ویزای تحصیلی

تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه در سال 2023 تحت عنوان جایگاهی شناخته شده در میان دانشجویان بین المللی به روندی محبوب تبدیل شده است. کشور روسیه با بالاترین نرخ سوادآموزی در جهان و هزینه های مقرون به صرفه و اهمیت استانداردهای جهانی گزینه طلایی برای افراد محسوب می گردد. کشور روسیه پیشرو در زمینه علمی و تکنولوژی می باشد که در مطالعات فضایی رتبه ای چشم گیر را به خود اختصاص داده است. نظام آموزش عالی در روسیه متشکل از بیش 650 دانشگاه دولتی است که در حاضر بیش از 7 میلیون نفر در روسیه نیز تحصیل می کنند که بیش از 165000 از این تعداد را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. تحصیلات عالی در روسیه بیش از 100 تخصص مهندسی ارائه می دهد.

  • شرایط جهت تحصیل رشته های مهندسی در دانشگاه های روسیه چیست؟
  • برای اخذ پذیرش رشته های مهندسی در روسیه چه مدارکی مورد نیاز است؟
  • انواع برنامه های تحصیل مهندسی در کشور روسیه کدامند؟
  • برترین دانشگاه های مهندسی روسیه چیست؟
  • چگونه می توان از کشور روسیه در رشته های مهندسی پذیرش گرفت؟
  • هزینه تحصیل رشته های مهندسی در روسیه چقدر میباشد؟
  • شرایط درخواست ویزای تحصیلی روسیه 2023 چیست؟
  • آیا روسیه برای کار مهندسان مقصد مطلوبی است؟
  • متوسط درآمد مهندسان در روسیه چقدر است؟

فرصت تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه نیز روندی شناخته شده می باشد که می توان در همین باب به سیستم آموزش عالی روسیه اشاره کرد. فرصت کاری پس از تحصیل در روسیه نیز از جمله امتیازات این کشور در خصوص مهاجرت تحصیلی می باشد که واجدین شرایط نیز می توانند با تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در روند این امور قرار گیرند.

شرایط تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

بی تردید یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در کشور روسیه، رشته های مهندسی می باشد. رشته هایی که یکی از نقاط قوت نظام آموزش عالی روسیه محسوب می شود و این رشته ها در اغلب دانشگاه های روسی به دانشجویان ارائه می شود. رشته های مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و مهندسی هوافضا از جمله این رشته های جذاب در روسیه است. ضمنا کل سال تحصیلی دانشگاهی در روسیه 10 ماه یا 2 ترم بوده و سال تحصیلی در کشور روسیه نیز رسما در 1- ام سپتامبر شروع شده و تا 30- ام جون ادامه می یابد. معمولا ترم اول از 1- ام سپتامبر تا 31- ام ژانویه و ترم دوم در روسیه از 14- ام یا 16- ام فوریه تا 30- ام جون می باشد. آزمون ها نیز در ژانویه و جون برگزار می شود. ناگفته نماند که دانشجویان در روسیه 2 هفته تعطیلات زمستانی و 8 هفته نیز تعطیلات تابستانی خواهند داشت.

معرفی بهترین رشته های مهندسی در روسیه

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، روسیه از بهترین مقاصد جهان برای تحصیل در رشته های مهندسی محسوب می شود. چرا که اولا تعداد دانشگاه های فنی و مهندسی مطرح و با اعتبار در این کشور کم نیست و ثانیا در دانشگاه های روسیه می توان در انواع برنامه های مهندسی ادامه تحصیل داد.

منتها با توجه به جدول زیر بایستی بدانید که کدام دانشگاه روسی برای تحصیل چه رشته هایی مناسب است:

دانشگاهرشته های مهندسی پرطرفدار
دانشگاه الکتروتکنیکال سنت پترزبورگمهندسی برق، مهندسی بیومدیکال، مکاترونیک و رباتیک
دانشگاه ملی علم و فناوریمهندسی معدن، مهندسی نفت و زمین شناسی
دانشگاه دولتی نژنی نووگوردمهندسی نانوتکنولوژی و میکروسیستم
دانشگاه دولتی تحقیقات ملی تومسکمهندسی کامپیوتر و مکانیک محاسباتی
دانشگاه فدرال سیبریمهندسی مکانیک و مهندسی سازه، ژئودزی، مهندسی نفت و معدن

برترین دانشگاه های مهندسی روسیه در رتبه بندی 2023

بهترین دانشگاه های مهندسی روسیه در سال 2023 عبارت هستند از:

نام دانشگاهرتبه
دانشگاه لومونسوف1
دانشگاه فنی و مهندسی مسکو N. E. Bauman2
موسسه فیزیک و فناوری مسکو MIPT3
دانشگاه ایالتی سن پترزربورگ4
دانشگاه پلی تکنیک تومسک TPU5
دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ6
دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای MEPHI7

تحصیل در این کشور برای دانشجویان بین المللی رایگان نمی باشد، اما شهریه های تحصیل در روسیه ارزان است. میزان هزینه ها بنا به نوع برنامه نیمه وقت یا تمام وقت، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود که در مقطع کارشناسی دانشجویان بین المللی شهریه سالیانه ای بین 2500$ تا 11500$ (دلار آمریکا) شاید پرداخت کنند و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هزینه ها از 2000$ تا 7500$ (دلار آمریکا) می تواند متغیر باشد. در این مقاطع در صورت انجام کار بر روی پروژه تحقیقاتی و یا دستیاری اساتید امکان دریافت بورس یا حقوق می باشد. دانشجویان بین المللی برای ورود به دانشگاه های روسی می بایست یک دوره آمادگی چند ماهه یا یکساله بگذرانند. این دوره ها برای آموزش زبان روسی و دروس پایه پیش بینی شده اند و حداقل هزینه شهریه سالیانه 2000$ (دلار آمریکا) دارند.

مزایای تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

شرایط پذیرش در رشته های مهندسی در روسیه

اپلای از دانشگاه های فنی و مهندسی روسیه چندان هم سخت و دشوار نیست. چرا که اولا داوطلبان فرآیند درخواست پذیرش آسانی در پیش رو دارند و ثانیا آنها برای پذیرش از دانشگاه های روسیه نیازی به مدرک زبان ندارند. بنابراین کافی است که با شرایط و مدارک لازم بمنظور درخواست پذیرش از روسیه آشنا باشند. در این بین برای ورود به دانشگاه های فنی و مهندسی روسیه نیز شما به عنوان متقاضی یا داوطلب بایستی:

شرایط پذیرش در رشته های مهندسی در روسیه

شرایط پذیرش دانشگاه های مهندسی روسیه

یکی از مزایای تحصیل در رشته های مهندسی و عموما تحصیل در این کشور عدم نیاز به ارائه مدرک زبان است. اکثر برنامه های تحصیلی در مقطع کارشناسی حتی برای دانشجویان خارجی به زبان روسی ارائه می گردد. دانشجویان مهندسی همانند سایر رشته ها می توانند برای یکسال قبل از شروع برنامه تحصیلی خود زبان روسی را بیاموزند. با توجه به ارائه برنامه ها دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند به زبان انگلیسی تحصیل نمایند. شرایط پذیرش در دانشگاه های روسیه متفاوت است اما همه آن ها برای پذیرش چند عامل را بررسی می کنند. نمرات کسب شده در آخرین مقطع تحصیلی، نمره آزمون ورودی و مصاحبه از عوامل اصلی پذیرش می باشند.

نهایتا پس از اپلای و دریافت نامه پذیرش، دانشجویان بایستی با تهیه مدارک زیر برای درخواست ویزای تحصیلی اشان اقدام کنند:

  • گذرنامه بین المللی معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید منطبق با ابعاد استانداردد عکسهای روسیه
  • تاییدیه/ نامه پذیرش یا دعوت نامه از دانشگاه های روسیه
  • فرم درخواست تکمیل شده ویزای تحصیلی روسیه
  • همه مدارک هویتی متقاضی
  • تاییدیه پزشکی با وضعیت HIV منفی
  • بیمه سلامت معتبر
  • رسید پرداخت شهریه تحصیلی سال اول
  • رضایت نامه والدین برای دانشجویان زیر 18 سال
  • رسید واریز هزینه ویزای تحصیلی روسیه

شرایط کاری مهندسان در کشور روسیه

دانشجویان مهندسی پس از فارغ التحصیلی می توانند با دریافت جاب آفر Job Offer از یک شرکت فنی و مهندسی روسی برای اخذ اقامت کاری خود اقدام کرده و از این طریق مسیر دریافت اقامت دائمی (PR) و نیز تابعیت روسی خودشان را کوتاهتر کنندو اما چرا روسیه؟ روسیه کشوری پیشرفته و صنعتی است که در تمام زمینه های اقتصادی و زیرساختی خود نیازمند مهندسان و متخصصان زبده می باشد. به همین دلیل این کشور از یک بازار کاری پر رونقی برخوردار است. از سوی دیگر مهندسان در روسیه جزء مشاغل پردرآمد محسوب می شود.

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، متوسط درآمد آنها در کشور روسیه از متوسط درآمد یک کارگر ساده بسیار بالاست:

مقایسه متوسط درآمد ماهیانه به دلار در کشور روسیه

هزینه زندگی دانشجویان رشته های مهندسی در روسیه

اصولا کشور روسیه جزء ارزانترین مقاصد تحصیلی در کل جهان به حساب می آید. به طوری که متوسط هزینه زندگی دانشجویی در این کشور ماهانه بین 300 الی USD 400 (دلار) متغیر است. معمولا این هزینه شامل انواع هزینه ها مثل خوابگاه، غذا، حمل و نقل، پوشاک و سایر می باشد. در بین این هزینه ها نیز بیشترین بودجه دانشجویی صرف هزینه اسکان دانشجویی می شود. هزینه ای که معمولا بسته به نوع اسکان دانشجویی از $7 تا $500 (دلار) در ماه نیز متغیر است.

مزایای تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

تنوع قومیتی و فرهنگی در بین جمعیت دانشجویان روسیه تعداد آنها را به بیش از 220 هزار دانشجو رسانده است. مدارک تحصیلی دانشگاه های پزشکی و مهندسی این کشور در اکثر کشورهای دنیا مورد تائید و معتبر است. کشور روسیه در تخصص و رشته های خاصی از قبیل ریاضی، شیمی، فیزیک، زمین شناسی، برنامه نویسی، پزشکی، علوم و منابع طبیعی و به خصوص رشته های مهندسی به عنوان رهبر جهانی شناخته می شود. هر ساله بیش از 15000 برنامه کمک هزینه تحصیلی از سوی دانشگاه و مراکز دولتی برای دانشجویان ارائه می گردد. دانشجویان می توانند برای کاهش هزینه زندگی در روسیه نیز از کار نیمه وقت که حق قانونی آنها است، استفاده نمایند.

افراد نیز می توانید برای اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه های این کشور برای ترم شهریور و بهمن اقدام نمائید. این اقدام باید حداقل 6 ماه قبل از شروع برنامه تحصیل در روسیه، شما انجام شود، اما در این باره با وکیل مشورت نمائید. مدارک تحصیلی شما به همراه ترجمه رسمی روسی با تائیدات امور خارجه و دادگستری برای امر پذیرش نیاز است. ترجمه مدارک هویتی، پاسپورت، بیمه درمانی و آزمایشات پزشکی از مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی روسیه می باشد. افراد نیز می توانند با مشاوره در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از سایر شرایط تحصیل مهندسی در روسیه آگاه شوید. مشاورین و وکلای ما با سالها تجربه شرایط اخذ پذیرش از برترین کالج ها و دانشگاه های روسیه را برای شما فراهم می سازند.

سوالات مهم درباره تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

مطمئنا که سوالات و ابهامات درباره تحصیل رشته های مهندسی در روسیه زیاد است و ما در این بخش به بررسی و پاسخگوئی به چند تا از مهمترین این سوالات می پردازیم:

  • بهترین دانشگاه های فنی و مهندسی روسیه کدامند؟ دانشگاه لومونوسوف، دانشگاه فنی و مهندسی مسکو E. Bauman و موسسه فیزیک و فناوری مسکو MIPT
  • آیا متقاضیان برای تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه بایستی از آزمون ورودی قبول شوند؟ بله، یکی از شروط پذیرش در رشته های مهندسی روسیه قبولی در آزمونهای ورودی است.
  • سطح شهریه دانشجویان مهندسی در روسیه چقدر است؟ در مقطع کارشناسی دانشجویان بین المللی شهریه سالیانه ای بین 2500$ تا 11500$ (دلار آمریکا) شاید پرداخت کنند و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هزینه ها از 2000$ تا 7500$ (دلار آمریکا) می تواند متغیر باشد.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویان مهندسی در کشور روسیه چقدر است؟ ماهیانه بین 300 الی USD 400 (دلار)
  • پیش شرط اصلی بمنظور درخواست ویزای تحصیلی روسیه چیست؟ دریافت تاییدیه پذیرش از یکی از دانشگاه های روسی شرط اصلی بمنظور درخواست این ویزاست.
  • فارغ التحصیلان مهندسی برای تبدیل اقامت تحصیلی خود به اقامت کاری روسیه به چه چیزی نیاز دارند؟ به یک پیشنهاد شغلی از کارفرمای روسی
  • متوسط درآمد ماهیانه مهندسین در کشور روسیه چقدر است؟ USD 1676 (دلار)
5/5 - (17 امتیاز)

24 دیدگاه برای “تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه

  1. سید گفت:

    سلام خسته نباشین،
    در مورد رشته مهندسی شهرسازی، به نظرتون راحت میشه تو روسیه، بورسیه گرفت؟ یا سخته؟
    ممنون میشم یه توضیح مختصر بدین

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در مقطع دکترا شاید بشه امید داشت ولی در سایر مقاطع خیلی به ندرت این اتفاق رخ می ده

  2. سینا گفت:

    رشته مهندسی طراحی خودرو رو روسیه داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله

  3. ترنم گفت:

    سلام آیا رشته های مهندسی هم پادفک داره؟ هزینه چقدر است؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله همه رشته های تحصیلی این دوره رو دارند

  4. سعید گفت:

    در مورد اخذ بورسیه برای تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه، توضیح مختصری داده بودید، من میخوام بدونم آیا امکانش هست دریافت بورسیه رو از قبل قطعی کرد و بعد اقدام کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی به مقطع تحصیلی شما داره اما بورسیه گرفتن در روسیه سخت هست

  5. ali ram گفت:

    بابت مقاله خوبتون تشکر میکنم من نمیدونستم شرایط تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه به این راحتی باشه اگه شرایط رشته پزشکی این کشور هم به این صورته در موردش مطلب بذارید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله تحصیل پزشکی در روسیه هم همینطور هست تقریبا

  6. همایون باقرنیا گفت:

    روسیه در نهایت اقامت دائم و پاسپورت میده ؟ البته شنیدم کشور خیلی سطح پایینیه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می ده اما کشور خیلی سطح پایین نیست. کشوری درجه دو در اروپا هستند

  7. سحر گفت:

    سلام
    ممنون میشم در مورد خرید ملک در روسیه توضیح دهید؟ و آیا شما خدماتی برای این نوع ویزا ارائه می کنید؟
    ممنون از سایت به روزتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر متاسفانه در این زمینه خدماتی ارائه نمی کنیم اما می تونید در رابطه با خرید ملک در اسپانیا، خرید ملک در ترکیه و خرید ملک در پرتغال با ما تماس بگیرید.

  8. عادل گفت:

    بین تحصیل در روسیه و تحصیل در کانادا به نظرتون کدوم انتخاب بهتری هست؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما دو چیز کاملا مجزا و متفاوت رو مقایسه می کنید. لطفا اطلاعات بیشتری درباره خودتون ارائه کنید تا بتونیم راهنماییتون کنیم

  9. بهراد گفت:

    چطوری میشه با 35 سال سن برای روسیه اقدام کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تحصیل در روسیه محدودیت سنی نداره

  10. علی قاسمی گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من ۲۴ سالمه. برای مقطع لیسانس چطور می تونم در روسیه اقدام کنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید ابتدا در دوره پادفک شرکت کنید و بعد از اون می تونید وارد دانشگاه بشید

  11. hiva گفت:

    سلام و تشکر ایا هزینه رشته مهندسی در مقطع phd در کشور روسیه گران است؟ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر روسیه کشور ارزانی برای تحصیل به حساب میاد

  12. حامد لطفی زاده دریاکناری گفت:

    یادگیری زبان روسی کار سختیه ؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله تقریبا یکی از زبان های مشکل هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *