ویترین

روش های ثبت تغییرات شرکت

روش های ثبت تغییرات شرکت

روش های ثبت تغییرات شرکت شامل ثبت از طریق یکی از شرکاء به نمایندگی از کل شرکاء و همچنین ثبت از طریق وکیل رسمی شرکت می باشد. در روش ثبت از طریق یکی از شرکاء شریک مورد نظر بایستی حتما از شرایط و قواعد ثبت تغییرات اطلاع کاملی داشته باشد در غیر این صورت تمام تلاش آنها با شکست مواجه خواهد شد. اما روش ثبت از طریق وکیل مسلط به قوانین ثبت شرکت ها و تغییرات آنها به دلیل اشراف حقوقی کامل وکیل مورد نظر به قوانین و مقررات مربوطه می تواند روشی 100% تصمینی و سریعی برای ثبت تغییرات شرکت محسوب شود.

اما باید به اطلاع برسانیم که تغییرات در شرکت ها همزاد با خود شرکت ها بوده و از همان زمان تشکیل شرکت ها شروع می شود. این تغییرات دامنه گسترده ای داشته و از افزایش یا کاهش سرمایه تا تغییر اسم یا موضوع شرکت ها را شامل می شود. منتها این تغییرات بایستی طبق قوانین در طی جلسات ارکان سه گانه شرکت ها و در قالب صورتجلسه ای به تصویب رسیده و بعدا صورتجلسه شود. در ادامه نیز برای ثبت قانونی به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد. در زمینه ثبت شرکت و نحوه تغییرات آن نیز موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره های حرفه ای به هموطنان ارائه می نماید.

انواع تغییرات در شرکت های تجاری

شرکت های تجاری در طول حیات خود می توانند دست به اعمال تغییرات مختلفی بزنند و معمولا هم این تغییرات در راستای منافع خود شرکت و صرفا برای پیشرفت آن مدنظر می باشد. از نظر قانون نیز تغییرات مذکور بایستی در صورتجلسه ای تنظیم گشته و سپس در سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ثبت گردد. فلذا به استناد ماده 200 از قانون تجارت ایران، انواع ثبت تغییرات شرکت ها از قرار ذیل می باشد:

  • تغییر موضوع شرکت تجاری
  • تغییر نام شرکت
  • تغییر اساسنامه
  • انحلال شرکت
  • تبدیل شرکا و یا خروج بعضی از شرکاء
  • تغییر مدیر یا مدیران
  • تمدید مدت شرکت

شرایط ثبت تغییرات شرکت

ممکن است هر شرکتی پس از ثبت نیازمند اعمال تغییراتی باشد و این تغییرات نیز بایستی حتما به ثبت برسد. از همین رو نیز مطابق قانون ثبت آنها نیز مستلزم تنظیم صورتجلسه می باشد. امروزه نیز همه اقدامات ثبتی مستلزم طی مراحل در سامانه اداره ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir می باشد. پس شما نیز برای ثبت تغییرات شرکت خود نیازمند:

  • تنظیم صورتجلسه تغییرات
  • ثبت صورتجلسه تغییرات

معمولا صورتجلسه تغییرات در شرکت ها در طی جلسه مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده و یا جلسه هیئت مدیره مورد تایید قرار گرفته و با امضاء شرکا نیز به رسمیت شناخته می شود. اما تنظیم خود صورتجلسه تغییرات شرایط و ضوابط خاصی دارد که شرکاء بایستی بدان توجه کنند. از جمله این شرایط برای تنظیم و ارائه صورتجلسه تغییرات می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

شرایط ثبت تغییرات شرکت

مراحل و روش های ثبت تغییرات شرکت

تغییرات در شرکت ها امری اختیاری و گاها نیز لازم و ضروری است. منظور از تغییرات نیز همان تصمیمات شرکت می باشد که در طی جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده و یا در طی جلسات هیات مدیره اتخاذ می شود. به موجب قانون نیز تغییرات مذکور نیز حتما و قطعا بایستی بر روی صورتجلسه تنظیم گردد. فلذا مراحل انجام این کار از قرار زیر می باشد:

مراحل ثبت تغییرات شرکت

مدارک و روش های ثبت تغییرات شرکت

مراحل فوق الذکر مربوط به اخذ پذیرش آنلاین از طریق سامانه ثبت می باشد. در واقع بعد ازمرحله اخذ رسید تاییدیه نوبت به مرحله بعدی کار یعنی ارسال اصل مدارک به اداره ثبت می رسد. در این مرحله است که رسید پذیرش آنلاین به انضمام اصل اسناد و مدارک دیگر در پاکت پستی ویژه ای گذاشته و ازطریق باجه های پستی به اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد. فلذا معمولا مدارک زیر بایستی به نشانی اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری پست گردد:

  • مدارک شناسایی شرکاء
  • لیست شرکای حاضر در جلسه
  • صورتجلسه تغییرات شرکت
  • آگهی دعوت برای شرکت در جلسه مجامع
  • وکالتنامه محضری در صورت پیگیری امور توسط وکیل رسمی
  • اسناد شرکتی (اساسنامه، شرکتنامه وغیره)
  • آخرین آگهی شرکت در روزنامه رسمی

البته ناگفته نماند که این مدارک ممکن است بسته به نوع شرکت متفاوت باشد. مثلا امکان دارد که مدارک درخواستی برای ثبت تغییرات در شرکت مسئولیت محدود با شرکت تضامنی متفاوت از هم باشد. کلا پس از ثبت صورتجلسه تغییرات در سامانه معرفی شده نیز متقاضیان فقط سه روز مهلت خواهند داشت تا مدارک را به اداره ثبت ارسال کنند. فرآیند ثبت تغییرات یاد شده نیز کلا 10 روز به طول می انجامد. ضمنا هزینه ثبت این تغییرات از طریق وکیل رسمی نیز بین 300000 تا 600000 تومان متغیر است.

مدارک و روش های ثبت تغییرات شرکت

روش های مختلف ثبت تغییرات شرکت

اول از هر چیزی در زمینه روش های ثبت تغییرات بایستی بدانید که کلیه مراحلی که در فوق مورد بررسی قرار گرفت نه به صورت فیزیکی بلکه به صورت آنلاین و مراجعه به وب سایت اداره ثبت شرکت ها با نشانی www.irsherkat.ssaa.ir انجام می شود. اما از روش های ثبت تغییرات شرکت می توان به روش ثبت شخصی و یا ثبت از طریق وکیل رسمی اشاره کرد.

در روش ثبت شخصی، شرکاء شخصی را از بین خود برای انجام امور مربوط به ثبت تغییرات انتخاب می کنند. در واقع همین شخص از طرف شرکت ماموریت دارد تا تاییدیه پذیرش دریافت، مدارک را ارسال، به اداره ثبت مراجعه، ذیل دفاتر ثبت را امضاء، هزینه ثبت را پرداخت کرده و نهایتا آن تغییرات را در روزنامه رسمی آگهی نماید. در روش ثبت از طریق وکیل حقوقی نیز وکیل با ارائه وکالتنامه محضری و با اختیارات تام تمامی اقدامات فوق الذکر را برای ثبت تغییرات شرکت انجام می دهد.

بنابراین با توجه به روش های ثبت تغییرات شرکت مذکور می توان نتیجه گرفت که شرکاء خود نیز می توانند تغییرات شرکت را به ثبت برسانند اما منتها حتما بایستی از قبل با ضوابط این کار آشنا باشند والا درخواست آنها رد شده و بایستی این پروسه را مجددا از اول انجام دهند. بنابراین چه برای ثبت شرکت و چه برای ثبت تعییرات شرکت بهترین روش کار برون سپاری و اخذ مشاوره از یک وکیل متخصص در قوانین شرکتهاست. پس توصیه می شود که برای انجام امور ثبت شرکت و تغییرات آن حتما از مشاوره های وکلای حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *