ویترین

اقامت از طریق تمکن مالی

اقامت از طریق تمکن مالی

یکی از آسانترین و در عین حال سریع ترین روش های مهاجرتی به کشورهای اروپایی اقامت از طریق تمکن مالی محسوب می شود. روشی که ایده آل افراد بازنشسته، خویش کارفرمایان و کارآفرین های خارجی است. اما متقاضیان این روش بایستی خیلی محتاط بوده و فریب هر وعده و وعیدی را نخورند.

سوالاتی که در این زمینه مطرح است عبارتند از شرایط این روش مهاجرتی چیست؟ چه کشورهایی از این طریق به متقاضیان ویزای اقامت می دهند؟ روش اقامت از طریق اثبات تمکن مالی مناسب حال چه کسانی است؟ این نوع شیوه مهاجرتی به اخذ چه نوع ویزایی منجر می شود؟ آیا اقامت از این طریق دائمی است یا موقتی؟ و همچنین حداقل سرمایه لازم برای اخذ این نوع اقامت در اروپا به چه میزانی است؟ اینها سوالات مهمی است که برای متقاضیان اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی مطرح می شود و گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این نگارش به دنبال پاسخگوئی به آنها هستند.

برنامه اقامت از طریق تمکن مالی

در سال های اخیر، اقامت از طریق تمکن مالی به یکی از روش های مهاجرتی پرطرفدار تبدیل شده است. این روش مهاجرتی همان طوری که از نامش هم برمی آید روشی بر پایه اثبات تمکن مالی است و به همین دلیل از بهترین روش های مهاجرتی برای افراد بازنشسته و سرمایه گذاران خارجی محسوب می شود. این دسته از متقاضیان برای اثبات تمکن خود می توانند صورت حساب بانکی، فیش حقوقی، اوراق سهام خود و یا درآمد حاصل از اجاره ملک خود را ارائه نموده و نسبت به اخذ ویزای اقامت خود اقدام نمایند. در این زمینه بهترین کشورها برای اخذ این نوع اقامت خارجی عبارتند از:

  • بلژیک
  • اتریش
  • اسپانیا
  • ایتالیا
  • یونان
  • پرتغال

اقامت از طریق تمکن مالی در یونان

بر طبق بند 20 قانون مهاجرت یونان (4251/2014) شهروندان ممالک خارجی و اعضای خانواده آنها که متقاضی بازنشستگی و ادامه زندگی در یونان هستند بر اساس درآمد پاسیو و یا سرمایه های خارجی به حاصله از بازنشستگی، پس اندازها یا انواع کارهای مجازی می توانند جهت برای اخذ ویزای اقامت یونان اقدام نمایند. بر طبق قوانین یونان، برای متقاضیان اقامت از طریق تمکن مالی در یونان ویزای استقلال مالی (FIV) صادر می شود که قاعده کلی آن به صورت زیر است:

قاعده کلی برای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در یونان

طبق قانون مدارک لازم برای اخذ اقامت تمکن مالی در یونان شامل پاسپورت ملی معتبر، 4 قطعه عکس پاسپورتی، فرم درخواست تکمیلی، اصل و کپی کلیه مدارک شناسایی، تاییدیه سلامت پزشکی، صورت حساب بانکی یا فیش حقوق بازنشستگی، گواهی عدم سوء سابقه کیفری به تایید رسیده، رسید پرداخت هزینه مربوط به اخذ ویزای اقامت می باشد. اما در صورتی که متقاضیان میل به مهاجرت خانوادگی را دارند علاوه بر مدارک فوق بایستی مدارک احراز هویتی و پاسپورت اعضای خانواده و نیز سند ازدواج را هم تحویل دهند.

اقامت از طریق تمکن مالی در بلژیک

در بلژیک شیوه اقامت از طریق تمکن مالی (financial ability) یکی از برنامه های اقامتی از نوع ویزاهای سرمایه گذاری محسوب می شود. در این نوع برنامه مهاجرتی فرد متقاضی فقط با اثبات بودجه مالی خود می تواند جهت اخذ ویزای اقامت بلژیک اقدام نماید. از همین رو نیز این برنامه بهترین برنامه برای مهاجرت سرمایه گذاران و نیز بازنشستگان محسوب می شود. طبق قوانین بلژیک 2023 افراد متمکن برای اقامت این کشور به دو نوع ویزای مخصوص دسترسی دارند که کلا تحت عنوان ویزای طلایی بلژیک شناخته میشود. ویزای دسته اول با عنوان ویزای سرمایه گذار بلژیک مخصوص افرادی است که بخواهند حداقل سرمایه حدود 350000€ تا 500000€ (یورو) را در بازه زمانی 5 ساله در یکی از شیوه های زیر سرمایه گذاری کنند:

روش های سرمایه گذاری در بلژیک

اما ویزای نوع دوم به عنوان ویزای اقامت از طریق تمکن مالی در بلژیک محسوب می شودو در این شیوه متقاضیان برای اثبات تمکن مالی خود ناگزیرند یکی از مدارک از جمله صورت حساب بانکی، فیش بازنشستگی و یا مدرک عوایدی حاصل از اجاره ملک خود را ارائه نمایند . چراکه طبق قانون، متقاضیان حتما بایستی ثابت کنند که بدون انجام کار نیز می توانند امورات زندگی خود در بلژیک را اداره کنند. این ویزا نیز از نوع اقامت بلند مدت بلژیک (دسته D) به حساب آمده و متقاضیان صرفا با ارائه مدارک زیر می توانند به آن دست یابند:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت ملی معتبر
  • تاییدیه سلامت پزشکی
  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • گواهی دال بر اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه ویزا

اقامت از طریق تمکن مالی در پرتغال

اقامت از طریق تمکن مالی مجارستان

یکی دیگر از برنامه های تمکن مالی در اروپا مربوط به کشور مجارستان می باشد.  این برنامه در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار دارد که با سرمایه خود می توانند اثبات کنند که از عهده خرج و مخارج زندگی خود برآیند. و برای این امر نیز نیازی به کار کردن و کسب درآمد ندارند. پس آنها از طرق زیر می توانند حداقل تمکن مالی خود را به اثبات برسانند:

شرایط اقامت از طریق تمکن مالی مجارستان

پس بایستی تمکن مالی ارائه شده توسط متقاضی از حداقل سطح تعیین شده بیشتر باشد. در قالب این برنامه مهاجرتی مجارستان نیز سرمایه گذاران می توانند همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را نیز به همراه ببرند. نکته مهم و قابل تامل درباره برنامه تمکن مالی مجارستان نیز اینکه در ابتداء به متقاضیان مجوز اقامت یکساله ولی قابل تمدید اعطاء می شود و آنها می توانند بعد از حدود 5 سال زندگی در این کشور به اقامت دائمی (PR) مجارستان دست یابند. حداقل پس انداز مورد نیاز برای اخذ این نوع اقامت کشور مجارستان نیز در حدود €10000 (یورو) می باشد.

در ضمن از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ این نوع مجوز اقامتی از کشور مجارستان عبارتند از:

  • فرم درخواست ویزای بلند مدت
  • فرم درخواست ویزای اقامت مجارستان
  • عکس پاسپورتی جدید
  • گذرنامه ملی معتبر
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • بیمه سلامت با پوشش خدمات درمانی در حدود €30000 (یورو)
  • گواهی اسکان مثل اجاره نامه خانه یا آپارتمان در مجارستان
  • تاییدیه پزشکی
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • مدارک شناسایی متقاضی و اعضای خانواده اش
  • سند ازدواج
  • رسید پرداخت هزینه درخواست مجوز اقامت

اقامت از طریق تمکن مالی در پرتغال

عزیزان بایستی در جریان باشند که ویزای درآمد غیرفعال پرتغال همان ویزای D7 است که از طریق برنامه اقامت از طریق تمکن مالی در پرتغال کسب می شود. این ویزا از بهترین گزینه های ممکن برای بازنشستگانی است که تمایل به اخذ اقامت اروپا را دارند. بر طبق قوانین مهاجرتی پرتغال 2023 متقاضیان تا زمانی می توانند به این نوع اقامت اروپایی دست یابند که شرایط زیر را از قبل مهیا کنند:

شرایط مالی متقاضیان و اعضای خانواده همراه آنها 2023
متقاضی اصلی100% مینیمم درآمد ماهیانه فعلی 635€ (یورو) برابر با سالیانه حدود 7620€ (یورو)
متقاضی دوم50% مینیمم درآمد ماهیانه فعلی 318€ (یورو) برابر با سالیانه حدود 3816€ (یورو)
کودکان زیر 18 سال30% مینیمم درآمد فعلی 191€ (یورو) برابر با سالیانه حدود 2292€ (یورو)

طبق قوانین مهاجرتی یونان، مدت اعتبار ویزای موسوم به ویزای D7 یونان 1 ساله و قابل تمدید است. ضمنا برای درخواست این ویزا نیز ارائه مدارک زیر اجباری است:

  • فرم درخواست ویزای تمکن مالی پرتغال
  • پاسپورت ملی معتبر
  • بیمه سلامت پزشکی
  • سند ازدواج
  • رسید پرداخت هزینه ویزای اقامت تمکن مالی پرتغال
  • گواهی معتبر تمکن مالی کافی
  • گواهی عدم سوء پیشینه

اقامت از طریق تمکن مالی در اتریش

طبق قوانین کشور اتریش، فقط کسانی می توانند متقاضی اخذ اقامت از طریق تمکن مالی باشند که اولا بتوانند تمکن خود را از طریق ابزارهای مالی پاسیو یا غیرفعال به ثبوت برسانند. دوما بدون نیاز به کار کردن در اتریش بتوانند از عهده زندگی خود در این کشور برآیند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، حداقل سرمایه لازم برای اخذ اقامت اتریش از طریق اثبات تمکن مالی حدود 22000€ (یورو) می باشد. بر این اساس نیز، متقاضی اصلی بایستی نشان دهد که ماهیانه بین 2500€ تا 3000€ (یورو) در حساب شخصی خود دارد:

قوانین اقامت از طریق تمکن مالی در اتریش

بدین وسیله متقاضیان پس از حدود 1 سال اقامت و زندگی در اتریش می توانند خود را برای اخذ اقامت دائم این کشور نیز آماده کنند.

اقامت از طریق تمکن مالی در اسپانیا

این نوع روش مهاجرت به اسپانیا طرفداران و متقاضیان خاص خود را دارد. در این نوع شیوه مهاجرتی به کشور اسپانیا متقاضیان بایستی در ابتداء تمکن مالی خودشان را به اثبات برسانند مبنی بر اینکه بدون کار کردن هم می توانند در اسپانیا زندگی کنند. در مرحله بعدی نیز سرمایه حداقل برای این کار را که حدود 27000€ (یورو) می باشد را به همراه مدارک زیر تهیه و به سفارت تحویل دهند:

  • فرم درخواست ویزای تمکن مالی اسپانیا
  • پاسپورت ملی معتبر
  • گواهی عدم سوء سابقه
  • بیمه سلامت پزشکی
  • سند ازدواج
  • گواهی معتبر تمکن مالی کافی
  • رسید پرداخت هزینه ویزای اقامت تمکن مالی اسپانیا

امتیازات دریافت ویزای تمکن مالی

ویزای تمکن مالی یا همان ویزای خود- حمایتی یکی از بهترین فرصت های ممکن برای سرمایه گذارانی است که سرمایه آنچنانی برای ثبت شرکت و یا خرید ملک در کشورهای دیگر ندارند. اما سرمایه کافی برای زندگی خود، همسر و فرزندانشان را در اختیار دارند تا بدون کار کردن بتوانند از عهده خرج و مخارج زندگی برآیند. افرادی که از این طریق قادرند به مجوز اقامت اروپایی دست یابند می توانند به امتیازات مهم زیر دست پیدا کنند:

مزایامعایب
دریافت اقامت اتحادیه اروپا (EU)متغیر بودن مبلغ تمکن مالی در هر سال
بهره مندی از کیفیت بالای زندگیعدم امکان کار همزمان
آزادی سفر به کلیه کشورهای عضو ناحیه شینگنعدم امکان شراکت در تامین سرمایه لازم
امکان تحصیل فرزندان در بهترین موسسات آموزشیوجود شرط حضور
بهره مندی از خدمات بهداشتی- درمانی عمومیعدم امکان بردن فرزندان بالای 18 سال (محدودیت سنی)
اخذ اقامت دائم پس از 5 سال و اخذ شهروندی پس از گذشت 7 تا 10 سالپیچیدگی های اداری و مسائل حقوقی

مقایسه ای برای انتخاب بهترین برنامه تمکن مالی

در یک جمع بندی کلی می توان چنین برداشت کرد که برنامه تمکن مالی یک برنامه مهاجرتی ایده آلی برای بازنشستگان است که بتوانند با سرمایه پاسیو خود به مجوز اقامت اروپایی دست یابند. برنامه ای که در کشورهای مختلف اروپایی از جمله ایتالیا، پرتغال، اتریش، یونان، مجارستان و سایر در حال اجراست. متقاضیان می توانند با اثبات درآمدی خود در آنها ثبت نام کرده و از مزایا و امتیازات آنها بهره گیرند. ولی همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، از نظر سطح درآمدی برنامه تمکن مالی اتریش با سطح درآمدی €1934 (یورو) دارای کمترین سطح درآمدی مشخص شده در بین کشورهای اروپایی است:

سطح درآمد ماهیانه متقاضی اصلی در برنامه تمکن مالی (یورو)

اما از نظر مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان نیز رسیدگی به درخواست متقاضیان در قالب برنامه تمکن مالی یونان حدود 2 ماهی طول می کشد که کمترین زمان ممکن می باشد:

مدت زمان اعتبار مجوز اقامتیمدت زمان رسیدگی به درخواست هاکشورها
2 سال3 ماهاسپانیا
2 سال2 ماهیونان
1 سال3 ماهاتریش

اقامت از طریق تمکن مالی در ایتالیا

این نوع اقامت در ایتالیا ایده آل ترین شیوه برای بازنشستگان و افراد خویش کارفرما است تا بدین وسیله به اقامت 2 ساله ایتالیا برسند. شرط اصلی آن هم اثبات حداقل مبلغ سالیانه در حدود 31000€ (یورو) براب متقاضی اصلی است. اما در صورتی که زوج متقاضی نیز به او اضافه شود، به این مبلغ حدود 7000€ (یورو) نیز اضافه شده و کل مبلغ لازم به حدود 38000€ (یورو) می رسد. اما راه های اثبات تمکن مالی برای درخواست اقامت ایتالیا 2023 عبارتند از:

راه های اثبات تمکن مالی برای درخواست اقامت ایتالیا

این نوع ویزای ایتالیا از نوع ویزای ملی (Visa D) ایتاالیا می باشد. اما به محض ورود به کشور ایتالیا متقاضیان با مراجعه به اداره مهاجرت ایتالیا بایستی نسبت به اخذ مجوز اقامت یا permesso di soggiorno اقدام کنند تا بتوانند قانونا در این کشور بمانند. اما مدارک لازم برای اخذ ویزای ورود یا ویزای نوع D ایتالیا از این قرار است:

مدارکشرایط
فرم درخواست ویزای اقامت ایتالیاتکمیل شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
2 قطعه عکس پاسپورتیدر انطباق با استاندارد شنگن
پاسپورت ملیبا اعتبار بیش از 3 ماه و نیز دارای حداقل 2 صفحه خالی
کپی از پاسپورتکپی از صفحات داده های شخصی پاسپورت
بیمه سلامتبا پوشش درمانی دستکم 30000€ (یورو)
مدارک شناساییشناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج
رسید پرداخت هزینه ویزا
گواهی اسکان در ایتالیا
گواهی تمکن مالی مناسبجهت اثبات زندگی در ایتالیا
گواهی عدم سوء سابقه
اصل و فتوکپی مجوز Nulla Ostaویژه متقاضیان برنامه ویزای سرمایه گذار ایتالیا

و سخن آخر اینکه در مسیر درخواست ویزای تمکن مالی بایستی هوشیار بود و در دم فریب افراد متخلف نیفتاد. ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره به هموطنان گرامی در جهت اخذ ویزای اقامت تمکن مالی اروپا نیز هستیم.

سوالات مکرر درباب اقامت از طریق تمکن مالی

برنامه تمکن مالی یکی از روش های سرمایه گذاری برای اخذ مجوز اقامت می باشد که سختی ها و مشکلات حقوقی و اداری خاص خود را دارد. به همین دلیل نیز در این رابطه سوالات مختلفی برای متقاضیان مطرح می شود که از آنجمله می توان به سوالات زیر اشاره نمود:

  • برنامه اقامت تمکن مالی چیست؟ روش کلی مهاجرت از طریق برنامه تمکن مالی این است که فرد متقاضی بایستی حداقل درآمد ماهیانه خود را بدون کار کردن، سرمایه گذاری و یا راه اندازی شرکت ثابت کند. برای این منظور نیز فرد متقاضی تمکن مالی میتواند از درآمدهای ناشی از اجاره ملک، درآمدهای ناشی از بهره بانکی و یا درآمدهای ناشی از بهره سهام استفاده کند.
  • اصل اساسی در برنامه اقامت از طریق تمکن چیست؟ اثبات حداقل سطح درآمدی بدون نیاز به کار کردن مهمترین اصل این برنامه مهاجرتی است.
  • بهترین کشور برای ثبت نام تمکن مالی چیست؟ از نظر سطح درآمدی برنامه تمکن مالی اتریش با سطح درآمدی EUR 1934 (یورو) دارای کمترین سطح درآمدی مشخص شده در بین کشورهای اروپایی است.
  • آیا از طریق برنامه تمکن مالی می توان اعضای خانواده را نیز به همراه خود برد؟ بله، متقاضیان با اثبات سطح درآمدی خود و کل اعضای خانواده اشان می توانند همسر و فرزندان زیر 18 سالشان را به همراه ببرند.
  • طریقه اخذ اقامت دائمی (PR) از طریق تمکن مالی چیست؟ در قالب این برنامه مهاجرتی معمولا افراد پس از 5 سال می توانند به اقامت دائمی دست یابند.
4.6/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *