ویترین

تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی

تمامی شرکت های تجاری پس از اتمام فرآیند ثبت رسمی نیازمند تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی هستند که در این مقاله به آن میپردازیم. آنها برای انجام این کار بایستی با در دست داشتن اسناد و مدارک لازم به نزدیکترین اداره مالیاتی در شهر محل اقامت خود مراجعه نمایند. برای انجام این کار و قانونی شدن فعالیتشان نیز آنها از زمان ثبت شرکت تنها 2 ماه فرصت دارند تا پرونده مذکور را تشکیل داده و مشمول قانون 2 در هزار سرمایه شرکت شوند. در این مورد نیز ارائه آدرس واقعی شرکت با توجه به سند مالکیت و یا اجاره نامه معتبر بسیار مهم محسوب می شود.

پس از تشکیل پرونده مذکور به متقاضیان کد 12 رقمی موسوم به کد اقتصادی داده می شود که در هر زمان نشان دهنده وضعیت مالیاتی آن شرکت می باشد. لازم به ذکر است که داشتن این کد امتیازات مختلفی برای شرکت های تجاری مثل کسب اعتبار بالا، شرکت در مناقصه ها و عقد قراردادها درپی دارد. عزیزان برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود و نیز بهره مندی از خدمات مشاوره وکلای مجرب ما می توانند پرونده ثبت شرکت، تنظیم پرونده مالیاتی، اخذ کد مالیاتی و پلمپ دفاتر شرکت و امور دیگر را به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بسپارند.

اقدامات پس از ثبت شرکت چیست؟

خود ثبت شرکت یک پروسه چند مرحله ای و حساس است که شامل بر اخذ تاییدیه پذیرش آنلاین، ارسال اسناد و مدارک و درج آگهی روزنامه رسمی می باشد. اما کار موسسان پس از ثبت شرکت به اتمام نمی رسد بلکه برعکس کارهای دیگری نیز وجود دارد که آنها بایستی انجام دهند. این دسته از کارها معمولا با عنوان اقدامات پس از ثبت شرکت معروف بوده و شامل اقدامات ذیل می باشد:

اقدامات پس از ثبت شرکت

طبق مقررات متقاضیان برای انجام اقدامات مذکور لازم است تا نزدیکترین حوزه مالیاتی خود را پیدا کرده و نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی و نیز نیز تشکیل پرونده ارزش افزوده خود اقدام نمایند. بدیهی است که عدم مراجعه به واحد مالیاتی و نیز عدم تشکیل پرونده مذکور منجر به اعمال جریمه و پرداخت دو برابر مالیات مقرر می گردد.

چرا تشکیل پرونده مالیاتی مهم است؟

به استناد قوانین و مقررات موجود، هر شرکتی پس از اتمام عملیات ثبتی خود موظف است تا در واحد مالیاتی مربوطه اولا تشکیل پرونده مالیاتی دهد و دوما حق التمبر مالیات بر سرمایه خود را پرداخت کند. دلیل این امر نیز دریافت کد اقتصادی یا Economic Code می باشد. چراکه لازمه فعالیت تجاری هر شرکتی اخذ کد اقتصادی است. پس به استناد قانون، شرکتی که از طریق تشکیل پرونده مالیاتی اقدام به اخذ کد اقتصادی ننماید، مجرم محسوب می شود. در حقیقت شرکت با تشکیل این پرونده و اخذ کد اقتصادی به سازمان امور مالیاتی اعلام می کند که آماده پرداخت مالیات بر سرمایه 2 در هزار است و در غیر اینصورت بایستی متحمل پرداخت جریمه مالیاتی 6 در هزار شود.

طبق قانون، شرکت ها برای تشکیل پرونده مذکور نیز ماکسیمم 2 ماه فرصت دارند. پس از تشکیل پرونده مذکور نیز اداره مالیاتی به متقاضیان یک کد اقتصادی 12 رقمی تخصیص می دهد که کد منحصربفردی بوده و وضعیت مالیاتی آن شرکت را تعیین می کند. شما با داشتن این کد می توانید:

اقدامات پس از دریافت کد

پس تشکیل پرونده و بالتبع اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها امتیازات مختلفی درپی دارد. اولین امتیاز قابل ذکر در خصوص اعتباربخشی به فعالیت تجاری آن شرکت است. امتیاز دوم داشتن این کد امکان شرکت در مناقصه ها و مزایده ها و نیز امتیاز دیگر آن عقد آسان و سریع قرارداد با شرکت های دولتی و خصوصی است. همچنین شرکت ها برای انجام انواع امور تجاری و اقتصادی و نیز جلوگیری از مشکلات مالیاتی لازم است تا این کد را دریافت کنند.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی

متقاضیان پس از ثبت رسمی و قانونی شرکت خود ملزمند تا برای تشکیل پرونده مالیاتی شرکتشان یکسری اسناد و مدارک را تهیه و به سازمان مالیاتی حوزه خود تحویل دهند. مدارک مذکور نیز از این قرار است:

مدرکتوضیحات
فتوکپی و اصل مدارک شرکتیشرکتنامه، اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسه و روزنامه رسمی
فتوکپی و اصل آخرین تغییرات اعمال شده در روزنامه رسمیدر صورت انجام تغییرات قبلی
فتوکپی و اصل کلیه مدارک هویتیمربوط به تمام شرکاء
فرم تکمیلی مشخصات شناسائی شرکت
رسید پرداخت مالیات بر سرمایه اولیه شرکت
گواهی امضاءمربوط به صاحبان امضاء مجاز اشخاص حقوقی تنظیم شده در دفترخانه
فیش های آب، گاز، برق و تلفن شرکت
سند نشانگر محل قانونی شرکتسند مالکیت یا اجاره نامه

نکته بسیار مهم درباب ارائه این مدارک این است که برای تشکیل پرونده متقاضیان حتما حتما بایستی محل دفتر شرکت را دقیقا اعلام کنند والا پرونده مالیاتی آنها ابطال می شود. در این زمینه نیز ارایه سند مالکیت و یا اجاره نامه جهت راستی آزمایی از طرف واحد مالیاتی بسیار مهم می باشد.

مدت زمان لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی

مدت زمان لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی

کلا سازمان دهی پرونده مالیاتی فرآیندی است که به دلیل حساسیت اداره امور مالیاتی کمی زمان بر است. بر طبق طرح جامع مالیاتی نیز ابتداء اداره کل مالیات بر درآمد پرونده متقاضیان را تشکیل می دهد. سپس برای اخذ مفاصا حساب مالیاتی مستقیما از اداره کل مالیات بر ارزش افزوده استعلام می گیرد. فلذا متقاضیان علاوه بر تشکیل پرونده در خود اداره کل مالیاتی همچنین بایستی در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده نیز پرونده تشکیل دهند. اما مدت زمان تشکیل پرونده در تمامی حوزه های مالیاتی تهران بجز غرب تهران به علت بازدید اداره دارائی مستغلات از دفتر شرکت حدود یک هفته ای زمان می برد.

عده ای از سرمایه گذاران ایرانی به فکر راهی مطمئن و قانونی برای سرمایه گذاری و از این طریق اخذ اقامت اروپا هستند. یکی از بهترین شیوه ها برای این دسته از سرمایه گذاران که هم دارای سرمایه کافی بوده و هم اینکه ایده کسب و کار عالی دارند، اخذ اقامت اروپا با ثبت شرکت می باشد. اما شرایط و قوانین کشورهای اروپایی برای ثبت شرکت تا حدود زیادی متفاوت از هم می باشد و به همین دلیل لازم است تا اطلاعات هموطنان در این مورد بسیار کامل باشد. پس پیش از اقدام در اینباره بهتر است تا با مراجعه به وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن ارزیابی صلاحیت های خود همچنین با شرایط و الزامات تشکیل پرونده مهاجرتی نیز آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *