ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در ژاپن

تحصیل دندانپزشکی در ژاپن

تحصیل دندانپزشکی در ژاپن با توجه به علاقه مندان فراوانی که هر ساله داراست، عمدتا به زبان ژاپنی صورت می گیرد و آزمون ورودی دارد. با این وجود برخی دوره های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی که در ژاپن به “پزشکی به زبان انگلیسی” و “دندانپزشکی به زبان انگلیسی” شناخته می شوند، نیز وجود دارند. این دوره ها در حال حاضر در 83 دانشکده پزشکی و 29 دانشکده دندانپزشکی در ژاپن تدریس می شوند و علی الخصوص بین دانشجویان بین المللی پرطرفدار هستند. ژاپن کشوری توسعه یافته و قدرتمند است؛ نتیجتا تحصیل در این کشور و برخورداری از امکانات آموزشی و رفاهی آن برای افراد زیادی جذابیت دارد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل دندانپزشکی در ژاپن طی سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در ژاپن چیست؟
  • آیا باید در آزمون ورودی دندانپزشکی در ژاپن شرکت کرد؟
  • بهترین دانشگاه های دندان پزشکی در ژاپن کدامند؟
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در ژاپن چقدر است؟

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ژاپن در دانشگاه های دولتی

محاسبه هزینه تحصیل که شامل شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی می شود برای تمامی دانشجویان علی الخصوص دانشجویان بین المللی ضرورت دارد. تحصیل در ژاپن برخلاف کشورهایی مثل فرانسه رایگان نیست و رشته هایی مثل پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت، هتلداری، تورسیم، مهندسی معماری و غیره پرهزینه تر از سایر رشته های تحصیلی می باشند. مطابق قانون ژاپنی دانشگاه های ملی ژاپن صرف نظر از دوره های تحصیلی ای که ارائه می کنند، داخلی یا بین المللی، شهریه یکسانی دارند. این در حالی است که در کشورهایی مثل اتریش هر کدام از دانشگاه های دولتی شهریه متفاوتی از دانشجویان بین المللی دریافت می کنند که سالیانه بین حدود 700€ تا 1400€ (یورو) می باشد. در ژاپن دانشگاه های دولتی سالیانه شهریه ثابت 282000¥ (ین ژاپن) را که معادل حدود 2575$ (دلار آمریکا) است از دانشجویان دریافت می کنند.

البته علاوه بر شهریه دانشگاه هزینه های دیگری نیز در ژاپن وجود دارد که از آن جمله می توان به هزینه استفاده از امکانات دانشگاه، هزینه تجهیزات و غیره اشاره نمود که با توجه به رشته تحصیلی افراد سالیانه از آن ها دریافت خواهد شد. نتیجتا هزینه ای که دانشجویان باید سالیانه به دانشگاه خود در ژاپن پرداخت نمایند حداقل 817800¥ (ین ژاپن) یعنی معادل حدود 7466$ (دلار آمریکا) خواهد بود. شهریه دریافتی از دانشجویان در ژاپن به صورت 2 بار طی هرترم یعنی 4 بار در سال از آن ها دریافت خواهد شد و طبیعتا هزینه ای که دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و غیره می پردازند، به دلیل استفاده از آزمایشگاه و غیره، بیشتر است.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ژاپن در دانشگاه های دولتی

هزینه تحصیل دندانپزشکی در ژاپن در دانشگاه های خصوصی

شهریه ای که دانشگاه های خصوصی ژاپن از دانشجویان دریافت می کنند در هر دانشگاهی متفاوت است. معمولا دانشگاه های خصوصی ژاپن سالیانه بین 1200000¥ تا 2000000¥ (ین ژاپن) شهریه دریافت می کنند. دانشجویان همچنین زمانی که می خواهند از هر کدام از دانشگاه های دولتی یا خصوصی ژاپن پذیرش بگیرند باید هزینه پذیرش یا همان admission fee را پرداخت کنند که در دانشگاه های خصوصی معمولا حدود 200000¥ (ین ژاپن) است. شهریه دانشگاه های خصوصی ژاپن برخلاف دانشگاه های دولتی که طی 4 نوبت از دانشجویان گرفته می شد، ترمی اخذ می شود یعنی دانشجویان سالیانه طی 2 نوبت باید شهریه پرداخت کنند.

هزینه زندگی در ژاپن

یکی دیگر از مواردی که دانشجویان باید مدنظر داشته باشند هزینه زندگی در ژاپن است که ماهیانه حدودا 800$ (دلار آمریکا) می باشد. البته دانشجویان در ژاپن با تهیه خوابگاه های دانشجویی یا اجاره اشتراکی آپارتمان با دانشجویان دیگر می توانند هزینه زندگی خود به ماهیانه 650$ (دلار آمریکا) نیز کاهش دهند. منتهی باید توجه داشت اگرچه در برخی از کشورها از جمله سوئد، کانادا، آمریکا، نروژ و غیره دانشجویان می توانند مشغول به کار دانشجویی به صورت پاره وقت باشند، مطابق قوانین ژاپن دانشجویان اجازه مشغول شدن به کار حین تحصیلات خود را ندارند. در نمودار ذیل هزینه اجاره مسکن در ژاپن با توجه به نرخ سال 2022 بیان شده است:

اجاره ماهیانه در ژاپن

معرفی دانشگاه ها برای تحصیل دندانپزشکی در ژاپن

دانشگاه های ژاپن عموما رنکینگ خوب و سطح علمی بالایی دارند به همین دلیل ممکن است حتی برخی از دانشجویان بین المللی مشتاق باشند با تسلط به زبان ژاپنی، رشته دندانپزشکی را در این دانشگاه ها بیاموزند. برخی از بهترین دانشگاه های ژاپن در سال 2022 عبارت هستند از:

ردیفبهترین دانشگاه های ژاپنTimes Higher Education Ranking 2022U.S. News & World Report Ranking 2022
1The University of Tokyo3674
2Kyoto University65124
3Tohoku University251255
4Nagoya University301290
5Osaka University301242
6Hokkaido University401412
7Kyushu University401325
8Teikyo University4011009
9Tokyo Medical and Dental University401739
10University of Tsukuba401395
11Yokohama City University501959
12Hiroshima University601591
13Keio University International Center601516
14Kobe University601541
15Waseda University601427

مدارک لازم برای تحصیل دندانپزشکی ژاپن

به منظور تحصیل دندانپزشکی در ژاپن افراد باید ابتدائا 1 سال در کالج تحصیل کنند، سپس در آزمون شرکت کنند و به این جهت باید به زبان ژاپنی تسلط داشته باشند. علاقه مندان به تحصیل دندانپزشکی در ژاپن باید ابتدائا از کالج مورد نظر خود پذیرش بگیرند و سپس اقدامات لازم را برای درخواست ویزای تحصیلی انجام دهند. برخی از مهم ترین مدارک برای اخذ ویزای تحصیلی ژاپن عبارت هستند از:

  • پاسپورت معتبر
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی ژاپن که باید از کنسولگری یا سفارت ژاپن اخذ شده باشد.
  • 1 قطعه عکس پاسپورتی که باید در 3 ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • گواهی تمکن مالی که نشان دهنده توانایی پرداخت هزینه های زندگی در ژاپن برای مدت 1 سال باشد.
  • گواهی پرداخت شهریه کالج یا دانشگاه از 1 سال جلوتر
  • نامه پذیرش قطعی دانشگاه

باید توجه داشت که نرخ بیکاری در ژاپن همانند هلند در سال 2022 تنها 2.9% گزارش شده است. در نتیجه دانشجویان می توانند امید داشته باشند که پس از فارغ التحصیلی با تسلط به زبان ژاپنی بتوانند شغلی در این کشور پیدا کنند. البته مهاجرت به ژاپن ساده نیست چرا که این کشور برخلاف کانادا، استرالیا، آلمان، سوئد و غیره در گروه کشورهای مهاجرپذیر قرار نمی گیرد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص تحصیل دندانپزشکی در ژاپن اطلاعاتی ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *