ویترین

نحوه نگارش رزومه

نحوه نگارش رزومه

نحوه نگارش رزومه تاثیر زیادی بر دید تیم پذیرش کننده دانشگاه یا کارفرمایی که فرد قصد دارد برای وی مشغول به کار باشد می گذارد. چرا که صرف نظر از اطلاعات ذکر شده در رزومه که بیان گر تجربیات گذشته و توانمندی های متقاضی کار یا تحصیل است، چگونگی نگارش آن خصوص در سطرهای آغازین است که باعث می شود فردی که رزومه را مطالعه می کند در ابتدای راه متوقف شود یا تمام رزومه را بخواند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • مهم ترین نکات در خصوص نگارش رزومه تاثیرگذار کدام اند؟
  • چه کسانی به نوشتن رزومه نیاز خواهند داشت؟
  • بهترین راهکارها برای نگارش رزومه تحصیلی چیست؟
  • آیا باید رزومه فرد توسط وکیل نوشته شود؟
  • چه نکاتی نباید در رزومه فرد ثبت شود؟
  • شانس استخدام شدن با نگارش رزومه کاری در کدام کشورها بالاتر است؟

چگونگی نحوه نگارش رزومه خوب

رزومه که بعضا CV نیز خوانده می شود، مهم ترین ابزاری است که برای درخواست کار یا پذیرش تحصیلی وجود دارد. منتهی یکی از مهم ترین نکاتی که برای نگارش رزومه باید به آن ها توجه داشت این است که هر کارفرما یا هر تیم پذیرش کننده دانشگاه، خصوصا در شرکت ها و دانشگاه های برتر دنیا، تعداد زیادی رزومه از سرتاسر دنیا دریافت می کنند پس برای این که فرد شانس مطالعه شدن رزومه خود را بالا ببرد باید توجه کند ضمن ذکر نکات ضروری از نوشتن نکات اضافی و بی کاربرد صرف نظرکند و رزومه موجز و خلاصه ای بنویسد.

کمیت رزومه برای کسانی که به دنبال تحصیل در مقطع دبیرستان یا کارشناسی هستند و همچنین برای فارغ التحصیلانی که به دنبال کار می باشند اما سابقه کاری مرتبط ندارند، بهتر است در حد 1 تا 2 صفحه باشد. اما کسانی که تحصیلات و سابقه کاری زیادی دارند بهتر است حدود 3 تا 4 صفحه به نگارش رزومه و معرفی تجربیات گذشته خود بپردازند. در ادامه مقاله پیش رو گام هایی که برای نگارش رزومه خوب با توجه به شرایط سال 2022 باید مورد نظر قرار گیرد ذکر خواهد شد.

گام های کلیدی در خصوص نحوه نگارش رزومه

مهم ترین گام ها در خصوص نگارش رزومه عبارت هستند از:

  1. انتخاب فرمت مناسب: انتخاب فرمت باید با توجه به هدف افراد (تحصیل یا کار) باشد.
  2. ذکر نام و اطلاعات تماس: رزومه فرد باید با نام و اطلاعات تماس وی آغاز گردد که شامل آدرس ایمیل یا جیمیل و شماره تماس هم می شود. نام فرد باید در ابتدای رزومه به صورت بولد شده یا با فونت بزرگ تر از سایر بخش های رزومه نگارش شود البته فونت انتخابی برای اسم و فامیل فرد نباید بیشتر از فونت 14 باشد.
  3. نگارش خلاصه رزومه یا هدف: نوشتن هدف برای کسانی بهتر است که تجربه زیادی در گذشته نداشته اند نه در زمینه تحصیلی و نه در زمینه شغلی. اما کسانی که تجربیات خوب و مرتبطی در حوزه عملی و آکادمیک داشته اند می توانند علاوه بر ذکر هدف، خلاصه ای از تجربیات خود را نیز ذکر نمایند.
  4. لیست کردن مهارت ها: فرد باید بررسی کند چه مهارت ها و ویژگی هایی دارد که فرد را برای شغل مورد نظر وی مناسب می کند؟ به این منظور بهتر است فرد لینکدین شرکت، کارفرما یا دانشگاه مورد نظر را بررسی نموده و ببیند عنوان شغلی مورد نظر وی چه تجربیاتی را نیاز دارد و مثلا کارفرمای مربوطه چه علاقه مندی هایی دارد. در نهایت فرد می تواند برای اثبات این که مهارت هایی که لیست کرده را دارد نام گواهینامه ها و مدارک مرتبطی را که در آن حوزه اخذ نموده، ذکر نماید.

گام های کلیدی در خصوص نحوه نگارش رزومه

ترتیب نگارش رزومه کاری و تحصیلی

لیست کردن تجربیات تخصصی باید در ادامه موارد مذکور در بالا انجام شود. فرد باید تجربیات کاری و تحصیلی خود را از جدید به قدیم بنویسد یعنی ابتدا آخرین شغل یا تحصیلاتی که داشته است را ذکر نماید. در این خصوص وی باید نام شرکت یا دانشگاه، مدت زمان کار یا تحصیل، تاریخ آغاز و خاتمه کار یا تحصیل در آن شرکت یا دانشگاه، عنوان شغلی و تجربیات و مهارت هایی که در آن مدت اخذ نموده را ذکر کند. در خصوص رزومه کاری در بخش ذکر تجربیات، بهتر است فرد به موارد ذیل توجه داشته باشد:

  • استفاده از آمار و ارقام تا حد ممکن یعنی بهتر است فرد مثلا ذکر کند با اقداماتی که در حوزه خاصی انجام داده فروش شرکت یا میزان رضایت مشتری را 10% بیشتر کرده است و سپس مدارک و مستندات این ادعا را نیز معرفی کند.
  • خلاصه و موجز نویسی خیلی مهم است چرا که کارفرمایان وقت بسیار اندکی دارند پس رزومه ای را که بسیار مفصل و طولانی است مطالعه نمی کنند.

نگارش رزومه خوب برای کشورهای توسعه یافته

نگارش رزومه خوب برای کشورهای توسعه یافته ای که افراد زیادی علاقه مند به کار و تحصیل در آن ها هستند بسیار مهم است چرا که تعداد بالای متقاضیان به معنای کم تر شدن شانس قبولی است. همچنین باید توجه داشت اگر فردی قصد دارد با اخذ پیشنهاد شغلی مثلا از یک کشور اروپایی ویزای کار آلمان، ویزای کاری اسپانیا و غیره را به دست آورد، چقدر شانس موفقیت دارد. یکی از مواردی که نشان دهنده شانس موفقیت افراد خواهد بود، نرخ بیکاری در کشور مورد نظر است؛ چرا که هرچقدر هم فرد رزومه خوبی داشته باشد طبیعتا در کشوری که فرصت های شغلی کمی وجود دارد اولویت استخدام شهروندان همان کشور هستند. برای بررسی بهتر این موضوع در نمودار ذیل نرخ بیکاری در برخی از کشورهای دنیا در سال 2022 بیان شده است:

نرخ بیکاری در برخی از کشورهای دنیا

از میان کشورهای اروپایی البته در حال حاضر دو کشور آلمان و اتریش راه دیگری را نیز برای مهاجرت پیش بینی کرده اند که به کسانی که تابعیت اتحادیه اروپا را ندارند خیلی کمک می کند. ملیت های مذکور در حالی که برای اخذ ویزای کاری باید حتما پیشنهاد شغلی داشته باشند و چندین ماه جهت آگهی شدن فرصت شغلی در کل اتحادیه اروپا صبر نمایند، در صورت انتخاب آلمان یا اتریش می توانند بدون نیاز به انعقاد قرارداد کاری از همان ابتدا با ویزای جستجوی کار وارد آلمان یا اتریش شوند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص نحوه نگارش رزومه و نکات کلیدی ای که به این منظور باید به آن ها توجه داشت، اطلاعاتی ذکر شد.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *