ویزای تحصیلی

تحصیل مهندسی در هلند

تحصیل مهندسی در هلند

تحصیل مهندسی در هلند چه ویژگی ها و شرایطی می تواند داشته باشد؟ هلند به عنوان کشوری پیشرفته و صنعتی محسوب می شود و گزینه مناسبی برای افرادی است که می خواهند در این کشور به تحصیل در رشته های صنعتی و مهندسی بپردازند البته خوب است بدانید که هلند یکی از بهترین کشورها در زمینه رشته مهندسی محسوب میشود. برای تحصیل مهندسی در هلند باید شرایط کلی آموزش و تحصیل را در این کشور مورد بررسی و تحقیق قرار داد. در این مقاله توسط محققان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت سعی بر آن شده که تمامی مطلب مربوط به تحصیل در رشته های مهندسی در این کشور گنجانده شود تا شما با مطالعه آن بتوانید دید بهتری از تحصیل و آموزش در این کشور بدست آورید.

دلایل تحصیل مهندسی در هلند

در زمینه صنایع کلیدی و جاه طلبی های آینده هلند یک کشور ایده آل برای مطالعه مهندسی است و فرصتی مناسبی برای کمک به نوآوری، طراحی و تکنولوژی پیشرفته ایفا می کند. دانشگاه های هلند در کنار دانمارک طیف وسیعی از دوره های فنی مهندسی را به زبان انگلیسی در اروپا ارائه می دهند. بازار کاری در کشور هلند نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از جایگاه خوبی برخوردار است. می توان گفت در زمره بهترین های اروپا به حساب می آید.

بهترین دانشگاه های هلند جهت تحصیل مهندسی را در زیر نام میبریم:

ردیفنام دانشگاهرتبه
1دانشگاه تکنولوژی دلفت (tudelft.nl)52
2دانشگاه آمستردام (uva.nl)57
3دانشگاه تکنولوژی آیندهوون (tue.nl)99
4دانشگاه خرونینگن120
5دانشگاه لایدن (universiteitleiden.nl)122
6دانشگاه اوترخت (uu.nl)124
7دانشگاه واخنینخن125
8دانشگاه توئنته127
9دانشگاه اراسموس روتردام179
10دانشگاه رادبود نایمخن204

معرفی بهترین رشته های مهندسی جهت تحصیل در هلند

پس هلند یکی از بهترین و مناسب ترین مقاصد تحصیلی در اروپا و جهان به شمار می رود که پر از دانشگاه ها و برنامه های تحصیلی متنوع است. یکی از معروفترین و در عین حال جذابترین آنها برنامه مهندسی engineering می باشد. که در اغلب دانشگاه های دولتی و خصوصی هلند به دانشجویان متقاضی ارایه می شود. منتها خود مجموعه علوم مهندسی در هلند از گرایشات تخصصی مختلفی در مقطع کارشناسی در هلند و بالاتر تشکیل شده است که مطابق سایت yocket برخی از معروفترین تخصص های مهندسی در هلند عبارتند از:

  • مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی بیگ دیتا یا داده های بزرگ
  • مهندسی لجستیک
  • مهندسی عمران
  • مهندسی بیومدیکال
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی برق الکترونیک

برنامه های تحصیل مهندسی در دانشگاه های هلند

تقریبا تمامی دانشگاه های معروف کشور هلند 2024 برنامه های مختلف مهندسی را ارایه می دهند. دانشجویان با مراجعه به لیست برنامه های مهندسی این دانشگاه ها می توانند برنامه مورد علاقه اشان را برای تحصیل در هلند انتخاب بکنند. ما در قالب جدول زیر به معرفی برنامه های مهندسی برخی از معروفترین و معتبرترین دانشگاه های هلند می پردازیم:

دانشگاهبرنامه های مهندسی مقطع لیسانسبرنامه های مهندسی مقطع فوق لیسانس
Eindhoven University of Technologyلیسانس علوم کاربردی، مهندسی زیست پزشکی، فناوری اتوماتیو، مهندسی برق، مهندسی علوم داده و مهندسی صنایعفوق لیسانس علوم کاربردی، هوش مصنوعی و سیستم های مهندسی، فناوری اتوماتیو، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر
University of Twenteمهندسی فناوری پیشرفته، فناوری اطلاعات بازرگانی، مهندسی الکترونیک، مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مهندسی مکانیکفوق لیسانس مهندسی زیست پزشکی، فناوری اطلاعات بازرگانی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران و مهندسی برق
Delft University of Technologyمهندسی عمران، مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی طراحی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضامهندسی هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی زیست پزشکی، مهندسی الکترونیک و مهندسی محیط
Maastricht Universityمهندسی بازرگانی و مهندسی مدارارشد هوش مصنوعی و مهندسی عکسبرداری
University of Groningenمهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی بیومدیکال و هوش مصنوعیمهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و مهندسی بیومدیکال

تحصیل مهندسی در هلند به زبان انگلیسی

دوره های فوق پیشرفته سنسور در دانشگاه علوم کاربردی Hanze دوره های کاربردی سیستم های سنسور در زمینه های کلیدی اجتماعی مانند مراقبت های بهداشتی، زیر ساخت ها، انرژی، کشاورزی، محصولات مصرفی، تولیدات شرکت ها و تحقیقات علمی را برگزار می کند. دوره پیشرفته فن آوری دانشگاه Twente یک برنامه فنی گسترده است که به نیازهای اجتماعی نظر دارد. این دوره های منحصر بفرد به دانش آموزان و دانشجویان این فرصت را می دهد که هم زمان به مطالعه چندین رشته تحصیلی بپردازند.

رشته های تحصیلی این دوره ها عبارتند از مهندسی برق، مهندسی مکانیک، فیزیک کاربردی، مهندسی شیمی، ریاضیات و مدیریت کسب و کار می باشد. اگر تمایل به مسائل فنی داشته باشید و علاقه مند به وسایل نقلیه موتوری و تکنولوژی مهندسی مکانیک هستید مهندسی خودرو در دانشگاه علوم کاربردی هان که یک برنامه 4 ساله است رشته فوق العاده ای برای شما محسوب می شود.

تحصیل مهندسی شیمی در دانشگاه گرونینگن هلند

جایی که دانش آموزان در مورد فرآیندهای شیمیایی در کارخانه ها فکر می کنند یا به تولید محصولات جدید کمک می کنند تا واکنش های آزمایشگاهی را مطالعه نمایند. برنامه مهندسی عمران در دانشگاه علوم کاربردی HZ متخصص در مهندسی ساحلی است و زمینه هایی مانند مهندسی هیدرولیک، ساخت جاده ها، خط لوله، پل ها، سدها، کانال ها و طراحی فاضلاب طوفان را پوشش می دهد.

یکی دیگر از گزینه های تحصیل مهندسی در هلند، دوره مهندسی برق در دانشگاه تونته دانشجویان را با مشارکت در پروژه بهداشت و درمان، انرژی و ایمنی مانند سلاح های روباتیک، باتری صرفه جویی در انرژی و پیش بینی گردباد با استفاده از روبات های کوچک، آشنا می کند. مدرک مهندسی و مدیریت صنعتی در دانشگاه گرونینگن شامل ترجمه فناوری های جدید به راه حل های قابل استفاده می شود. این رشته بدین صورت است که دانشجو به دنبال تکنولوژی، مشکل را تجزیه و تحلیل می کند و با طراحی یک راه حل جنبه های مختلف کسب و کار را در نظر می گیرد که شامل قسمت های مالی، برنامه ریزی، لجستیکی و مردمی می شود.

تحصیل مهندسی شیمی در دانشگاه گرونینگن هلند

دوره های MSc در مهندسی پزشکی دانشگاه گرونینگن

اگر علاقه مند به مراقبت های بهداشتی و فن آوری هستید، دوره های MSc در مهندسی پزشکی دانشگاه گرونینگن به شما فرصتی برای به دست آوردن اطلاعات عمیق در مورد موضوعات گسترده ارائه می دهد. شما در این دوره موضوعاتی را در زمینه تکنیک های تصویر برداری، مهندسی کنترل فیزیولوژیکی، مهندسی توانبخشی، مهندسی ایمپلنت، مهندسی سلول و بافت و پیشگیری از عفونت و نیز جنبه های اخلاق پزشکی و قانون را مطالعه خواهید کرد. این دوره ها همگی به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

چه مدارکی برای بدست آوردن این دوره ها نیاز است؟ این عنوان به صورت پیش فرض وجود دارد که شما نیاز به داشتن سطوح A در ریاضیات و فیزیک دارید تا قادر به تحصیل در این دانشگاه باشید. برای تحصیل مهندسی در هلند نمرات مورد نیاز واقعا بستگی به دانشگاهی دارد که انتخاب می نمایید. برخی از دانشگاه ها در سطح دانشگاه های جهانی هستند که نیاز دارند مدارج طی شده ای که به آن ها ارائه می شود در کلاس جهانی باشد، همان طور که در انگلستان وجود دارد.

هزینه های تحصیل مهندسی در هلند

شهریه تحصیل مهندسی در هلند بسته به مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه کاملا متفاوت است. متوسط شهریه برنامه کارشناسی رشته مهندسی در هلند بین 8000EUR الی EUR15000 (یورو) و شهریه برنامه کارشناسی ارشد مهندسی نیز بین 8000EUR الی EUR20000 (یورو) در نوسان است. برای اطلاع دقیق تر از سطح شهریه سالانه دانشجویان مهندسی در دانشگاه های برتر هلند به جدول زیر توجه کنید:

دانشگاهشهریه لیسانس UG به (یورو)شهریه فوق لیسانس PG به (یورو)
دانشگاه فنی ایندهوونEUR11600EUR16700
دانشگاه توونتهEUR9666EUR16500
دانشگاه فناوری دلفتEUR15200EUR19600
دانشگاه ماستریختEUR12800EUR18200
دانشگاه خرونیخنEUR11766EUR17416

بورسیه تحصیل مهندسی در هلند 2024

به منظور تحصیل رشته مهندسی در کشور هلند، دانشجویان بین المللی به حمایت مالی سا فایننشال ساپورت نیاز دارند. چرا که هزینه ها در کشور هلند مخصوصا برای دانشجویان خارجی کمی بالاتر است. در هلند برای دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان مهندسی انواع برنامه های بورس تحصیلی ارایه می شود که از معروفترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بورسیه برتری دانشگاه TU دلفت: بورسیه 100% فول- فاند مخصوص دانشجویان ارشد
  • بورسیه هلند مخصوص دانشجویان بین المللی: ویژه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد با مبلغ بورس حدود EUR 5000 (یورو)
  • برنامه بورس نارنجی یا اورنج: این بورس توسط وزارت امور خارجه هلند به دانشجویان ممتاز خارجی ارایه می شود و از مزایای آن می توان به پوشش مخارج زندگی، شهریه، هزینه سفر، هزینه ویزا، بیمه و غیره اشاره نمود.

شرابط بورسیه تحصیلی هلند را در لینک فوق بخوانید.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل مهندسی در هلند

پیش از درخواست پذیرش از بهترین دانشگاه های مهندسی در هلند، دانشجویان بین المللی بایستی شرایط پذیرش یا admission requirements این دانشگاه ها را تامین بکنند که معمولا شامل:

  • آخرین مدرک تحصیلی + ریزنمرات مربوطه
  • امتیاز آزمون مهارت زبان انگلیسی IELTS حداقل 6.0 یا TOEFL حدود 55 برای آزمون برگه ای یا 213 برای آزمون کامپیوتری
  • مدارک لازم همانند انگیزه نامه، رزومه، پاسپورت معتبر، عکس پاسپورتی، نتیجه آزمون GRE یا GMAT (اختیاری)، توصیه نامه و گزارس پزشکی

پس از اتمام پروسه پذیرش از هلند اکنون نوبت درخواست ویزای دانشجویی هلند می باشد. در زیر مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای تحصیلی هلند را قید می کنیم:

  • ترجمه مدارک تحصیلی همراه با ریز نمرات به زبان انگلیسی
  • ارائه سابقه کار در صورت داشتن سابقه کار
  • مدرک زبان
  • انگیزه نامه
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • مدارک هویتی مانند پاسپورت
  • نامه اصلی پذیرش جهت ارائه به سفارت

از لحاظ تئوری اگر شما مهندسی را در اتحادیه اروپا مطالعه کنید مدارک شما به رسمیت شناخته خواهد شد. ضروری است که با سازمان حرفه ای مسئول شاخه مهندسی خود (برای مثال موسسه مهندسان شیمی) آشنا شوید. زیرا ممکن است به خوبی متوجه شوید که مشکلات تحصیلی برخی دانشگاه ها وجود دارد. مهم ترین چیز برای شما این است که آیا درجه یا مدارک شما شناخته شده است یا خیر. پس از روشن شدن این موضوع می توانید برخی از دانشگاه های عالی این کشور را انتخاب نمایید.

اقامت پس از تحصیل مهندسی در هلند

دولت هلند بر این عقیده است که به مهاجران تحصیلکرده که از این کشور فارغ التحصیل شده اند فرصتی جهت یافتن یک شغل و یا راه اندازی شرکت مطلوبشان را در هلند بدهد (منبع: سایت رسمی دولت هلند government.nl). به همین دلیل نیز فارغ التحصیلان مهندسی از دانشگاه های معتبر هلند می توانند برای اخذ مجوز اقامت پس از تحصیل با عنوان ویزای orientation year درخواست دهند. قانونا هدف از صدور این ویزای کشور هلند عبارتند از:

  • یافتن کار در هلند
  • آغاز یک بیزینس در هلند

لازم به ذکر است که که قانون صدور مجوز اقامت orientation year برای فارغ التحصیلان خارجی در هلند نیز از تاریخ 1- م مارس سال 2016 میلادی آغاز شد. همچنین طبق قانون، فقط 3دسته زیر می توانند برای این ویزا هلند درخواست دهند:

دسته واجدین شرایطتوضیحات
دسته 1دانشجویان خارجی درحال تحصیل در هلند
دسته 2دانشجویان خارجی که از یک دانشگاه ممتاز خارج از هلند فارغ التحصیل شده اند
دسته 3محققان خارجی که در هلند تحقیقی انجام داده اند

بر این اساس، تنها این 3 دسته از متقاضیان هستند که می توانند جهت اخذ مجوز اقامت پس از اتحصیل در هلند یا مجوز اقامت orientation year درخواست دهند. جهت انجام این درخواست نیز بایستی مدارک لازم را به اداره مهاجرت هلند (IND) ارائه نمایند.

نتیجه تحصیل مهندسی در هلند

دانشجویان مهندسی در هلند هم ضمن تحصیل تا سقف 16 الی 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند هم تا یک سال پس از فارغ التحصیلی می توانند در هلند اقامت داشته باشند. به این ترتیب پس از یافتن شغل می توانند ویزای تحصیلی هلند را تبدیل به ویزای کاری این کشور نمایند. با توجه به این که هلند در مجموع بازار کار خوبی دارد و یکی از مشاغل مورد نیاز آن گرایش های مختلف مهندسی است، یافتن شغل برای مهندسان در این کشور ساده خواهد بود حتی اگر تنها به زبان انگلیسی ملسط باشند.

علاوه بر فرصت های شغلی زیاد، مهندسان در هلند سطح درآمد خیلی خوبی هم دارند که در جدول ذیل بیان شده است:

گرایش های مختلف مهندسی مورد نیاز کشور هلندمتوسط درآمد ماهانه به یورو
مهندسی عمران€4660
مهندسی برق€4800
مهندسی شیمی€4640
مهندسی مکانیک€4590

در آخر ضمن سپاس و قدردانی از مطالعه مقاله تحصیل مهندسی در هلند، مفتخریم بیان نماییم که کادر مجرب مهاجرت در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همواره در تلاش است تا آخرین مطالب مربوط به مهاجرت به هلند و سایر کشورها را برای شما عزیزان فراهم آورد. لذا در صورت نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از شما دعوت می نماییم که با موسسه ما تماس حاصل فرمائید تا با مشاورین زبده در امور مهاجرت که برای رفاه شما عزیزان گرد هم آمده اند پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

سوالات مهم در خصوص تحصیل مهندسی در هلند

در بخش پایانی مقاله پیشرو به مهم ترین سوالات شما پاسخ داده می شود:

  • عمده ترین دلایل تحصیل مهندسی در هلند کدام اند؟ در زمینه صنایع کلیدی و جاه طلبی های آینده هلند یک کشور ایده آل برای مطالعه مهندسی است و فرصتی مناسبی برای کمک به نوآوری، طراحی و تکنولوژی پیشرفته ایفا می کند. دانشگاه های هلند در کنار دانمارک طیف وسیعی از دوره های فنی مهندسی را به زبان انگلیسی در اروپا ارائه می دهند. بازار کاری در کشور هلند نسبت به دیگر کشورهای اروپایی از جایگاه خوبی برخوردار است. می توان گفت در زمره بهترین های اروپا به حساب می آید.
  • نتیجه تحصیل مهندسی در هلند شامل چه مواردی است؟ دانشجویان مهندسی در هلند هم ضمن تحصیل تا سقف 16 الی 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند هم تا یک سال پس از فارغ التحصیلی می توانند در هلند اقامت داشته باشند. به این ترتیب پس از یافتن شغل می توانند ویزای تحصیلی هلند را تبدیل به ویزای کاری این کشور نمایند. با توجه به این که هلند در مجموع بازار کار خوبی دارد و یکی از مشاغل مورد نیاز آن گرایش های مختلف مهندسی است، یافتن شغل برای مهندسان در این کشور ساده خواهد بود حتی اگر تنها به زبان انگلیسی ملسط باشند.
4.9/5 - (18 امتیاز)

32 دیدگاه برای “تحصیل مهندسی در هلند

  1. ستاره گفت:

    واقعا دانشگاه های مهندسی تو این کشور فوق العادست ، من دارم رزومه رو قوی می کنم برای پی اچ دی اپلای کنم

  2. امید گفت:

    آیا تمامی رشته های مهندسی در دانشگاه های این کشور وجود دارد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله هلند یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل مهندسی هست

  3. کرمی گفت:

    مهندسی در هلند شامل بورسیه تحصیلی هم میشه؟
    مقاله ای در زمینه بورسیه تحصیلی ه دارید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      مقاله بورسیه در هلند رو مطالعه کنید

  4. leilakk گفت:

    سلام. افرادی که در دانشگاه های علمی کاربردی تحصیل کردن، آیا مدرکشون برای ادامه تحصیل در هلند یا هر کشور دیگه ای معتبر هست؟ این دانشگاه در کشورهای دیگه چه اندازه رسمیت داره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیره چون بعضی از این دانشگاه ها مورد تایید هستند.

  5. طلایی پور گفت:

    تحصیل در هلند چه فرقی با تحصیل در استرالیا دارد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شاخص های بسیار مختلفی در این رابطه موثر هست. توصیه می کنیم مقاله تحصیل در استرالیا و تحصیل در هلند رو مطالعه کنید

  6. amir abbas گفت:

    بابت مطلب خوبتون در مورد تحصیل مهندسی در هلند تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد تحصیل پزشکی در این کشور هو مطلب بذارید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید مقاله تحصیل پزشکی در هلند رو مطالعه کنید

  7. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام برای رشته کامپیوتر هم میشه اقدام نمود؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام بله این رشته از جمله رشته های مهم در هلند هست

  8. امید گفت:

    رشته صنایع غذایی در دانشگاه های این کشور وجود دارد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله شما در این رشته می تونید در هلند ادامه تحصیل بدید

  9. هما خسروی گفت:

    آمار بیکاری این کشور به چه صورته ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در حدود 3%

  10. ارسلان رکنی گفت:

    آیا رشته هوا و فضا به زبان فرانسوی می باشد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در هلند تحصیل به زبان هلندی و انگلیسی انجام میشه

  11. سحر گفت:

    سلام

    ممنون از مطالب بسیار خوبتون
    فقط یک سوال آیا هنگام درس خوندن اجازه کار کردن هم داریم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله به صورت نیمه وقت شما امکان کار خواهید داشت

  12. قراری گفت:

    آیا برای رشته های علوم انسانی و هنر هم امکان ادامه تحصیل و حتی دریافت بورسیه تحصیلی در هلند هست؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در رابطه با دریافت بورسیه نمی شه به صراحت صحبت کرد اما برای ادامه تحصیل در این رشته این فرصت وجود دارد

  13. نظریان گفت:

    ممنون از مقاله بروزتون

  14. Erfan گفت:

    با سلام.
    بسیار ممنون بابت مقاله خوبتون در مورد تحصیل مهندسی در هلند

  15. امیر گفت:

    ممنون بابت مقاله خوبتون ، عالی بود.

  16. مشایخی گفت:

    ایا تحصیل مهندسی در هلند برای دانشجو‌ هزینه سنگینی نخواهد داشت؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شاخص هزینه های سنگین برای هر فرد متفاوت از دیگری هست. هزینه تحصیل در هلند در این رشته در مقاله ثبت شده است

  17. اصغر گفت:

    فرصت کاری پس از تحصیل در هلند چقدره؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به شدت به رشته تحصیلی شما در این کشور بستگی داره اما شرایط کاریابی پس از تحصیل هم وجود داره

  18. mani گفت:

    با سلام
    ایا برای تحصیل مهندسی در هلند،من و همسرم با سن حدود 30 سال میتونیم اقدام کنیم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مشکلی نیست شرایط سنی شما مناسب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *