ویزای تحصیلی

کالج عالی فناوری در عمان

کالج عالی فناوری در عمان

تحصیل در عمان در چند سال اخیر مورد توجه دانشجویان حوزه خاورمیانه قرار داشته است و کالج عالی فناوری در عمان همواره یکی از پرطرفدارترین انتخاب ها بوده است. البته لازم به ذکر است که نظام تحصیلی در عمان نه تنها رایگان نیست بلکه هزینه ای بعضا بیشتر از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اروپایی بر افراد تحمیل می کند. به همین دلیل است که دانشجویان بین المللی این کشور چندان زیاد نیستند و کسانی نیز که عمان را برای ادامه تحصیلات انتخاب می کنند بیشتر تبعه کشورهای عربی هستند. چرا که شرایط اقتصادی و روند رشد تولید ناخالص داخلی عمان بسیار مساعدتر از برخی کشورهای دیگر از جمله عراق، مراکش و غیره است. در مقاله ای که پیش رو است تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی در خصوص کالج عالی فناوری پرداخته اند.

  • شرایط دریافت پذیرش از کالج عالی فناوری در عمان چیست؟
  • هزینه تحصیل در این کالج چقدر است؟
  • آیا می توان پس از تحصیل در این کالج، اقامت عمان از طریق کار را به دست آورد؟
  • بهترین رشته های تحصیلی در این کالج کدامند؟
  • آیا کالج عالی فناوری عمان مورد تایید دانشجویان بین المللی نیز قرار دارد؟

آشنایی با کالج عالی فناوری در عمان

کالج عالی فناوری یک کالج دولتی است که دومین موسسه بزرگ آموزش عالی در این کشور می باشد. این کالج که در سال 1984 تاسیس شده است، در حال حاضر در سال 2022 بیش از 12000 نفر دانشجو دارد و در پایتخت عمان یعنی شهر مسقط قرار گرفته است. این کالج یکی از موسسات آموزش عالی است که در آموزش دانشجویان بسیار موفق بوده و غالب افراد پس از فارغ التحصیلی از آن توانسته اند در شغل های مهم و پردرآمدی مشغول به کار شوند. یکی از دلایل این امر سطح بالای آموزش در این کالج و توجه ویژه دولت و نظارت بر عملکرد اساتید است. کالج عالی فناوری همچنین به دلیل برگزاری دوره های ورود به بازار کار معروف است و کارفرمایان موقع استخدام می دانند فارغ التحصیلان این کالج تواناتر از سایر دانشگاه ها و کالج های عمان می باشند.

شهریه کالج عالی فناوری عمان

همان طور که پیش تر ذکر گردید، تحصیل در عمان بین کشورهای خارج از حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، پرطرفدار نیست. دلیل آن بالا بودن شهریه دانشگاه ها و کالج های عمان است در حالی که نسبت به دانشگاه های اروپایی رنکینگ و سطح علمی بسیار پایین تری دارند. اما در خصوص کالج عالی فناوری شرایط متفاوت است چرا که این کالج در گروه کالج های دولتی قرار می گیرد و به همین دلیل شهریه کمی از دانشجویان اخذ می شود که متناسب به رشته و مقطع تحصیلی آن ها متفاوت است. شهریه کالج عالی فناوری ماهیانه بین 649$ (دلار آمریکا) تا 1078$ (دلار آمریکا) می باشد.

کار ضمن تحصیل در کالج عالی فناوری در عمان

از آن جایی که تحصیل و زندگی در عمان خیلی ارزان نیست بسیاری از دانشجویان که از سایر کشورهای عربی به عمان می آیند هزینه تحصیل را از قبل تهیه کرده اند اما به منظور تامین هزینه های زندگی در این کشور حین تحصیل مشغول به کار می شوند. لازم به ذکر است اگرچه عمان بر خلاف کشورهای توسعه یافته و پیشرفته دنیا از جمله استرالیا، کانادا، آلمان و غیره، نظارت چندانی بر ساعات کار دانشجویی ندارد اما باز هم بهتر است دانشجویان به قوانین پایبند باشند تا مشکلی متوجه ایشان نشود. دانشجویان خارجی در کشور عمان امکان کار ضمن تحصیل در این کشور را نخواهند داشت و این مسئله ای است که باید به آن توجه ویژه داشت.

کار ضمن تحصیل در کالج عالی فناوری در عمان

رنکینگ کالج عالی فناوری در عمان

کالج عالی فناوری جایگاه بسیار بالایی دارد و در زمره بهترین موسسات آموزش عالی قرار می گیرد به همین دلیل فارغ التحصیلان آن به راحتی می توانند کار پیدا کنند. این در حالی است که رنکینگ جهانی کالج عالی فناوری و سطح علمی آن در مقایسه با دانشگاه ها و کالج های کشورهای اروپایی بسیار پایین است. نتیجتا شانس اخذ بورسیه برای مقاطع بعدی تحصیلی یا پیدا کردن کارفرما در اروپا و آمریکا پس از اتمام تحصیلات در کالج فناوری کم است. در جدول ذیل رنکینگ جهانی و ملی کالج عالی فناوری در سال 2022 نشان داده شده است:

رنکینگ جهانیرنکینگ ملی
52592

اخذ پذیرش از کالج فناوری در عمان

برای اخذ پذیرش از کالج عالی فناوری متناسب با مقطع و رشته تحصیلی، مدارک متعددی مورد نیاز است. در جدول ذیل مهم ترین مدارک لازم برای اخذ پذیرش از این کالج در سال 2022 بیان شده است:

مدارک لازم برای اخذ پذیرش از کالج عالی فناوریتوضیحات
رزومهشامل تمامی موفقیت های تحصیلی و غیرتحصیلی
ترجمه رسمی مدارکتمامی مدارکی که در رزومه به آن ها اشاره شده است
ترجمه رسمی ریز نمراتریز نمرات مقطع قبلی تحصیلی فرد لازم است ترجمه شود
مدرک زبانمتناسب با مقطع و رشته مدرک انگلیسی یا عربی ضروری است
توصیه نامه2 تن از اساتید قبلی دانشجو باید توصیه نامه بنویسند
انگیزه نامهضروری است توسط خود متقاضی نوشته شود
پرداخت هزینه بررسی مدارکApplication fee باید پرداخت گردد

شرایط اقتصادی و چگونگی بازار کار عمان

دانشجویان همیشه قبل از انتخاب دانشگاه و کشور مورد نظر در خصوص شرایط کاری و اقتصادی آن تحقیق می کنند تا خاطر جمع باشند پس از اتمام تحصیلات خود می توانند شغل مناسبی پیدا کنند. اگر چه کار در آلمان و برخی کشورهای دیگر بسیار راحت تر پیدا می شود و میزان درآمد نیز بالاتر است اما شرایط اقتصادی عمان نیز همواره طی سالیان گذشته رو به رشد بوده و آمار بیکاری این کشور همواره نزولی بوده است. در نمودار ذیل آمار بیکاری در عمان طی سالیان گذشته نمایش داده شده است:

مقایسه آمار بیکاری در عمان طی سالهای اخیر

کالج عالی فناوری در مقاله بالا توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت معرفی شد و امید است مطالعه این مطالب مفید بوده باشد. البته باید ذکر گردد که تحصیل در اتریش، نروژ و برخی دیگر از کشورهای اروپایی رایگان و در برخی دیگر از کشورهای دنیا از جمله ترکیه، مجارستان، اوکراین، سوئد، بلاروس، روسیه و غیره بسیار کم هزینه تر از تحصیل و زندگی عمان است. به همین دلیل است که فقط افرادی که به دلایل مختلف قصد زندگی در عمان را دارند کالج فناوری یا سایر موسسات آموزش عالی این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند و غالب افراد ترجیح می دهند به کشورهای پیشرفته دنیا برای ادامه تحصیلات و کار بروند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *