هزینه تحصیل در این دانشگاه چقدر است؟
  • آیا فرآیند پذیرش در این دانشگاه دشوار است؟

تاریخچه موسسه فناوری بمبئی

کمیته دولت هند به سرپرستی رانجان سرکار، تاجر تحصیل کرده و چهره سرشناس، در سال 1946 توصیه کرد که انستیتوی عالی فناوری در هند جهت توسعه آموزش فنی در کشور تاسیس شود. این کمیته پیشنهاد ایجاد مؤسسات دارای اهمیت ملی در مناطق مختلف هند را توصیه کرد. اولین موسسه در کاراگپور در ایالت بنگال غربی در سال 1950 تاسیس شد. چهار موسسه دیگر نیز پشت سر هم سریعا تاسیس شدند. موسسه فناوری بمبئی هند بدین شکل در سال 1958 تأسیس شد و پس از آن در مادراس (1959)، كانپور (1959) و دهلی (1961) موسسات دیگر تاسیس شدند. این مؤسسات با توجه به گسترش دانش و تغییر نیازهای اقتصادی و اجتماعی جامعه مدرن، به منظور فراهم آوردن پویایی و انعطاف پذیری لازم در سازمان، طراحی شده اند. برنامه ریزی برای مؤسسه در بمبئی در سال 1957 آغاز شد و اولین گروه 100 نفره دانشجویی در سال 1958 پذیرفته شدند.

پردیس این موسسه در پاوی (Powai) بیش از 200 هکتار وسعت دارد و در محوطه ای زیبا با تپه های سبز واقع شده است. در سال 1961، به موجب قانون مجلس، این مؤسسه به عنوان نهادی با اهمیت ملی اعلام شد و به جایگاه دانشگاهی با قدرت اعطای مدارک علمی اختصاص یافت. این موسسه با همکاری و مشارکت یونسکو و با استفاده از سهم دولت اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شد. این موسسه از سال 1956 تا 1973 از طریق سازمان یونسکو به کمک تجهیزات و خدمات تخصصی از کمک های قابل توجهی برخوردار شد. همچنین 59 متخصص و 14 تکنسین از چندین موسسه معتبر در اتحاد جماهیر شوروی دریافت کرد. یونسکو همچنین برای آموزش اعضای هیئت علمی هندی در اتحاد جماهیر شوروی، کمک هزینه تحصیلی را ارائه داد.

درباره موسسه فناوری بمبئی

این موسسه با توجه به شرایط پذیرش و برنامه های عالی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بهترین دانشجویان کشور را جذب می کند. برنامه های تحقیقاتی و دانشگاهی در این موسسه توسط هیئت برجسته ای هدایت می شود، که بسیاری از آنها به دلیل کمک های پژوهشی خود در سطح بین المللی شناخته می شوند. موسسه فناوری بمبئی هند همچنین با دانشگاه ها و مؤسسات دیگر چه در سطح ملی و بین المللی، ارتباط برقرار می کند تا تحقیق و غنی سازی برنامه های آموزشی خود را تقویت کند. فارغ التحصیلان این موسسه با دستاوردهای خود و مشارکت در حوزه های صنعت، تحقیقات، تجارت، دولت و حوزه های اجتماعی خود را متمایز کرده اند. این موسسه همچنان با همکاری فارغ التحصیلان برای تقویت فعالیت های خود از طریق تعامل در برنامه های دانشگاهی و پژوهشی و همچنین برای حمایت مالی، همکاری جدی دارد.

آیتمشرح
تاسیس1958
نوع دانشگاهدولتی
تعداد دانشجو8000
مکانبمبئی
نام مستعارIIT Bombay
وبگاهwww.iitb.ac.in

پردیس موسسه فناوری هند

پردیس موسسه فناوری بمبئی به خودی خود یک شهر کوچک است. این پردیس پوشش سبز خود را حفظ کرده و افزایش داده است و سرشار از گیاهان و فضای طبیعی است. این دانشگاه به فاصله یک ساعت از اتوبوس ها و قطارهای محلی به مرکز شهر متصل است. با این وجود، اکثر امکانات در خود دانشگاه از جمله اداره پست، بانک، مرکز خرید، رستوران، دو مدرسه عالی برای کودکان و یک بیمارستان مجهز وجود دارد. برای فعالیت های ورزشی و فعالیت های فرهنگی یک مرکز بدن سازی و فعالیت های دانشجویی وجود دارد.

این موسسه همچنین دارای دو استخر است که توسط دانشجویان و ساکنان دانشگاه استفاده می شود. همه دانشجویان و بیشتر کارمندان در محوطه دانشگاه، خوابگاه دانشجویی در هند و محله های این پردیس زندگی می کنند. به غیر از تحصیل، دانشجویان در انواع فعالیت های فرهنگی و ورزشی شرکت می کنند که شامل مسابقات بین خوابگاهی، بین موسسات و غیره است.

رتبه موسسه فناوری بمبئی هند

رتبه موسسه فناوری بمبئی هند

این موسسه به عنوان یک موسسه برتر در زمینه آموزش و تحقیقات مهندسی شناخته می شود. در اینجا رتبه موسسه فناوری بمبئی هند را در رده بندی های جهانی مختلف در سال های اخیر مشاهده می کنید.

سال QS TIMESرده بندی US News & World Report
2024152401513
2023162401513
2022179351548

تحصیل کارشناسی در موسسه فناوری بمبئی

موسسه فناوری بمبئی هند یکی از بهترین برنامه های کارشناسی علوم و مهندسی کشور هند را ارائه می کند. دانشجویان از طریق امتحان ورودی به نام آزمون JEE انتخاب می شوند. این موسسه تقریباً در تمام رشته های مهندسی سنتی مانند رشته های فیزیک، شیمی، طراحی، اقتصاد و رشته های مهندسی برنامه های مختلف را ارائه می کند. سن پذیرش در این مقطع کم تر از 25 سال است. اتباع خارجی در صورت واجد شرایط بودن مجبور به شرکت در این آزمون ورودی خواهند بود. همچنین با توجه به رشته های تحصیلی و نمرات دروس اخذ شده دانشجویان در مقطع تحصیلات متوسط ممکن است دوره های اضافی به آنان تعلق گیرد. هزینه ثبت نام در آزمون پیشرفته JEE با توجه به کشور فرد 160 الی 300$ (دلار) است. هزینه پذیرش حدود 120$ (دلار) است و هزینه شهریه در هر ترم حدودا 4900$ (دلار) است.

تحصیل کارشناسی ارشد در موسسه بمبئی

تحصیل کارشناسی ارشد در رشته های مختلف در این موسسه ارائه می شود. جهت تحصیل کارشناسی ارشد در هند و این موسسه بایستی مدارک معتبر تحصیلی را ارائه نمایید و با توجه به رشته تحصیلی در آزمون های GATE، JAM، CEED و یا CAT شرکت نمایید. هزینه تحصیل در این مقطع نیز با توجه به رشته از 2250$ الی 7800$ (دلار) متغیر است. برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد در این موسسه به صورت زیر است.

  • دوره های کارشناسی ارشد فناوری: توسط رشته های مهندسی سنتی و همچنین در گروه های بین رشته ای مانند مهندسی صنایع و تحقیقات عملیات، سیستم ها و مهندسی کنترل، مهندسی منابع، فناوری روستایی، بیوتکنولوژی و غیره ارائه می شود.
  • کارشناسی ارشد طراحی: در مرکز طراحی صنعتی توانایی ها، مهارت ها و فنون ادراکی، آگاهی اجتماعی و عمومی را پرورش می دهد.
  • برنامه کارشناسی ارشد علوم: امکان دریافت مدرک درجه دو و کارشناسی ارشد در گروه های علوم و همچنین در زمینه های کاربردی در مهندسی زیست پزشکی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، آمار و انفورماتیک وجود دارد.
  • برنامه کارشناسی ارشد فلسفه: این برنامه در گروه علوم انسانی و علوم اجتماعی با هدف آموزش در ابعاد مختلف سیاست توسعه در چارچوب کشور هند است.
  • دوره کارشناسی ارشد مدیریت: این برنامه در دانشکده مدیریت مهتا، مدیران را برای درک یکپارچه از کلیه کارکردهای تجاری توسعه می دهد. برنامه درسی برنامه کارشناسی ارشد مدیریت دارای ترکیبی از دوره های آموزشی است که درک عمیقی از جنبه های عملیاتی و استراتژیک مدیریت را ارائه می دهد.
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (EMBA): یک برنامه مشترک با دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس (ایالات متحده) است. طول این برنامه 18 ماه می باشد.

تحصیل دکتری در موسسه بمبئی

این مؤسسه با داشتن امکانات گسترده زیرساختی و یک پایگاه تحقیقاتی، برنامه دکتری را ارائه می دهد. برنامه ها در طیف گسترده ای از زمینه های مهندسی، علوم و علوم انسانی و علوم اجتماعی می باشد. برنامه دانشگاهی دکتری و شامل دوره های اعتبار مورد نیاز و یک پروژه تحقیقاتی است که منجر به ارائه پایان نامه می شود. این موسسه همچنین از طریق سیستم نظارت مشترک و فعالیتهای گروهی، تحقیقات در حوزه های بین رشته ای را ترغیب می کند. این موسسه پروژه های تحقیقاتی و توسعه ای را از سازمان های صنعتی و سایر سازمان ها در بخش دولتی و خصوصی انجام می دهد.

از جمله رشته های تحصیلی می توان به مهندسی هوافضا، زیست شناسی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، علوم و مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، علوم انرژی، ریاضیات، مهندسی مکانیک، متالوژی، مهندسی و علوم مواد و بسیاری دیگر اشاره کرد. توجه داشته باشید جهت تحصیل در هند به زبان انگلیسی بایستی در آزمون آیلتس حداقل نمره 6 یا 6.5 را کسب کنید. برای اخذ اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره و کارشناس می توانید به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید و از تجربه و دانش وکیلان زبده این موسسه بهره مند شوید.

سوالات پرتکرار در خصوص موسسه فناوری بمبئی

در این بخش از مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص موسسه فناوری بمبئی پاسخ دهیم. کلیدی ترین سوالت شما در این حوزه عبارت اند از:

  • آیا تحصیل در موسسه فناوری بمبئی انتخاب درستی است؟ تحصیل در موسسه فناوری بمبئی به دلیل زیرساخت های آموزشی پیشرفته و اساتید مجرب بین المللی در این موسسه، بهترین انتخاب برای دانشجویان بین المللی می باشد.
  • شرایط ثبت نام در موسسه فناوری بمبئی چگونه است؟ موسسه فناوری بمبئی از دیرباز به دلیل بوروکراسی های اداری پیچیده در روند پذیرش خود، شرایط ثبت نام بسیار سختگیرانه ای را برای دانشجویان بین المللی ارائه کرده است.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *