اروپا

دکتری در اروپا

تحصیل دکتری در اروپا در سال های اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و اعتبار آن بسیاری را به این سمت کشانده که این دوره را پشت سر بگذارند.در چند سال اخیر ایران دکتری در اروپا با توجه به تعداد عظیم فارغ التحصیلان مقطع فوق لیسانس و اینکه خیلی از این افراد به این نتیجه می رسند که گذارندن و اخذ مدرک در مقطع بالاتر شاید در انتها بی نتیجه باشد و هزینه بر، نظر بسیاری از افراد را جلب می نماید. بسیاری از متقاضیان به این فکر فرو می روند که مقطع بالاتر را در کشور دیگری سپری کنند تا بتوانند بعد از اتمام تحصیل در آن کشور به اهداف خود برسند.

پذیرش در مقطع دکتری در کشورهای معتبر دنیا کاریست سخت و زمان بر مخصوصا با توجه به محدودیت های صندلی های این مقطع در دانشگاه های معتبر دنیا اما قطعا غیر ممکن نیست. اخذ پذیرش دکتری ملزوماتی دارد که به صورت عام در این مقاله که توسط موسسه سفیران سروش سعادت نگارش شده است، به آن میپردازیم.

تحصیل در اروپا

یکی از اصول اولیه که معمولا دانشگاه های دنیا برای صدور پذیرش دکتری به آن می پردازند بحث مرتبط با رشته مقطع لیسانس و فوق لیسانس می باشد. یعنی فرد باید در رشته ای که لیسانس را سپری کرده است فوق لیسانس آن را در همان رشته یا گرایش های آن رشته سپری کرده باشد. نکته بعدی نکته دانشگاهی است که فرد از آن فارغ التحصیل شده باشد.

به این صورت است که بهتر است آن دانشگاه جزو دانشگاه های معتبر ایران شناخته شود و در دنیا دارای رتبه و رنکینگ باشد. مثل دانشگاه های معتبری مانند:

و دانشگاه های سراسری مراکز استان پس بهتر است فرد از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده باشد البته این به این معنا نیست اگر از این دانشگاه ها نبود نمی توان پذیرش دکتری را اخذ کرد. نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود بحث معدل تحصیلی در سالیانی است که گذرانده و بهتر است فرد دارای معدل خوب یا معقولی باشد. جهت اخذ پذیرش و پس از آن اخذ روادید و ویزا معدل خوب معدل بالای 17 معمولا شناخته می شود گرچه برای معدل بالای 15 نیز شانسی وجود دارد.

فرآیند مصاحبه برای تحصیل دکتری در اروپا

یکی از مهمترین مراحل برای موفقیت پذیرش در مقطع دکتری در اروپا شرکت در جلسه مصاحبه موسسات معتبر اروپایی می باشد. در قدم اول اگر وارد مصاحبه شدید چه حضوری یا از طریق اسکایپ یا تلفن، مطمئن شوید که درک روشنی از نوع مصاحبه دارید و خود را بر اساس آن آماده کنید.

همچنین لازم به ذکر است که، متقاضیان از پرسیدن جزئیات تا حد امکان نترسند. برخی از نکات کلیدی در خصوص فرآیند مصاحبه برای تحصیل دکتری در قاره اروپا این است که، آیا این مصاحبه یک به یک خواهد بود، یا با گروهی از اساتید صورت می گیرد. بنابراین هرچه اطلاعات بیشتری از قبل داشته باشید بهتر می توانید برای فرآیند مصاحبه در بهترین دانشگاه های اروپایی آماده شوید. بنابراین می توانید خطر غافلگیر شدن را به حداقل برسانید. علاوه بر این، هنگامی که در مصاحبه حضور پیدا کردید، باید با سوالات دقیق تر آماده شوید.

اخذ پایان نامه در اروپا

داشتن پایان نامه و یا پروپوزال قوی جهت پذیرفته شدن از یک استاد راهنما در آن کشور مقصد یا دانشگاهی که فرد را پذیرش کرده است، تاثیر گذار است. شاید حتی بتوان گفت مهمترین قسمت اخذ پذیرش دکترا همین قسمت باشد. پیدا کردن یک سوپر وایزر و یا استاد راهنما جهت ارائه پوزیشن و ارائه دادن یکی از صندلی های این مقطع برای دانشجوی مقطع دکتری پارامتر بعدی تاثیر گذار برای رسیدن به این مهم داشتن مدرک زبان است. البته اینگونه نیست که اگر شخصی مدرک زبان نداشت، نمی توان پذیرش را اخذ کرد.

ممکن است فردی مدرک زبان نداشته باشد اما در امر زبان فردی با دانش شناخته شود و قادر به صحبت و نوشتار باشد که این فرد هم می تواند برای پذیرش اقدام کند. اما ممکن است که کشور مربوطه در قسمت صدور روادید و ویزا برای فرد منظور ویزا صادر نکند و این موجب از بین رفتن یک پذیرش ارزشمند شود.

در مورد نوع مدرک زبان اخذی بهتر است فرد آزمون آیلتس (IELTS) را برگزیند، که کاربرد بیشتری دارد. در اکثر کشورها و باید نوع آزمون آکادمیک باشد و نمره اخذ شده بین 6.5 تالی 7 باشد. البته برخی از دانشگاه ها برای صدور پذیرش مشخص نیازمند مدرک زبان هستند و حتی نمره آن را نیز مشخص می کنند. پارامتر بعدی تاثیر گذار در امر پذیرش در مقطع دکتری ارائه مقاله جهانی و مقاله بین المللی است و فرد بهتر هست حداقل 1 مقاله بین المللی آماده جهت ارائه داشته باشد و البته که اگر بیشتر باشد قطعا تاثیر افزونتری دارد.

پذیرش دکتری در اروپا

پذیرش دکتری در اروپا امروزه امری است که با تقاضای بالا روبه رو شده است. کشورهایی که بیشتر هدف این موضوع هستند در اروپا عبارتند از کشورهای معتبری مانند: آلمان، اتریش، سوئد، فرانسه، ایتالیا، نروژ وغیره که در این بین بیشترین تعداد پذیرش های اخذ شده در سال های اخیر در این مقطع از دانشگاه های کشور آلمان بوده است.

وقتی فردی موفق به اخذ پذیرش در مقطع دکتری نمی شود یکی از راه های که به آن رجوع می کند اخذ پذیرش زبان یا اخذ پذیرش مقطع ارشد مجدد در آن کشور است چرا که صدور و پذیرش در مقطع ارشد پیچیدگی های مقطع دکتری را ندارد و مدارک مشخص خود را می خواهد. به این شکل که فرد با پذیرش مقطع ارشد وارد کشور هدف می شود و وقتی فرد با داشتن ویزای بلند مدت نوع D خود را به آن کشور رساند در آن کشور مکاتبات را با آن دانشگاه و استاد مربوطه آغاز می کند و احتمال اخذ پذیرش در مقطع دکتری کار سخت و غیر ممکنی نیست و حتی می توان گفت امری قطعی می باشد.

چرا که حضور فیزیکی در آن کشور و دانشگاه بستر را برای اخذ پذیرش در آن کشو فراهم کرده است. به همین جهت این راه خیلی توصیه می شود. جهت اخذ پذیرش در مقاطع بالا نیاز نیست حتما فرد آن مقطع را در آن کشور تمام کند و غیره یعنی به این صورت که هر لحظه که پذیرش مقطع دکتری را گرفت می تواند آن پذیرش اولیه را بر خلاف تحصیل رایگان در اروپا -نادیده گرفت ودر مقطع دکتری به تحصیل خود ادامه دهد.

معرفی برنامه های تحصیلی دکتری در اروپا

دکتری (PhD) در دانشگاه های مختلف جهان آخرین مقطع از مقاطع تحصیلی است. مدرک دکتری نیز معمولا پس از انجام تحقیق گسترده در یک رشته تحصیلی خاص به دانشجویان اعطاء می شود. اما خود این تحقیق بایستی بر دانش فعلی چیز جدیدی اضافه کند و همچنین بایستی با یک رساله یا تز به اتمام برسد. برای تحصیل در این مقطع تحصیلی عالی برنامه های تحصیلی وجود دارد که از آنجمله می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:

برنامه های مختلف تحصیل دکتری
علوم کامپیوترزیست شناسی
بهداشت روانروانشناسی
فیزیکالهیات
مهندسی مکانیکاقتصاد
ریاضیاتفلسفه
مهندسی برقمهندسی عمران
مهندسی شیمیتاریخ

اهمیت مدرک زبان در اپلای دکتری در اروپا

نقل شده از سایت career-advice.jobs.ac.uk آن دسته از اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل دکتری در اروپا هستند، باید به خوبی اهمیت مدرک زبان در کشورهای اروپایی را درک کنند. به عبارت دیگر، دانشجویان بین المللی باید به مسائل زبان در کشورهای اروپایی نگاه کنند، در غیر این صورت با چالش های متعددی در این زمینه مواجه خواهند شد. زیرا اغلب برنامه های دکتری در اروپا به زبان انگلیسی تدریس می شوند، و برای دکتری های مبتنی بر تحقیق زبان همیشه مسئله ای نیست، تا زمانی که استاد راهنما موافقت کند.

اگر انگلیسی زبان دوم متقاضیان باشد، ممکن است برای تعیین سطح تسلط خود نیاز به امتحان داشته باشند. البته لازم به ذکر است که، هر کشور در اروپا چارچوب آزمون زبان دارد و فقط مدارک خاصی را به عنوان معادل می پذیرد، و آیلتس رایج ترین مورد استفاده شده در این کشورها خواهد بود. امکان دیگر شرکت در یک دوره زبان قبل از جلسه و بعد از امتحان دکتری در اروپا است.

نقش رزومه پژوهش و مقالات در اپلای دکتری در اروپا

یکی از موضوعات کلیدی که اغلب متقاضیان تحصیل دکتری در اروپا نادیده می گیرند، رزومه پژوهش و مقالات در کشورهای اروپایی می باشد. رزومه پژوهش در کشورهای اروپایی می تواند به درخواست شما برای تحصیل مقطع دکتری در این کشورها کمک کند. همچنین هنگام درخواست برای یک برنامه رقابتی برجسته شود یا ضعف در جای دیگری در برنامه متقاضیان را جبران کند. اما این بدان معنا نیست که دانشجویانی که در رزومه خود مقالاتی دارند، شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند. زیرا اساتید دانشگاهی در اروپا به عوامل دیگری مانند مهارت های ارتباطی، سبک کار، مهارت های حل مسئله، دانش در مورد حوزه تحقیق و شخصیت دانشجویان اهمیت بیشتری می دهند. در نهایت اینکه، دانشجویان مقطع دکتری باید به این نکته توجه کنند که، هر زمینه دارای خروجی انتشار متفاوتی است.

منبع: roadtoabroad.co.in

کشورهای برتر برای اخذ پذیرش دکتری در اروپا

اغلب دانشجویان بین المللی از سراسر جهان آرزوی تحصیل در مقطع دکتری خود را دارند، زیرا تمایل دارند نام خود را با چند الفبای اضافی تزئین کنند. بنابراین به شدت توصیه می شود که قبل از شروع به فرآیند درخواست برای تحصیل دکتری در اروپا به خوبی با برترین کشورهای اروپایی در این حوزه آشنا شوید. با این حال، یافتن کشوری که در آن اخذ پذیرش دکتری یک فرآیند یکپارچه باشد، چالش مهمی را برای دانشجویان بین المللی به همراه دارد. به این ترتیب، برای کاهش تنش و اضطراب همه دانشجویان در سراسر جهان باید در مورد پذیرش دکتری، فهرستی از چند کشور اروپایی را ترسیم کنند.

در جدولی که در این بخش از مقاله برای شما عزیزان تهیه کرده ایم، می توانید با کشورهای برتر برای اخذ پذیرش دکتری در اروپا آشنا شوید:

کشورهای برتر برای اخذ پذیرش دکتر اروپاخصوصیات
آلمانآلمان اگرچه یک کشور غیر انگلیسی زبان است، اما یکی از ساده ترین برنامه دکتری را نیز برای درخواست به دانشجویان ارائه می دهد.
استرالیااسترالیا یک مقصد دانشگاهی شناخته شده در سراسر جهان است، همچنین این یک واقعیت است که استرالیا یک کشور انگلیسی زبان است.
سوئدسوئد مزایا زیادی را برای متقاضیان دکتری ارائه می دهد مانند دیدگاهی لیبرال در همه زمینه های زندگی، صحنه فرهنگی فعال، حومه شهر زیبا و دانشگاه های معتبر که همگی در اختیار دانشجویان دکتری قرار می گیرد.
هلندهمانند بسیاری از کشورهای اروپایی مدرن، به داوطلبان دکتری در این کشور حقوق پرداخت می شود.
دانمارکاین کشور دارای چندین دانشگاه معتبر است که برخی از آنها  برنامه های دکتری بسیار جذابی را ارائه می دهند.

منبع: doctorateguru

در نمودار ارائه شده در این بخش از مقاله می توانید با آمار فارغ التحصیلان دکتری در کشورهای مختلف اروپایی آشنا شوید:

آمار فارغ التحصیلان دکتری در کشورهای مختلف اروپایی

هزینه تحصیل دکتری در اروپا و جهان

یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص تحصیل دکترا در اروپا اطلاع از سطح شهریه در دانشگاه های برتر این قاره می باشد. معمولا تحصیل دکتری در اروپا همانند دیگر نقاط جهان به مراتب ارزانتر از تحصیل مقاطع دیگر تحصیلی است. اما با این حال سطح شهریه تحصیل دکتری در اروپا بسته به عوامل و فاکتورهای مختلفی مثل دانشگاه، برنامه تحصیلی، ملیت و نیز محل تحصیل متغیر است. مثلا همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، تحصیل دکترا در انگلستان گرانتر از هر کشور اروپایی دیگر است.

ولی تحصیل در همین مقطع در کشورهایی نظیر آلمان، سوئد، اتریش و حتی لهستان برای دانشجویان بین المللی رایگان است:

مقایسه متوسط شهریه سالانه دانشجویان دکتری در اروپا

بالاخره موضوع مهم دیگر در رابطه با بحث هزینه های تحصیل دکتری در اروپا موضوع هزینه زندگی در کشورهای مختلف این قاره است که در قالب جدول زیر می توان با رنج هزینه زندگی در کشورهای مختلف اروپایی آشنا شد:

کشورهادسته بندی کشورها از نظر هزینه ماهیانه زندگی
اوکراین (€117)، رومانی (€400) و مجارستان (€500)کشورها با متوسط هزینه کمتر از €500 (یورو)
ترکیه (€525)، اسلواکی (€650)، ایتالیا (€700)، سوئد (EUR 786)، فنلاند (€800)، آلمان (€867) و هلند (€900)کشورها با متوسط هزینه بین €500 الی  €1000 (یورو)
اتریش (€1200)، فرانسه (€1200) و انگلستان (€1500)کشورها با متوسط هزینه بین €1000 تا €1500 (یورو)

بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا

اخذ بورسیه تحصیلی به این معنا است که فرد با پشتیبانی دانشگاه یا استاد دانشگاه، بودجه مورد نظر جهت پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی را دریافت می کند. در اکثر کشورها چون آلمان، فرانسه، اتریش، اسپانیا، تحصیل رایگان می باشد و دانشجویان برای پوشش دهی هزینه های زندگی برای بورسیه اقدام می کنند. نوع بورسیه و مبلغ دریافتی دانشجو به المان هایی چون کشور درخواستی، دانشگاه، رشته و شرایط دانشجو بستگی دارد.

شرایط دریافت بورسیه و فاند تحصیلی:

  • دانشجویان با داشتن رزومه قوی
  • سوابق تحقیقاتی
  • پژوهشی
  • مقالات ISI و مکاتبه با اساتید مختلف در دانشگاه مورد نظر شانس دریافت فاند تحصیلی خود را بالا می برند.

فاندها و بورسیه های متعددی در مقطع دکترا وجود دارد که انواع بورسیه و فاند تحصیلی در این مقطع را می شود به 2 قسم اصلی تقسیم کرد:

بورسیه پژوهشی: در بورسیه پژوهشی دانشجو علاوه بر کمک هزینه پرداخت شهریه، حقوق و دستمزدی بین 1000€ تا 2000€ ( یورو) به واسطه انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی ماهانه نیز دریافت می کند که هزینه های زندگی را پوشش می دهد. در نوع دوم صرفا مبلغی به عنوان کمک هزینه تحصیل به دانشجو داده می شود.

بهترین دانشگاه های تحصیل دکترا در جهان

معرفی بورسیه های تحصیلی دکترا 2023

در حال حاضر بیش از 500 بورسیه فول فاند دکترا (PhD) در دانشگاه های برتر جهان به دانشجویان بین المللی ارائه می شود. این بورسیه های تحصیلی به طور متوسط ماهیانه حدود $1500 (دلار) به همراه شهربه، هزینه اسکان، بیمه سلامت و هزینه سفر را برای دانشجویان دکتری تهیه می کند که از آنجمله می توان به بورسیه های زیر اشاره نمود:

مبلغ بورسمقاطع تحصیلیعنوان بورس
سالانه بین 50000$ الی $70000 (دلار)لیسانس، فوق لیسانس و دکتریبورسیه های دانشگاه ییل آمریکا
ماهیانه تا TL1600 (لیر) به علاوه پوشش شهریه، بلیط پرواز، بیمه سلامت و هزینه اسکانلیسانس، فوق لیسانس و دکتریبورسیه دولت ترکیه
پوشش هزینه های زندگی دانشجویی به علاوه حدود 3500 یوانفقط فوق لیسانس و دکتریبورسیه دولت چین
حدود €850 (یورو) برای دانشجویان فوق لیسانس و حدود €1200 (یورو) برای دانشجویان دکتریفقط فوق لیسانس و دکتری، در برترین دانشگاه های کشور آلمانبورسیه DAAD آلمان
فول فاند با پوشش کامل شهریه ها و هزینه زندگی ماهیانه در کشور ژاپنلیسانس، فوق لیسانس و دکتریبورسیه MEXT ژاپن
پوشش 100% شهریه ها و پاداش ماهیانه ای به مبلغ 16000 بات تایلندفوق لیسانس و دکتریبورسیه دولت بانکوک
پاداش سالیانه حدود £17500 (یورو)فوق لیسانس و دکتریبورسیه گیتس کمبریج
تامین فول شهریه و هزینه های زندگی در مریکافوق لیسانس و دکتریبورسیه دانشگاه استنفورد
پوشش 100% شهریه ها+ پاداش ماهیانه+ هزینه اسکان و امتیازات دیگرفوق لیسانس و دکتریبورسیه دانشگاه محمد بن زاید
پوشش شهریه، پاداش ماهیانه حدود HUF43700 (فورنیت)، کمک هزینه اسکان ماهیانه تا حدود HUF 40000 (فورنیت) و بیمه پزشکی سالانه حدود HUF 65000 (فورنیت)لیسانس، فوق لیسانس و دکتریبورسیه دولت مجارستان – (Stipendium Hungaricum Scholarship)

مسائل ویزا در فرآیند تحصیل دکتری در اروپا

همانطور که می دانید، اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل دکتری در اروپا یک فرآیند بسیار کلیدی محسوب می شود. البته لازم به ذکر است که، دانشجویان اتحادیه اروپا می توانند در هر نقطه از منطقه اتحادیه اروپا بدون ویزای دانشجویی تحصیل کنند. اما برای متقاضیان غیر اتحادیه اروپا فرآیند دریافت ویزای دانشجویی می تواند یک روند بسیار طولانی مدت باشد. به طور مثال، بخشی از فرآیند ویزا ممکن است شامل اثبات این باشد که شما در حال حاضر پول کافی برای حمایت خود قبل از ورود به کشورهای اروپایی را دارید. البته لازم به ذکر است که، دانشجویان دکتری در اروپا ممکن است از دانشگاه کمک دریافت کنند تا ترتیبات ویزا را به عنوان بخشی از بسته خود انجام دهند. اما دانشجویانی که به صورت شخصی سرمایه گذاری می کنند باید هرچه زودتر شروع به کار کنند تا مطمئن شوند همه چیز درست است.

شرایط پذیرش دکتری در اروپا

معمولا مقطع دکتری در اکثر کشورها و دانشگاه های دنیا رایگان بوده و حتی از آنجایی که شغل هم محسوب می شود احتمال اینکه به فرد حقوق نیز پرداخت شود کم نیست. هستند کسانی که به میزان قابل توجهی حقوق ماهیانه دست یافته اند. نکته مهم دیگری در زمینه اخذ پذیرش در مقطع دکتری در اروپا لازم است بدانیم برخلاف مقاطع دیگری که برای صدور پذیرش در آن هم دانشگاه و هم سفارت به آن خیلی دقت می کنند بحث سن فرد متقاضی هست.

به این معنی که برای مقطع لیسانس و فوق لیسانس محدودیت هایی وجود دارد و معمولا سن افراد مورد کنکاش قرار می گیرد. در صورتی که برای مقطع دکتری این موضوع اهمیتی نداشته و فرد حتی با 50 سال سن قادر به اخذ پذیرش و ویزا از کشور مربوطه خواهد بود.

پروسه تحصیل دکتری در اروپا

هر ساله بیش از هزاران تبعه خارجی از نقاط مختلف جهان برای تحصیل دکتری در اروپا اقدام می کنند. بنابراین بهتر است قبل از ورود به این کشورها به خوبی با شرایط تحصیل در مقطع دکتری در اروپا آشنا شوید، در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در طول تحصیل در اروپا مواجه خواهید شد. به عبارت دیگر، شاید هرگز زمان بهتری برای تحصیل در مقطع دکتری در اروپا برای متقاضیان وجود نداشته باشد. بسیاری از دانشگاه های اروپایی در حال گسترش هستند و بر روی جهانی فراتر از مرزهای ملی باز می شوند. همچنین شایان ذکر است که تحصیل دکتری در اروپا می تواند صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های دانشجویان داشته باشد. بنابراین اگر دانشجویی در سطح جهانی هستید، احتمالا فرصتی در سطح جهانی برای شما در کشورهای اروپایی وجود خواهد داشت.

اطلاعات بیشترهزینه تحصیل در خارج از کشور

علاوه بر این، در اغلب کشورهای اروپایی قبل از اینکه بتوانید برای برنامه دکتری در اروپا درخواست دهید، باید تناسب مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خارجی خود را توسط یک سازمان ملی بررسی کنید. بنابراین ممکن است لازم باشد رکوردی از نمرات ماژول واطلاعات مروبط به ساختار دوره و همچنین گواهینامه های مدرک خود را ارسال کنید. همچنین هزینه کمی در کشورهای اروپایی دریافت می شود و شما باید زمان زیادی را برای این فرآیند در نظر بگیرید. همچنین به شدن توصیه می شود که، برای پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در اروپا جهت اخذ ویزا کارت اروپا نیز اقدام نمایید. تا از این طریق بتوانید تمامی مراحل پرداخت هزینه های تحصیل در هر یک از کشورهای اروپایی را به طور دقیق سپری کنید. پرداختن به پذیرش در مقطع دکتری در اروپا واقعا امریست تخصصی و زمان بر که توصیه می کنیم برای این امر با مشاورین ارشد موسسه سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنید.

سوالات پرتکرار در خصوص دکتری در اروپا

برای آشنایی با شرایط تحصیل دکتری در اروپا سوالات زیر را بررسی نمایید:

  • هزینه تحصیل دکتری در اروپا چه میزان است؟ بسیاری از کشورهای اروپایی، شهریه ای برای تحصیل دانشجویان در مقطع دکتری دریافت نمی کنند.
  • آیا دانشجویان دکتری در اروپا اجازه کار خواهند داشت؟ درصد قابل توجهی از دوره های دکتری در کشورهای اروپایی به صورت شغل تعریف شده است اما دانشجویان در اروپا معمولا اجازه کار خواهند داشت.
  • دریافت بورسیه تحصیلی یا تحصیل رایگان در مقطع دکتری در کدام کشورها ممکن است؟ آلمان، ایتالیا، فرانسه، سوئد و اتریش.
  • تحصیل دکتری در اروپا چند سال طول خواهد کشید؟ دوره دکتری در کشورهای اروپایی معمولا سه ساله است.
  • آیا تحصیل دکتری در اروپا به صورت آنلاین وجود دارد؟ دوره های بسیاری در کشورهای اروپایی در مقطع دکتری وجود دارد که به صورت آنلاین برگزار می شوند.
  • گرانترین کشور اروپایی برای تحصیل دکتری چیست؟ انگلستان با متوسط شهریه سالانه بین 24550 الی $ 42962 (دلار) گرانترین کشور جهت تحصیل دکتری محسوب می شود.
  • آیا دانشجویان دکترا در اروپا از حق کار دانشجویی برخوردارند؟ بله، آنها نیز می توانند تا حداکثر 20 ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول شوند.
  • شرایط دریافت بورس تحصیلی در مقطع دکتری چیست؟ معمولا انواع برنامه های بورس تحصیلی در مقطع دکتری به صورت اثبات برتری تحصیلی و یا بر مبنای نیاز به دانشجویان اعطاء می شود.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *