ویترین

صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی پس از تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده، تنظیم و به منظور ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد. فرمت اصلی این صورتجلسه شامل مواردی مثل اسم شرکت، شماره ثبت، مقدار سرمایه،تاریخ جلسه، مندرجات مربوط به محتوای جلسه و غیره می باشد که طبق قانون بایستی بر روی سربرگ شخصیت حقوقی شرکت تنظیم گردد. منتها این صورتجلسه نیز بدون امضاء حاضرین در جلسه و نیز مهر شخصیت حقوقی وجاهت قانونی نداشته و از نظر اداره ثبت شرکت ها نیز ارزش ممیزی ندارد. خاطر نشان می شود که شرکا برای ارسال و ثبت این صورتجلسه آنهم پس از اخذ پذیرش آنلاین فقط 3 روز مهلت خواهند داشت والا تعویق در ارسال صورتجلسه یا ارسال مدارک ناقص منجر به ابطال آن می شود.

به طور کلی فرآیند ثبت شرکت یا موسسه غیرتجاری و تنظیم صورتجلسات شرکت ها کار کاملا حقوقی است و پیشنهاد می شود تا این امور تخصصی را به وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بسپارید.

دلایل نیاز به صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

از نظر قانونی هر نوع تغییراتی در شرکت های تجاری مثل شرکت های نسبی حتما باید در چارچوب صورتجلسه انجام شود. در حقیقت قانونگذار شرکا را ملزم به این کرده است که تصمیمات خود را پس از تشکیل جلسه در برگه ای به نام صورتجلسه تنظیم کنند. دلیل این امر نیز آنست که شرکت های نسبی بعد از ثبت برخوردار از یک شخصیت حقوقی هستند و از همین رو تغییرات در آنها حتما بایستی رسما در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد. اما بایستی بدانید که تنظیم صورتجلسات مختلف با توجه به شرح وظایف هر یک از ارکان شرکت با یکدیگر متفاوت است. در این رابطه بایستی پذیرفت که برخی از صورتجلسات در حیطه کاری و شرح وظایف مجمع عمومی عادی، برخی در راستای کاری مجمع عمومی فوق العاده و برخی نیز مربوط به هیئت مدیره به شرح ذیل می باشد:

دلایل نیاز به صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

همان طوری که در نمودار تصویری فوق نیز مشاهده می شود، افزایش سرمایه (با یا بدون شریک جدید) جزء شرح وظایف مجمع عمومی فوق العاده شرکت های نسبی است. پس برای انجام تغییر مذکور شرکاء نیازمند تشکیل جلسه مجمع هستند اما بشرط اینکه:

  • اولا آگهی دعوت توسط هیئت مدیره چاپ شود.
  • ثانیا حداکثر شرکاء در این جلسه شرکت کنند.

شرایط تنظیم صورت جلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

مطابق قانون، پس از تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده اعضای حاضر در این جلسه موظفند تا از میان خود برای سمت های رئیس جلسه، ناظر جلسه و نیز منشی جلسه افرادی را انتخاب کنند. پس از گزینش این افراد در سمت های مذکور، اکنون این وظیفه منشی جسه است تا تصمیمات اتخاذی درباب افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی را در قالب صورتجلسه ای خوش فرم تنظیم کند. به همین منظور منشی مسئول تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی باید چند نکته مهم را مدنظر کارشان قرار دهند:

نکات تنظیم صورت جلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

با توجه به تمام توضیحات داده شده در فوق اکنون می توان چنین استدلال کرد که تنها تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی کفایت نکرده و این صورتجلسه بایستی توسط اداره ثبت شرکت ها مورد پذیرش قرار گیرد. پس قانونا شرکا یا وکیل تام الاختیار آنها موظف است تا صورتجلسه مذکور را در مهلت مقرر بمنظور انجام ممیزی به اداره ثبت شرکتها ارسال کند.

تذکرات صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

معمولا این صورتجلسه از مفادی شامل اسم شرکت، شماره ثبت آن شرکت، شناسه ملی، سرمایه ثبت شده به ریال، تاریخ و زمان برگزاری جلسه، لیست اسامی شرکا (نان و نام خانوادگی) و میزان سهم الشرکه آنها، توضیحات درباب افزایش سرمایه و بالاخره امضای شرکاء تشکیل می شود. اما شرکا در تشکیل جلسه مجمع عمومی فوالعاده و تنظیم صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی حتما بایستی به موارد زیر توجه کنند:

  • صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی نیز روی سربرگ شخصیت حقوقی تنظیم و بعد از امضاء هیئت مدیره و مهر شرکت به عنوان شخصیت حقوقی به اداره ثبت ارسال می شود.
  • در صورت ارائه سرمایه غیرنقد، تقویم این سرمایه در صورتجلسه ضروری است.
  • اگر جلسه با اکثریت شرکاء تشکیل شود، انتشار آگهی دعوت طبق مفاد اساسنامه امری الزامی است.
  • اگر تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشد، انتخاب هیئت نظارت بر جلسه متشکل از 3 نفر رئیس جلسه، ناظر جلسه و منشی الزامی است.
  • ذکر مشخصات و مقدار سهم الشرکه آنها در این صورتجلسه امری ضروری است.
  • در صورت پیگیری امور توسط وکیل، ارائه وکالتنامه رسمی الزامی است.
  • امضاء صورتجلسه توسط کلیه شرکاء نیز امری الزامی است.
  • معمولا صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی در 3 نسخه تهیه و 1 نسخه تکمیلی و امضاء شده آن طی مهلت 3 روزه و بعد از پذیرش اینترنتی به اداره ثبت شرکت ها فرستاده و بعدا بارکد پستی در سامانه این اداره درج می شود.

تذکرات صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

نحوه ارسال صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

اما همچنانکه پیشتر هم گفته شد، جهت انجام ممیزی صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی، ابتداء بایستی صورتجلسه مذکور در سامانه اداره ثبت شرکت ها درج گردد. برای این کار نیز فقط اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی و نیز مندرجات موجود در صورتجلسه کافی است. مطابق قانون، تمامی امورات متعلق به پذیرش صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکت های نسبی نیز با استفاده از وب سایت اینترنتی به نشانی irsherkat.ssaa.ir انجام می شود. پس از انجام این مرحله و دریافت کد پذیرش و تاییدیه آنلاین، شرکا ملزم به ارسال صورتجلسه مذکور به اداره ثبت شرکتها هستند. برای ارسال صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی نیز توجه به نکات زیر ضروری است:

نحوه ارسال صورتجلسه افزایش سرمایه در شرکتهای نسبی

تنها روش مهاجرتی سرمایه گذاران برای اخذ اقامت اروپا، روش ثبت شرکت نیست و افراد از طرق دیگری مثل خرید ملک نیز می توانند به ویزای اقامت اروپایی دست یابند. در اینباره یکی از برنامه های سرمایه گذاری پرطرفدار در اروپا، دریافت اقامت و تابعیت اروپایی از طریق برنامه سرمایه گذار مالتا (IIP) می باشد. افراد از دو طریق اجاره ملک یا خرید ملک در مالتا می توانند به اقامت دائم و سپس بعد از اقامت 12 ماهه نیز به تابعیت مالتایی دست یابند. جهت اطلاع از شرایط و مقدار این سرمایه گذاری در کشور مالتا 2021 با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *