ویزای تحصیلی

نظام انتخاب رشته در آلمان

نظام انتخاب رشته در آلمان

نظام انتخاب رشته در ایران با نظام انتخاب رشته در آلمان تفاوت زیادی دارد که در این مقاله به این موضوع برای متقاضیان مهاجرت به آلمان پرداخته ایم. همسایگان کشور آلمان، کشورهای اتریش، دانمارک، لهستان، چک، سوئیس، بلژیک، فرانسه و هلند می ­باشند و این کشور در قلب اروپا قرار دارد. این کشور از نظر تولید ناخالصی داخلی در رتبه چهارم دنیا قرار دارد و صنعتی ترین کشور اروپا به شمار می­ آید. اولین کشور در صادرات و دومین کشور در واردات کالا در سرتاسر دنیا، آلمان می­ باشد. مهم ترین صنایع کشور آلمان، صنایع شیمی، مکانیکی، الکتریکی، غذایی و غیره می ­باشند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص نظام انتخاب رشته در آلمان در سال 2023 توضیحاتی ارائه شده است.

تحصیل در کشور آلمان در 2023

یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه ­های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی، کشور آلمان می­ باشد. تعداد 103 جایزه نوبل در سال 2010 به کشور آلمان تعلق گرفت، بیشتر این جوایز در بخش شیمی، فیزیک و پزشکی بود. در سال 2023 کشور آلمان از جمله کشورهای با تحصیل رایگان است و به همین دلیل یک مقصد پرطرفدار برای مهاجرت تحصیلی است. از دلایل دیگر انتخاب دانشجویان بین المللی برای مقصد تحصیلی می­توان به فراهم آوردن موقعیت­ های شغلی و کار اشاره کرد. نظام انتخاب رشته در آلمان با دیگر کشورها متفاوت است که در ادامه مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بررسی نظام انتخاب رشته در آلمان

آزادی در انتخاب رشته و دانشگاه، از مهمترین ویژگی­ های مراکز آموزش عالی کشور آلمان می­ باشد. دولت فدرال نقش کمی در نظام آموزش و پرورش دارد و مسئولیت این نظام معمولا بر عهده ایالت­ ها می ­باشد. مهد کودک در ابتدا برای کودکان 1 تا 6 ساله و سپس از 6 سالگی، آموزش رسمی آنها شروع می­شود. پس از سپری کردن یک دوره 10 ساله، به دو گروه تقسیم می­ شوند. گروه اول وارد مدرسه ­های فنی برای گذراندن دوره­ های کارآموزی می­ شوند و در انتها جذب بازار کار می­ شوند.

گروه دیگر با گرایش­ های متفاوت وارد دبیرستان می ­شوند و در صورت موفقیت در امتحان نهایی دوره متوسطه، گواهینامه Abitur را اخذ می­ نمایند. دانش آموزان با دریافت این گواهینامه، اجازه ورود به تحصیلات آکادمیک را خواهند داشت. در صورت عدم ارائه و نداشتن گواهینامه، مجبور خواهید بود در بعضی از ایالت­ ها در آزمون سنجش توانایی شرکت نمایید.

نظام آموزش عالی در آلمان

در کشور آلمان، انواع مختلفی از نظام آموزش عالی وجود دارد که به شرح زیر می­ باشد:

  • دانشگاه (University)
  • دانشگاهای علمی کاربردی (Fachhochschule)
  • مراکز آموزش عالی رشته­ های هنر

در حال حاضر در کشور آلمان، حدود 380 مرکز آموزش عالی با حدود 2000000 دانشجو در حال فعالیت علمی می­ باشند. دانشجویان بین المللی حدود 12% کل دانشجویان این کشور را تشکیل می دهند. در دانشگا­ه ها، تأکید بیشتر بر تحقیق و پژوهش می ­باشد اما دانشگا­ه هایی وجود دارد که رشته­ های مهندسی در آنها ارائه می­ شود. دانشگاه ه­ای علمی کاربردی، دانشگاه هایی هستند که بیشتر بر روی جنبه کاربردی و علمی رشته­ های تحصیلی، تأکید دارند.

در این دانشگاه ها اکثرا رشته­ های اقتصادی، مالی و مهندسی ارائه می­ گردند. فارغ التحصیلان دانشگا­ه های علمی و کاربردی، آینده شغلی بسیار خوبی دارند. در حال حاضر بسیاری از کارفرماها، فارغ التحصیلان دانشگاه­ های علمی کاربردی ها را به فارغ التحصیلان دانشگا­ه ها ترجیح می­ دهند. مراکز آموزشی عالی دیگر، دانشگاه های هنر و موسیقی می ­باشند که تعداد این دانشگا­ه ها حدود 50 تا می ­باشد. مقاطع تحصیلی دانشگاهی آلمان شامل لیسانس Bachelor، فوق لیسانس Master، دکتری و فوق دکتری است. دوره لیسانس معمولا 6 ترم و دوره فوق لیسانس نیز بین 2 الی 4 ترم به طول می ­انجامد.

بررسی نظام انتخاب رشته در آلمان

مراکز آموزش آکادمیک در کشور آلمان

در مجموع سه مرکز آموزش آکادمیک در کشور آلمان وجود دارد که عبارتند از:

  1. دانشگاه های دولتی یا خصوصی
  2. مراکز آموزش عالی به صورت حرفه ­ای
  3. مراکز آموزش هنر، فیلم و موسیقی

نظام انتخاب رشته در آلمان برای متقاضیان ورود به دانشگاه، به دو صورت مختلف می­ باشد. انتخاب رشته به صورت آزاد و انتخاب رشته به صورت محدود، 2 صورت انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه می­ باشد. در نظام انتخاب رشته به صورت آزاد، دانشجو برای ورود به دانشگاه، رشته مورد نظر را درخواست می­دهد. معمولا در رشته­ های ریاضی، مهندسی و فیزیک این انتخابات صورت می­ گیرد. تعداد دانشجویان موفق برای ورود به دانشگاه از این طریق، بعضی اوقات به 94% می­ رسد.

در نظام انتخاب رشته به صورت محدود، دانشجو رشته­ های خاص مانند پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی و داروسازی را درخواست می ­دهد. در روش انتخاب رشته به صورت محدود، فقط تعداد محدودی، پذیرش می ­شوند. معیار ارزشیابی و شرایط برای ورود دانش آموزان به رشته انتخابی در دانشگاه ه­ای مختلف فرق دارد. این معیارها شامل نمره­ پایانی (نمره­ امتحانات نهایی و نمرات دوره­ قبل از دانشگاه)، امتحان ورودی مخصوص، انگیزه نامه، توصیه ­نامه و مصاحبه می باشد.

نظام انتخاب رشته در آلمان برای متقاضیان بین المللی

برای ورود به دانشگاه های کشور آلمان و مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل باید تحصیلات 13 ساله متقاضی تکمیل باشد. در ایران، نظام آموزشی تا قبل از دیپلم 11 سال کامل و یک سال پیش دانشگاهی را شامل می ­شود. با توجه به این مورد معیار لازم برای ورود به دانشگا­ه های کشور آلمان مهیا نمی­ شود. بنابراین متقاضی باید به مدت یک سال، بر اساس رشته تحصیلی انتخاب شده در کالج­ های کشور آلمان شرکت نماید. دوره ­های متفاوتی که در کالج های کشور آلمان ارائه می شوند، به شرح زیر هستند:

  • دوره­ فنی‌ مهندسی‌
  • تجربی
  • انسانی
  • اقتصاد و مدیریت
  • زبان

با شرکت در دوره­ های کالج­ ها، متقاضی علاوه بر آشنایی با دورس رشته تحصیلی، مهارت لازم در زبان آلمانی را نیز به دست می­اورد. نظام انتخاب رشته در آلمان و شرایط ورود به دوره ­های کالج شامل قبول شدن در امتحان ورودی، طی کردن دوره کالج، قبول شدن در امتحان پایانی کالج و متقاضی در صورت عدم قبولی در آزمون پایانی می باشد.فقط یک بار می ­تواند دوره کالج را در همان کالج قبلی تکرار نماید.

مدارک لازم برای پذیرش در مقطع لیسانس آلمان

پس از موفقیت در دوره کالج، متقاضی باید مدارک زیر را برای درخواست رشته انتخابی در مقطع لیسانس، ارائه دهد. ارائه مدارک قبولی در دوره­ های کالج آلمان شامل مدارک قبولی در آزمون سراسری دانشگاه های ایران (روزانه یا شبانه)، مدرک زبان (آلمانی یا انگلیسی) مورد نیاز در رشته­ مورد تقاضا، قبولی در آزمون ورودی دانشگاه در رشته­ مورد تقاضا، ترجمه­ مدرک مقطع دیپلم و ریز نمرات آن و ترجمه مدرک مقطع پیش ­دانشگاهی و ریز نمرات آن می باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

پس از اخذ پذیرش از مدرسه، کالج یا دانشگاه مورد نظر در آلمان نوبت به اخذ ویزای تحصیلی آلمان می رسد که نکات زیادی دارد. اما به طور کلی می توان اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا را به شرح ذیل دانست:

مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان در سال 2023توضیحات
ارائه نامه پذیرشنامه پذیرش قطعی از دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر در آلمان به همراه اطلاعات دقیق دانشجو باید ارائه شود
مدرک زبانمدرک زبان انگلیسی یا آلمانی با توجه به زبان آموزش دوره تحصیلی مورد نظر
محل اقامتمدرکی دال بر تهیه محل اقامتی در آلمان مثلا ارائه اجاره نامه آپارتمان یا خوابگاه در این کشور
پرداخت هزینه سفارتهزینه سفارت آلمان برای بررسی مدارک ویزای تحصیلی 60€ (یورو) یعنی معادل حدود 70$ (دلار آمریکا) می باشد
پاسپورت معتبرپاسپورت معتبر و عکس پاسپورتی ای که در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد

بررسی نظام انتخاب رشته در آلمان، در مقاله فوق ارائه شد. همچنین شما به طور کامل با نظام انتخاب رشته در این کشور آشنا شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه نظام انتخاب رشته در کشور آلمان می توانید با کارشناسان با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “نظام انتخاب رشته در آلمان

  1. سجاد گفت:

    سلام من فوق لیسانس منابع طبیعی_محیط زیستم چطور میتونم برا اقامت کار یا تحصیلی اقدام کنم

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *