مهاجرت

ترک تابعیت هلند

ترک تابعیت هلند

علیرغم وضعیت مطلوب هلند و پیشرفت چشمگیر این کشور در موضوعاتی چون بهداشت محیطی، همچنان برخی از اتباع این کشور قصد ترک تابعیت هلند را دارند و در این مسیر می بایست از ضوابط و اطلاعات کافی برخوردار باشند. کشور پهناور هلند در اروپای غربی قرار گرفته با سرزمین های بلژیک و آلمان دارای مرز مشترک می باشد. وجود مناطق زیبای گردشگری و تنوع پوشش گیاهی در این کشور همه ساله علاقه مندان و توریست های متعددی را به بازدید از این کشور و اخذ ویزای توریستی هلند فرا می خواند. کشور هلند برخلاف بسیاری از کشورهای آسیایی دغدغه ای در زمینه تامین آب مصرفی برای شهروندان نداشته و وجود سدهای متعدد در این کشور گویای این مطلب است که بیش از 20% مساحت این کشور را آب ها و رودخانه ها تشکیل داده اند.

با توجه به سیر صعودی طی شده توسط کشور هلند در زمینه هایی چون تولید ناخالص داخلی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی چون گندم و سیب زمینی، این کشور توانسته است رفاه اقتصادی خوبی را برای شهروندان خود به ارمغان آورد. با این وجود همچنان برخی از شهروندان هلندی معتقدند قادر به تجربه زندگی بهتری در سایر کشورهای جهان خواهند بود؛ با تکیه بر این امر و همچنین الزام خروج از تابعیت هلند برای برخی افراد به علت سلب حقوق این کشور از سوی دولت، در این نگارش تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قصد دارد همراه با شما به بررسی چگونگی شرایط خروج از تابعیت سرزمین آسیاب های بادی بپردازد.

قوانین تابعیت در کشور هلند

طبق قوانین وضع شده در فوریه سال 1984 افراد تنها در صورتی قادر به اخذ تابعیت هلند برای فرزند خود خواهند بود که والدین نوزاد هر دو از اتباع هلند باشند. طبق این قانون پیچیدگی های فراوانی برای فرزندان با تنها یک والد هلندی و یا نوزادانی که هویت پدر یا مادر آن ها نامشخص بود وجود داشت. با تغییرات صورت گرفته در سال 2010، هم اکنون اثبات این موضوع که تنها یکی از والدین دارای ملیت هلندی می باشد نیز برای اخذ تابعیت این کشور پیرو اصل خون کفایت می کند.

در ادامه به بررسی انواع روش های ممکن جهت اخذ تابعیت و مهاجرت به هلند پرداخته ایم:

شیوه های اخذ تابعیتجزئیات و قوانین
اخذ تابعیت هلند از طریق ازدواجاثبات حقیقی بودن ازدواج و اقامت 5 ساله در هلند
اخذ تابعیت از طریق تولد فرزندپیرو قوانین خون
اخذ تابعیت از طریق اشتغالفرد برای مدت 3 الی 5 سال در هلند سکونت داشته باشد
اخذ تابعیت از طریق تحصیلممکن نمی باشد

علاوه بر شیوه های ذکر شده، افراد از طرق گوناگونی چون فرزند خواندگی و سرمایه گذاری نیز به اخذ تابعیت هلند مبادرت می ورزند. فرزند خواندگی نیز دارای ضوابط خاصی بوده و دریافت تابعیت از این مسیر تنها در صورتی امکانپذیر است که این امر توسط کنگره فرزند خواندگی لاهه به تایید رسیده و همچنین هیچگونه ارتباطی میان فرزند و والدین اصلی خود وجود نداشته باشد.

چگونگی اخذ یا ترک تابعیت در هلند

با تکیه بر این موضوع که قوانین کشور هلند فرد دارای تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد، افراد جهت اخذ تابعیت این کشور از طرق مختلف ابتدا به ساکن ملزم به ترک تابعیت پیشین خود می باشند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که دولت هلند شرایط ویژه ای را برای دو گروه از این افراد در نظر گرفته است:

  • افراد پیرو دو اصل خاک و خون: این اشخاص با داشتن پدر و مادری در اتباع هلند و تولد در خاک کشورهایی چون کانادا که پیرو اصل خاک می باشند، قادر به تحصیل دو تابعیت گوناگون خواهند بود و دولت هلند نیز منعی برای این افراد در نظر نمی گیرد.
  • اخذ تابعیت هلند از طریق ازدواج: افرادی که به موجب ازدواج با همسری از اتباع کشور هلند مجاز به دریافت تابعیت این کشور می گردند، ملزم به خروج از تابعیت سرزمین اصلی خود نبوده و می توانند همزمان دارای پاسپورت هر دو کشور باشند.

از دیگر قوانین تابعیت در کشور هلند می توان به امکان انتخاب تابعیت در این کشور اشاره داشت؛ بدان معنا که افراد دارای اقامت کشور هلند و همچنین اشخاصی که به لحاظ مدت زمان سکونت در این کشور، مجاز به دریافت پاسپورت هلندی می باشند، دارای حق انتخاب می باشند؛ علاوه بر این متولدان سنت مارتین، کارکاوو و آروبا در صورتی که برای سه سال متوالی در این مناطق اقامت داشته باشند، قادر خواهند بود برای اخذ تابعیت هلند مبادرت ورزند. شایان ذکر است افراد تارک تابعیت هلند حداقل تا یک سال امکان درخواست برای بازگشت به تابعیت این کشور را دارا نمی باشند.

شرایط لازم جهت اخذ تابعیت هلند به شرح زیر است:

  • حداقل سن 18 سال
  • لغو تابعیت فعلی
  • نداشتن سابقه جرم و جنایت در کشور پیشین
  • پایدار ماندن در تعهدات مالی
  • پذیرفتن قوانین کشور هلند و احترام به آن ها

چگونگی اخذ یا ترک تابعیت در هلند

موارد ترک تابعیت هلند

جدای از افرادی که به سبب فعالیت در رشته های ورزشی و علمی تصمیم به ترک تابعیت کشور هلند و ادامه فعالیت خود در کشوری ثانویه با شرایط ایده آل تر می گیرند، درصد قابل توجهی از شهروندان هلندی به علت پذیرش در نیروی نظامی یا سازمان های این چنینی، اقدام به ترک تابعیت می نمایند که به نحوی ترک تابعیت هلند از مسیر شغلی به حساب می آید. افراد فعال در حوزه های سیاسی در صورتیکه اثبات گردد با ارتکاب جرم و جنایت اخلالی در نظم و امنیت کشور هلند به وجود آورده و یا موجب تهدید جان سایر شهروندان این کشور گشته اند، به صورت ناخواسته حقوق شهروندی از آن ها گرفته شده و اصطلاحا سلب تابعیت می گردند.

تابعیت مضاعف و ترک تابعیت هلند

با توجه به قانون اساسی کشور هلند، این سرزمین افراد دارای تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد. بنابراین متقاضیان ترک تابعیت هلند می بایست توجه داشته باشند که در صورت خروج از تابعیت این کشور، مجددا قادر به اخذ تابعیت هلند نخواهند بود مگر در شرایطی که از تابعیت دوگانه خارج گردند. با توجه به امتیاز بالای پاسپورت هلند و قرارگیری این کشور در رتبه چهارم فهرست جهانی پاسپورت کشورها، ترک تابعیت هلند با از دست دادن مزیت های گوناگون حقوق شهروندی این کشور همراه بوده و البته افراد بالای 18 سال که تصمیم به این کار می گیرند، جنبه های مثبت آن را نیز در نظر دارند.

لغو شدن تابعیت هلند

ملیت هلندی را می توان به طرق مختلف از دست داد، به عنوان مثال اگر برای مدت طولانی تری در خارج از کشور زندگی کنید. تنها زمانی ممکن است که از دست دادن ملیت خود را متوجه شوید که برای پاسپورت در سفارت یا کنسولگری هلند درخواست دهید. اقامت طولانی در خارج از کشور در صورت رعایت شرایط زیر منجر به از دست دادن ملیت هلندی می شود. اگر اقامت شما در خارج از کشور حداقل 13 سال در سن بلوغ به طول انجامیده است تابعیت شما لغو می شود.

آیا می خواهید بیانیه را بیان کنید؟ پس باید یک قرار ملاقات بگذارید. باید شخصاً انصراف بدهید. فقط در صورتی که دلایل جسمی یا روانی امکان آمدن شما را غیرممکن کند، می توانید به کسی اجازه دهید که از طرف شما اعلامیه کند. شهرداری اظهارات شما را بررسی می کند و تعیین می کند که آیا اظهارات شما اثر قانونی دارد یا خیر. آیا اعلامیه شما منجر به تغییر ملیت می شود؟ پس این در ثبت نام اولیه افراد (BRP) به روز می شود. افراد مردد در این زمینه می توانند با همکاران مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشورت کرده و تصمیم نهایی خود را اتخاذ نمایند.

سوالات مهم درباب ترک تابعیت هلند

در این بخش به سوالات مهم شما پاسخ می دهیم:

  • موارد ترک تابعیت هلند چگونه است؟ جدای از افرادی که به سبب فعالیت در رشته های ورزشی و علمی تصمیم به ترک تابعیت کشور هلند و ادامه فعالیت خود در کشوری ثانویه با شرایط ایده آل تر می گیرند، درصد قابل توجهی از شهروندان هلندی به علت پذیرش در نیروی نظامی یا سازمان های این چنینی، اقدام به ترک تابعیت می نمایند که به نحوی ترک تابعیت هلند از مسیر شغلی به حساب می آید. افراد فعال در حوزه های سیاسی در صورتیکه اثبات گردد با ارتکاب جرم و جنایت اخلالی در نظم و امنیت کشور هلند به وجود آورده و یا موجب تهدید جان سایر شهروندان این کشور گشته اند، به صورت ناخواسته حقوق شهروندی از آن ها گرفته شده و اصطلاحا سلب تابعیت می گردند.
  • تابعیت مضاعف و ترک تابعیت هلند به چه صورت است؟ با توجه به قانون اساسی کشور هلند، این سرزمین افراد دارای تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد. بنابراین متقاضیان ترک تابعیت هلند می بایست توجه داشته باشند که در صورت خروج از تابعیت این کشور، مجددا قادر به اخذ تابعیت هلند نخواهند بود مگر در شرایطی که از تابعیت دوگانه خارج گردند. با توجه به امتیاز بالای پاسپورت هلند و قرارگیری این کشور در رتبه چهارم فهرست جهانی پاسپورت کشورها، ترک تابعیت هلند با از دست دادن مزیت های گوناگون حقوق شهروندی این کشور همراه بوده و البته افراد بالای 18 سال که تصمیم به این کار می گیرند، جنبه های مثبت آن را نیز در نظر دارند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *