ویترین

اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی

اخذ کارت بازرگانی برای انجام فعالیت های تجاری در عرصه واردات و صادرات کالا هم برای اشخاص و هم شرکت ها امری الزامی محسوب می شود. در واقع این کارت مخصوص شرکت های تجاری است که اولا در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده باشند، دوما دارای دفاتر پلمب شده تجاری بوده و سوما عضو اتاق بازرگانی باشند. اما خود کارت یک کارت هوشمندی با اعتبار محدودی است که به دارنده آن اجازه بیزینس برون مرزی را از واردات تا صادرات کالا را فراهم می کند. این کارت هم برای افراد حقیقی و هم برای اشخاص حقیقی (شرکت ها) قابل صدور ازطریق سامانه جامع تجارت ایران به نشانی https://ntsw.ir/ می باشد. توصیه می شود که در جهت صرفه جویی در وقت و هزینه، هموطنان گرامی جهت صدور یا تمدید کارت بازرگانی به کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایند.

  • شرایط و ضوابط دریافت کارت بازرگانی چیست؟
  • مدارک لازم برای دریافت این کارت چیست؟
  • امتیازات دریافت کارت بازرگانی در چیست؟
  • انواع کارت بازرگانی و مدت اعتبار آنها چقدر است؟

تعریف کارت بازرگانی

طبق قوانین و مقررات گمرکی ایران، کارت بازرگانی یا Business cards بمانند مجوزی است که صاحب آن چه شخص حقیقی و چه شخص حقوقی می تواند در زمینه واردات و صادرات دست به تجارت بزند. در حقیقت این نوع تجارت برون مرزی دربرگیرنده ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، صادرات کالاهای مجاز و نیز حق العمل کاری در گمرک می باشد. بنابراین بدون داشتن کارت بازرگانی امکان واردات و صادرات کالا برای تجار و بازرگانان وجود ندارد. این کارت هم برای اشخاص حقوقی و هم برای اشخاص حقیقی صادر می شود. از دیگر ویژگی های کارت بازرگانی نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

ویژگی های کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی

کارت های بازرگانی قابلیت صدور هم برای شرکتها و هم برای اشخاص را دارد. معمولا هم کارت های بازرگانی برای شرکت های تجاری متناسب با مجوز فعالیت اقتصادی آنها صادر می شود. این کارت ها به 3 نوع کارت تجاری، کارت صنعتی و کارت بازرگانی- خدماتی دسته بندی می شود. در نمودار زیر می توان با انواع مختلف این کارت آشنا شد:

انواع کارت بازرگانی

شرایط اخذ کارت بازرگانی چیست؟

دراینباره اولا باید بدانید که طبق بخشنامه سازمان توسعه تجارت ایران، متقاضیان برای رسیدگی به درخواست صدور و یا تمدید کارت بازرگانی خود بایستی به سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir مراجعه نموده و درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنند. اما نکته دوم اینکه شرکت ها یا موسساتی امکان اخذ این کارت را دارند که:

شرایط صدور کارت بازرگانی برای شرکت ها
شرط اولشرکت در اداره ثبت رسما ثبت شده باشد.
شرط دومشرکت دارای دفاتر پلمب شده باشد.
شرط سومشرکت به عضویت اتاق بازرگانی درآمده باشد.

شایسه است بدانید که کارت بازرگانی صادر شده برای شرکت ها بنام مدیر مسئول همان شرکت صادر می شود. صدور این کارت ویژه بازرگانانی است که اطلاعات مربوط به بیزینس خود را طی فرم ها و مدارک لازم به اتاق بازرگانی ایران تحویل دهند. اما اخذ کارت بازرگانی برای شرکت ها یا بازرگانان خارجی بشرط وجود معامله تجاری متقابل است. اما آیا با کاربردهای کارت بازرگانی نیز آشنا هستید؟ عمده کاربردهای این کارت شامل موارد ذیل می باشد:

  • ثبت سفارش و ترخیص کالا
  • واردات کالا از مناطق آزاد
  • صادرات اکثر کالاهای مجاز
  • صدور ویزای تجاری
  • صدور گواهی مبدا
  • عضو شدن در اتاق بازرگانی
  • اقدام برای واردات و صادرات کالاها
  • اقدام برای حق العمل کاری در گمرک
  • شرکت در نمایشگاه های بین المللی

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

همان طوری که در مطالب پیشین هم گفته شد، کارت بازرگانی هم برای شرکت ها و هم برای افراد قابلیت صدور دارد. مطابق قوانین موجود، اشخاص حقیقی فقط در صورتی می توانند موفق به اخذ کارت بازرگانی شوند که سن آنها حداقل 21 سال بوده و یا حداقل 3 سال سابقه قعالیت تجاری یا تولیدی داشته باشند و یا مدرک دانشگاهی و یا مجوز تولیدی معتبری داشته باشند. از دیگر شرایط لازم می توان به داشتن محل کار، داشتن حساب جاری، نداشتن سوء پیشینه، عدم استخدام در نهادهی دولتی و نیز عدم ورشکستگی اشاره نمود. همچنین داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای این آقایان الزامی است. اما اتباع خارجی برای دریافت این کارت بایستی علاوه بر شرایط فوق همچنین مجوز کار و ویزای اقامت معتبر و نیز قرارداد متقابل بازرگانی بین کشوری داشته باشند.

اما از شرایط اخذ این کارت برای اشخاص حقوقی این است که اولا مدیران شرکت ها دارای هیچ گونه رابطه استخدامی با مراجع و نهادهای دولتی نباشند. ثانیا مدیر عامل ها و روسای هیئت مدیره شرکت ها دارای سوء سابقه نبوده و از مجوز فعالیت تجاری معتبری هم برخوردار باشند. علاوه بر این شرکت ها نیز برای اخذ این کارت بایستی ورشکسته نباشند، دفاتر قانونی و محل کاری متناسبی با موضوع فعالیت داشته باشندو همچنین اظهارنامه ثبتی خود را ارائه دهند.

شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی

همان طوری که در مطالب فوق نیز به استحضار رسید، متولی رسیدگی به درخواست متقاضیان جهت اخذ کارت بازرگانی سامانه جامع تجارت ایران به نشانی https://ntsw.ir/ می باشد. فلذا طبق قوانین موجود، مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی عبارتند از:

مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقیمدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی
2 برگه فرم درخواست کارت بازرگانی و نیز فرم عضویت چاپ شدهاصل و کپی مدارک شناسایی شرکا
مفاصا حساب مالیاتی موضوع 186 ماده قانون مالیاتهای مستقیماصل و کپی اساسنامه
3 قطعه عکس 6 در 4، جدید و تمام رخاصل مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم
گواهی عدم سوء سابقهاظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی با تایید اداره ثبت شرکتها و اصل گواهی پلمب دفاتر
اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی با تایید اداره ثبت شرکت هاکپی روزنامه رسمی
کپی برابر اصل مدارک شناساییاصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت
اصل و کپی مدرک تحصیلی معتبراصل و کپی مدرک تحصیلی معتبر
اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیتگواهی عدم سوء سابقه
گواهی بانکی دال بر وجود حساب بانکیاصل و کپی سند مالکیت یا اجاره نامه به نشانی دفتر کار
اصل و کپی سند مالکیت یا اجاره نامه به نشانی دفتر کارکد اقتصادی دریافتی از سازمان امور مالیاتی
کد اقتصادی دریافتی از سازمان امور مالیاتیشناسه ملی خود شرکت و نیز گواهی گمرک جهت عدم مبادرت به قاچاق کالا

عزیزان علاقه مند به ثبت شرکت مسئولیت محدود یا شرکت سهامی و یا هر نوع شرکت تجاری از انواع هفتگانه شرکت ها می توانند برای شروع پروسه ثبت شرکت موردنظر خود به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه نمایند.

سوالات متداول درخصوص شرایط اخذ کارت بازرگانی

در این بخش به سوالات تخصصی هموطنان درباره ضوابط اخذ این کارت پاسخ می دهیم:

  • چه کسانی مشمول دریافت کارت بازرگانی هستند؟ کارت های بازرگانی قابلیت صدور هم برای شرکت ها و هم برای اشخاص را دارد.
  • سامانه صدور کارت بازرگانی چیست؟ این سامانه همان سامانه جامع تجارت ایران به نشانی https://ntsw.ir/ می باشد که متقاضیان برای ارائه درخواست خود بایستی به این سامانه مراجعه نمایند.
  • شرایط صدور کارت بازرگانی برای یک شرکت تجاری چیست؟ این کارت ویژه شرکت های تجاری است که اولا در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده باشند، دوما دارای دفاتر پلمب شده تجاری بوده و سوما عضو اتاق بازرگانی باشند.
  • افراد حقیقی چگونه می توانند درخواست کارت بازرگانی دهند؟ سن آنها باید حداقل 21 سال بوده و یا حداقل 3 سال سابقه فعالیت تجاری یا تولیدی داشته باشند و نیز مدرک دانشگاهی و یا مجوز تولیدی معتبری داشته باشند. از دیگر شرایط لازم میتوان به داشتن محل کار معتبر، داشتن حساب جاری، نداشتن سوء پیشینه، کارت پایان خدمت یا معافیت، عدم استخدام در نهادهی دولتی و نیز عدم ورشکستگی اشاره کرد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *