ویترین

صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

محتوای صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی شامل اطلاعات شرکتها بعنوان شخصیت حقوقی و حقیقی و نیز محتوای جلسه می باشد. این صورتجلسه بایستی در جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده توسط شرکاء تنظیم و برای ثبت قانونی به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد. این صورتجلسه در 3 نسخه تکمیل و یک نسخه از آن نیز برای ارائه به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ارسال می گردد. گروه کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله ضمن بررسی شرایط تنظیم صورتجلسه مذکور همچنین شما عزیزان را با شرایط تنظیم و ارسال آن برای ثبت در اداره ثبت شرکتها نیز آشنا می کنند.

چگونگی انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

هیئت مدیره در شرکتهای نسبی ممکن است از یک یا چند نفر متغییر باشد و تعیین تعداد و نیز حیطه عمل و اختیارات آنها نیز معمولا در اساسنامه این شرکتها مشخص شده است. منتها ممکن است مدیران به دلایل مجبور به استعفاء یا کناره گیری شده و یا از این سمت کنار گذاشته شوند. در این صورت، این وظیفه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده است که بنا به شرح وظایف خود دست به انتخاب اعضای جدید این هیئت نماید. برای این منظور نیز تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی نیز الزامی است. چراکه ماده 106 لایحه اصلاحی قانون تجارت ایران نیز شرکاء را ملزم به تنظیم صورتجلسه مذکور می کند. پس در یک جمع بندی کلی می توان فرآیند انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی را به صورت زیر بیان کرد:

فرآیند انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

همان طور که در تصویر فوق نیز مشخص شده، اولین مرحله از این فرآیند تغییر یا انتخاب اعضاء هیئت مدیره توسط مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده می باشد که معمولا جلسات آن با حضور ماکسیمم تعداد شرکاء تشکیل می شود. پس از اینکه مجمع تصمیم خود را به اتفاق آراء تصویب کرد لازم است که این تصمیمات در صورتجلسه ای به نام صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی تنظیم گردد. به محض تنظیم این صورتجلسه نیز شرکا یا نماینده قانونی آنها موظف می شوند تا اصل صورتجلسه مورد اشاره را به انضمام مدارک دیگر مثل کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره جدید و نیز مجوز لازمه به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهند.

شرایط تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

برای اینکه شرکاء بتوانند هیئت مدیره شرکت خود را انتخاب بکنند بایستی ابتداء جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده را تشکیل دهند. برای این کار نیز جلسه مجمع بایستی با حداکثر یا کل شرکاء تشکیل شود و فقط در این صورت است که جلسه رسمیت یافته و می توان صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی را تنظیم کرد. با تشکیل جلسه مجمع با حداکثر اعضاء توجه به شرایط زیر جزء الزامات اساسی محسوب می شود:

  • گزینش هیئت نظارت متشکل از رئیس، معاون و منشی جلسه
  • انتشار آگهی دعوت در روزنامه رسمی مطابق مفاد اساسنامه

از دیگر شرایط تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی در خصوص خود صورتجلسه است. صورتجلسه مذکور بایستی در سه نسخه تکمیل گردد و نسخه امضاء شده آن نیز به اداره ثبت شرکتها ارسال می گردد. شرکاء بایستی این نکته مهم را نیز مدنظر قرار دهند که صورتجلسه مذبور حتما بایستی بر روی سربرگ شخصیت حقوقی تنظیم گردد. فلذا امضاء این صورتجلسه به همراه مهر شخصیت حقوقی بر روی آن امری الزامی است. پس بطور خلاصه نحوه تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی از قرار ذیل می باشد:

نحوه تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

معمولا نیز پس از انتخاب هیئت نظارت بر جلسه، منشی جلسه مسئول تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره می گردد. بنابراین منشی جلسه ضمن توجه به نکات فوق در تنظیم این صورتجلسه همچنین بایستی این صورتجلسه را با نهایت دقت و صحت تهیه کند.

مندرجات در صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

همان طوری که در مطالب پیشین هم ذکر شد، صورتجلسه در شرکتهای نسبی توسط منشی جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده تنظیم میگردد. این صورتجلسه شامل یکسری مندرجات مهم و ضروری شامل مشخصات شرکت نسبی، مشخصات شرکاء و مقدار سهم الشرکه اسمی آنها، محتوای جلسه و امضاء کلیه شرکا ذی سمت می باشد. در بخش اول این صورتجلسه به مشخصات شخصیت حقوقی شامل مواردی مثل اسم شرکت، شماره ثبت، میزان سرمایه ثبتی، شناسه ملی و همچنین ساعت و تاریخ جلسه اشاره می کند. بخش دوم این صورتجلسه مربوط به اطلاعاتی متعلق به شخصیت حقیقی شامل شرکاء و سهم الشرکه آنها به واحد ریال می باشد. بخش سوم نیز مربوط به اطلاعات هیئت مدیره مشتمل بر نامها، کد ملی و امضاء اعضاء می باشد. بخش پایانی نیز مربوط به امضاء کلیه اعضاء هیئت مدیره می باشد که برای رسمیت صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی امری ضروری است.

مندرجات در صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

ثبت صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

بعد از تنظیم صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی، این صورتجلسه بایستی حتما برای ثبت نهایی به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد. ضرورت تهیه و ارائه این صورتجلسه نیز در ماده 106 از لایحه اصلاحی قانون تجارت ایران به صراحت بیان شده است. اما برای ثبت نهایی تغییرات مدنظر، ابتداء شرکاء بایستی در فکر دریافت تاییدیه پذیرش از طریق وب سایت اداره ثبت به آدرس www.irsherkat.ssaa.ir باشند.

برای این منظور نیز آنها بایستی یکسری مراحل را طی کنند که غالبا هم شامل درج مشخصات شرکت و محتوای تصمیمات جلسه می باشد. پس از اخذ برگه تاییدیه نیز شرکا اصل صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره را به نشانی دفتر ثبت شرکتها ارسال می کنند تا بارکد پستی را دریافت و در سامانه فوق درج کنند. در ادامه نیز پس از پرداخت هزینه ثبت، امضاء زیر دفاتر ثبت و اخذ آگهی ثبت تغییرات آن آگهی را در روزنامه کثیرالانتشار درج می کنند.

فرآیند ثبت صورتجلسه انتخاب هیئت مدیره در شرکتهای نسبی

برخی از سرمایه گذاران به علت شرایط آسان انجام بیزینس و هزینه پایین ثبت شرکت معمولا کشور مجارستان را برای راه اندازی بیزینس خود انتخاب می کنند. آنها همچنین از این طریق می توانند موفق به اخذ اقامت اروپا در سال 2021 شوند. بنابراین هموطنان متقاضی ثبت شرکت در مجارستان یا هر کشور اروپایی می توانند با دریافت مشاوره های حقوقی ارزشمند از وکلای حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این زمینه موفق شوند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *