ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

استارت آپ نروژ

استارت آپ نروژ

شروع استارت آپ نروژ بدان دلیل اهمیت فراوانی دارد که بدانید نروژ از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس در سال 2023 در رتبه 7 جهانی قرار داشته است. علاوه بر این اکوسیستم استارت آپ نروژ به گونه ای است که دولت این کشور از همه نظر حامی سرسخت کارآفرینان و سرمایه گذارانی است که قصد تشکیل شرکت استارت آپی در این کشور را دارند.

پس اگر شما هم متقاضی ایجاد کسب و کار نو و خلاقانه در کشور مرفهی مثل نروژ هستید می توانید با اخذ مشاوره از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای این کار آماده شوید.

اینفوگرافیک استارت آپ نروژ

ارزیابی اقتصادی نروژ پیرامون راه اندازی استارت آپ

اقتصاد نروژ یک اقتصاد مختلط توسعه یافته با مالکیت دولتی در زمینه های استراتژیک می باشد. از همان آغاز عصر صنعتی اقتصاد نروژ عای رغم حساسیت به سیکل های تجاری جهانی نشان داده است که دارای رشد قوی و با ثباتی است. عزیزان عنایت داشته باشند که نروژ دارای استاندارد زندگی خیلی بالایی بوده و از یک سیستم رفاه خیلی قوی ای نیز برخوردار است. شیوع کرونا اثراتش را بر روی اقتصاد قوی نروژ نیز برجا گذاشت. به طوری که شاخص میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور از 403.34$ بیلیون دلار در سال 2019 به حدود 366.39$ بیلیون دلار سال 2023 تقلیل یافت:

میزان تولید ناخالص داخلی در نروژ

اما انتظار می رود که در سال جاری و با واکسیناسیون عمومی گشایشی در اقتصاد نروژ هم ایجاد شده و رقم GDP این کشور در سال 2021 به حدود 414.23$ بیلیون دلار هم برسد. همان طوری که در نمودار پایین هم ملاحظه می شود، نرخ رشد تولید ناخالص نروژ در سال 2020 به یکباره تا 3.1-% کاهش یافته اما پیش بینی می شود که در سال 2023 این نرخ به حدود 3.8% افزایش یابد:

نرخ رشد تولید ناخالص نروژ

در این بین بخش خدمات با سهم 63.5% بیشترین تاثیر را در رشد نرخ GDP نروژ داشته و بعد از آن نیز بخشهای صنعت با 34.7% و کشاورزی با 1.6% در رتبه های دوم و سوم قرار دارند:

درصد سهم بخش های مختلف اقتصادی نروژ روی GDP

طبق رتبه بندی بانک جهانی در سال 2023 نروژ با میزان سرانه GDP حدود 75420$ (دلار) در رده ششم جهانی قرار دارد. مشابها بر طبق رنکینگ سازمان ملل نیز این کشور در سال 2019 و قبل از شیوع بیماری کرونا با سرانه GDP حدود 74986$ دلار ششمین کشور ثروتمند جهان بوده است:

نروژ در رتبه بندی بانک جهانی

چرا نروژ برای راه اندازی استارت آپ؟

دلایل مهمی برای شروع استارت آپ نروژ وجود دارد. اولا کشور نروژ از حیث شاخص آزادی اقتصادی با کسب 73.4 امتیاز در دسته اقتصادهای غالبا آزاد یا Mostly Free محسوب شده و به همین دلیل در رده 28 آزادترین اقتصادهای دنیا قرار دارد:

نروژ از حیث شاخص آزادی اقتصادی

دوما از نظر شاخص شفافیت مالی در سال 2023 نیز اقتصاد نروژ در رتبه 7 سالمترین اقتصادهای دنیا قرار دارد:

نروژ از نظر شاخص شفافیت مالی

سوما نروژ کشوری با زیرساخت های تکنولوژیکی پیشرفته بوده و از نظر شاخص آمادگی دیجیتال در سال 2019 در رده 13 جهانی قرار داشت. در حقیقت امتیاز نروژ (1.00) به مراتب بالاتر از متوسط جهانی (0.45) بوده است:

نروژ از نظر شاخص آمادگی دیجیتال

چهارما امتیاز دیگر نروژ برای راه اندازی یک استارت آپ موفق، استقبال این کشور از ایده های نوآورانه و خلاق می باشد. این موضوع را نیز نروژ در شاخص نوآوری ثابت می کند. به طوری که نروژ از نظر شاخص نوآوری جهانی 2023 در رتبه 20 جهانی قرار دارد:

نروژ از نظر شاخص نوآوری جهانی

یکی از مهم ترین نکات درباره استارتاپ در نروژ، دسترسی آسان به حمایت های دولتی در این کشور است. ایضا لازم است بدانید که کشور نروژ از نظر شاخص سهولت انجام بیزینس در سال 2023 در رتبه 7 جهانی قرار دارد. همان طوری که در جدول زیر هم مشاهده می شود، از نقاط قوت مهم نروژ رتبه های برتر این کشور از نظر شاخص تجارت برون مرزی، اجرای قراردادها، پرداخت مالیات، حمایت از سرمایه گذاران خارجی و غیره است که خبر مهمی برای کارآفرینان بین المللی قلمداد می شود. برای اطلاع از دیگر شاخص های ارزیابی اقتصادی نروژ به لیست زیر توجه نمائید:

اقتصادرتبه سهولت در انجام بیزینسرتبه راه اندازی شرکت یا بیزینساخذ اعتبارحمایت از سرمایه گذاران اقلیتپرداخت مالیاتتجارت برون مرزیاجرای قراردادهاحل مسائل لاینحل
نروژ7259421342235

ارزیابی محیط استارتاپ نروژ

بر طبق گزارش سایت DNB، Start up Magazine و The Nordic Web کشور نروژ از نظر سرمایه گذاری در بین کشورهای شمالگان اروپا جزء مراکز استارت آپ با سریعترین رشد می باشد. از نظر رتبه بندی اکوسیستم های استارت آپی در جهان نروژ در جایگاه 33 بین المللی قرار دارد. در این کشور اروپایی که کارآفرینان خارجی از بیشترین حمایت های دولتی برخوردارند در حدود 178 شرکت استارت آپ وجود دارد. از اصلی ترین شهرهای نروژ برای راه اندازی کسب و کارهای نوین نیز می توان به اوسلو، تورندهایم و استاونگر اشاره نمود.

اما از معروفترین شرکت های استارت آپ نروژ 2023 نیز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

شرکت استارت آپزمینه کاری
SuperplusEdTech
Nabobil.noاشتراک خودرو
MeshcraftsIoT
No isolationMedTech
MiniProآبزی پروری
Iris Aiاتوماسیون R&D
Duckyمحیط زیست

ارزیابی محیط استارت آپ نروژ

چالش های راه اندازی استارت آپ در نروژ

اتباع کشورهای خارجی که به دنبال راه اندازی استارت آپ در نروژ هستند، باید در کنار مزایا این کشور، چالش های اساسی راه اندازی استارت آپ در نروژ را نیز مورد بررسی قرار دهند. مهمترین چالش های راه اندازی استارت آپ در نروژ عبارت اند از:

چالش های راه اندازی استارت آپ در نروژتوضیحات
بوروکراسی ادارییکی از اصلی ترین چالش ها در روند راه اندازی استارت آپ در نروژ، وجود بوروکراسی های اداری پیجیده در روند درخواست می باشد.
هزینه بالای زندگیمهمترین نقطه ضعف نروژ برای شهروندان و صاحبان مشاغل در این کشور، هزینه بالای زندگی در نروژ می باشد.
مقررات قدیمیدولت نروژ هیچ گونه تغییر قابل توجهی در مقررات خود طی سالهای اخیر ایجاد نکرده است، تا بتواند کارآفرینان را تشویق کند تا مشاغل استارت آپی خود را به راحتی راه اندازی کنند.

استارت آپ نروژ و روند اخذ مجوز کاری

اخذ مجوز کاری در نروژ یک سند ضروری برای هر نوع کسب و کاری به ویژه برای راه اندازی استارت آپ در نروژ ضروری است. مجوز کاری در نروژ به یک کسب و کار اجازه می دهد تا در این کشور فعالیت کنند و امکان مالیات بر درآمد را برای تمامی متقاضیان استارت آپ فراهم می کند. این مجوز ها به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد تا کارهای خاصی را در این کشور صورت دهند. انواع مختلفی از مجوزهای کاری در نروژ وجود دارند که رایج ترین آنها مجوز شرکت در این کشور است. این مجوز به یک کسب و کار در نروژ اجازه می دهد تا در یک شرکت سازماندهی شوند. از سوی دیگر، مجوز کار در نروژ به یک کسب و کار استارت آپی اجازه سرمایه گذاری، قرض گرفتن پول و انجام برخی فعالیت های دیگر را می دهد.

در نمودار زیر می توانید روند اخذ مجوز کاری نروژ را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند اخذ مجوز کاری نروژ

شرایط و الزامات راه اندازی استارت آپ نروژ

متقاضیان راه اندازی استارت آپ نروژ حتما بایستی با انواع شرکت ها در این کشور آشنا باشند. معروفترین نوع شرکت در نروژ شرکت مسئولیت محدود یا Aksjeloven یا به طور مخفف A.S می باشد. حداقل سرمایه گذاری برای ثبت این شرکت نروژی حدود 30000NOK (کرون) یا معادل 4000€ (یورو) می باشد. این نوع شرکت در نروژ با حداقل یک موسس نیز امکان تاسیس دارد و بهترین نوع برای تشکیل استارت آپ نروژ است. از دیگر اشکال رایج ثبت شرکت در نروژ می توان به شرکت سهامی یا Allmennaksjeselskap یا A.S.A اشاره نمود. این نوع شرکت برای شرکتهای بزرگتر بوده که سرمایه آنها به سهام تقسیم شده و حداقل سرمایه آنها حدود 1000000NOK (کرون) معادل 125000€ (یورو) است.

لازم به ذکر است که از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در نروژ نیز می توان به اقامت اروپایی دست یافت و این کار از طریق دریافت ویزای اقامت کارآفرین نروژ 2023 میسر است. از شروط مهم اخذ این ویزا نیز این است که اولا متقاضیان شرکتی در نروژ تاسیس کرده و قصد اقامت در این کشور را داشته باشند. دوما آنها در شرکت مربوطه دارای پست کلیدی باشند. سوما بتوانند بیزینس پلن خوبی به هیئت ممیزی نروژی ارائه دهند.

جامعه استارت آپ نروژی

جامعه استارتاپی در شهرهای بزرگ در چند سال گذشته شکوفا شده است و بنابراین صحنه ملی به دنبال آن است. اکوسیستم استارت ‌آپ نروژی در سال ‌های اخیر به طور گسترده در حال گسترش بوده است و کارآفرینان فناوری اکنون به دنبال راه‌ های جدیدی برای رشد بیشتر هستند. تمرکز نروژ بر توانمندسازی شرکت‌ های جدید برای رشد مطمئناً به بلوغ رسیده است و سطوح ارزش ‌آفرینی، مقیاس ‌پذیری و رشد پایدار را در سراسر کشور افزایش می‌ دهد.

به لطف یک اکوسیستم مستحکم از فضاهای همکاری، شتاب دهنده ها، انکوباتورها، هاب ها، سرمایه گذاران و صندوق های پشتیبانی، موجی از شرکت های نروژی وارد بازارهای محلی و بین المللی شده اند. تنها در اسلو، بیش از 50 فضای نوآوری وجود دارد که همگی برای کمک به کارآفرینان برای جذب ستاره ها وجود دارد. به عنوان یک اثر موج دار مثبت، متولد اسلو، و همچنین استارت آپ ها و اسکال آپ های نروژی به طور کلی، اکنون این امکان را دارند که موقعیت مهم و سودآوری در اکوسیستم جهانی داشته باشند. کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما عزیزان را نه تنها در تهیه بیزینس پلن کارآمد بلکه همچنین در تهیه و تنظیم کلیه مدارک مربوط به سرمایه گذاری و ثبت شرکت در نروژ 2023 یاری می نمایند.

سوالات پرتکرار درباره شرایط استارتاپ نروژ

برخی از مهم ترین سوالاتی که باید در رابطه با استارتاپ نروژ به آن پاسخ داده شود عبارتند از:

  • چرا نروژ مقصدی مناسب برای شروع استارتاپ به حساب می آید؟ نروژ یکی از 10 کشور برتر جهان در زمینه شروع استارتاپ است
  • حداقل هزینه مورد نیاز برای شروع استارتاپ در کشور نروژ چه مقدار است؟ 100000€ (یورو)
  • بهترین مسیر برای شروع استارتاپ در نروژ چیست؟ سرمایه گذاری و خرید سهام یک شرکت به منظور دستیابی به حق رای در آن.
  • مهم ترین امتیازات استارتاپ در نروژ چیست؟ امکان اخذ اقامت دائم و همچنین پاسپورت این کشور برای تمامی اعضای خانواده.
5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “استارت آپ نروژ

  1. پدرام تشکری گفت:

    باعرض سلام وخسته نباشید ممنون از اطلاعات مفیدتون لطفا راهنمایی بفرمایید بامبلغ ۱۲۵۰۰۰۰ یورو که فرمودید بابت استارت آپ هزینه بشه میشه با خانواده در نروژ زندگی کرد وآیا نیاز به یادگیری زبان نروژی در کوتاه مدت نیست. باتشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      این مبلغ مربوط به سرمایه گذاری هست و شما نمی تونید اون رو برای خانواده خودتون صرف کنید. اگر به دنبال راهی برای این مسئله هستید، بهتره به استارت اپ فنلاند فکر کنید.

  2. صارمی گفت:

    سلام من شرکت راه سازی دارم می خواستم ببینم اگر بخوام دستگاه های شرکتم رو که ۲۰ رقم به بالا هست به خارج ببرم باید اونجا آشنا داشته باشم برام کار جور کنه یا چه جوریاست جریانش .باتشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      من متوجه سوال شما در خصوص مهاجرت نمیشم اگر منظور راه اندازی کسب و کاره اول شرایط مهاجرت رو فراهم کنید و برای دستگاه نگران نباشید در کشورهای صنعتی دستگاه های مورد نیاز شما خیلی بهتر و راحتتر پیدا میشن و همونجا میتونید تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *