ویترین

کار در مراکش

کار در مراکش

به طور کلی، مهاجران می ‌توانند جهت کار در مراکش فرصت ‌های شغلی در شرکت ‌های چند ملیتی، آموزش زبان و همچنین صنعت پررونق گردشگری پیدا کنند. اقتصاد رو به رشد کشور و تعهد به جذب سرمایه گذاری خارجی، محیط مساعدی را برای مهاجرانی فراهم می کند که به دنبال چشم انداز شغلی مفید هستند. این راهنما توسط متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است تا متقاضیان نه تنها از شرایط و فرصت های کاری در مراکش، بلکه از وضعیت اقتصادی این کشور نیز به طور کامل مطلع شوند و آمادگی بیشتری برای مهاجرت کاری با این سرزمین در حال توسعه داشته باشند.

اقتصاد مراکش و صنایع اصلی آن

اقتصاد مراکش با ترکیبی از بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات یکی از متنوع ترین اقتصادها در شمال آفریقا محسوب می شود. در طول سال ها، این کشور اصلاحات اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی و تجربه رشد اقتصادی ثابت را انجام داده است. دولت توسعه اقتصادی، بهبود زیرساخت ها و برنامه های رفاه اجتماعی را برای پیشبرد پیشرفت کشور در اولویت قرار داده است. موقعیت استراتژیک مراکش به عنوان پل جغرافیایی و فرهنگی بین آفریقا و اروپا، آن را به قطب تجاری بزرگ در منطقه تبدیل کرده است. روابط سیاسی و تاریخی با کشورهای منطقه، پادشاهی را به یک شریک اقتصادی قوی با این قاره ها تبدیل کرد. برای چندین دهه، این کشور سیاست باز بودن اقتصادی و مالی را با هدف ادغام اقتصاد مراکش در اقتصاد جهانی و کمک به تحکیم یک سیستم تجاری چند جانبه اتخاذ کرده است.


امتیاز آزادی اقتصادی مراکش 58.4 است که اقتصاد این کشور را در رتبه 97 آزاد در شاخص سال 2023 قرار می دهد. امتیاز آن 0.8 امتیاز کمتر از سال گذشته است و این کشور از میان 14 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه هفتم قرار دارد و امتیاز کلی آن تقریباً میانگین جهانی است.

در نمودار زیر به مقایسه امتیاز آزادی اقتصادی مراکش با سایر کشورهای منطقه پرداخت ایم:

مقایسه امتیاز آزادی اقتصادی مراکش و سایر کشورها

طی دهه گذشته و با تمرکز ویژه در چند سال گذشته، مراکش اقتصاد خود را برای افزایش بهره وری و تقویت انعطاف پذیری در برابر شوک های خارجی اصلاح کرده است.

در جدول زیر به رشد اقتصادی مراکش اشاره شده است:

مواردرشد اقتصادی در دهه اخیر
نرخ رشد متوسط5.1%
رشد بخش اولیه4.3%
رشد پایدار بخش غیرکشاورزی4.9%
رشد بخش خدمات13%

فرصت های کار در مراکش برای مهاجران خارجی

مهاجرانی که به دنبال فرصت های کاری در مراکش هستند، به دلیل اقتصاد رو به رشد، موقعیت استراتژیک و تنوع فرهنگی کشور، طیف وسیعی از گزینه ها را پیدا خواهند کرد. با افزایش تعداد شرکت های بین المللی که در مراکش فعالیت می کنند، تقاضا برای متخصصان ماهر در بخش های مختلف وجود دارد. علاوه بر این، صنعت گردشگری پر جنب و جوش این کشور و موسسات آموزشی در حال گسترش، راه هایی را برای مهاجران ایجاد می کند تا چشم اندازهای شغلی را کشف کنند. بخش صنعتی رو به رشد مراکش فرصت های زیادی را برای مهاجران فراهم می کند.

شرایط کار در آلمان

شرکت های چند ملیتی حضور خود را در بخش های مختلف تثبیت کرده اند، مانند:

  • خودروسازی
  • تولید
  • هوافضا
  • فناوری اطلاعات

فرصت های کار در مراکش برای مهاجران خارجی

این شرکت ها اغلب به دنبال استعدادهای بین المللی برای ایفای نقش های تخصصی و ارائه دیدگاه های متنوع به عملیات خود هستند. مهاجران با تجربه و تخصص مرتبط می توانند موقعیت هایی در زمینه های مدیریت، مهندسی، تحقیق و توسعه پیدا کنند. آموزش زبان نیز زمینه های امیدوارکننده ای برای کار مهاجران در مراکش است و با اهمیت روزافزون زبان انگلیسی و سایر زبان های خارجی، تقاضای زیادی برای معلمان واجد شرایط وجود دارد. مدارس بین المللی، مراکز زبان و دانشگاه ها به طور فعال مربیان خارجی را برای رفع نیازهای آموزش زبان کشور جذب می کنند. آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی می تواند به طور قابل توجهی چشم انداز شغلی در این زمینه را افزایش دهد. علاوه بر این، صنعت گردشگری مراکش فرصت‌ های شغلی برای مهاجران در ظرفیت‌ های مختلف از جمله مدیریت مهمانداری، برنامه ‌ریزی رویداد و خدمات مشتری ارائه می ‌دهد.

آشنایی کامل با مجوز کار در مراکش

مهاجران خارجی که می خواهند در مراکش شروع به کار کنند، باید مجوز کار (attestation de travail) را از  آژانس ملی ارتقاء شغلی و صلاحیت ها  (آژانس ملی ارتقای اشتغال و مهارت ها) که به اختصار Anapec خوانده می شود، دریافت کنند. قراردادهای کاری همه اتباع خارجی شاغل در مراکش باید توسط Anapec ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که آنها با قوانین استخدامی فعلی مطابقت دارند و هیچ شهروند مراکشی یا مقیم دائمی نمی تواند جای خالی را پر کند و این روش اغلب توسط کارفرمای متقاضیان انجام می شود.

شرایط کار در کانادا

در صورت نیاز به دریافت مجوز کار توسط وزارت کار در این کشور، مدارک زیر مورد نیاز است:

  • 2 فرم تکمیل شده با مهر مناسب
  • 1 کپی از پاسپورت متقاضی
  • 2 عکس پاسپورت متقاضی
  • 1 کپی از قرارداد کاری که در اداره دولتی محلی قانونی شده است.
  • 1 کپی از تمام مدارک تحصیلی متقاضی

مهاجران در مراکش بخشی مساوی از نیروی کار در نظر گرفته می شوند و به این ترتیب کارفرمای آنها به طور خودکار افراد را در سیستم تامین اجتماعی این کشور ثبت نام می کند. حق بیمه تامین اجتماعی اجباری است و بین کارفرمایان (6.4٪ غرامت ماهانه برای کمک هزینه خانواده) و کارمندان (4.48٪ غرامت ماهانه که بیشترین آن 6000MAD (درهم مراکش) است) تقسیم می شود. متقاضیان می توانند با تماس با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت اطلاعات تکمیلی از شرایط مهاجرت کاری به کشورهای خارجی کسب کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *