ویترین

انحلال شرکت مختلط

انحلال شرکت مختلط

بنا به دلایل ارادی (تصمیم شرکا) یا اجباری (حکم دادگاه) امکان انحلال شرکت مختلط وجود دارد و تصمیم گیرنده نهایی، مجمع عمومی فوق العاده میباشد. اما این تصمیم بایستی در قالب صورتجلسه ای به نام صورتجلسه انحلال شرکت مختلط به اطلاع اداره ثبت شرکت ها رسانده شود. صورتجلسه مذکور بایستی حتما روی سربرگ شخصیت حقوقی و در همان جلسه مجمع تنظیم شده و توسط هیات رئیسه جلسه امضاء شود. فلذا قبل از ارسال این صورتجلسه نیز اخذ پذیرش آنلاین از ضروریات مهم این کار محسوب می شود. کارشناسان ثبت شرکت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با تکیه بر تجربه و دانش حقوقی خود در تمامی مراحل ثبت شرکت یا ثبت تغییرات شرکت مشاور مطمئن شما عزیزان می باشند.

  • شرکت مختلط چیست؟
  • انواع شرکت مختلط کدامند؟
  • در چه شرایطی شرکت مختلط منحل می شود؟
  • ضوابط انحلال شرکت مختلط سهامی چیست؟
  • ضوابط انحلال شرکت مختلط غیرسهامی چیست؟

تعریف شرکت مختلط و انواع آن

قبل از توضیح درباب شرایط انحلال شرکت مختلط، ابتداء بایستی با خود شرکت های مخلتط آشنا شد. شرکت های مختلط به شرکت هایی گفته می شود که از ترکیب شرکای سهامی، شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود تشکیل شده است. به همین دلیل قانونگذار دو نوع شرکت مختلط شامل شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی به رسمیت می شناسد. بر همین اساس به موجب ماده 162 قانون تجارت، شرکت مختلط سهامی شرکتی می باشد که بین یک یا چند شریک ضامن از یکسو و 2 یا چند شریک سهامی از دیگر سو جهت انجام امور تجاری تشکیل می شود. یعنی به عبارتی:

تعریف شرکت مختلط سهامی

 

ما به استناد ماده 141 از قانون تجارت، شرکت مختلط غیرسهامی به شرکتی گفته می شود که بمنظور انجام امور تجاری تحت نام مخصوص بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود البته بدون صدور سهام تشکیل میگردد. یعنی به عبارت دیگر:

تعریف شرکت مختلط غیرسهامی

اما نکته مهم اینکه در هر دو نوع شرکت مختلط، مسئولیت شرکای ضامن در برابر دیون شرکت به صورت 100% بوده اما مسئولیت شرکای سهامی و مسئولیت محدود فقط و فقط متناسب با میزان سرمایه آنهاست.

شرایط انحلال شرکت مختلط سهامی

همانند هر شرکت دیگری، تغییر در شرکت های مختلط نیز امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. یکی از تغییرات احتمالی که ممکن است به پایان عمر این نوع شرکتها منجر شود، تصمیم گیری درباره انحلال شرکت می باشد. حالا این شرایط ممکن است هم برای شرکت مختلط سهامی و هم برای شرکت مختلط غیرسهامی رخ دهد. در ابتداء نیز به شرایط انحلال در شرکت مختلط سهامی می پردازیم. به استناد ماده 181 قانون تجارت ایران، شرکت مختلط سهامی زمانی منحل می شود که:

  • اولا مشمول بندهای 1، 2 و 3 از ماده 93 قانون تجارت باشد.
  • دوما این کار با توجه به تصمیم مجمع عمومی و مطابق مفاد اساسنامه انجام پذیرد.
  • سوما بر اساس تراضی شرکای ضامن و تصمیم مجمع عمومی باشد.
  • چهارما در صورت محجوریت و یا فوت یکی از شرکای ضامن مطابق مفاد اساسنامه صورت پذیرد.

شرایط انحلال شرکت مختلط سهامی

شرایط انحلال شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیرسهامی نیز ممکن است که با توجه به شرایط و ضوابطی منحل اعلام شود. مثلا این شرکت اگر به هدفی که بخاطر آن تشکیل شده برسد و یا تحقق آن هدف غیرممکن باشد، ممکن است منحل شود. همچنین اتمام مدت زمان شرکت نیز ممکن است منجر به انحلال شرکت مختلط غیر سهامی گردد. همچنین شرکت مختلط در صورت درخواست یکی از شرکاء و حکم دادگاه، فسخ یکی از شرکاء ذیل شرایط ماده 137 قانون تجارت ایران و یا محجوریت یا مرگ یکی از شرکاء ضامن امکان انحلال دارد. ایضا موارد ذیل نیز ممکن است منتهی به انحلال در شرکت مختلط غیرسهامی گردد:

شرایط انحلال شرکت مختلط غیرسهامی

در پایان ذکر دو نکته مهم برای متقاضیان انحلال شرکت های مختلط (شسهامی و غیرسهامی) الزامی است:

  • اول اینکه انحلال این شرکت ها نیز حتما بایستی ثبت گردد والا فقط در صورت توقف فعالیتها و عدم پیگیری ثبت انحلال شرکت، تعهدات قانونی شرکاء همچنان پابرجا می ماند.
  • دوم اینکه طبق قانون، فقط در صورت محجوریت یا مرگ شرکاء ضامن (نه شرکاء سهامی یا مسئولیت محدود) و یا درخواست آنها از دادگاه امکان انحلال شرکتهای مختلط وجود دارد.

شرایط تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت مختلط

همان طوری که در مقدمه همین مقاله نیز عنوان شد، تصمیم گیری درباره انحلال شرکت مختلط فقط در حیطه اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است. تصمیم مذکور مبنی بر احلال شرکت مختلط نیز فقط در صورتی معتبر و رسمی است که اولا جلسه رسمی برگزار شده و ثانیا بیش از نیمی از شرکا حاضر در جلسه (دو سوم) این تصمیم را بپذیرند و از همه مهمتر حضار جلسه دو اقدام زیر را عملی کنند:

اقدامات حاضرین در جلسه مجمع عمومی شرکت مختلط
اقدام اولتعیین نفراتی به عنوان اعضای هیات رییسه جلسه
اقدام دومتعیین فردی از بین شرکاء به عنوان مدیر تصفیه

در همین جلسه نیز اعضاء جلسه موظف به تنظیم صورتجلسه شرکت و ارائه آن جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها هستند. پس شرایط تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت مختلط به این صورت است که:

شرایط تنظیم صورتجلسه انحلال شرکت مختلط

مراحل ثبت انحلال شرکت مختلط

معمولا برای انجام عملیات انحلال علاوه بر ارائه صورتجلسه فوق همچنین شرکاء ملزم به ارائه مدارک دیگری مثل کپی مدارک شناسائی شرکا، کپی مدارک شناسائی مدیر تصفیه، آگهی دعوت از شرکاء برای حضور در جلسه مجمع، اسناد ثبتی خود شرکت مثل اساسنامه و اظهارنامه و نیز آخرین روزنامه رسمی منتشر کننده آگهی های شرکت می باشند. ضمنا خود فرآیند ثبت انحلال شرکت های مختلط در 3 مرحله زیر پیاده می شود:

  • مرحله اول: دریافت رسید پذیرش اینترنتی
  • مرحله دوم: ارسال صورتجلسه انحلال به اداره ثبت شرکت ها
  • مرحله سوم: آگهی انحلال شرکت

قبرس مقصدی جذاب نه فقط برای گردشگران و توریست ها بلکه مقصدی بسیار معروف برای سرمایه گذاران خارجی نیز محسوب می شود. این کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) می باشد که برنامه های خوب و مناسبی برای سرمایه گذاران جهت اخذ اقامت اروپا دارد. از جمله این برنامه ها می توان به خرید ملک یا ثبت شرکت در قبرس اشاره کرد. هموطنان گرامی علاقه مند به دریافت اقامت قبرس 2021 می توانند از طریق تماس با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان آخرین شرایط و مقررات اقامتی کشور قبرس قرار گیرند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *