ویترین

ثبت موسسه در البرز

ثبت موسسه در البرز

ثبت موسسه در البرز با عناوینی مثل کانون، انجمن، جمعیت یا بنگاه انجام شده و در این بین ممکن است قصد موسسین آن انتفاع یا عدم انتفاع باشد. به هر ترتیب تفاوت اصلی این نوع تشکیلات با شرکت ها در این است که عملکرد موسسات در البرز غیر تجاری بوده اما عملکرد شرکت ها در این استان تجاری است. شما عزیزان با مطالعه این مقاله ضمن اطلاع درباب آخرین مقررات ثبت شرکت همچنین با سرمایه لازم و نیز مدارک ضروری جهت ثبت آن در البرز آشنا می شوید. ضمنا مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در همین مقاله به سوالات زیر نیز پاسخ می دهند:

  • انواع ثبت موسسه در البرز چیست؟
  • در چه زمینه هایی امکان ثبت موسسه در البرز وجود دارد؟
  • شروط برای تشکیل موسسه در البرز چیست؟
  • فرآیند تاسیس موسسه در البرز به چه شکلی است؟
  • چه کسی مسئول ثبت موسسه غیرتجاری در البرز است؟

اهداف ثبت موسسه در البرز

غالبا هدف از تشکیل شرکت ها در البرز برای انجام امور و موضوعات تجاری است اما بعضا موضوعاتی توسط متقاضیان مطرح می شود که مربوط به امور غیر تجاری است. این موضوعات دربرگیرنده طیف وسیعی از موضوعات علمی، ادبی، فرهنگی و هنری و یا امور موضوعات خیرخواهانه است. بهترین گزینه ای که قانون تجارت در ماده 584 برای انجام این دسته از امور تعین کرده، موسسه می باشد. بر این اساس ویژگی های موسسات غیر تجاری ذیل ماده فوق از این قرار است:

ویژگی های موسسات غیرتجاری در البرز

با این حساب می توان در یک جمع بندی کلی چنین اظهار کرد که موسسات و شرکت ها در برخی از جنبه ها با همدیگر وجه اشتراک داشته و در برخی جنبه ها نیز از همدیگر متمایز هستند. مثلا این دو در موضعاتی مثل تعهد سرمایه، انتخاب هیئت مدیره، تنظیم اساسنامه و امثالهم وجه اشتراک داشته اما در جنبه هایی مثل موضوع فعالیت، هدف از تاسیس، اخذ مجوز و یا نیاز به مدارکی مثل شرکتنامه یا تقاضانامه باهم اختلاف دارند.

انواع موسسات در البرز و شرایط آنها

همانند دیگر نقاط ایران، در استان البرز نیز دو نوع موسسه برای تاسیس وجود دارد این موسسات شامل موسسات انتفاعی و غیر انتفاعی است. موسسات انتفاعی در البرز همانگونه که از نام آن نیز برمی آید با اهداف جلب سود و منافع اقتصادی و تسهیم آن بین اعضای موسسه تشکیل شده و از جمله این موسسات می توان به موسسات حقوقی، موسسات آموزشی، موسسات فنی و غیره اشاره کرد. این درحالی است که موسسات غیر انتفاعی در البرز بدون قصد سودآوری تشکیل شده و عمدتا نیز جهت انجام امور خیریه تاسیس می شود و از انواع آن می توان به موسسات خیریه، موسسات بیماران خاص، صندوق های قرض الحسنه و غیره اشاره کرد.

اما سوال اینجاست که آیا متقاضیان برای تاسیس این دو نوع موسسه در البرز نیازمند اخذ مجوز خاصی نیز هستند؟ در جواب باید عرض کنیم که بله متقاضیان محترم برای ثبت این دو نوع موسسه مختلف در استان البرز نیازمند درخواست مجوز از نهادهای مربوطه هستند. منتها نهاد مورد مراجعه و نیز مجوز صادره برای آنها متفاوت از هم است. چراکه مجوز فعالیت موسسات غیرانتفاعی از طرف نیروی انتظامی اما مجوز فعالیت موسسات انتفاعی از طرف ادارات ذیربط برای متقاضیان تاسیس این موسسات صادر می شود:

اخذ مجوز تاسیس برای ثبت موسسه در البرز

شرایط تشکیل موسسه در البرز

اول از همه باید به اطلاع برسانیم که حداقل تعداد لازم اعضاء به منظور تاسیس موسسات غیر تجاری در البرز 2 نفر بوده و این 2 نفر نیز حتما بایستی بالای 18 سال باشند. موضوع بعدی درباب تشکیل موسسه در البرز انتخاب هیئت مدیران موسسه است که بایستی توسط مجمع عمومی انتخاب شود. یکی از وظایف این هیئت نیز ثبت نهایی موسسه با توجه به الزامات قانونی زیر می باشد:

  • تنظیم اساسنامه برای موسسه تازه تاسیس
  • تعهد سرمایه موسسه

معمولا اساسنامه موسسات غیر تجاری همانند شرکت ها حاوی مندرجات مهمی درباب موضوع، هدف، مدت، میزان سرمایه گذاری، شرایط انحلال و غیره می باشد که بایستی با اکثریت آرای مجمع عمومی به تصویب برسد. اما حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس موسسه غیر تجاری در البرز مثل شرکت ها بوده و در حدود 100 هزار تومان است. منتها در قانون محدودیتی برای افزایش آن در نظر گرفته نشده است.

نحوه و روند ثبت موسسه در البرز

نحوه و روند ثبت موسسه در البرز

آشنایی با فرآیند کلی ثبت موسسه نیز برای متقاضیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حقیقت، روند ثبت موسسه در البرز با اندک تفاوتی تقریبا مشابه فرآیند ثبت شرکت می باشد. گام اول در انجام ثبت موسسات غیر تجاری مراجعه به پورتال اداره ثبت www.sherkat.ssa.ir و انتخاب گزینه پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی و مجددا انتخاب موسسه غیرتجاری در فیلد شخصیت حقوقی است. مرحله دوم این کار درج اطلاعات کامل متقاضی است و بعد از آن نوبت به انتخاب نام موسسه است. مرحله بعدی این فرآیند نیز بررسی صحت اطلاعات ارائه شده و تایید آنها توسط کارشناس ثبت می باشد. در اینجا پذیرش اینترنتی به اتمام رسیده و متقاضیان به تنظیم صورت جلسات و دیگر مدارک لازمه و ارسال پستی آن می پردازند. پس از تایید و ثبت نهایی نیز مرحله صدور پیش نویس آگهی و در نهایت درج آگهی در روزنامه رسمی مطرح است:

روند ثبت موسسه در البرز

مدارک و الزامات جهت ثبت موسسه در البرز

همان طوری که مشاهده گردید کل فرآیند ثبت موسسه تقریبا به صورت آنلاین و در طی دو مرحله مهم ثبت موسسه و درج آگهی تاسیس موسسه در روزنامه رسمی انجام می شود. فقط عزیزان به این نکته مهم نیز عنایت داشته باشند که انجام کل فرآیند فوق الذکر با تهیه مدارک مهم زیر امکان پذیر است:

  • 2 نسخه تقاضانامه برای ثبت موسسه غیر تجاری
  • 2 نسخه اساسنامه کامل همراه با امضای موسسان
  • 2 نسخه صورت جلسه تکمیلی از مجمع عمومی موسسان
  • فوتوکپی کلیه مدارک شناسائی اعضا موسسین
  • ارائه مجوز فعالیت با توجه به نوع موسسه

سالهاست که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با قبول پرونده های حقوقی مختلف همانند مهاجرت و اخذ اقامت خارجی نظیر کار در آلمان و یا تحصیل در کانادا، سرمایه گذاری و ثبت شرکت، خرید ملک جهت دریافت تابعیت خارجی و غیره به هموطنان عزیز ارائه خدمت می کند. عزیزان می توانند سوالات تخصصی خود را با کارشناسان و وکلای این موسسه درمیان گذاشته و یا با مراجعه حضوری درجریان مشاوره های حرفه ای قرار گیرند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *