ویترین

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی تابع قانون اجازه ثبت شعبه و نمایندگی مصوب سال 67 مجلس شورای اسلامی و نیز آیین نامه اجرایی قانون آن است. به استناد این آیین نامه تنها افرادی (چه حقیقی و چه حقوقی) می توانند در ایران شعبه یا نمایندگی ثبت کنند که به ارائه خدمات فنی و مهندسی، خدمات پس از فروش و غیره بپردازند. هموطنان گرامی و اتباع خارجی عزیز برای ثبت رسمی نمایندگی مورد نظر خود می بایست با تشریفات اداری، شرایط و مدارک مورد نیاز و نیز فرآیند ثبت نمایندگی ها آشنا باشند. به همین دلیل نیز گروه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز مقاله حاضر را به عنوان راهنمایی برای متقاضیان ثبت نمایندگی یا شعبه شرکت های خارجی ارائه می کند.

تفاوت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی

شعبه با نمایندگی تفاوت هایی دارد. در حقیقت، شعبه یکی از واحدهای مربوط به یک شرکت می باشد که میتواند کالاها یا خدمات شرکت اصلی را در محلی که ممکن است با مرکز اصلی شرکت مادر فاصله زیادی داشته باشد، به فروش برساند. در حقیقت حدود وظایف و اختیارات شعبه توسط شرکت مادر مشخص شده و کلا مسئولیت حقوقی شعبه نیز برعهده شرکت مادر می باشد. اما اشخاص حقیقی یا حقوقی مستقل در قالب نمایندگی می توانند برخی از وظایف شرکت های خارجی را به عهده بگیرند. بنابراین نمایندگی ها دارای شخصیت مستقلی بوده و بر عکس شعبه، مسئولیت حقوقی نمایندگی نه بر عهده شرکت مادر بلکه بر عهده خودش می باشد. در ادامه به بحث بیشتر درباره شرایط ثبت شعبه می پردازیم.

شرایط ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

به استناد ماده 1 از آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه، شرکت های خارجی که در محل ثبت خود به عنوان شرکت قانونی شناخته می شود مشروط به عمل متقابل در کشور مطبوع میتوانند جهت فعالیت در ایران در زمینه های ذیل نسبت به ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی اقدام کنند:

فعالیت های مورد نیاز به ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

به استناد ماده 18 از آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه، پس از ثبت نیز اداره ثبت موظف است تا شناسنامه شعبه یا نمایندگی را با مفاد زیر صادر کند:

  • اسم کامل شرکت
  • نوع شرکت (ضمانتی، سهامی و مختلط)
  • مرکز یا آدرس اصلی شرکت
  • تابعیت شرکت
  • میزان سرمایه شرکت
  • تاریخ، محل و اداره ثبت کننده شرکت در کشور خارجی
  • موضوع فعالیت شرکت
  • تاریخ ثبت
  • امضاء مدیر ثبت اسناد

فرآیند ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

فرآیند ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

بایستی به استحضار برسانیم که ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی مشابه با فرآیند ثبت شرکت های داخلی است و این امر نیز مستلزم انجام یکسری مراحل می باشد. بدین ترتیب متقاضیان با درنظر گرفتن آیین نامه ها و مقررات مندرج در اداره ثبت شرکت ها و نیز تهیه اسناد و مدارک ضروری می توانند نسبت به ثبت شعبه تجاری اقدام کنند. بعد از بررسی ها و ارزیابی های لازم توسط کارشناس ذیربط در اداره ثبت شرکت ها نیز شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی با موفقیت ثبت می شود. فلذا مراحل ثبت شعبه از قرار ذیل می باشد:

مراحل ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی
مرحله 1تکمیل فرم آنلاین
مرحله 2تنظیم اسناد و مدارک
مرحله 3تعیین نام مناسب برای شعبه یا نمایندگی
مرحله 4تحویل اسناد و مدارک مورد نیاز
مرحله 5ارائه مجوز فعالیت (در صورت درخواست)
مرحله 6تنظیم پیش نویس آگهی ثبت
مرحله 7پرداخت هزینه ثبت به حساب اداره ثبت اسناد و املاک
مرحله 8امضاء ذیل دفاتر ثبت و اخذ شماره ثبت و شناسه ملی اشخاص حقوقی
مرحله 9دریافت آگهی تاسیس شعبه از دبیرخانه اداره ثبت، درج نسخه اصلی آن در روزنامه رسمی و دریافت کپی برابر اصل آن
مرحله 10درج آگهی تاسیس شعبه یا نمایندگی در روزنامه کثیرالانتشار

مدارک لازم برای ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

به منظور ثبت شعبه، ارائه یکسری اسناد و مدارک به اداره ثبت شرکت ها الزامی است. مطابق ماده 3 از آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعب یا نمایندگی شرکتهای خارجی، متقاضیان ثبت شعبه بایستی مدارک زیر را به انضمام درخواست کتبی به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ارائه نمایند:

مدارک لازم برای ثبت شعبه و نمایندگی شرکت های خارجی

لازم به ذکر است که کلیه مدارک مذکور بایستی قبل از ارائه به اداره ثبت شرکت ها به زبان فارسی ترجمه شده و رسما به تایید مترجمان وزارت دادگستری برسد. بعد از ممیزی مدارک وصول شده توسط کارشناس اداره ثبت شرکت ها، انجام مراحل زیر الزامی است:

  • تایید عدم نقص در مدارک ارسالی
  • صدور دستور ثبت توسط کارشناس اداره ثبت شرکت ها
  • درج آگهی ثبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی

ملاحظات قانونی ثبت شعبه و نمایندگی شرکتهای خارجی

به استناد ماده 6 از آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی، افرادی که مجوز فعالیتشان از طرف مراجع ذیصلاح لغو میشود موظفند تا در مهلت مقرره اعلامی از طرف اداره ثبت شرکت ها برای انحلال شعبه و نمایندگی و نیز اجرای امور مربوط به تصفیه اقدام نمایند. ماده 7 از این آیین نامه نیز شعب شرکت های خارجی فعال در ایران را موظف به ارائه گزارش های مالی حسابرسی سالانه شرکت مادر در کشور متبوع می کند. تمامی اشخاص (حقیقی و حقوقی) موظفند گزارش مربوط به فعالیت شعبه یا نمایندگی در ایران را به انضمام صورت حساب گزارش مالی خود در طی مدت 4 ماه بعد از اتمام سال مالی به دستگاه های ذی صلاح ارسال کنند. اما نهایتا طبق ماده 9 اداره امور شعبه یا نمایندگی بایستی توسط 1 یا چند شخص حقیقی در ایران انجام شود.

شیوه سرمایه گذاری یکی از روش های مهاجرتی رایج برای اخذ اقامت در یونان می باشد و متقاضیان می توانند به دو شیوه خرید ملک در یونان و ثبت شرکت در یونان نسبت به دریافت اقامت اروپایی خود اقدام کنند. اما قبل از انجام هر اقدامی لازم است تا شما با شرایط و ضوابط این نوع سرمایه گذاری آشنا شوید و اخذ مشاوره های رایگان از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می تواند بهترین راهنمای شما در این مسیر باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *